הסרט שהפך לקאלט, הופך להצגה תוססת, שבימויו העשיר של
משה קפטן לטקסט השנון של
דניאל לפין עם פניני הלשון והבטויים של שלישיית הגשש החיוור שהפכו לחלק מהשפה שלנו, המשחק הנפלא של כל הקאסט - שנבחר בקפידה, עיצוב התנועה של
שרון גל, ושל
אביחי חכם המשתלב עם השירים שכתב אלטר, הופכים את במה תיאטרון הבימה למוקד עליה לרגל עבור כל מי שהצחוק והנגיעה בנימים של כולם נוגעם בהם. ההנאה מההצגה כה ענקית, שדלות המילים מלתארה.
לסיפור הסרט המתרחש בקרב יחידה צבאית על חולות סיני ב-1968 לאחר מלחמת ששת הימים, רקם דניאל לפין תוספת עכשווית מ-2019. הדור השלישי של החיילים אז, רוקם עור וגידים בגלל "עבודת שורשים" שאמור נכדו של סרג׳ו קונסטנצה להגיש למורה בבית ספרו. כך ניתנת ההזדמנות לבני הדור הצעיר של היום להכיר את הרקע להתרחשויות שארעו לעם ישראל, השינויים מעם קטנטן הנתון לחשש לקיומו - לעם חזק ושליט על ארץ גדולה, עם הסכנה בהתמכרות לתחושת הסטאלבט בעת תקופת המילואים בסיני. מה שהרדים את החושים, טשטש את החשש מהסכנות, ולבסוף הביא למלחמת יום הכיפורים ולאלפי הקורבנות המיותרים.
אווירת האופוריה הסטאלבטית של היחידה הצה"לית בגבעת חלפון, מומחשת כה יפה על הבמה היפה שעיצב
ניב מנור. אווירה קלת דעת זו מודגשת בקטע הופעת הזמרת ז׳קלין הטרנסווסטיט (בביצוע מושלם של
טל קלאי) בערב הבידור של צה"ל לחייליו. כאשר את אירועי הליכתו של בן דמותו של
שייקה לוי לדוג דגים לארוחת הצהרים, בעברו את הגבול, ובנפילתו בשבי המצרים, מדגימים צילומי הווידאו של
גיא רומם המתמזגים עם העיצוב המדברי שעל הבמה. כך גם התאורה של
זיו וולושין מאירה את הבמה כראוי, ומעצימה את החוויה. התלבושות הכה אותנטיות שעיצבה
ילנה קלריך גם הם מעניקים את תחושת ההתמזגות של הקהל עם מה שקורה על הבמה. כמובן המוזיקה המקורית הנפלאה של
נפתלי אלטר, מתנגנת בלב ובגרון הצופים מהיותה כבר חלק מנכסי התרבות שלנו.
לצד הווטרנים המייצגים את משפחת הילד קונסטנצה (
רועי כהן החמוד) כמו
טוביה צפיר,
ניצה שאול שהייתה יעלי הנחשקת בסרט הקאלט, ו
סנדרה שדה היפה שהיתוספה לסיפור כאחות סבו של הנער הצעיר, וכן
עדנה בליליוס כאחותה של יעלי, ו
שיפי אלוני - מככבים שלל שחקנים וזמרים שכה מרנינים את לב הצופים. במיוחד בשלושת התפקידים שעשו שייקה, פולי וגברי בגירסת הסרט. כבן דמותו של פולי בסרט, נראה כאן כסרג׳ו קונסטנצה
משה אשכנזי שחקן הקולנועת הסדרות, והסטנדאפיסט הנודע, שכאילו הפך לבן דמותו, לגלגולו מחדש של
ישראל (פולי) פוליאקוב. שפת הגוף שלו ממש מגלגלת אותך לצחוקים בלתי פוסקים, עד שנזקקים לממחטות כדי לנגב את דמעות הצחוק. ויתרה מכך - קולו נשמע כאילו רוחו של פולי נכנסה בו. פשוט נפלא. אין מילים לתאר את החוויה שהוא מצליח להעניק. הוא נקודת החיבור המירבית של ההצגה לסרט.
שני "הגששים" האחרים,
קובי מאור (בדמותו של שייקה לוי בסרט) כ-ויקטור חסון, אביה הנכלול של יעלי (
רוני דלומי המדהימה בשירתה), שמגיעה ליחידה על-מנת להתאחד עם אהובה, ו
אורי הוכמן כ-"שמגר", שדמותם משמשת כר ללעג על מהותם ורמתם של המפקדים בצה"ל. בחלק האחרון, מתלונן ויקטור חסן שרימה אותו
יצחק תשובה, שמכר לו שטח בים, ושמו "תמר"... והוא עוד מתלונן... יש לומר, שדניאל לפין היטיב לשזור את הביקורת שלו על הצבא ועלינו כיום בצורה מאוד מתוחכמת ובלשון המעטה, לא בוולגריות. צריך אוזן קשבת לקלוט את כל הטמון בטקסט שכתב לפין, כדי לצחוק ולהפנים את הביקורת בעת ובעונה אחת. כמו ההומור האנגלי, שאין טוב מהם לצחוק על עצמם.
העושר הוויזואלי בבימוי, בתלבושות, בעיצוב הבמה, התאורה והמוזיקה, לוכדים את הצופים הודות למשחקם, יכולת שירתם ושפת הגוף של כל חברי הקאסט, שחלקם היו כוכבי המחזור בהיותם עדיין סטודנטים למשחק, ובהמשך, על במות התיאטרון המקצועי. כך נהנים לראות את
נדיר אלדד בעל הקול הייחודי,
דניאל חסין הדרמטי ביסודו,
שפי מרציאנו המצוין,
ניל משען,
ניר זליחובסקי וכן מעט ותיקים יותר, אך צעירים ומוכשרים -
שמוליק כהן המרשים כטבח היחידה,
עמוס בוארון כקצין המצרי, ומעל כולם -
טל מוסרי הכובש בחן את הלב כאהובה של יעלי.
מעבר לחידודי הלשון שהנחילו לנו הגששים בזמנו, מאוד נוגע ללב ונהדר לחזות במחווה שהמחזה עושה בעצם לגשש החיוור ישירות בסיכום - בהופעה של קטעים קצרים מתוכניותיהם השונות, שהפכו זה מכבר לנכס צאן ברזל בשפה העברית החדשה, אותה יצרו ניסים אלוני, שייקה אופיר ו
יוסי בנאי בכתיבתם את הטקסט לתוכניות הגשש.
לא קל להעביר בכתובים את עוצמת החוויה בצפית ההצגה "גבעת חלפון אינה עונה". היא כה מרוממת את הרוח, כה חודרת ללב ולמנגנון הצחוק של כולם, עד שהמילים דלות מלהכיל את מלוא עוצמת החוויה. זוהי הקומדיה-הסאטירה ב-ה׳ הידיעה, שמגיע לכל אחד וראוי ומומלץ בחום לחזות בה. התיאטרון הלאומי לכד עם הצגת "גבעת חלפון אינה עונה" את הקהל הישראלי לאחדות מושלמת בחוויתו זו, ובכך נבחנת הצלחתו.