X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
חיים חדשים בקומדיה [צילום: ז'ראר אלון]
הקמבק של דז'יגן ושומאכר
גדולי הקומיקאים היידישאים היו דז'יגן ושומאכר הצגת תיאטרון היידישפיל "דז'יגן ושומאכר רצים לבחירות" מעניקה להם חיים חדשים בקומדיה שמצחיקה ממנה לא נראתה לא בזכות שיחזור הצלחותיהם, לא חומר לעוס וידוע, כי אם הכל חדש, שנכתב בידי קובי לוריא ובוים נפלא בידי מורדי גרשון

השנינות שהייתה שזורה ב"וויצ'ים" (בדיחות) של הצמד הבינלאומי הנודע, מקורה היה עוד בחייהם בלודג', פולין, משם נמלטו עם הכיבוש הנאצי לרוסיה. לאחר המלחמה הופיעו ברחבי אירופה במחנות העקורים ואז עלו לישראל. המדיניות של בן-גוריון אז הייתה לאסור על הופעות בשפה היידית, מה שאילץ אותם להופיע בשנות ה-50 בצפון ודרום אמריקה בהצלחה גדולה. בהמשך, הצנזורה אישרה להם להופיע רק שישה שבועות בשנה, כשלאחר-מכן התירו להם להופיע ביידיש בתנאי ששליש מהתוכנית יהיה בעברית, כולל הופעה של זמרת בעברית.
הביקורת על ההדרה שעשו אז ליידיש, מופיעה במשפט אחד ביקורתי מתוך שלל הביקורות המושחזות השזורות בבדיחות ובעלילה הכה מצחיקה. יעקב בודו, הכוכב הנחשב ביותר של ה"יידישפיל", מופיע כאן כישראל שומאכר, שהיה האינטלקטואל שבצמד, עם המון חוכמת חיים שהתבטאה במונולוגים שלו, ומולו משלים אותו מוטי גלעדי כשמעון דז'יגן, המשתעשע בגאוניות עם השפה היידית ככלי למשחקו, ושפת הגוף שלו כוללת במדויק את כל התנועות שאיפיינו את דז'יגן, לדברי מי שזכו לראות את הופעותיהם. מוטי גלעדי עם כל הקסם האישי שלו - מסתמן כאן ככוכב הבא של תיאטרון היידישפיל עם כל מה שהוא מעניק לקהל - ביכולות המשחק, השירה והתנועה.
ועל מה השניים צוחקים (ומצחיקים)? על הכל. ההצגה מתחילה כשהצמד כלוא בבית הסוהר. בינם לבין עצמם הם מזכירים מי עוד יושב או ישב שם - כל הפוליטיקאים, ראשי הערים וכל אלה "שלא גנבו, רק לקחו". איזכור שמותיהם של אולמרט וכל יתר האסירים, מהווה סיבה לצמד להיעתר לרעיון שמציעה להם ספונסרית עתירת הון (מוניקה ורדימון עתירת כשרון המשחק והשירה) שמעוניינת להקים בהנהגתם מפלגה חדשה. ומדוע נאסרו? כי השופט לא הבין את הבדיחה שלהם. ומדוע שוחררו? כי לקח לשופט שלושה חודשים להבין את הבדיחה.
טוב, מי שלא צופה בהופעתם שכל כולה נעה מבדיחה לבדיחה, כשהם משכיבים את הקהל מצחוק בלתי פוסק ודרושות ממחטות לניגוב דמעות הצחוק - מי שלא יראה לא ידע מהו צחוק בחייו. כמו שבודו אומר: "כל יום שעובר בלי לצחוק - זה יום אבוד". וכמה מנדטים קיבלו השניים (בהצגה) בבחירות? לא תאמינו. כי זה מה שמזכיר את עלייתם לפוליטיקה כמה מהמנהיגים כיום מפלגות ללא אג'נדה וללא בסיס. והכל בזכות יחסי ציבור.
הדיונים בין הספונסרית למזכירתה (הילית דייטש-שני) ולמתחרה שלה, הטייקון (אנדרה קשקר הכה רבגוני בביצועו המדהים של מיבחר דמויות כה שונות), פושטים את מעטה הצביעות שבפוליטיקה וחושפים את הפוליטיקאים במלוא ערוותם. כל מה שייכתב לא יכול לשחזר את השנינות שבבדיחות, החידוש שבהן, העלילה הכה עכשווית ורלוונטית וכלל לא משחזרת חומרים מפעם - כל זה דל מלהעביר ולו שמץ מהעונג והחוויה הגורמת לקהל לשכוח הכל, ולהתמכר לצחוק. הסצינה בה נראים חברי הלהט"בים רוקדים ושרים את שירי להקת אבב"א - מרהיב.
