X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
פאזל של 1,000 חלקים [צילום: ראובן קסטרו, פלאש 90]
כל עסקת טיעון עם נתניהו חייבת לכלול קלון
מנדלבליט חייב להרחיק את נתניהו מהפוליטיקה, כי הוא ותומכיו יהיו צמאי נקם ויסכנו את הדמוקרטיה ושלטון החוק ספק רב האם ראוי שתיק כה מרכזי יוכרע למעשה בידי קבוצה קטנה של פרקליטים וסניגורים

1. משפט נתניהו, תמונת מצב. נזכיר: מדובר בפאזל בן 1,000 חלקים ללא תמונה מנחה (לפי התביעה זהו מגדל אייפל, לפי ההגנה זהו ים המלח), בו הוצבו עד כה 30 פיסות בחלקים שונים של התמונה. לכן, כל הערכה היא חלקית ביותר ובעלת סיכוי גבוה לטעויות. ואחרי זה אפשר לומר, שסניגוריו של נתניהו הולכים על ספק סביר בתיק 4000: איך אפשר לומר שנתניהו קיבל טובות הנאה בדמות הסיקור באתר וואלה, כאשר לא נבדקו הסיקור הכולל שלו באתר, הסיקור של פוליטיקאים אחרים בו והסיקור שלו באמצעי תקשורת אחרים. זהו קו הגנה בעל סיכוי להצליח.
בלי שוחד, זהו תיק מובהק של מרמה והפרת אמונים - ומול זה ההגנה תתקשה להתמודד. נתניהו עסק בענייניו של שאול אלוביץ למרות הידידות ביניהם ולמרות שהיה לו עניין רב - וכנראה גם מעורבות רבה - בסיקור בוואלה. אין ספק שהתערבות של ראש ממשלה בסיקור עיתונאי היא פגיעה ממשית באמון הציבור, וכך מתקיימים יסודותיה של עבירה זו.
תיקים 1000 ו-2000 כמעט ולא נדונו, אז קשה עוד יותר להעריך את המצב בהם. אבל נראה שתיק 1000 הוא ברור: נתניהו קיבל מתנות במאות אלפי שקלים, כולל מארנון מילצ'ן שבענייניו עסק. בית המשפט העליון פסק רק בשבוע שעבר, שידידות אינה מעניקה חסינות מפני עבירת שוחד - קל וחומר מפני מרמה והפרת אמונים. תיק 2000 קצת יותר בעייתי מיסודו: הטענה היא שעצם השיחות עם נוני מוזס היו מרמה והפרת אמונים. לא בטוח שבית המשפט ישתכנע.

בלי קלון, נתניהו יכריז על ניצחון
לשמוע את קריאות הנאצה [אוליביה פיטוסי, פלאש 90]

חשוב לא פחות בכל עיסקה יהיה הבסיס העובדתי עליו יעמוד האישום המשפטי. האם נתניהו יודה בקבלת מתנות בסכומי עתק, האם נתניהו יודה בקשרים פסולים עם אלוביץ במטרה להשפיע על הסיקור בוואלה. במילים אחרות: האם הוא יודה שיש משהו כי היה משהו, או שמהחלק העובדתי יישארו שרידים דלים

2. משמעות הדברים: יש היגיון בעסקת טיעון במסגרתה יודה נתניהו בשתי עבירות של מרמה והפרת אמונים – בתיק 4000 ובתיק 1000. העונש המירבי על כל אישום כזה הוא שלוש שנות מאסר ובתי המשפטי בדרך כלל פוסקים מאסר בפועל על עבירה זו, אם כי – כמנהג יהודים רחמנים – הרחק מן העונש המירבי. חשוב לא פחות בכל עסקה יהיה הבסיס העובדתי עליו יעמוד האישום המשפטי. האם נתניהו יודה בקבלת מתנות בסכומי עתק, האם נתניהו יודה בקשרים פסולים עם אלוביץ במטרה להשפיע על הסיקור בוואלה. במילים אחרות: האם הוא יודה שיש משהו כי היה משהו, או שמהחלק העובדתי יישארו שרידים דלים.
3. אבל הכי חשובה היא שאלת הקלון, ועל זה אסור לאביחי מנדלבליט וליתר מקבלי ההחלטות לוותר בשום פנים ואופן. מוטב להסתכן בזיכוי בעוד שלוש-ארבע שנים, מאשר לאפשר לנתניהו לחזור לראשות הממשלה – גם אם רק אחרי הבחירות הבאות – או להותיר את ההחלטה למתישהו בעתיד, כאשר רושם העבירות וההודאה וההרשעה יתעמעם ותעלה טענה של חלוף הזמן.
מנדלבליט צריך להבטיח שנתניהו יורחק מן הפוליטיקה הישראלית, משום שהוא ותומכיו מהווים סכנה לדמוקרטיה ולשלטון החוק. נתניהו בעמדת כוח יהיה צמא נקמה וחסר כל מעצורים, ותומכיו עלולים לעבור מאלימות מילולית לאלימות גופנית. נתניהו לא יחשוש מאיש וייצא למסע הרס של המשטרה, הפרקליטות, היועץ המשפטי ואולי גם בתי המשפט. מי ששומע את קריאות הנאצה של תומכיו מחוץ לבית המשפט וקורא ציוצים של שופרותיו, מי שראה את האלימות שכבר הופנתה כלפי עיתונאים ואת המאבטח של ליאת בן-ארי – מבין שהללו עלולים לצאת מכלל שליטה.
הרשעה בעבירות קלות יחסית של מרמה והפרת אמונים, ענישה מקלה ומעל לכל בלי קלון – ונתניהו וסובביו יכריזו בקול גדול על ניצחון, על כך שזו הייתה רדיפה פוליטית, על כך שזו הייתה התנכלות למחנה הימין, על כך שהתקשורת והפרקליטות חברו להפיל ראש ממשלה מכהן. את שני הרכיבים הראשונים של עסקה כזאת עוד אפשר לבלוע; השלישי הוא רחב בהרבה מהמנדט של מנדלבליט. במילים אחרות: משפטית מנדלבליט יכול לחתום על עבירות קלות וענישה קלה, אבל אין לו שום זכות לוותר על הקלון ולהפקיר את החברה הישראלית לחסדיהם של מי שמסכנים אותה.

