X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  ספרים
אם ובנה מתמודדים עם משא העבר - עבודתם המשותפת של רומה נוטקביץ' בן-עטר ושל בנה ההיסטוריון
▪  ▪  ▪

לכל מקום שהבטתי ראיתי ירוק. צמחייה טבעית - עשבים שוטים וגזעי עצים דקים - כיסתה חלקים גדולים של בירת פולין... עמדתי בשכונה המוכרת כל כך, שעכשיו זיהיתי מעט מאוד ממנה. עיר הולדתי הייתה עכשיו עיר זרה. הרגשתי איך אני שוקעת לתוך ענן קודר של פחד. עברי נמחק. האם ייתכן שגרתי פה פעם?
מה שהזמן והעצב הותירו: אם ובנה מתמודדים עם משא העבר הוא פרי עבודתם המשותפת של רומה נוטקביץ' בן-עטר ושל בנה ההיסטוריון. היא גימלאית המתגוררת בכפר שמריהו, הוא מחזאי ופרופסור להיסטוריה באוניברסיטת פורדהם בניו-יורק, ומתגורר בארה"ב.
בקיץ 1945 חזרה לראשונה רוֹמה נוּטקֵביץ', בת למשפחה ציונית ואמידה שמלחמת העולם השנייה קטעה את נעוריה, לפולין ולוורשה. היא נוכחה בתמורה החדה שחוללה המלחמה בעיר הולדתה. היא הייתה בבית, אבל הבית לא היה שם. לאחר שבני משפחתה הקרובים נרצחו, נותרה פליטה חסרת כּל.
קרוב לשישה עשורים אחר כך מגוללת נוּטקֵביץ'-בן-עטר ברגישות רבה ובגילוי את קורותיה כנערה בגטו ורשה, במחנות עבודה בפרוורי העיר ובמחנות הריכוז וההשמדה מיידָנֶק, אושוויץ-בּירקֵנאוּ ורָוֶונסבּריק. אינסטינקטים חדים, תושייה ובעיקר יד המקרה הם שאפשרו לה להוסיף ולשרוד עוד יום, עוד שבוע, עוד שנה.
הספר נחתם בימי השיבה ההדרגתית לחיים ובמעבר למחנה עקורים, משם עלתה רוֹמה ארצה ב-1948. לצד תיאור חוויותיה האישיות נחשף במלוא חומרתו משא ימי השואה הרובץ עליה ועל צאצאיה שבישראל ובארצות-הברית.
"רק אדם הנשכח מלב הוא [אדם] מת. למען אלה שחיים רק בתוכי. אני מתפללת שיבוא יום ואוכל לספר". רומה נוטקביץ' בן-עטר.
שנים רבות עמדה רומה בסירובה לספר את סיפורה. היא סרבה לחזור לפולין, לא רצתה להתמודד עם מה שתמצא שם, ועוד יותר מזה, עם מה שלא תמצא. היא חששה שאין לה עוד כוחות להתמודד עם עברה, פחדה שביקור בפולין יערער את ההשלמה השקטה, השבירה, שהשלימה עם אבידותיה. אחרי מות בעלה ועם התדרדרות במצב בריאותה שלה, השתכנעה סוף-סוף שהזמן שנותר לה לספר את סיפורה, הולך ואוזל. וכי אם לא תעשה כן תיקח עימה אל קברה את זכר אהוביה שאבדו. יום אחד התיישבה אפוא ליד המחשב והחלה לעלות זכרונות. היומן שכתבה הוא מקורו וגרעינו של הספר הזה.

מאת: רומה נוטקביץ' בן-עטר ודורון ש' בן-עטר
תרגום מאנגלית: סמדר מילוא
הוצאת יד ושם(206 עמודים, 78 ש"ח)
תאריך:  23/04/2014   |   עודכן:  23/04/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
ורניק יריב
לקראת יום השואה: סרטונים חדשים בהשראת הפרויקט "לאסוף את השברים" של יד ושם. סטודנטים מ-HIT יצרו עבור יד ושם סרטונים העוסקים בסיפורים ופריטים שנאספו בשנים האחרונות מניצולי שואה
ראובן לייב
"יומנה של אנה פרנק" מוכר כיום כמסמך תיעודי אותנטי נדיר על חיי היומיום בתקופת השואה, חרף מאמציהם הבלתי-נלאים של מכחישים למיניהם, שניסו להדביק לו תווית של זיוף
מרדכי ליפמן
התקשורת איננה מזכירה אותו במועד המקורי, ההיסטורי שלו, גם לא במדורי המערכת המיועדים לאזכורי עבר. גם במועד הרשמי, המאוחר יותר, הוא מוזכר רק כבדרך אגב
פרופ' גדעון גרייף
כישרון מוסיקלי גדול הלך לעולמו בשבוע שעבר    לזיכרו של יעקב הולנדר
ראובן לייב
ההיסטוריון גד נחשון מעלה על נס את תרומתו של כוכב הקולנוע והתיאטרון האמריקני ל"קבוצת ברגסון" - תנועת המרי של האצ"ל בארה"ב, שיצאה נגד מחדל השתיקה האמריקני לזוועות הנאציזם, שפעלה להצלת יהודי אירופה מהשואה, ושיחלה להקמת מדינה יהודית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il