X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
צבי טסלר ומתן כהנא [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
כהנא: נכשלנו בלאפשר חגיגה ושמחה מוצלחת במירון
בעקבות קריסת מתווה ל"ג בעומר הורה סגן השר לשירותי דת לא להמתין למינוי השר הבא ולהתחיל להתארגן להילולה בשנה הבאה כבר מעכשיו יו"ר ועדת ביטחון הפנים: "כל הארגונים בהפעלת ההילולה היו בפוסט טראומה ואת המחיר שילמו ציבור המתפללים בהר" מפקד מחוז צפון במשטרה: "היה לנו מודיעין על הסתה של רבנים לעשות הכל כדי שהאירוע לא יתקיים"

ועדת ביטחון הפנים וועדת מיזמי תשתיות לאומיים ושירותי דת יהודיים קיימו (יום ב', 4.7.22) דיון משותף בהיערכות גופי הממשלה להילולת הרשב"י במירון ובהצעות לדיון מהיר שהגישו חברי הכנסת איתמר בן-גביר, יצחק פינדרוס ויואב בן-צור בנושא "החלטות משטרת ישראל בהילולת ל"ג בעומר במירון". לטענת חברי הכנסת, מדיווחים סביב האירועים במירון נראה כי המדינה, באמצעות השרים האחראים לאירוע והמשטרה, קיבלה שורה של החלטות שהובילו לאי-סדר ולקריסת מתווה מירון.
יו"ר הוועדה לביטחון פנים, ח"כ מירב בן ארי, אמרה בפתח הדיון: "יש כאן בשורה שמהרגע שנכנסנו לכנסת התחלנו במינוי ועדת חקירה ממלכתית למירון ולא הסתפקנו בזה אלא ליווינו את כל האירוע. אנחנו נמשיך ללוות את הנושא זה ולא משנה באיזה תפקיד נהיה. עד שיום אחד יהיה כאן מתווה מירון הולם ומתאים עם הלקחים שיופקו כאן". יו"ר ועדת מיזמי תשתיות לאומיים מיוחדים ושירותי דת יהודיים, ח"כ יוליה מלינובסקי, אמרה: "כולנו זוכרים את האירוע מלפני שנה כולם הזדעזעו ולא לקחו אחריות. אנחנו נדע את התוצאות כאשר ועדת החקירה תסיים את עבודתה. היו התלבטויות איך לפעול ולא הכל היה מושלם, אבל היה ניסיון ראשוני לנהל אותו לטובת הציבור".
סגן השר לשירותי דת, ח"כ מתן כהנא, ומי ששימש כאחראי על הילולת ל"ג בעומר במירון, סיפר לוועדה כי "בשבוע שעבר התקיים תחקיר בראשותי, איך לוודא שבשנה הבאה ההילולה תהיה יותר מוצלחת. אני האחראי היחיד. היעד הראשון היה אפס הרוגים ופצועים וביעד הזה עמדנו. היעד השני היה לאפשר חגיגה ושמחה מוצלחת וביעד הזה נכשלנו. הכנו מסמך בו יש 100 הערות שרובן מופנות אלינו פנימה ודברים שיכולנו לעשות טוב יותר. אחת הנקודות המרכזיות לאי ההצלחה של השמחה הייתה ההנהלות סביב הציון, הקבר עצמו. תכננו כ-16 אלף מבקרים בו-זמנית ומסיבות שונות אנשים התרכזו סביבו ומזה נגזר חלק מניהול הזמנים בהר. הגדרתי כי ההתארגנות להילולה בשנה הבאה תתחיל כבר עכשיו. אי-אפשר לחכות למינוי השר הבא".
לשאלת יו"ר ועדת בט"פ, בן ארי, לגבי ההתקהלות סביב הציון הוסיף סגן השר כהנא: "דיברנו על 16 אלף מבקרים בו-זמנית בכל המתחם אך רובם התרכזו סביב הציון, ולא היה לנו פיצוח לאירוע הזה, צריך ללמוד לנהל את נושא הציון בשנה הבאה".
