X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
העבר וההווה נשזרים אחד בשני ומקלפים מדויד, שכבה אחר שכבה, את סיפור חייו לעיני הקורא נחשף גבר כבן 45, חזק וחלש, מגלה ומסתיר, אוהב ושונא מנסה להתמודד ולייצב את המערבולות הפנימיות והחיצוניות האופפות את חייו
▪  ▪  ▪
קשרים רבים נשארים תלויים באוויר

מדי שנה לקראת הפסח, מגיע דויד ממרסיי לשבוע אחד לארץ, לעיר טבריה, לבקר את סבתו האהובה, מצד אביו. הפעם, פגש בבית סבתו את ליה, בת דודו. סקרנית וחסרת מנוחה, היא ממגנטת אותו להרפתקה רווית תשוקה ויצרים, דרכה נחשפים ההיסטוריה המשפחתית וסוד אפל הקשור בחייה של סבתו השנייה של דויד, מצד אמו רות, המאיים ומשפיע על המשפחה.
דויד מנצל את הביקור הנוכחי כדי לנסות ולהבין יותר את חייה וסודותיה של סבתו מצד אמו והוא חש שהם המפתח להבנת הבחירה של אמו לעזוב את כל המוכר לה והאהוב עליה ולהרחיק אותו מאביו וממשפחתו בארץ. בסופו של דבר, הוא יודע שסודות אלו הם גם המפתח להבנתו את עצמו.
במשך שבוע יוצאים דויד וליה למסע בכבישי הארץ ונופיה, סקרנים לגבי סודות העבר, נמשכים זה לזו ונשאבים למסתורין שבדרכים בהן הם חולפים. מסעם המשותף רווי חושניות: נופים, צבעים, ריחות וטעמים מתערבבים זה בזה, לעיתים מתעתעים בקוראים, אך בסופו של דבר נוגעים בהם ומובילים אותם לפתרונות ותובנות.
קשרים רבים נשארים תלויים באוויר, אהבות רבות אינן יכולות להתממש, הכמיהה לקשר שורה על כל הדמויות ברומן.
העבר וההווה נשזרים אחד בשני ומקלפים מדויד, שכבה אחר שכבה, את סיפור חייו הנפתל. לעיני הקורא נחשף גבר כבן 45, חזק וחלש, מגלה ומסתיר, אוהב ושונא. בעיקר מנסה להתמודד ולייצב את המערבולות הפנימיות והחיצוניות האופפות את חייו.
למרות שעזב את טבריה לפני שנים רבות, דויד אינו יכול להתנתק מהכנרת. הוא נמשך אליה וחושש מפניה, מנהל איתה יחסים של אהוב לאהובתו, מנסה להבין את השפעתה על משפחתו לדורותיה, ובעיקר מנסה לנצח את כוחה המיתי ולהטביע את סיפורי המשפחה הקשורים בה.
אריאלה בהלול-דימנד נולדה בשנת 1956 בחיפה, לאב יליד טבריה ואם ילידת ונצואלה. היא מתגוררת בחיפה, נשואה ואם לשניים. בעלת תואר ראשון בספרות עברית וחינוך, ותואר שני במנהל החינוך ותוכניות לימודים מאוניברסיטת חיפה. לימדה ילדים בירושלים, בית שמש וחיפה. מזה 19 שנים מנהלת את בית-הספר הפתוח בחיפה. חברה בארגון "רוטרי" בחיפה. הייתה חברה בהנהלת עמותת "נשים למען נשים".
פרסמה ביקורות על ספרי פרוזה ושירה בעיתון 77 ובמאזניים. ב-1996 הופיע ספר שיריה "נוצה אחר נוצה קדח האור", ב'ספרי עיתון 77'.
בהלול-דימנד משלבת את הכתיבה והספרות עם עשייה החינוכית: שולחת לצוות המורים בבית-הספר שיר (של אחרים) מדי שבוע, כותבת עבורם ברכת שיר בחגים, ומנהלת בלוג הקשור לאתר בית-הספר.
