X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מושגים
האם ילד נכה זכאי לכך שהרשות המקומית תתאים את מתקניה לנכותו? כן ואין זה מעשה חסד, אלא זכות חוקית של הנכה בעייתו של הנכה אינה בעייתו שלו, אלא של החברה כולה
▪  ▪  ▪
בעייתו של הנכה היא בעייתה של החברה [AP]
המאבק שלה למשפט (א)
ענבל בר-און
רינת ברוך למדה משפטים ובקרוב תסיים את התמחותה * באמצעות ההפכותה לעורכת דין היא מתקנת את העוול שנעשה לה ולאחרים שכמותה * היא נאבקת על זכויותיהם של בעלי מוגבלויות לשוויון בתעסוקה ובחברה
לרשימה המלאה

בג"צ 7081/93 שחר בוצ'ר נ' המועצה המקומית מכבים רעות הינו פסק דין מכונן לעניין זכותם של בעלי מוגבלויות לשוויון, וחידושו בקביעה ולפיה הנגשת הסביבה לנכים, גם במחיר של עלות כספית, הינה זכות יסוד של הנכה ולא חסד אשר נעשה עבורו, וכן כי בעייתו של הנכה הינה בעייתה של החברה כולה.
שחר בוצ'ר, אשר כיהן כיו"ר אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת תל אביב בשנים האחרונות, היה בן 13 בזמן העתירה, והתגורר בישוב 'מכבים רעות'. הוא עתר להנגשת הישוב לנכותו, ולאחר שהושגה הסכמה בין הצדדים באשר לשורה של תחומים, נותרו במחלוקת גישה מקומת השירותים בבית הספר אל קומת הכיתות, והמקלטים הדו-תכליתיים ביישוב.
חוק התכנון והבניה - ובעלי מוגבלויות
השופט ברק ציין כי תיקון מס' 15 לחוק התכנון והבנייה מורה למועצות מקומיות להתקין סידורים מיוחדים לנכים באם אלו לא הותקנו בו, בתוך פרק זמן שלא יעלה על 3 שנים. המחוקק מחלק את הבניינים הציבוריים לבניינים מסוג א' וב': הוא קובע כי לגבי בניין ציבורי ב' חייבת קומה אחת לפחות ודרכי הגישה אליה להתאים לנגישות נכים.
סלע המחלוקת בין העותר למשיבים הוא בפרשנות ויישום חיקוק זה: לדידם של המשיבים, עצם היות השירותים המונגשים לנכים בקומה הראשונה, ועצם היות כיתות הלימוד הנגישות לנכים בקומה השנייה, די בהם ליצור נגישות: העותר טוען כי גרם מדרגות מפריד בין הקומות ומקשה עליו את הנגישות: המשיבים טוענים כי ניתן להתקין 'אנכון' אשר יאפשר לעותר, תוך הסתייעות בסיוע של אדם משני, להיות מונגש מן הקומה הראשונה לשנייה ולהיפך: העותר טוען כי בכך לא סגי, ויש להתקין מעלית בין הקומה הראשונה לשניה: על כך, כאמור, סלע המחלוקת.
בחינת תכלית החיקוק
אליבא דברק, יש לבחון את לשון החיקוק על-פי תכליתו: התכלית המונחת ביסוד החקיקה ( חוק התכנון והבניה והתקנות על פיו ) היא המטרות, הערכים, המדיניות, האינטרסים, הפונקציה החברתית והשאיפות אשר החקיקה נועדה להגשים. התכלית היא מושג נורמטיבי. היא מורכבת מתכליתה הסובייקטיבית של החקיקה ומתכליתה האובייקטיבית. התכלית הסובייקטיבית היא התכלית שעמדה לנגד עיני המחוקק בעת חקיקת החוק. זוהי "כוונת המחוקק". היא משקפת נתון היסטורי-פסיכולוגי. התכלית האובייקטיבית היא התכלית שהחקיקה נועדה להגשים בחברה דמוקרטית. זו "מטרת המחוקק".
תכלית החיקוק במקרה דנן: להגשים את כבודו, חירותו וזכותו לשיווין, השתלבות בחברה, עצמאות ואי תלות של הנכה. גישת ההפרדה, שהייתה רווחת בעבר כלפי נכים, מנציחה את אי השוויון ומעמיקה את האפליה. גישה זו של שילוב הנכה בחברה תוך אפליה מתקנת במקרה הצורך הינה גישה הרווחת במערב, והמדינה מטילה את מלוא כובד משקלה החברתי-כלכלי בכדי לאפשר שילוב זה, שכן בעיית הנכה אינה 'בעייתו': הינה בעיית החברה! המטרה = השתלבות הנכה בחברה. האמצעי: אמצעים המותאמים לנכה בכל בניין ציבורי כגון שירותי נכים.