צבי טסלר, ממונה הילולת מירון, אמר כי יש ארבעה לקחים עיקריים: "1. זרימת האירוע שנפגמה, עצירה של התנועה להר לא אפשרה אירוע זורם ובשנה הבאה אנחנו חייבים לדעת לשחרר; 2. השירות לציבור לא היה טוב: כמות ההצללה, מים, פינות ישיבה ועוד; 3. פריצת הציון, קבוצת אנשים שפרצו את מערכי הבטיחות והאבטחה בהר. כשליש מהציבור שתכנן להגיע לאירוע לא יכולנו לאפשר לו להגיע בגלל שיקולי בטיחות; 4. קיום אירועים נוספים, הבנו שיש מקום לקיים אירועים לא רק במעגל ההר עצמו אלא בשיפוליו". עוד המליץ להקים גוף ביצועי במשרד לשירותי דת או במרכז הארצי למקומות הקדושים לניהול אירועי ההילולה".
ניצב שמעון לביא, מפקד מחוז צפון, סיפר לוועדה כי האירוע עבר שינוי משמעותי בסטטוס-קוו והוא לא "עבר חלק בגרון". כתוצאה מכך, תמונת המודיעין הייתה קשה מאוד, בעיקר מכיוון פלג העדה החרדית. "לתפיסתם, מדינת ישראל מלאימה את הקבר ופוגעת ברבי שמעון ועושה הכל כדי שלא נגיע למירון. יש הסתה של רבנים להתעמת עם השוטרים לעשות הכל כדי שהאירוע לא יתקיים. בדיאלוג עם החסידויות - הייתה הבנה שהם יוכלו לקיים 'טישים' בגב ההר. זה היה מאוד חשוב לפיזור הקהל. ובסופו של דבר זה לא קרה, וזה יצר תסכול מאוד בקרב החסידויות". לטענת לביא: "עצרנו קרוב ל-40 איש עם מגזרי תיל, דבק מגע, רימונים מיוחדים שמורכבים בבית, כאלה שגרמו נזק בהילולה. עצרנו אוטובוסים כבר בבקעת הירדן בעקבות מידע שאין ליושבים בהם כרטיסים ובכוונתם להפריע לאירוע. ניסינו לקיים דיאלוג עם העדה החרדית, הזעם היה גדול מדי והם אמרו לי שזה בלתי ניתן לעצירה. חשבנו לפנות לרבנים ולנשיא המדינה כדי לקרר את העסק. הלקח המרכזי שחייבים לחבר את כל העדות והחסידיות בגוף אחד כדי למצוא את האיזון".
לביא ציין עוד: "החניונים היו אמורים להיות חניוני שהייה עם מים וציליות וזה לא היה. ברגע שהציון יכול להכיל 150 איש ולא היה פיזור קהל, כולם התרכזו בקבר והיה לחץ אדיר בכניסות ובצירים אליו. היו אירועי אלימות והתפרעויות, יש לי שוטרים פצועים. ההמלצה שלנו לאירועים הבאים היא לפרוס אטרקציות בכל ההר, כדי לפזר את הקהל בכל ההר. החניונים היו אמורים להיות חניוני שהייה עם מים וציליות וזה לא היה. היינו צריכים להיות יותר מוכנים, לא היינו שם טובים. כוח הסדרנות היה ממזרח ירושלים, רובו לא דובר עברית ולא איכותי. גם בנושא כביש 89 כציר חירום שהיה באחריותנו ולא עמדנו בו. המושב היה מלא עד אפס מקום והוא נחסם. לגבי תחלופת קהל צריך לעשות חשיבה זה לא עובד" .
ח"כ יצחק פינדרוס: "כולם לקחו אחריות ואני לא מבין בסוף מי אחראי. חודש לפני ההילולה אמרתי שצריך להיזהר השנה ובואו ניתן למדינה לנהל את האירוע הזה. אבל בסוף עם כל הקרדיט שהמדינה קיבלה היא נכשלה בניהול האירוע. ברור שייווצר עומס לאחר ההדלקה כולם יורדים בו-זמנית. צריך להעביר את הניהול לגורם אחר כמו המרכז הארצי לניהול המקומות הקדושים". ח"כ משה טור פז: "אם תקשיבו טוב, תשמעו קול של צרצרים לגבי האירוע בשנה שעברה. ואני רואה פה שלושה אנשים שלוקחים אחריות מול כאלה שלא עשו דבר. למדנו להציל חיים ועוד לא למדנו איך לקיים הילולה".
