פעימת הגליל יוצאת לדרך.
משרד התחבורה משיק מחר (יום ו', 10.06.22) שורה רחבה של שינויי קווים בין ישובי הגליל - קריית שמונה, צפת, כרמיאל, עכו, נהריה וסביבתם ובין חיפה וסביבתה.
מי שעשויים להיפגע מכך משמעותית הם תושבי עכו הנוסעים בתחבורה הציבורית. מאז הוקמה בעיר מנהרה המכונה בפי התושבים "מנהרת הגמדים", כינוי שהוצמד לה בשל גובהה - שמאפשר רק מעבר של כלי רכב פרטיים אך לא מאפשר מעבר
אוטובוסים - דבר המצריך אותם להאריך את הדרך משמעותית דרך רחובות צדדיים.
במסגרת השינויים, הנובעים מכך שבמשרד התחבורה רואים בכרמיאל עיר מרכזית יותר מבחיינה תחבורתית מאשר עכו, תבוטל כניסת קווים בין-עירוניים וחלק מן הפרבריים לתוך העיר עכו. הדבר למעשה מנתק את עכו מיישובי הגליל התחתון והעליון, וזאת בשל הארכה משמעותית של משך הנסיעה, כפי שיוסבר בהרחבה בהמשך.
הפגיעה בשכונות המזרח
התחבורה הציבורית בעכו אינה יעילה במיוחד, בעיקר במזרח העיר. קו 2 הוא הקו היחיד שמשרת את כלל מזרח העיר לאורך כל שעות היום. מסלולו פתלתול ומסורבל כתוצאה מחוסר היכולת לעבור במנהרת הגמדים, וניתן לייעל אותו באמצעות פיצולו לשני קווים שונים. הדבר מקשה במיוחד על תושבי שכונות בן-גוריון ורמח"ל שאין בהן קווים אחרים. על-מנת להגיע עם קו 2 למרכז העיר - התחנה המרכזית והרכבת, נדרשים הנוסעים בקו לנסיעה הנמשכת כ-20 דקות בכל שכונות מזרח העיר שבחלק מהנסיעות כרוכה בהיתקעות בפקקים ברחוב דושניצקי שאליו מתנקזת כלל התחבורה הציבורית מהשיכון. הבעיה חריפה שבעתיים בשעות הבוקר, שבהן תלמידים רעשניים בדרכם לבתי הספר תופסים חלק ניכר ממקומות הישיבה, בהעדר קווי תלמידים ייעודיים.
בעכו גם קיימים קווים פנימיים - קו 3 וקו 4, אך הנסיעות בקווים מתקיימות במיניבוסים קופצניים עם מעט מקומות ישיבה, חוויה לא נוחה במיוחד לנוסעים.
במהלך השנים בוטלו קווים בעכו ששירתו את שיכוני המזרח, כנראה תוצאה ישירה מ"מנהרת הגמדים". חלק מן הקווים הוסטו ונוסעים כעת בכביש עוקף עכו. אחרי שורת ה"מכות" לשיכוני המזרח, מגיעה ה"מכה" הקשה ביותר - ביטול כניסתם לעיר של קווים 369 (המהיר והנוח ביותר לאזור התעשיה הדרומי של כרמיאל ולמרכז ביג), 363, 176, 500 ו-503.
- מהרשות הארצית לתחבורה ציבורית נמסר בתגובה: "משרד התחבורה פועל רבות לשיפור וקידום מערך התחבורה הציבורית בעיר עכו, במטרה לייעל את מערך התחבורה הציבורית בעיר ולאפשר תחבורה טובה יותר לתושבי העיר.
- "נוסעים המעוניינים בקישוריות למרכז העיר, יכולים להחליף אוטובוס בתחנות בצומת אחיהוד/יאסיף, בהן עוצרים כלל הקווים, הן אלה שנכנסים לעכו והן אלה שלא עוברים בעיר.
"באשר לקווים המגיעים לרכבת כרמיאל, כיוון הנסיעה של הקווים בעיר משתנה לצורך שיפור זמני הנסיעה ביציאה או בכניסה מכרמיאל.
"באשר לקווים המגיעים לגליל העליון, ניתן לבצע החלפה בתחנות משותפות לקווי אוטובוס לאורך כביש 85, בצמתים יאסיף, אחיהוד ועוד.
"יודגש כי, במסגרת תוכנית זו, תוגברה תדירות קו 263 ב-50%, והשירות יחל מהשעה 05:50 בבוקר ועד 23:30 בלילה".
הצעת משרד התחבורה לתושבי עכו לבצע מעבר בין אוטובוסים בצומת יאסיף או בצומת אחיהוד שתדירות הקווים מהם נמוכה הוא לעג לרש. במקום זאת יכול היה משרד התחבורה לאפשר כניסה של קווים 500, 503, 176 ואחרים לצומת עכו מזרח (מק"ט 59423, כניסה דרך רחוב בן עמי וסיבוב בכיכר ברחוב שלום הגליל), בדומה לכניסת קווים 500 ו-503 לתחנת הרכבת בכרמיאל, לראש פינה ולחצור הגלילית.