המטפחת האדומה שאינה משה מכיסו או ידו של מוטי גלעדי, מאזכרת את אביזר הבמה שכה סימל את הופעתו של דז'יגן בימים ההם, כשכל הצגה הייתה נפתחת כשידו משתרבבת החוצה מבין קפלי המסך אל הבמה, כשהיא מנפנפת במטפחת האדומה. הפעם הבימאי היצירתי מורדי גרשון (שחקן קומי עילאי בעצמו), בחר להתחיל בסצינה מתוך בית הסוהר. כשבהמשך הוא גורם לצמד ולשאר שחקני הקאסט, לזרום עם הקצב והתנופה שהוא מזרים לתוכם, וליצור מההצגה מעדן תיאטרלי מאין כמותו.
אירמה סטפנוב כ-שרונה כספי וכמלצר סיני, נפלאה במימיקה וביכולת המשחק הקומי שלה, כולל האקרובטי. הילית דייטש-שני לא עושה חשבון, ונעה, רוקדת ושרה בהתאם לכל התפקידים הכה שונים שהיא מבצעת בהצגה זו (נלי, ברנדה, רבנית, שוטרת וקריינית חדשות). יהונתן רוזן כ-אלי, ברנדון, שוטר וקריין חדשות מרשים ביכולת משחקו, מה גם, שבנוסף ניתנת לו האפשרות להחצין את כשרון השירה המיוחד שלו.
מלבד הבימאי הכה מוכשר, מורדי גרשון, שידע לקלוע היטב לרוח הדברים ולנווט את צוות השחקנים הכה מיומנים ומפגינים ורסטיליות; המוזיקה של ברק אוליאר מנעימה ומתמזגת בתוכן העלילה; עיצוב הבמה של רועי וטורי הצעיר המוכשר, עיצוב התלבושות המושקע והיפהפה של אנדריאנה לובינה, עיצוב התאורה של מישה צ'רניאבסקי מעצב התאורה מספר 1 שלנו, ועיצוב התנועה של תות מולאור שכה מלהיבה את הקהל ויוצקת עליזות וכיף בסצינות הרוקיסטיות - כל אלה יוצרים מהמחזה שכתב קובי לוריא (שכתב לגשש החיוור ול"זהו זה") ערב עם הומור שאינו בנמצא בתוכניות הטלוויזיה הרדודות רוויות גסות הרוח והמילים.
הצגה שגם מי שלא מבין יידיש - ייהנה ממנה ברמות, הודות למשחק הווירטואוזי ולתרגום לעברית המופיע על פס משני צידי הבמה. היידישפיל נוסק בברכת שרת התרבות מירי רגב המעודדת תרבויות יהודיות מכל העדות, ועל כך תבוא הברכה.

תאריך:  15/07/2018   |   עודכן:  15/07/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הקמבק של דז'יגן ושומאכר
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
נהניתי מכל רגע בהצגה ל"ת
כה לחי  |  15/07/18 13:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלי אלון
בסוף השבוע הלך לעולמו יורם צורי, המוכר יותר בכינוי "צ'רלי", חבר קיבוץ עין גדי וממייסדיו - איש טבע, מדריך טיולים, דמות ססגונית ומיתולוגית המוכר למטיילים רבים שטיילו בעין גדי והאזור    בן 82 היה במותו
אלי אלון
אחד מאירועי התרבות הפופולריים והנחשבים בתולדות הישוב טרום הקמת המדינה, וגם במשך מספר שנים לאחר הקמתה, היה אירוע תרבותי שבועי בשם "עיתון העיתונאים" שנערך בימי שישי בערב, בעיקר באולם קולנוע מוגרבי בתל אביב, אבל גם בישובים נוספים
אלעזר לוין
היזם והקבלן הוותיק חתם לפני שבועיים על עסקה מבריקה שבה ימכור מגרש בלוד וירוויח עליו עד 85 מיליון שקל - מבלי לבנות. אריה נתנאל ואחיו דני מנהלים יחד חברת נדל"ן, הפעילה בעיקר בבניית דירות באזורי ביקוש
איתמר לוין
מדוע הנבחרות הגדולות נכשלו    הצעה לחזאים לקראת המונדיאל הבא    יש צורך בשינוי מתכונת בעיטות ההכרעה    כוכבים גדולים אינם מספיקים לבדם    רמי וייץ ומוטי איווניר הורסים את החוויה    רעיון לחרם על מונדיאל קטר
עליס בליטנטל
חנוך לוין בהצגת "רצח" שמעלה מחזור בוגרי השנה של בית צבי, עושה למעשה רצח אופי לדמות היהודי הישראלי    אך עם כל ההסתייגות מהתמה של לוין, קאסט השחקנים המעולה שמוליך ומנווט אותו בימאי-העל עידו רוזנברג, הופך את המחזה למעדן תיאטרלי מסעיר ומרתק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il