X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
ביקורת "גבעת חלפון אינה עונה" בהבימה

גבעת חלפון עדיין בפיסגה

התיאטרון הלאומי הבימה מצליח לאחד את כל העם עם ההצגה "גבעת חלפון אינה עונה" - שדניאל לפין כתב, על-פי התסריט מאת אסי דיין ונפתלי אלטר לסרט הקאלט הישראלי של כל הזמנים הצלחת ההצגה אינה פחותה מהמקור הקולנועי. וכנראה תהיה אף היא אבן שואבת לכו-ל-ם
▪  ▪  ▪
טל מוסרי, רוני דלומי ומשה אשכנזי [צילום: אור דנון]

הסרט שהפך לקאלט, הופך להצגה תוססת, שבימויו העשיר של משה קפטן לטקסט השנון של דניאל לפין עם פניני הלשון והבטויים של שלישיית הגשש החיוור שהפכו לחלק מהשפה שלנו, המשחק הנפלא של כל הקאסט - שנבחר בקפידה, עיצוב התנועה של שרון גל, ושל אביחי חכם המשתלב עם השירים שכתב אלטר, הופכים את במה תיאטרון הבימה למוקד עליה לרגל עבור כל מי שהצחוק והנגיעה בנימים של כולם נוגעם בהם. ההנאה מההצגה כה ענקית, שדלות המילים מלתארה.
לסיפור הסרט המתרחש בקרב יחידה צבאית על חולות סיני ב-1968 לאחר מלחמת ששת הימים, רקם דניאל לפין תוספת עכשווית מ-2019. הדור השלישי של החיילים אז, רוקם עור וגידים בגלל "עבודת שורשים" שאמור נכדו של סרג׳ו קונסטנצה להגיש למורה בבית ספרו. כך ניתנת ההזדמנות לבני הדור הצעיר של היום להכיר את הרקע להתרחשויות שארעו לעם ישראל, השינויים מעם קטנטן הנתון לחשש לקיומו - לעם חזק ושליט על ארץ גדולה, עם הסכנה בהתמכרות לתחושת הסטאלבט בעת תקופת המילואים בסיני. מה שהרדים את החושים, טשטש את החשש מהסכנות, ולבסוף הביא למלחמת יום הכיפורים ולאלפי הקורבנות המיותרים.
אווירת האופוריה הסטאלבטית של היחידה הצה"לית בגבעת חלפון, מומחשת כה יפה על הבמה היפה שעיצב ניב מנור. אווירה קלת דעת זו מודגשת בקטע הופעת הזמרת ז׳קלין הטרנסווסטיט (בביצוע מושלם של טל קלאי) בערב הבידור של צה"ל לחייליו. כאשר את אירועי הליכתו של בן דמותו של שייקה לוי לדוג דגים לארוחת הצהרים, בעברו את הגבול, ובנפילתו בשבי המצרים, מדגימים צילומי הווידאו של גיא רומם המתמזגים עם העיצוב המדברי שעל הבמה. כך גם התאורה של זיו וולושין מאירה את הבמה כראוי, ומעצימה את החוויה. התלבושות הכה אותנטיות שעיצבה ילנה קלריך גם הם מעניקים את תחושת ההתמזגות של הקהל עם מה שקורה על הבמה. כמובן המוזיקה המקורית הנפלאה של נפתלי אלטר, מתנגנת בלב ובגרון הצופים מהיותה כבר חלק מנכסי התרבות שלנו.
לצד הווטרנים המייצגים את משפחת הילד קונסטנצה (רועי כהן החמוד) כמו טוביה צפיר, ניצה שאול שהייתה יעלי הנחשקת בסרט הקאלט, וסנדרה שדה היפה שהיתוספה לסיפור כאחות סבו של הנער הצעיר, וכן עדנה בליליוס כאחותה של יעלי, ושיפי אלוני - מככבים שלל שחקנים וזמרים שכה מרנינים את לב הצופים. במיוחד בשלושת התפקידים שעשו שייקה, פולי וגברי בגירסת הסרט. כבן דמותו של פולי בסרט, נראה כאן כסרג׳ו קונסטנצה משה אשכנזי שחקן הקולנועת הסדרות, והסטנדאפיסט הנודע, שכאילו הפך לבן דמותו, לגלגולו מחדש של ישראל (פולי) פוליאקוב. שפת הגוף שלו ממש מגלגלת אותך לצחוקים בלתי פוסקים, עד שנזקקים לממחטות כדי לנגב את דמעות הצחוק. ויתרה מכך - קולו נשמע כאילו רוחו של פולי נכנסה בו. פשוט נפלא. אין מילים לתאר את החוויה שהוא מצליח להעניק. הוא נקודת החיבור המירבית של ההצגה לסרט.
שני "הגששים" האחרים, קובי מאור (בדמותו של שייקה לוי בסרט) כ-ויקטור חסון, אביה הנכלול של יעלי (רוני דלומי המדהימה בשירתה), שמגיעה ליחידה על-מנת להתאחד עם אהובה, ואורי הוכמן כ-"שמגר", שדמותם משמשת כר ללעג על מהותם ורמתם של המפקדים בצה"ל. בחלק האחרון, מתלונן ויקטור חסן שרימה אותו יצחק תשובה, שמכר לו שטח בים, ושמו "תמר"... והוא עוד מתלונן... יש לומר, שדניאל לפין היטיב לשזור את הביקורת שלו על הצבא ועלינו כיום בצורה מאוד מתוחכמת ובלשון המעטה, לא בוולגריות. צריך אוזן קשבת לקלוט את כל הטמון בטקסט שכתב לפין, כדי לצחוק ולהפנים את הביקורת בעת ובעונה אחת. כמו ההומור האנגלי, שאין טוב מהם לצחוק על עצמם.
העושר הוויזואלי בבימוי, בתלבושות, בעיצוב הבמה, התאורה והמוזיקה, לוכדים את הצופים הודות למשחקם, יכולת שירתם ושפת הגוף של כל חברי הקאסט, שחלקם היו כוכבי המחזור בהיותם עדיין סטודנטים למשחק, ובהמשך, על במות התיאטרון המקצועי. כך נהנים לראות את נדיר אלדד בעל הקול הייחודי, דניאל חסין הדרמטי ביסודו, שפי מרציאנו המצוין, ניל משען, ניר זליחובסקי וכן מעט ותיקים יותר, אך צעירים ומוכשרים - שמוליק כהן המרשים כטבח היחידה, עמוס בוארון כקצין המצרי, ומעל כולם - טל מוסרי הכובש בחן את הלב כאהובה של יעלי.
מעבר לחידודי הלשון שהנחילו לנו הגששים בזמנו, מאוד נוגע ללב ונהדר לחזות במחווה שהמחזה עושה בעצם לגשש החיוור ישירות בסיכום - בהופעה של קטעים קצרים מתוכניותיהם השונות, שהפכו זה מכבר לנכס צאן ברזל בשפה העברית החדשה, אותה יצרו ניסים אלוני, שייקה אופיר ויוסי בנאי בכתיבתם את הטקסט לתוכניות הגשש.
לא קל להעביר בכתובים את עוצמת החוויה בצפית ההצגה "גבעת חלפון אינה עונה". היא כה מרוממת את הרוח, כה חודרת ללב ולמנגנון הצחוק של כולם, עד שהמילים דלות מלהכיל את מלוא עוצמת החוויה. זוהי הקומדיה-הסאטירה ב-ה׳ הידיעה, שמגיע לכל אחד וראוי ומומלץ בחום לחזות בה. התיאטרון הלאומי לכד עם הצגת "גבעת חלפון אינה עונה" את הקהל הישראלי לאחדות מושלמת בחוויתו זו, ובכך נבחנת הצלחתו.