על שזירת הכתיבה עם החינוך היא כותבת: "ילדים. כל הזמן ילדים. גם כשלימדתי בסמינר את המורות לעתיד, הייתי שם. בבית-ספר. מעמידה עצמי להם. קשובה ומקשיבה מנסה לתת לילדים את רגעי החסד והכבוד לנפשם ולאישיותם. אי-אפשר לכתוב ספר ולעמוד בשער בית-הספר. אי-אפשר לעמוד בשער בית-הספר ולכתוב ספר. שני עולמות, זה מן הפנים והחוצה. וזה מן החוץ ופנימה. ובכל זאת, האחד נגע בשני. ונשזרו המילים והמראות מכאן לשם ומשם לכאן. ונהיה הספר הזה".

פרק ראשון

מצאו אותה מוטלת על החוף.
כשהרימו אותה, נשארה תבנית הגוף שקועה בתוך חלוקי הים וגרגרי החול. הדייגים שלה התעקשו להשאיר אותה כך. לא נתנו שימחקו את המשקע שנוצר. שלושים יום ישבו ושמרו שהמים לא יטשטשו את העקבות שהותיר גופה.
אשה קטנה. ששכבה מכווצת. שכינסה את גפיה.
כשנשאו אותה לבית החולים היו צריכים להפריד בכוח בין ידיה ורגליה שלפתו אלה את אלה.
דויד. זאת החופשה השנתית שלו.
על המרפסת העגולה בבית סבתו, מצא עצמו יושב מול לִיָה, בת-הדוֹד שלו, נשאב לתוך פרץ שאלות שהמטירה לעברו.
לפנות בוקר נחת ממרסיי. במונית לטבריה סובב מעט את ידית החלון ונתן לזגוגית לשקוע. התענג על רוחות האביב הקרירות שדגדגו את זיפי זקנו ודקרו בעדינות בלחייו.
מדי שנה, בימים האלה, שבוע או עשרה ימים לפני ערב פסח, היה מגיע לטבריה. כל השנה נתן לתחושת הגעגוע ללחוש בעדינות בגופו. חש בחמימות הזאת שהתרחשה בו ונשמרה עד הביקור. אהב את הציפייה לקראת הנסיעה.
הוא ירד מהמונית בפתח ביתה של סבתו. שנה. זה הזמן המדויק שעבר מביקור לביקור. מן היום ההוא, כשהיה בן ארבע, לא החמיץ אף לא ביקור אחד.
הפעם הגיע ומצא שם את לִיָה.
הוא ישב במרפסת של סבתו, בוחן את שינויי העלווה מהשנה שעברה. המהום שלא הכיר, גרם לו לסובב את ראשו אל הפתח הנמשך מהמרפסת אל חדרי הבית. מבעד לאור הערב הרך, ראה אותה במעורפל. בידה אחזה תמונה. מבט מהיר אחד הספיק לו.
לבוש בג'ינס נצחיים, דהויים מעט, מתח את זרועותיו לאחור ונדנד קלות את רגליו האחוריות של הכיסא. קשת הגב נמתחה. עצר והחזיר את ידיו לפנים, מניח אותן על ברכיו. ברווח הפנימי שבין ירך לירך ניצבה כוס עם מיץ ענבים. הוא נטל אותה.
ליה התקרבה ומסרה לו את התמונה. לקח אותה מידיה ולא הרים את עיניו מהתמונה המהוהה.
"מצאו אותה מוטלת על החוף", חזר על המילים, מסתכל בפעם המי יודע כמה על אותה תמונה חיוורת, היחידה שהייתה על המדף, מונחת כמעט מוסתרת בקצה שורת הספרים העליונה בסלון אצל סבתא שלו.
"מי מצא אותה?"
"החברים שלה. דייגים. לילה קשה. חודש דצמבר היה ידוע כחודש של סערות. מי שיצא לדוג פחד פחד-מוות. החלטה אחת לא נכונה מצדם והיו עלולים למצוא עצמם בתוך ים שועט לתוך קרביהם".
ליה הביטה בדויד בעיניה השחורות, נוצצות וחודרות. היא לא הרפתה.
לא היה מספיק אור כדי שיהיה בטוח, אבל הוא חשב שהיא מגלגלת אותן מהר מדי. הרימה את ידה ונגעה באצבעה באחת מעיניה: "משהו לא בסדר?"
"הן תמיד כך?"
"מי?"
