X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
על סמך תצהירים אילמים בלבד?
האם זה סוג של "רכוש גנוב"? [צילום: דו"צ]
בית המשפט חייב לתת מענה לשני שאלות מקדמיות

לפני שבג"ץ צולל לפרשת הצוללות

שאלה ראשונה: האם בג"ץ יתבקש להכריע בנוגע לטיפול בפרשת הצוללות רק על סמך תצהירים כתובים, בלי שהמצהירים ייחקרו לגביהם? שאלה שנייה: האם איסוף התצהירים והטיפול בהם בידי התנועה לאיכות השלטון ואנשיה נעשו כדין בהתחשב ברגישות העצומה של המידע הכלול בהם?
▪  ▪  ▪

בית המשפט העליון מתבקש בידי התנועה לאיכות השלטון להורות על חקירת משטרה, הקמת ועדת חקירה ממלכתית והקמת ועדת בדיקה ממשלתית בפרשת הצוללות. זוהי רשימה חלקית בלבד של דרישות התנועה; הרשימה המלאה מונה 31 צווים על תנאי. אך בטרם יצלול בג"ץ למעמקי התיק, דומה שיש שתי שאלות מהותיות שעליו להציג לאליעד שרגא וחבריו. בלשונו של בית המשפט עצמו ניתן לומר, כי אלו הן שאלות שיש לשאול כבר בפרוזדור, כדי להחליט האם העותרים בכלל יכולים להיכנס לטרקלין.
שאלה ראשונה - משפטית-פרוצדורלית: מה אמורים השופטים לעשות עם ערימת התצהירים הזאת? כידוע, בית המשפט העליון אינו שומע עדים ואינו בוחן ראיות. לעיתים רחוקות, בעיקר בתיקי פשע חמור, מעיינים השופטים בלשכותיהם בראיות מרכזיות, כגון הודאות ושחזורים. אבל זה מאוד נדיר, וכאמור נעשה בצנעה. כעת מתבקש בג"ץ להתערב במה שמוגדר בפי העותרים כפרשה ביטחונית חמורה ביותר, ולעשות זאת על סמך תצהירים אילמים בלבד.
אם בג"ץ ידבק בנוהל הקבוע שלו, הרי שהמצהירים לא ייחקרו ודבריהם הכתובים יהפכו לתורה מסיני. הם לא יישאלו האם מדובר בעדות מכלי ראשון, בעדות מכלי שני או בעדות שמיעה. הם לא יישאלו מה עשו בזמן אמת עם המידע הזה. הם לא יישאלו האם ומה אמרו למשטרה. הם לא יישאלו האם יש להם אינטרסים כלשהם. הם לא יעומתו עם גרסאות אחרות שאולי מסרו ועם עדויות שונות ואף סותרות. בקיצור: הכלי הבסיסי ביותר של כל הליך - חקירה נגדית - לא יתקיים כאן. וכמובן שאותם דברים אמורים גם לגבי תצהירי נגד, אם וכאשר תגיש אותם המדינה.
אין שום איסור חוקי המונע מבית המשפט העליון לשמוע עדים ולחקור אותם, אך ספק אם השופטים ירצו לקבוע תקדים שכזה - שכן אחרי הפעם הראשונה, עלולות לבוא עוד ועוד פעמים, וההליך יהפוך למסורבל. מצד שני, אין זה מתקבל על הדעת שהחלטה כה חשובה - לכאן או לכאן - תתקבל רק על סמך עיון בתצהירים של שני הצדדים. לכן, בג"ץ יצטרך להכריע כיצד הוא מנהל את התיק הזה, ויש בדיוק שתי אפשרויות: או לחקור את כל המצהירים, או לא לקרוא אף שורה מאף תצהיר.
שאלה שנייה - ביטחונית-מהותית: איך בכלל מגיע חומר כל כך סודי ורגיש לידיהם של אזרחים? הרי אנשי התנועה לאיכות השלטון שוחחו עם המצהירים, ניסחו את תצהיריהם, הקלידו אותם והחתימו עליהם. לפי צו איסור הפרסום הגורף עליהם שהוציא השופט נעם סולברג, "התצהירים המקוריים כוללים משפטים מסווגים, שפרסומם יפגע בביטחון המדינה". האם כל מי שטיפלו במידע הזה קיבלו אישורים וסיווג כנדרש? מה נעשה כדי להבטיח את בטחונו של המידע כאשר היה בידי אנשי התנועה? כיצד תצהירים אלו בכל זאת דלפו לתקשורת?
זוהי שאלה חשובה משתי סיבות. ראשית, אם מידע רגיש ביותר הסתובב במקומות בהם אסור לו להיות - זוהי פרצה חמורה מאוד, שחובה לבדוק ולתקן, ושעלולות להיות לה השלכות פליליות. שנית, אם חלילה המידע הושג וטופל שלא על-פי הנהלים הדרושים - חובה לשאול האם בית המשפט בכלל יכול להתייחס אליו, או שמא מדובר בסוג של "רכוש גנוב". אפילו אם מדובר בפרשת שחיתות חמורה ביותר הפוגעת בביטחון המדינה, לאיש אין רשות לעבור על החוק כאשר הוא עוסק בה, ובוודאי שאיש אינו רשאי לעשות דין לעצמו.
כאמור, אלו הן השאלות. בג"ץ חייב להציג אותן ולקבל תשובות מספקות לפני שהוא בכלל מתחיל לדון בעתירה הזאת. חובה לדעת מהו המסלול בו ניתן יהיה להכריע בעתירה, ועוד לפני כן - חובה לוודא שהיא הוגשה בנקיון כפיים ובלא שהיא מוכתמת בפגיעה משלה בביטחון המדינה.

