X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  תחקירים
דרוקר. שיבש הליכים [צילום: מתוך הטלוויזיה]
נתניהו. להגיש תלונה [צילום: ערוץ הכנסת]
דרוקר שיבש הליכי המשפט בתוכניתו מיום 21.05.20, בכך שהשפיע על העד עו"ד חיים גרון לשנות גרסתו לרעת נתניהו למשטרה מסר גרון: "אני לא רואה כל הטבה שהוא נתן לשאול אלוביץ"; לאחר שרואיין ע"י דרוקר והוצגו בפניו עדויות אחרות, ובלחצו של דרוקר, שינה גרסתו: "בהנחות שאמרת, ודאי שבזק קיבלה פה המון" נכון יעשה נתניהו אם יגיש תלונה למשטרה נגד דרוקר בחשד לשיבוש הליכי חקירה ומשפט
▪  ▪  ▪
מנדלבליט. לקה בעצמו בשיבוש [צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90]

ליברמן נהנה מן ההפקר [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

מהומה רבתי פרצה בימים האחרונים בעקבות תגובתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שפורסמה לאחר שידור תוכניתו של העיתונאי רביב דרוקר ("המקור") בערוץ 13 (10.06.20), שבה הציג, לגישתו, ראיות ועדויות נוספות המוכיחות את אשמתו לכאורה של נתניהו בתיק 4000.
מפלגת הליכוד, בתמיכת נתניהו, הותקפה בעקבות זאת ששיגרה סרטון-תגובה, ובו נטען כי דרוקר משבש הליכי חקירה ומשפט ועל-כן יש לשולחו לכלא. מבקרים רבים גוננו על דרוקר - משל זכאי הוא לחסינות אוטומטית, ובתנאי, כמובן, שהוא מכה בנתניהו. דיון ענייני לא התקיים. הצביעות חוגגת.
ייאמר כאן: מדובר בתגובה חריגה מצד הליכוד, באופן שהוצגה, שגרמה יותר נזק מתועלת. קל וחומר נוכח התמונה שהוצגה ובה יאיר לפיד, עפר שלח ורביב דרוקר. ברי, כי לפיד ושלח אינם אחראים למעשיו של דרוקר. לכן לא היה מקום לכורכם במתקפה הנגדית. התגובה המזיקה, שגרמה אפילו לנתניהו להתנער ממנה, סיכלה דיון ציבורי/תקשורתי במעשיו של דרוקר - שאכן שיבש הליכי חקירה ומשפט, לפחות בתוכניתו הקודמת ("משפט פומבי"), כפי שנציג להלן.
"משפט ציבורי"
בתוכנית המקור ששודרה ביום 21.05.20, שאותה כינה דרוקר: "משפט פומבי", ראיין דרוקר, בין היתר, שלושה עדי תביעה שאמורים להעיד במשפט נתניהו. השלושה הם: דב גיל-הר, אבי אלקלעי, ועו"ד חיים גרון, שהיה בזמנים הרלוונטיים סמנכ"ל הנדסה במשרד התקשורת.
השאלה האם עדים אלה התראיינו מתוך הנחה שיזכו לשתיקת הפרקליטות - ולא ייקראו לחקירה משטרתית בגין דברים אחרים שאמרו בפרשה - הינה שאלה פתוחה, עם תשובה אפשרית ברורה: לא, הם לא ייחקרו - כל זמן שהם מופיעים נגד נתניהו. התביעה מגוננת הן על כתבי החצר, כדוגמת דרוקר, והן על עדים מטעמה. לא צדק מחפשת התביעה, אלא הרשעת נתניהו, בכל מחיר - גם תוך שיבוש הליכי חקירה ומשפט.
בתוכנית האמורה (21.05.20) - הביע עו"ד גרון עמדה קריטית וחשובה, לפיה נתניהו לא נתן לבזק הטבות כלשהן. עדות זו פועלת נגד כתב האישום ומסייעת בהגנתו של נתניהו. דא-עקא, בהמשך, לאחר "חקירה" מצד דרוקר ו/או הטרדה ו/או הדחה, ולאחר שדרוקר הציג ועימת אותו עם נתונים ועדויות מצד אחרים שנחקרו בפרשה, שוכנע חיים גרון להפוך את עמדתו ב-180 מעלות, ולאשר לדרוקר, כך בשידור, כי נתניהו העניק הטבות כספיות ניכרות לקבוצת בזק בראשות אלוביץ.