העדות של חפץ, העסקה של דרעי
חפץ. די בעדותו [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

מי שהיה אחד מיועציו הקרובים ביותר, סיפר על האובססיה העצומה שלו לתחום התקשורת ועל השעות הרבות מספור שהוא מקדיש לו; על שגעון רדיפה של ממש בנוגע לנוני מוזס; על התערבות של רעייתו ובנו בהחלטות שלטוניות וממלכתיות; על גריסת מסמכים שיטתית במעון ראש הממשלה

4. האמת היא, שבמדינה שפויה – די היה בעדותו של ניר חפץ כדי לסתום את הגולל על הקריירה הפוליטית של נתניהו. מי שהיה אחד מיועציו הקרובים ביותר, סיפר על האובססיה העצומה שלו לתחום התקשורת ועל השעות הרבות מספור שהוא מקדיש לו; על שגעון רדיפה של ממש בנוגע לנוני מוזס; על התערבות של רעייתו ובנו בהחלטות שלטוניות וממלכתיות; על גריסת מסמכים שיטתית במעון ראש הממשלה. רוב הדברים הללו לא היו נחוצים לליבת עדותו של חפץ, והוא סיפר אותם כמעט כמשיח לפי תומו.
כתבתי כאן בעת עדותו של חפץ, כי דבריו – במיוחד לגבי יחסו של נתניהו למוזס – מעוררים ספק כבד בדבר כשירותו של נתניהו לראשות הממשלה. אבל בעצם לא היה צריך את ההיקש הזה, כי חפץ עצמו טען שנתניהו אינו כשיר לקבל החלטות ביטחוניות. הוא לא הסביר מדוע, אבל עד מהרה פורסם, כי לגרסתו של חפץ – יאיר נתניהו השפיע על החלטותיו של אביו בנוגע להצבת המגנומטרים בשערי הר-הבית, שכמעט הבעירה את כל המדינה. המסקנה ברורה.
5. עסקת הטיעון הפסולה עם אריה דרעי היא זו שעוררה את תיאבונו של נתניהו. מבחינתו הוא צודק לגמרי. דרעי עומד להודות בשתי עבירות מס, שבנסיבות רגילות משתייכות לחמורות ביותר שבפקודת מס הכנסה ושהעונש על כך אחת מהן הוא שבע שנות מאסר – יותר מכפליים העונש על מרמה והפרת אמונים. והנה, הוא יסיים את העסק בקנס, מאסר על תנאי, פרישה זמנית מהכנסת ודחיית הדיון בקלון למועד בו ירצה להתמודד שוב או להתמנות לשר. אז למה שנתניהו יסתפק בפחות?
זה מה שקורה כאשר מגלים רפיון בחזית אחת: חוטפים בחזית שנייה. כאשר מנדלבליט הסכים לסחור במושבו של דרעי בכנסת – שערורייה בפני עצמה, כאילו מדובר ברכוש פרטי של דרעי – ולקבל אותו במקום הקלון המתבקש, הוא יצר תקדים מסוכן. והנה, מהר מאוד, עוד עסקה דומה עלולה להתרחש. ככלל, הקלון צריך להיות מוכרע בידי בית המשפט כמייצג האינטרס הציבורי, ולא בידי התביעה וההגנה להן יש אינטרסים משלהן.