שפי מרציאנו, דניאל חסין, ומשה אשכנזי [צילום: אור דנון]
תאריך:  22/07/2019   |   עודכן:  25/07/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
המשטרה עצרה אדם שהתבטא בגזענות כלפי שוטר ממוצא אתיופי, בחשד להעלבת עובד ציבור. אלא שהמעצר עומד בניגוד גמור להלכה המחייבת של בית המשפט העליון, וייתכן שיש לראותו על-רקע ההתפרעויות האחרונות
צילה שיר-אל
טיפ לילידי השבוע - בשבוע הקרוב תחגגו את יום ההולדת שלכם בשמחה רבה, אך עדיין תרגישו שיש מקומות בהם יש לכם צורך לשמור את דעותיכם לעצמכם ופחות לחלוק אותם
יגאל יששכרוב
דני דביר, הילד העני שגדל בשלוש מעברות, שלא ידע לכתוב ולקרוא עד כתה ד'- הפך ל"איש פלא", לסיפור הצלחה ומודל מעורר השראה
איתמר לוין
הנימוקים להחלטות בנוגע לפסילת מועמדים בבחירות האחרונות מלמדים, עד כמה ההליך מחייב שינוי יסודי: שמיעת ראיות בערכאה משפטית אחת, ולאחר מכן דיון מכריע בבג"ץ
איתמר לוין
דווקא בעידן בו המידע זמין בצורה חסרת תקדים, הדעות הקדומות כובשות את מקומן של העובדות. זה נכון מול מנהיגים פוליטיים, מול כוכבי ריאליטי ואפילו מול אנשי דת. וזה קורה לכל שכבות האוכלוסייה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il