ח"כ יואב בן צור: "כאזרח מדינת ישראל, אני מעריך את עבודת השוטרים בשטח אשר פעלו בקור רוח ובתעצומות נפש, אך לצערי ההוראות שהם קיבלו מהפיקוד מלמעלה היה כושל לחלוטין. למה עשרות אלפי אנשים היו נצורים בחניונים בתנאים קשים בזמן שההר היה ריק? למה כיבו את המוזיקה בהר ומנעו מעם ישראל לשמוח? אין איש ציבור שיושב בחדר שאין לו טראומה מהאסון הכבד שפקד אותנו, אבל עדיין הייתה דרך להתנהל בצורה יותר מחושבת ומאוזנת, חייבים לטפל בהר ובאופן קיום הילולה בצורה מסודרת כמו שמטפלים בשאר אירועים גדולים". ח"כ אורי מקלב: "היה כשל הבנתי של האירוע שהוא שונה בחלק התרבותי והערכי - תפילה מצד אחד ושמחה מצד אחד. אם אירוע כזה נכשל זה צריך להדאיג את כולם. הקפות שניות במושב זקנים היו נראות יותר חיות ממה שהיה שם. אמרתי לכם בליל האירוע, תסגרו את מתחם הקבר ושחררו את האנשים. כאשר אין הדלקות כולם הולכים לקבר. מה אתם עונים לאנשים ששיתפו פעולה, ביטלו מסורת ארוכת שנים, הביאו לכם את הסמכות. נתנו לכם קרדיט, מה אתם עונים להם. פשוט לא הייתה לכם סייעתא דשמיא".
נציג כבאות והצלה, טפסר משנה אוסקר פוקס: "ניהלנו נוהל קרב סדור לקיום הילולת מירון. פעלנו לכיבוי מדורות פיראטיות בהתאם להנחיית משטרת ישראל״. בתשובה לשאלה על טיפול בבקשות לאישורים: ״כבאות והצלה לישראל לא נותנת אישור עקרוני. אנחנו נותנים אישור רק לאחר השלמת הדרישות ומטפלים בבקשות רק לאחר שהן הוגשו. היעדר הטיפול נבע מהיעדר בקשות״. הרב קפלן דב, נציג ועדת החמישה, שמנהלת את הר המירון בשגרה: "שתי הארות. מ-2008, מאז שהוקמה הוועדה, היא זו שמנהלת את האתר ואת סביבתו במשך כל ימות השנה והתקלה שהייתה כאן שהיה ראוי שהיא זו תנהל את זה גם בל"ג בעומר. דבר נוסף, ברגע שעושים טקס, אם הרשויות קבעו שיש כמות מסוימת של בני אדם להיכנס להדלקה זה חייב להיות באופן שוויוני".
סא"ל עמירם מלכא, רזר עורף, נציג צה"ל: "הצבא קיים נוהל קרב סדור וסייע למשטרה על-פי בקשתה. הצבא סייע בכל מה שקשור לפינוי וחילוץ פצועים. הצבנו 3 מסוקים וכוחות לנושא הזה. ושחררנו ארבע פלוגות של מג"ב מיו"ש לטובת האירוע". יוסף שוינגר, מנכ"ל המרכז הארצי למקומות הקדושים: "היינו צריכים לקחת בחשבון את חווית הלקוח של הבאים להילולה ולשפר את השיח מול כלל הגורמים הרלוונטיים. רוב המפגעים במתחם ההר כבר הוסרו, הרחבנו את מתחמי ההתקהלות ואני בטוח שעד שנה הבאה נראה שינויים נוספים על ההר". הד"ר חיים רוטברט, רופא נפת צפת, משרד הבריאות: "צריך לקיים תשתיות קבועות של תברואה במקום כדי שההילולה תעבור בשלום גם מבחינה בריאותית. בחניוני ההתארגנויות היה מחסור של מי שתייה ושירותים. הייתה בקשה בכתב לקבל כחודש וחצי לפני ההילולה את תוואי הביוב והמים כדי להיערך בהתאם ולא קיבלנו את הנתונים". נעה אבירם, סגנית מנהל רשות ארצית לתחב"צ, משרד התחבורה: "מטרת העל הייתה הגעה וחזרה בבטיחות ובזה עמדנו. מטרת המשנה הייתה של זרימת תנועה של אנשים ואוטובוסים במתחם ההר, ובזה לא הייתה הצלחה. צריך לאפשר חניונים משמעותיים שיאפשר נקודות עצירה מספקות לכלל האנשים שרוצים להגיע למתחם ההילולה". כרם כתר, מנכ"ל המועצה האזורית מרום הגליל: "המתווה שהיה במירון השנה היה לא נכון. צריך לשקול את ההצעה שהמדינה תייצר מקומות מוסדרים לכלל האירועים הרלוונטיים בזמן ההילולה בל"ג בעומר. יש עמימות מאוד גדולה בכל הקשור לחלוקת אחריות בין הגופים השונים, צריך להקים מנהלת אחת שתדע לרכז את הכל. צריך לשתף פעולה בצורה אמיתית מהמשטרה בראש ועד לאחרון החסידים בקצה". רונן בשארי, מנהל אגף המבצעים של מד"א: "ביצענו אבטחה רפואית של האירוע. הופקו לקחים מהאסון אשתקד. טיפלנו ב-148 אירועים רפואיים במהלך ההילולה - כולם אירועים קלים בלבד".
