מערכת טכנולוגית מתקדמת לזיהוי שיטפונות הותקנה בנחלי הדרום כחלק ממהלך רחב להבטחת בטיחות משתמשי הדרך באזורים המועדים לשטפונות. המערכת החדשה, שתפעל בכבישים מרכזיים כמו כביש 90 וכביש 40, תספק התרעות בזמן אמת ותסייע לסגור כבישים מבעוד מועד, במטרה למנוע תאונות קטלניות. זהו חלק מהמאמץ המתמשך למנוע את אסונות השיטפונות המתרחשים מדי חורף בנחלים באזור ים המלח ובאזורי הדרום.
המערכת מבוססת על חיישנים מתקדמים שהותקנו לאורך הנחלים במוקדים המועדים לשטפונות: ערוגות, צאלים, ציחור ועשוש. כל תחנת התרעה כוללת שני סוגי חיישנים - אחד לזיהוי הגעת מים והשני למדידת גובה המים המדויק. שילוב המידע משני החיישנים יאפשר חיווי מהיר ומדויק, שישמש להתריע לגורמים הרלוונטיים בזמן אמת על סכנת שיטפון מתקרב, כך שיהיה אפשר לסגור את הכביש ולהתריע בפני הנהגים והמטיילים דרך יישומוני ניווט כמו וייז (Waze).
המיזם המתקדם נבחן לראשונה בניסוי-חלוץ מוצלח שנערך בחורף הקודם, במסגרת שיתוף פעולה בין חטיבת החדשנות וחטיבת התפעול והאחזקה של חברת נתיבי ישראל. בניסוי נבחנו טכנולוגיות שונות במפגשי נחל/כביש, והחיישנים הותקנו במרחקים המאפשרים לקבל התרעה ראשונית כאשר נמדדת עלייה מסוכנת בגובה המים. התרעה שנייה ניתנת זמן קצר לפני הגעת המים לכביש, כך שהגורמים האחראים יכולים לסגור את הכביש בטרם יגיע השיטפון.
ב
משרד התחבורה אומרים כי הניסוי הניב תוצאות מרשימות, כשהמערכת הצליחה להתריע בזמן על שיטפון מתקרב בנחל ערוגות. הכוחות סגרו את הכביש לפני שהמים הציפו אותו, ובכך נמנעה כניסת כלי רכב נוספים לאזור המסוכן. במקרה אחר, התריעה המערכת על שיטפון מתקרב והנהגים קיבלו עדכון מיידי באמצעות ישומוני ניווט, מה שמנע כניסתם לכביש המסוכן.
ניסים פרץ, מנכ"ל חברת נתיבי ישראל, הדגיש את תרומת הטכנולוגיה לבטיחות הדרכים: "המערכות המתקדמות שפרסנו יספקו התרעות בזמן אמת ויאפשרו לנו להגיב במהירות כדי למנוע תאונות מיותרות. זהו צעד משמעותי לא רק בשדרוג הבטיחות בדרכים, אלא גם בהצלת חיים. חברת נתיבי ישראל מחויבת להמשיך ולפתח פתרונות חדשניים שיבטיחו את בטיחות משתמשי הדרך בכל תנאי מזג אוויר".
בעתיד מתכננת חברת נתיבי ישראל להרחיב את השימוש במערכות אלו גם לאזורים נוספים המועדים לשטפונות בארץ, ובכך לשפר את בטיחות משתמשי הדרך בעונות הגשמים.