יבואני התבואות לישראל פנו (יום א', 16.4.23) אל שרת התחבורה,
מירי רגב, וביקשו ממנה שתתערב במשבר הניהולי בנמל אשדוד. זאת, בשל מה שהגדירו כמשבר הקשה אליו נקלעה המדינה החודש בתחום פריקת מטעני התבואות.
יו"ר איגוד יבואני התבואות, איתי רון, פנה אל השרה רגב וציין כי למרות שהשרה התערבה באופן שהשיג פשרה זמנית ביחס לסכסוך בממגורות דגון בחיפה, הממגורות לא חזרו עדיין לעבודה, הממגורה מושבתת מאז 27 במרס. "במצב הנוכחי בו ממגורות גדות/דגון בחיפה אינן פועלות בהספק מלא, אין יכולת נמלית לפרוק את התבואות הנדרשות כדי להאכיל את המשק הישראלי", טען.
עוד הוסיף כי בצד החובה להשמיש במהירות את ממגורות דגון בחיפה, בולט ביתר שאת מחדל הניהול הכושל בנמל אשדוד, בהיבט של פריקת התבואות.
"גם בימים כאלו, שבהם נדרשת מהנמל התגייסות מיוחדת, הפריקה באשדוד מתבצעת באופן חלקי מאוד. המסוע החדש שעלותו למשק כ-200 מיליון שקל עומד מרבית שעות היממה ללא פעילות - בגלל מחסור בכוח אדם", כתב והוסיף כי המסוע תוכנן לפריקה של 15-20 אלף טון ביממה, ופורק בפועל שליש מכמות זו. בגלל כשל של הנמל בהקצאת כוח אדם.
"כעת, בנמל אשדוד פורקת מאז 23 במרץ האניה Anthea הנושאת 58 אלף טון חיטה לטחנות הקמח. נכון לבוקר זה נשארו עוד 14 אלף טון לפריקה. בנוסף, ממתינות לפריקה עוד 3 אוניות תבואות מחוץ לנמל אשדוד, הנושאות מטען כולל של כ-130 אלף טון תבואות. בצפון- ממתינות עוד 3 אוניות עם 186 אלף טון לפריקה בממגורות גדות/דגון בחיפה, ויש עוד אונייה שפורקת בפריקה ישירה בנמל חיפה. כלומר: 8% מהיבוא השנתי של המדינה ממתין כרגע לפריקה מחוץ לנמלים, אם נספור את הכמויות הצפויות להגיע בימים הקרובים לנמלי ישראל נגיע ל-16% עד 20% מהיבוא השנתי של המדינה, אשר פריקתו תעוכב, עקב הניהול הכושל של פריקת התבואות בנמלי בישראל", טען.
לדברי רון, מעבר לקנסות הגבוהים, בגין השהיית אוניות, שיושתו על המקבלים ויושתו בחלקן על הצרכנים, מדובר בסכנה מוחשית, שיווצר מחסור אמיתי של תבואות, שחייבות להיפרק בהקדם, כדי לייצר קמח ולהאכיל את משק החי בישראל.
"גברתי השרה, אנחנו מבקשים לצלצל בכל פעמוני האזהרה. בתקופה הנוכחית במיוחד, בה יש פיגור גדול בפריקת התבואות, עקב המשבר בממגורות גדות/דגון בחיפה, לא סביר להמשיך בתירוצים ובהסברים, יש לפרוק בנמל אשדוד במקביל שתי אוניות, ולא אוניה אחת, ולהקצות לפחות 10 ידיים (צוותי פריקה) לפריקה מדי יום, בכדי לעמוד בצורך של המשק להספקת מזון שוטפת. אני מעריך שלשרה יש יכולת השפעה, כפי שהוכיחה לטובה ערב פסח, בעצם התערבותה בסכסוך העבודה בדגון/גדות חיפה. אנחנו היבואנים מקוים שהשרה תרים את הכפפה כעת גם בעניין נמל אשדוד, ותסייע להאיץ את קצב הפריקה, שרחוק מאוד מלהספיק לצרכי המדינה", כתב לרגב.