הבעת פניה העידה בה שלא ירדה לסוף דעתו. חשב שהגיב מהר מדי למה שסער בעיניה. רצה למשוך בחזרה את השיחה. להתחיל רגיל. לא הצליח להתנתק מהעיניים האלה ומהגבות הדקיקות והארוכות. הניח את הכוס וקם מכיסאו להדליק את נורת הניאון. דברים לא קורים סתם, הרהר, משנן את המנטרה שהיה משנן בכל פעם שנתקל במקריות מוזרה. דמות לא-ברורה ריצדה מול עיניו בשעה שניסה להסיר מבטו מפניה. הגבות - מה יקרה כשייפגשו מעל עצם האף?
"תכבה", שמע אותה, "אני לא אוהבת את האור הזה".
דויד התעלם מבקשתה, חזר לכיסאו, לקח את הכוס והניחה שוב בין רגליו.
"בדרך כלל", אמר, "לא יצאו לים בלילות חשוכים וסוערים. בשעות הזועפות האלה, כשהיה נדמה שאפילו גלי הים נחרדים מעוצמת תעוזתם, היו הדייגים מתכנסים באחד הבתים. על רצפת החדר, במרכז, ניצבה פתילייה ועליה סיר מבעבע ושוצף קצף סמיך של מרק דגים. המרק הרותח שימש להם תחליף למכשיר חימום. נתחי דגים והרבה ירקות חריפים שנקצצו לריבועים זעירים מילאו את הסיר והפכו את המרק לעיסה שחיממה את בטנם, בשעה שחיכו חסרי סבלנות לשינוי מזג הגלים. מדי כמה דקות, בתור שנקבע על-פי מפלס המרק שהתמעט, שאל מישהו לגבי הרוחות, כמות הגשם וגובה הגלים..."
דויד השתתק. העייפות, המילים הרבות, הזיכרון שהיה צריך לזכור ולא התכונן לו, פניה של ליה הגומעות כל מילה, והעובדה שעדיין לא לגם לגימה אחת מהכוס שהחזיק בין ירכיו, נתנו אותותיהם.
הוא נשם נשימה ארוכה, לקח את הכוס ושתה אותה עד סופה.
"אתה מכיר את המקום?" ליה טרדה את מנוחתו בקולה המהיר, עיניה לא מניחות לו לרגע, "את הכנרת בזמן סערה?" עיניה רשפו וטלטלו.
"לא. לא יצא לי".
ליה זזה באי נוחות. הגבות השחורות החלו להתרחק זו מזו.
"כמעט כמו הסערה ההיא".
ליה לא הסירה את מבטה מפניו. "אני לא מבינה".
"אני רואה אותך כך ויכול לדמיין את הסערה הנוראית אז, כשחיפשו את סבתא שלי".
"זאת לא סערה, אולי גל אחד שמתפרץ. לא כדאי לך להיות לידי בסערה אמיתית".
תנסי אותי, הרהר בינו לבינו.

רומן ביכורים. מאת: אריאלה בהלול-דימנד. עורך: יעקב בוצ'ן. הוצאת עיתון 77. 221 עמודים, 78 שקלים
תאריך:  13/06/2013   |   עודכן:  13/06/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גד גזית
שבעים שנה לאחר ארועי ארצות הדמים, האם העולם שוב ניצב בפתחה של תקופה של איום חברתי? והאם שוב היהודי מככב "כשחקן" מרכזי?. אם כן, הרי שמדובר בעוד וריאציה של איום ישן שהאנושות כבר ידעה כמותו ולכן הוא פחות מסוכן
עפר דרורי
ספר זיכרון לאילן רמון ולבנו אסף רמון. מעורר השראה
שושנה ויג
יפה כפיר "מעבר לכאב"    אורנה בינור "גשרים"
חגית בת-אליעזר
השיר "אבל אהבה" שנתן לספר את שמו הוא הכרזה מתפרצת, מקוטעת אך שוצפת    שפת השיר מדויקת וברורה, אך עם זאת מעניינת ומשמחת
יוסף כהן אלרן
האבנים והרוח משחקות תפקיד ראשון ותפקיד שני בספר השירים "פנים באבן", ושלא כמו פיגמיליון שיצר אישה ולא כמו המהר"ל שברא גולם, מעדיפה המשוררת אביבית לוי לראות פנים באבנים מבלי להפיח בן רוח, והן נעשות לה כבנות שיח    אך דומה לעיתים שאין אלה אלא פניה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il