יו"ר ועדת ביטחון פנים, ח"כ בן ארי סיכמה ואמרה: "המסקנות של ועדת החקירה הן קריטיות לתהליך הפקת הלקחים. צריך לגנות כל אלימות נגד שוטרים גם אם יש כעס רב בקרב הציבור שהגיע אל מתחם ההר בהילולת ל"ג בעומר. כל הארגונים בהפעלת ההילולה היו בפוסט טראומה ואת המחירים שילמו ציבור המתפללים בהר. ההילולה צריכה להיות שמחה ופרוסה לאורך כל הנקודות בהר". יו"ר ועדת מיזמי תשתיות לאומיים מיוחדים ושירותי דת יהודיים, ח"כ מלינובסקי: "מעבר להילולה צריך לטפל בכל הליקויים השוטפים שנמצאים בהר. יש כסף ותקציב רלוונטיים שצריך להוציא אותו על הדברים הנכונים. צריך לטפל בצרכים הבסיסיים ביותר של הפוקדים את מתחם הרשב"י בזמן שגרה ובמיוחד בזמן ההילולה בל"ג בעומר. צריך לגנות את הקומץ שעושה טרור בזמן ההילולה ואם צריך אז גם להרחיק אותו מההר".

תאריך:  04/07/2022   |   עודכן:  04/07/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אביגדור מעוז  אביר קארה / Abir  kara  אבתיסאם   מראענה / Ibtisam Mara'ana  אוסאמה סעדי / Osama Saadi  אופיר אקוניס / Ofir Akunis  אופיר כץ / Ofir  Katz  אורי מקלב / Uri Maklev  אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso  אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen  אורית מלכה סטרוק / Orit Malka Struk  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin  איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir  איתן גינזבורג / Eitan  Ginzburg  אלון טל / Alon  Tal  אלון שוסטר / Schuster Alon  אלי כהן / Eli Cohen  אלינה ברדץ' יאלוב / Elina Bardach Yalov  אמילי חיה מואטי / Emilie Haya Moatti  אמיר אוחנה / Amir Ohana  אפרת רייטן מרום / Rayten Marom Efrat  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky  בני גנץ / Benny  Gantz  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  גבי לסקי / Gaby  Lasky  גדי דסטה יברקן / Gadi Desta  Yivarken  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan  גלעד קריב / Gilad Kariv  דוד אמסלם / David Amsalem  דוד  ביטן / David Bitan  ווליד טאהא / Waleed Taha  ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  זאב בנימין בגין / Ze'ev Binyamin Begin  חיים ביטון / Haim Biton  חיים כץ / Haim Katz  טור פז משה  יאיר גולן / Yair Golan  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יואב בן צור / Yoav Ben Tzur  יואב בן-צור / Yoav Ben-Tzur  יואב גלנט / Yoav Galant  יואב סגלוביץ' / Yoav Segalovich  יואב קיש / Yoav Kish  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יוליה  מלינובסקי / Yuliya Melinovsky  יום טוב חי כלפון / Yomtob Kalfon  יוסף שיין / Shain Yossi  יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano  יסמין פרידמן / Yasmin Fridman  