נציג להלן את האמירות המדויקות
בתחילת השידור:
  • דרוקר: "האם לדעתך, נתניהו, כשר התקשורת, נתן הטבות לבזק של שאול אלוביץ'?";
    חיים גרון: "אני לא רואה כל הטבה שהוא נתן לשאול אלוביץ'".
לקראת סוף השידור:
  • דרוקר: "האם בעקבות מה שהראנו לך פה, שזה על אחריותנו בלבד, האם אתה במשהו משנה את עמדתך הראשונית איתה באת, שנתניהו לא נתן שום דבר לבזק?";
    חיים גרון: "עיכוב ההחלטה בהחלט היה שווה להם מיליארדים, ואת ההחלטה לא היה שום צורך לעכב";
    דרוקר: "אז בכותרת, בהנחה שאנחנו מוכיחים שפילבר הוא שלוחו של נתניהו, נתניהו נותן המון לבזק";
    חיים גרון: "בהנחות שאמרת, ודאי שבזק קיבלה פה המון".
- עד כאן הציטוטים.
הדברים שלעיל מעלים חשד: דרוקר השפיע על עד מרכזי לשנות את עמדתו/גרסתו, וזאת בטרם אמר העד את דברו בבית המשפט. על ניסיונו להשפיע לרעה ניתן ללמוד גם מתגובתו של העד ל-News1 (ראו בהמשך), שאותה מסר לנו שעות ספורות לאחר פרסום רשימה זו. הדבר עולה כדי חשד לעבירה פלילית. נושא זה טעון חקירה והעמדת דרוקר לדין.
מה אומר החוק
סעיף 244 לחוק העונשין, שכותרתו "שיבוש מהלכי משפט", קובע:
  • "העושה דבר בכוונה למנוע או להכשיל הליך שיפוטי או להביא לידי עיוות דין, בין בסיכול הזמנתו של עד, בין בהעלמת ראיות ובין בדרך אחרת, דינו - מאסר שלוש שנים..."
המילה "בכוונה" בתחילת הסעיף מזדקרת מיד לעין. ניתן לכאורה להבינה כך, שכדי להרשיע אדם בשיבוש, צריך להוכיח שהוא התכוון לשבש את ההליך. משכך - יכול כמובן דרוקר לטעון, להגנתו: לא התכוונתי לשבש את משפטו של נתניהו, וכל שהתכוונתי לעשות הוא להעצים את כוחו של ערוץ 13, למלא את שליחותי כעיתונאי ולהביא מידע לידיעת הציבור.
דרוקר ניסה להשפיע על גרסת העד גרון, ואכן, הוא השפיע פומבית ותקשורתית. זו עובדה מוגמרת. דרוקר הודה בעצמו, זמן קצר לאחר שידור אותה תוכנית ("משפט ציבורי"), ובראיון ליעל דן (גלי צה"ל), בניסיונו להשפיע על עדים במשפט נתניהו, ובהם שלמה פילבר.
להערת יעל דן: "אז אתה מנסה לחזק את מומו פילבר? זו התכלית? לחזק אותו?"; דרוקר השיב: "אני רוצה לחזק אותו כדי שיבחר להגיד את האמת..."; יעל דן: "זה שיבוש הליכי משפט. יגידו לך שזה שיבוש הליכי משפט..."; דרוקר: "יכולים להגיד"...
ההלכות הפסוקות מחמירות עם משבשים
בית המשפט העליון (ע"פ 8721/04) מפרש את מהותה של אותה "כוונה", וקובע, שכדי להוכיח עבירת שיבוש, אין צורך להראות שהנאשם התכוון לשבש את ההליך. די-בכך שהתביעה תוכל להראות שהנאשם צפה הסתברות קרובה לוודאי של שיבוש כתוצאה ממעשיו.
בית המשפט העליון קבע (ע"פ 7153/99), שאפילו אם הנאשם פעל מתוך מניע תמים - אין בכך לשלול את הפליליות שבמעשיו - אם הוא צפה הסתברות של שיבוש - גם אם הוא לא היה מעוניין בשיבוש הזה.
בית המשפט העליון קבע (ע"פ 150/88), שכדי להרשיע נאשם בשיבוש הליכים - אין צורך להגיע למצב שההליך אכן השתבש בפועל, ומספיק להראות שהנאשם עשה מעשה שיש בו הסתברות לשיבוש. ובלשונו של בית המשפט (ציטוט):
