X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
סגל. לא נתבע [צילום: יח"צ]
העליון: 80% אשם תורם לאחד ממשקיעי עמי סגל
דחה את הערעורים ההדדיים על פסק הדין בנוגע ליבואן החשמל והאלקטרוניקה שמואל מנדזיצקי, אשר יקבל רק 4 מיליון שקל על נזק נטען של 30 מיליון שקל

יבואן החשמל והאלקטרוניקה שמואל מנדזיצקי נושא באשם תורם יוצא דופן של 80% לאובדן עשרות מיליוני שקלים שהשקיע בחברת אלפא פלטינום של עמי סגל. כך קובע סופית (4.8.22) בית המשפט העליון, אשר דחה את ערעורו של מנדזיצקי על פסק דינו של בית המשפט המחוזי בתל אביב (השופט חאלד כבוב, כיום בעליון). פסק הדין בעליון ניתן בידי השופטים ענת ברון, יעל וילנר ואלכס שטיין, כאשר הצדדים קיבלו את המלצתם לאחר שמיעת הערעורים בנושא.
כבוב העניק לפני שלוש שנים למנדזיצקי פיצוי של 4 מיליון שקל בלבד, מתוך תביעה בסך 30 מיליון שקל שהגיש (על הפסדים של 26 מיליון שקל, בתוספת ריבית והצמדה). מנדזיצקי לא תבע את סגל, נגדו מתנהלים הליכים פליליים, כנראה מתוך הנחה שגם אם יזכה - לא יוכל לגבות את הפיצוי. הוא תבע את בנק הפועלים והבנק הבינלאומי, שמחשבונותיו בהם ביצע את ההשקעה; את בית ההשקעות סופריור, שהיה גם הוא בשליטת סגל, שהיה מעורב גם הוא בהשקעות אלו; את חברת הביטוח הפניקס, שביטחה את סופריור; ואת רואה החשבון של סגל, יורי אביאל. כבוב דחה את התביעה נגד הבינלאומי וקיבל אותה לגבי יתר הנתבעים. בעליון הסכימו כל הצדדים לדחיית הערעורים ההדדיים, למעט הקטנת הפיצוי בו חויב אביאל.
לגבי הבינלאומי קבע כבוב, כי הוא לא העניק למנדזיצקי ייעוץ השקעות בנוגע לאלפא פלטינום ולכן אין בסיס לתביעה נגדו. לעומת זאת, בנק הפועלים נושא באחריות משום שהפר את החובות הקבועות בחוק הייעוץ בהשקעות ואת חובת הגילוי, שכן היועצת איילת יסעור העניקה למנדזיצקי ייעוץ בלי להבהיר לו שהיא עושה זאת ובלי לבחון האם ההשקעה מתאימה לרמת הסיכון שקבע. הבנק אומנם לא ידע על מצבו הכספי של סגל ולא היה חייב לגלותו למנדזיצקי, אך כבוב מצא שאם הבנק היה פועל בהתאם לחובותיו בתחום הייעוץ - היה נמנע לפחות חלק מן הנזק.
לגבי סופריור אמר כבוב, כי רשלנותו המרכזית הייתה בכך שאנשיו לא קראו את מסמך היסוד של הקרנות שהקים סגל ובהן השקיע מנדזיצקי. מאחר שבית ההשקעות היה בבעלותו של סגל, הוטלה עליו חובה מוגברת לבחון את הקרנות שגם הן בבעלות סגל, בשל עננת ניגוד העניינים המרחפת מעל ההשקעה בהן, ולהקפיד במיוחד על חובות הבדיקה והבחינה המוטלות על מנהלי תיקי השקעות. כבוב גם הטיל אחריות אישית על מנכ"ל סופריור, ערן נוטע, על סמנכ"ל ההשקעות, רן שחר, ועל מנהל חדר המסחר, שי פיימן.
בעניין אביאל אמר כבוב, כי הוא הפר את חובותיו המקצועיות כאשר אפשר לסגל לרשום כנכסים, במאזני הקרנות, הלוואות שהעניקו לחברות שבבעלות סגל. אביאל עשה זאת למרות שלא היה אפילו מסמך אחד המלמד על היותן הלוואות אמיתיות שייפרעו במועד כלשהו. כבוב מותח ביקורת על הסבריו של אביאל, לפיהם הסתמך על המוניטין של סגל; הדעת אינה סובלת התנהגות שכזאת מצידו של רואה חשבון, הוא מדגיש. לכן, הדוחות שביקר אביאל היו כוזבים ומטעים, והיה עליו להביא בחשבון שמשקיעים יסתמכו עליהם. כבוב קבע שאביאל יפצה את מנדזיצקי ב-1.5 מיליון שקל, אך בערעור הסכימו הצדדים שהפיצוי יופחת ל-500,000 שקל.
את האשם התורם הגבוה במיוחד של מנדזיצקי, קבע כבוב בשל שורה של גורמים: הוא הסתמך על סגל, עימו הייתה לו היכרות ארוכה, ולא ביצע אפילו בדיקה בסיסית של מסמכי הקרנות; הוא לא גילה מידע מהותי לסופריור, שהיה עשוי להוביל לכך שהיקף ההשקעה באמצעותו היה מצטמצם; הוא השקיע מיליוני שקלים נוספים למרות שהיועצת בבנק הפועלים המליצה להימנע מכך; בנו, רונן מנדזיצקי, הועסק לבקשתו בקרנות והיה מעורב בפעילות ההשקעות של אביו. כבוב הביא בחשבון גם את הימנעותו של מנדזיצקי מלתבוע את סגל, אולי בשל קשריו עימו ואולי משום שחיפש "כיסים עמוקים" יותר.
כבוב חייב את בנק הפועלים ואת אביאל, כל אחד, לפצות את מנדזיצקי ב-1.5 מיליון שקל; סופריור ושלושת בכיריו חויבו לשלם 250,000 שקל כל אחד, אך הפניקס תכסה 600,000 שקל מתוך הסכום הכולל. כאמור, למעט בעניינו של אביאל - פסק הדין נותר על-כנו.

תאריך:  04/08/2022   |   עודכן:  04/08/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון: 80% אשם תורם לאחד ממשקיעי עמי סגל
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
בנו של הרב עובדיה יוסף תקף את העדה התימנית על התנגדותה לאמץ את מנהג יתר הקהילות לאכול בשר ולשתות יין בתשעת הימים: "אם היה בדעתם לחזור לתימן – בבקשה שיאכלו בשר"    18 מרבני הקהילה התימנית דורשים התנצלות: "ביזוי עדה קדושה שלמה"
איתמר לוין
עידן יוסף
לפיד מקיים הערכות מצב בקריה    בעקבות החסימות: חקלאים ועצמאיים בעוטף יפוצו. הפיצוי יינתן בנוהל של קרן מס רכוש - ללא תלות בהכרזה על מצב מיוחד בעוטף
איתמר לוין, יצחק דנון
העירייה דורשת מן האוניברסיטה 161 מיליון שקל בהיטלים בגין קמפוס הר הצופים, לאחר שדרשה 128 מיליון שקל בגין קמפוס גבעת רם    האוניברסיטה מבקשת מבית המשפט לבטל את הדרישות
איציק וולף
השכר הממוצע למשרת שכיר עמד במאי 2022 על 11,753 שקל ועלה יחסית למאי 2021    ענף מידע ותקשורת מוביל את רמות השכר עם שכר ממוצע של 26,342 שקל ברוטו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il