תאריך:  29/11/2020   |   עודכן:  29/11/2020
+ח"כ תמר זנדברג: אגיש מחדש ההצעה לועדת חקירה פרלמנטרית לפרשת הצוללות
18:55 29/11/20  |  איציק וולף

בעקבות הודעת גנץ על הקפאת ועדת הבדיקה בפרשת הצוללות הודיעה יו"ר סיעת מרצ בכנסת, ח״כ תמר זנדברג, כי תגיש מחדש את הצעתה לועדת חקירה פרלמנטרית. ״אגיש מחדש את הצעתי לועדת חקירה בנושא הצוללות. לא ניתן לפרשה הביטחונית החמורה ביותר בתולדות מדינת ישראל להפוך לפארסה ולבדיחה. אני קוראת לגנץ וחברי מפלגתו לעצור את הזגזוג המביש ולהצביע בעד הצעתי״, אמרה.

+משרד הביטחון: נפעל לפי הנחיות היועמ"ש בכדי שהוועדה תחל פעילותה ללא דיחוי
18:36 29/11/20  |  איציק וולף

מלשכת שר הביטחון נמסר בתגובה למכתבו של היועמ"ש שקבע כי הוועדה לבדיקת רכש הצוללות לא תוכל להתחיל את פעולתה כי עבודת הוועדה והתנהלותה ייעשו בכפוף להנחיות מקצועיות של היועץ המשפטי לממשלה כפי שנמסר עם ההודעה על פתיחתה, וזאת מתוך כוונה שלא לפגוע בתקינות ההליך הפלילי. "נפעל בכדי שהוועדה תחל את פעילותה ללא דיחוי, מיד לאחר שיתקבלו הנחיות היועמ״ש", לשון הודעת משרד הביטחון.

+מנדלבליט מעכב ועדת הצוללות
17:59 29/11/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

הנחה את גנץ שלא להתחיל את עבודת ועדת הבדיקה, עד שיעביר את ההנחיות המיועדות למנוע התנגשות בינה לבין ההליך הפלילי בתיק 3000

השקה בין הנושאים [צילום: דו"צ]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לפני שבג"ץ צולל לפרשת הצוללות
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
זהו הפטנט
פלג א  |  29/11/20 14:30
2
אם כבר וועדת חקירה ממלכתית
אקטואלי  |  29/11/20 14:54
3
שאלות נכונות בכל בית משפט
בני בנקר  |  29/11/20 15:04
4
הרמאי הג'ינגי' מכה שנית
ישראל בר-ניר  |  29/11/20 21:41
5
דומה שאיתמר לוין התבלבל
מכלוף ז'וז' אלחרה  |  1/12/20 00:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרשת כלי השיט
איציק וולף
ועדת הבדיקה בראשות השופט בדימוס סטרשנוב תתכנס שלוש פעמים בשבוע    הדיונים הראשונים יהיו סגורים לציבור מטעמים של ביטחון מידע    חברת הוועדה יעל גריל התפטרה למניעת לזות שפתיים כדי להסיר כל חשש לניגוד עניינים ובמקומה תתמנה ישראלה פרידמן
איציק וולף
מיקי גנור, שהיה נציג מספנות טיסנקרופ בישראל, פנה לשר הביטחון וליועמ"ש בטענה שיש להוציא את בדיקת הליכי הרכש של כלי השיט ממשרד הביטחון ולהעבירה לגורם חיצוני, בהעלאת חשש מפני פגיעה בהוגנות ההליך הפלילי בנושא ובטענה שחבר הוועדה, אברהם בן שושן, היה מועמד לייעץ לו בתקופה המדוברת
מנחם רהט
הלשונות הרעות טוענות שייתכן שוועדת גנץ, אינה אלא תרגיל גמביט המלכה מיסודם של נתניהו וגנץ: מקימים ועדת בדיקה חסרת שיניים, כדי לסכל ועדת חקירה ממשלתית נשכנית בחסות הבג"ץ    גנץ בשירות נתניהו?
עמנואל בן-סבו
נדמה כי בשנים האחרונות הפוליטיקה מעורבבת עם צה"ל ומפקדיו הבכירים אשר ממעמד פרה אדומה הפכו לפרה קדושה בדרך לסטייק עסיסי במנגל הציבורי
עמוס שריג
לא ייתכן שכשנוח לראש הממשלה ומשרת אותו אזי הוא סומך על היועץ המשפטי ממשלה ואף עושה שימוש בהחלטותיו, אבל כשזה לא נוח לו, הוא נזעק ומטיל דופי בכושר השיפוט ובזכות של מנדלבליט להחליט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il