  • "כאשר המדובר הוא בשיבוש מהלכי משפט, שהיא פגיעה באושיות המשפט, ביקש המחוקק לקבוע עבירה כבר על השלב הראשוני או המוקדם של המעשה, בלי להתנות זאת בשיבושם בפועל".
בשורה התחתונה: בחקירתו, וכן בתחילת תוכנית המקור, מסר עו"ד חיים גרון עדות לפיה נתניהו לא נתן לאלוביץ/לבזק הטבות; ולקראת סופה של התוכנית, ולאחר ששוכנע ממצגיו המגמתיים של דרוקר, מסר העד גרסה הפוכה, שיש בה עתה כדי לסייע לתביעה להפליל את נתניהו. המדובר בשיבוש ברור של הליכי חקירה ומשפט. על-כן, נכון היה עושה נתניהו - במקום להפיץ סרטונים מזיקים - לו היה מגיש תלונה למשטרה בדרישה לחקור את דרוקר בחשד לשיבוש הליכי חקירה ומשפט. טוב מאוחר מאשר בכלל לא, גם אם זוכה דרוקר להגנה מצד מרבית כלי התקשורת.
למשה מזרחי לא עמדה החסינות
עמדה דומה הביעו בזמנו כמה כלי תקשורת, לאחר שחשפתי את מעשיו של משה מזרחי - שעמד בראש יאחב"ל ובהמשך מונה לראש אגף החקירות במשטרה. מזרחי פעל במשך תקופה ארוכה באופן המהווה שיבוש מהלכי חקירה ומשפט. הוא הורה לפקודיו לתמלל גם האזנות שבוצעו בניגוד לחוק לכמה אישים, ובהם עפר נמרודי, מיכאל צ'רנוי ואביגדור ליברמן. מזרחי עשה בתוכן הקלטות שימוש פסול ובלתי חוקי. להגנתו טען: אני נלחם נגד הרעים, וגם אם שגיתי, לא ראוי לאכוף את החוק נגדי. הח"מ נאבק אז בחריפות נגד תופעה זו. חשפתי ראיות לעבירות חוזרות ונשנות מצד מזרחי. ולאחר שלוש שנים של מאבק וחקירה מקיפה, ולמרות התנגדות פרקליטת המדינה עדנה ארבל, ועל-אף הסיוע שקיבל מזרחי מכתבי החצר, ובהם מרדכי גילת ורביב דרוקר, סולק מזרחי מתפקידו בהוראתו של היועץ המשפטי דאז, אליקים רובינשטיין. שופטי בית המשפט העליון שנדרשו לפרשה, בעקבות עתירה שנועדה לגונן על האיש, אישררו את סילוקו, לאחר שאימצו את הדוח החמור של רובינשטיין - שתיעד את מעשיו של מזרחי, שאכן בוצעו באופן הנוגד את החוק.
ניסיון העבר מלמד: גם אם נתניהו יגיש תלונה נגד דרוקר, תמאן המשטרה לבצע תפקידה. כך גם היועמ"ש אביחי מנדלבליט, שלקה בעצמו בשיבוש הליכי חקירה ומשפט בפרשת בועז הרפז. על-כן, נראה כי לא יהא מנוס, מצד נתניהו, להגיש עתירה לבית המשפט העליון, שתעמיד גם את שופטיו במבחן: האם יקדשו ויאכפו את הוראות החוק, או יתנו ידם להתרת דמו של נתניהו ולשיבוש משפטו על-ידי עיתונאי עתיר אגו, שכבר כשל פעמים מספר בפרסומים כוזבים נגד נתניהו.
חיים גרון מסר בתגובה (ציטוט):
בתוכנית האמורה, ועל-פי הסיכום המוקדם עם רביב, נשאלתי תחילה והתייחסתי לגבי מיזוג בזק-יס. יודגש כי זהו נושא שעליו לא העדתי ברשות ני"ע. בעניין זה ובעניין זה בלבד אמרתי שאלוביץ לא קיבל דבר (מאחר שכל הליך המיזוג אושר כדין ע"י כל הרגולטרים הנוגעים לעניין, למיטב ידיעתי). דעתי זו לא השתנתה למרות נסיונותיו של רביב לשכנעני אחרת.
מה שקרה הוא שרביב השמיט כל ההתייחסות שלי למיזוג בזק יס, אשר נראה שלא תאמה לאג'נדה העיתונאית שלו, אך הצמיד את המשפט שאמרתי לגבי המיזוג, לעניין אחר לגמרי, של הטלפוניה הסיטונאית, שם אכן לדעתי אלוביץ "קיבל מיליארדים" כתוצאה מהעיכוב הנמשך במימוש האסדרה. כך יצר רביב רושם מוטעה ומטעה שדעתי השתנתה כביכול בעקבות הראיות לכאורה שהוצגו לי.