מה שייחתם הוא מה שייפסק
סיכוי קלוש מאוד שהם יתערבו [עמית שאבי, פלאש 90]

6. אחרי כל זה, אם תהיה עסקת טיעון – זה מה שיאשר בית המשפט המחוזי בירושלים. אל תבנו על התערבות בה, ודאי לא התערבות מהותית. פסיקת בית המשפט העליון קובעת שככלל יש לאשר עסקות טיעון, אלא אם כן הן בלתי סבירות בעליל. השופט משה יועד הכהן, גם הוא במחוזי בירושלים, החמיר עם יונה מצגר מעבר להסדר עימו – ובית המשפט העליון אישר את העסקה המקורית. נכון ששופט השלום אביטל חן החמיר עם אהוד אולמרט בנושא השיבוש, אבל בצורה סמלית: הוסיף חודש מאסר בפועל וחמישה בחופף, במקום שכל השישה יהיו בחופף.
נמוך עוד יותר הסיכוי שבג"ץ יתערב. הפסיקה העקבית שלו היא, כי לרשויות התביעה יש חופש פעולה רחב מאוד ושההתערבות בהחלטותיהן שמורה למקרים חריגים ביותר. במיוחד שמן הסתם נשמע את כל הנימוקים הרגילים: קשיים ראייתיים, חיסכון בזמן, חשיבות ההודאה, המחיר הפוליטי והאישי. האם ראוי שמשפט כה מרכזי יוכרע למעשה בידי כמה פרקליטים וכמה סניגורים? ספק רב. אבל בהחלט ייתכן שזה מה שיקרה.

תאריך:  13/01/2022   |   עודכן:  13/01/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כל עסקת טיעון עם נתניהו חייבת לכלול קלון
תגובות  [ 21 ] מוצגות  [ 21 ]  כתוב תגובה 
1
יש לי חדשות בשבילך.
עידן א  |  13/01/22 19:17
2
כן, אבל ...
שאול א.  |  13/01/22 19:25
 
- אל תתאמץ לגלות אם הניתוח משפטי
נתין מדמנת ישראל  |  15/01/22 22:26
3
קבוצה קטנה של פרקליטים החליטה
שמואל א'  |  13/01/22 19:57
4
שנתניהו יודיע כי הוא פורש
הצעת פשרה  |  13/01/22 20:16
5
איתמר לוין - אתה עיוור ?
יצחק הורניק  |  13/01/22 20:35
6
תיק 4000
ירובעל  |  13/01/22 21:06
7
איתמר אכול שנאה, נוקם ונוטר
טירה  |  13/01/22 22:32
8
אובססיה
סיני  |  13/01/22 22:38
9
השאלה החשובה היא- כמה קוראים
האזרח ר.  |  13/01/22 23:21
 
- אובדן קוראים
יוסי שפניר  |  16/01/22 11:42
10
לוין המאמר שלך מלא סתירות.
משה ג.  |  14/01/22 00:41
11
התדרדרותו של עיתון עצמאי חשוב
כבר לא מה שהיה  |  14/01/22 02:22
12
לויןהבן כספית של עיתון זה
מאיר אלקרייאף   |  14/01/22 07:28
13
איתמר לוין - עיתונאי עויין
עודדי  |  14/01/22 08:03
14
למה הכתב המוטה
תומך בעסקה  |  14/01/22 09:53
15
איתמר עבר להשתין מהמקפצה
מגיב ותיק  |  14/01/22 22:37
16
זה כל כך נכון
ישראל בר-ניר  |  15/01/22 04:54
17
אין גבול לשנאת חינם.כמה עלוב ל"ת
וינטר הניה  |  15/01/22 08:49
18
הפרקליטות רמסה את הדמוקרטיה ל"ת
אזרחית  |  15/01/22 17:25
19
איתמר, תעזור לנו להחליט
נתין מדמנת ישראל  |  15/01/22 20:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משפט נתניהו
דן מרגלית
בהנחה כי מה שמציק לח"כ ביבי היא הרמה הראשונה של הקלון, שמונעת פעילות פוליטית וכלכלית, אני מציג שאילתה לחרטומי המשפט
איתמר לוין
ניר שוורץ, חוקרו של ניר חפץ, אומר שביחידה להב 433 ממשיכים חקירה גם אם החשוד חש ברע, הוא מותש או רעב    מה שעולה במשפט נתניהו מצדיק ועדת בדיקה או ועדת חקירה לתנאי המעצר ושיטות החקירה בישראל
איתמר לוין
חוקרו לשעבר של חפץ אומר שלא הייתה סיבה לעצור את חקירתו כאשר התלונן על מצב בריאותו ועל תשישותו    "יכול להיות שאם כן היה מוסר גרסה ומרגיש מאוד עייף, זה היה משתנה"
איתמר לוין
תחילה עליה לשכנע את בית המשפט להאמין לניר חפץ ולא לחוקרו, ולקבוע שהופעלו עליו לחצים פסולים. לאחר מכן עליה לשכנע את בית המשפט שלא להאמין לחפץ, ולקבוע שלא חתם מרצונו החופשי על הסכם עד המדינה
איתמר לוין
טוען שאזכור משפחתו של חפץ בחקירה התייחס רק לעתידו אם לא ימסור גרסה    אומר שההפגשה בין חפץ למקורבת נועדת "לאמוציות של חפץ" ולא כדי לאיים עליו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il