שוויון זכויות עולה כסף
ברק מציין כי הבטחת שוויון הזדמנויות לנכה עולה כסף: חברה האמונה על ערכי כבוד האדם, החירות והשוויון מוכנה לשלם את המחיר הנדרש. אולם יש לאזן בין הצרכים והאפשרויות ועל כך אמון החוק שאינו דורש דרישת מקסימום: נגישות לכל חלק במבנה אלא רק כפי הנדרש: נגישות לקומה אחת לפחות: על-רקע איזון זה יש לפרש את תכלית החקיקה: העותר זכאי לקיום קשר אפקטיבי בין קומת השירותים המונגשים לנכים לבין קומת הכיתות: דא עקא, המשיבות רואות בהנגשה זו 'חסד' שהן עושות לעותר, כאשר מדובר בזכות יסוד שלו: לדעת הנשיא ברק יש להעדיף מעלית, שהיא יותר יקרה על פני 'אנכון' שכן באנכון לא יוכל העותר להשתמש בכוחות עצמו, ובמעלית כן: לדעת הנשיא ברק, תפיסתה של המשיבה את צורכו של הילד ב'אנכון' תחת מעלית נובעת מתפיסת יסוד מוטעית ושגויה לפיה ההתקנים בבניין המנגישים נכים לבניין הם מעשה של 'חסד' עבור העותר ולא זכות, ברם, החל מפסיקה זו המסגרת הנורמטיבית שלאורה 'תאלץ' המשיבה עכשיו לבחון את הסוגיה הינה מסגרת נורמטיבית בה ההתקנים לנכים הינם זכות יסוד של הנכה, ולא 'חסד' מטעם המועצה.
הנגשת המקלטים
המחלוקת בין העותר למשיבה בעניינם של המקלטים וחובת המשיבה להנגיש עבורו את המקלטים: המחלוקת הינה האם מקלטים נמנים עם ההגדרה שבחוק 'בניין ציבורי ב' כאשר החוק מצביע על מספר מבני ציבור הנחשבים ל'בניין ציבורי ב' וקובע גם הגדרה כללית לפיה "משרדי ממשלה, משרדי רשויות מקומיות וכן כל בניין הנועד לתת שירות ציבורי" הינם 'בניין ציבורי ב': הין העותר למשיבה קיימת מחלוקת באם מקלטים הינם 'בניין ציבורי ב', שכן אם אכן כך, אזי יש להנגיש את המקלטים ביישוב לנכים: השופט ברק קובע שמכיוון שהמקלטים בפועל משמשים למטרות ציבוריות ( חוגים, פעילויות ) אזי הם נכללים בהגדרה "בניין הנועד לתת שירות ציבורי" ועל כן יש להנגישם לנכה, לאור הגישה הנורמטיבית שהפכה למחייבת החל מפסק דין זה לפיה הנגשת מבני ציבור לנכים הינה זכות יסוד של הנכה, ולא חסד מטעם המועצה המקומית.

תאריך:  27/09/2010   |   עודכן:  27/09/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בג"צ שחר בוצ'ר
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
משפחת בוצר
מכרה של המשפחה  |  14/01/12 12:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענבל בר-און
חוק איסור לשון הרע אינו מאפשר לקבוצה שנפגעה מלשון הרע, לתבוע את המפרסם בתביעה אזרחית    רק תלונה פלילית אפשרית    וגם אז, רק בהסכמת היועמ"ש    בפועל, זו אות מתה בחוק
ענבל בר-און
עדיף שעשר נאשמים יצאו לחופשי מאשר שנאשם אחד יורשע לשווא    זהו עיקרון מנחה בשיטת משפט המקדשת את חזקת החפות    יש להוכיח את אשמתו של הנאשם מעבר לספק סביר    ומהו אותו 'ספק סביר'?
רועי קיש
בעלי עסקים רבים מאמינים שכאשר הם שכרו לשירותם איש מכירות או מנהל מכירות או סוכן מכירות, הם בעצם פתרו את הבעיה הגדולה שלהם במכירות
ענבל בר-און
האם מותר ל'אל על' לאלץ דיילי אוויר 'להתקרקע' (היינו - להפוך לדיילי קרקע) בגיל 60 בכדי שנוסעי המטוס לא יאלצו לחזות בדיילים מזדקנים? לא! שכן "מסלול הדיילות אינו תצוגת יופי"
ענבל בר-און
האם יש לאפשר את שידורי ערוץ פלייבוי, חרף פגיעתה הקשה של הפורנוגרפיה בכבוד האישה? לדעת דורנר, שידורים בשעות הלילה, אשר מוזמנים על-ידי הלקוח ואינם 'נכפים עליו' מאזנים איזון ראוי בין חופש הביטוי לבין כבוד האישה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il