תאריך:  13/06/2020   |   עודכן:  13/06/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דרוקר שיבש ביודעין משפט נתניהו; השפיע על חיים גרון לשנות גרסתו
תגובות  [ 20 ] מוצגות  [ 20 ]  כתוב תגובה 
1
מתפלסף על המילה כוונה לא שיבוש
יאיררר  |  13/06/20 14:44
 
- קיום הראיון הוא שיבוש הליכים
פרשנדתא  |  20/06/20 12:54
 
- }}}דרוקר עושה עבודתו כעיתונאי
יואב יצחק מלקק...  |  22/06/20 12:54
 
- היה שיבוש ברור
דוקא כן מנגן  |  24/06/20 17:53
2
דרוקר שופר כת הרל"ב!
מפוכח  |  13/06/20 16:36
3
עצם הופעתו של עד תביעה
באום  |  13/06/20 16:39
4
לא יאומן כי יסופר
התובע השמיני  |  13/06/20 17:23
5
לא יעזור לכם שום דבר
הירונימוס  |  13/06/20 19:48
 
- הברון הירונימוס מינכהאוזן פצח
בני בנקר  |  13/06/20 23:05
 
- שטויות
הירונימוס  |  14/06/20 12:22
6
השיר 'במדינה אוטואימונית'
א. וינשטיין  |  13/06/20 20:01
7
העוזרים של נתניהו נעצרו
מייק  |  14/06/20 06:06
8
יצחק! צא מהתחת של ביבי!
עזרא מנצור  |  14/06/20 09:37
9
לשים את המפתחות וללכת הביתה!
אקטואלי  |  14/06/20 16:00
10
בדק בית דחוף במערכת אכיפת החוק
אקטואלי  |  16/06/20 00:15
11
התיקים יקרסו אחד אחד!!!
אקטואלי  |  16/06/20 22:37
12
שיבוש
עוז  |  18/06/20 00:48
13
נתניהו לא יגיש כלום
מרק  |  21/06/20 10:54
14
מדוע עד היום לא נעצר הפושע
צורי  |  21/06/20 16:53
15
מאמר יפה..כל הכבוד
אוליבר וונדל   |  30/06/20 04:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משפט נתניהו
דן מרגלית
מוסק חסר הבנה או מעמיד פנים שהוא חסר הבנה?    זורה חול בעיניים כאילו הכוונה היא לבוא חשבון רק עם העדה המסכנה ותו לא
איציק וולף
רשויות אכיפת החוק פנו לפני מספר חודשים למקבילותיהן האמריקניות בבקשה לקבלת מידע שנדרש לצורך החלטה של היועץ המשפטי לממשלה האם להורות על פתיחה בחקירה פלילית נגד ראש הממשלה בפרשת המניות של החברה של בן דודו, שהחזיק ומכר ברווח גדול בעת שכיהן כראש האופוזיציה
איתמר לוין, יצחק דנון
ליבר - נציג משפחת יודקובסקי המצויה בסכסוך עם בעל השליטה בידיעות אחרונות - מגלה שהעיתון החליט לממן ללא מגבלת סכום את הגנתו של מוזס בתיק 2000, לאחר שכבר שילם 1.35 מיליון שקל לעורכות דינו    מגדיר את מוזס כ"אדם שככל הנראה הינו פושט רגל"
מתי דוד
המגיפה הרפואית של הקורונה שפרצה בהפתעה וגרמה לשיבוש כל סדרי החיים השיגרתיים, חוללה גם תופעה חיובית בציבור    אלפי מתנדבים מכל חלקי הציבור התגיסו לסייע לכל החולים, הבודדים, ניצולי השואה, הזקנים ולכל סוגי הנזקקים לעזרה
איציק וולף
ליאורה בביאן, העובדת שהגישה תצהיר בעד שרה נתניהו, שוחחה עם סילבי גנסיה שעובדת גם היא במעון ראש הממשלה    בהקלטה מדברות השתיים על הלחצים שמופעלים עליהן לחתימה על תצהירים בעד אשת ראש הממשלה    השתיים מלינות על היחס המזלזל והמשפיל שקיבלו משרה נתניהו    עו"ד יוסי כהן: שרה נתניהו היא הקרבן, מדובר בקמפיין מתוזמן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il