יעקב ליצמן / Yaakov Litzman  יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton  יצחק זאב פינדרוס / Yitzhak Ze'ev Pindrus  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  לימור מגן תלם / Limor Magen Telem  מאזן גנאים / Mazen  Ghanem  מאי גולן / May  Golan  מאיר יצחק-הלוי / Meir Itzhak Halevy  מאיר כהן / Meir  Cohen  מאיר פרוש / Meir Porush  מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli  מיכאל מרדכי ביטון / Michael  Biton  מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton  מיכל מרים וולדיגר / Michal Miriam  Woldiger  מירב בן ארי / Merav Ben Ari  מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari  מירב כהן / Meirav  Cohen  מירי  רגב / Miri Regev  מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar  מנחם אליעזר מוזס  מרב מיכאלי / Merav  Michaeli  משה ארבל / Moshe Arbel  משה גפני / Moshe Gafni  משה (מוסי) רז / Mossi Raz  משרד התחבורה  מתן כהנא / Matan  Kahana  ניצן הורוביץ / Nitzan Horovitz  ניר אורבך / Nir  Orbach  נירה שפק / Nira  Shpak  נפתלי בנט / Naftali  Bennett  סימון דוידסון / Simon Davidson  סלאלחה עלי / Salalha Ali  סמי אבו-שחאדה / Sami  Abu Shehadeh  סעיד  אלחרומי / Said Elharumi  עודד פורר / Oded Forer  עודה איימן / Ayman  Odeh  עופר כסיף / Ofer  Cassif  עידית סילמן / Idit  Silman  עמיחי שיקלי / Amichai Chikli  פטין מולא / Patin  Mula  צבי טסלר  צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi  קארין אלהרר / Karin  Elharar  רון כץ / Ron Katz  רות וסרמן לנדה / Ruth Wasserman Lande  רם בן ברק / Ram  Ben Barak  שלמה קרעי / Shlomo  Karhi  שמחה רוטמן / Simcha  Rothman  שמעון לביא / Shimon Lavi  שרן השכל / Sharren Haskel
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כהנא: נכשלנו בלאפשר חגיגה ושמחה מוצלחת במירון
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אסון מירון
איתמר לוין
יישאל הן על אחריותו המיניסטריאלית כמי שעמד בראש הממשלה בעת האסון אשתקד, והן על מעורבותו בהחלטה להימנע ממגבלות קורונה בהר ועל התעלמותו ממכתבי אזהרה לאורך השנים מפני אסון אפשרי
איתמר לוין
זו התגובה ששם אפרים קישון, באחד ממערכוני סלאח שבתי, בפי נציגי מפא"י המתוודעים לתנאים האיומים במעברה    הרבה השתנה מאז, אבל לא חוסר נכונותם של מנהיגינו ליטול אחריות על מעשיהם ומחדליהם    מגילת רות מציבה דוגמה הפוכה בתכלית
איתמר לוין
שר הפנים לשעבר בוועדת מירון על ניהול הגל הראשון: "היינו בערפול חושים נוראי, לא ידענו מה לעשות"    אומר שבדיון שכינס ערב ההילולה אשתקד לא העלה איש את הסכנות הבטיחותיות בל"ג בעומר    טוען שלא יכול היה לטפל בבנייה הבלתי-חוקית בהר
איתמר לוין
דוד צור, ניצב בדימוס שעמד בראש ועדת משנה בכנסת לנושא מירון, התריע על המצב בו    סבור שיש שיקולים פוליטיים בהימנעות מהסדרת ההר - וגם מדגיש שלא ניתן לבטל את ההילולה
איתמר לוין
טוען שכאשר היה השר לביטחון פנים, לא הייתה לו כל סמכות להתערב בעבודת המשטרה    קיבל מדי שנה התראה על קיום צווארי בקבוק בהר - אך לא עשה דבר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il