X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
גירוש מהעיר בריצ'בו, בסרביה, 1941 [צילום: יד ושם]
כאשר "החוק אינו קיים" לשם ביצוע "טיהור אתני"
מחשבות על שואת יהודי רומניה, אשר בוצעה בעיקרה בידי רוצחים מקומיים, שתיקת הניצולים שבאה בעקבותיה וחובתו של הדור השלישי דברים בעצרת לציון שואת יהודי רומניה, 12.7.2022, יד ושם
אסתר חיות שופטת, נשיאה בית המשפט העליון
בלוג/אתר רשימות מעקב

הסופר ואיש הרוח היהודי הנודע, פרימו לוי, ששרד את השואה, מספר באחד מספריו, כי כ-16 שנים בלבד לאחר תום מלחמת העולם השנייה הוא נשאל באחד הראיונות מדוע יש צורך להמשיך ולדבר על השואה. ועל כך ענה באומרו כי בעיניו השואה היא הפרק המתועב ביותר בהיסטוריה האנושית, וכי "מוטל עלינו להעיד בראש ובראשונה על מה שראינו במו עינינו... נעשו מעשים שמשמעותם כה עצומה, התגלו תסמינים של מחלה כה חמורה - עד שאיננו יכולים לשתוק על אודותיהם".
תשובה לאותה שאלה עצמה ניתן למצוא בחיבורו של ראובן פרבר, יליד סטרוז'ניץ, שהיה נער צעיר בשואה ובעדותו על שואת טרנסניסטריה הוא מספר מה הביא אותו לכתוב לימים עדות מפורטת על מה שעברו הוא ומשפחתו: "את סיפוריי על שואת משפחתי אני נושא עמדי כל שנותי... מילותיה האחרונות של אימי היו: 'עליכם לשרוד כדי לספר כל מה שעוללו לנו!' לא שכחתי מעודי את המילים הללו". כך אומר ראובן - "ראיתי אותן כציווי". צוואת אמו של ראובן פרבר היא למעשה הצוואה שכתבו לנו כל הנספים, ואני מאמינה שכולנו מחויבים לקיימה ולכך ארצה להקדיש את עיקר דברי היום.
לא אחת דובר על מיעוט השיח הציבורי סביב שואת יהודי רומניה, הקהילה השלישית בגודלה באירופה של מלחמת העולם השנייה. הקהילה מנתה כ-800,000 יהודים, אשר למעלה ממחציתם הושמדו בשואה, בעיקר בחבלי בוקובינה, בסרביה וצפון טרנסילבניה. דומה שאת עיקר הפגיעה ספגו יהודי רומניה לא מן הנאצים עצמם, אלא מעוזריהם הרומנים. על-פי מחקרים שפורסמו היו אלה הרומנים ולא הגרמנים שביצעו את מרבית מעשי ההרג בטרנסניסטריה. הם ביצעו את משימתם באדיקות ובהנחיה ישירה של הנשיא יון אנטונסקו, אשר בישיבת הממשלה ב-8 ביולי 1941 הדגיש את ההזדמנות החד-פעמית לבצע "טיהור אתני" באומרו:
"אבקשכם להיות חסרי רחמים. אין כאן מקום להומניטריות מתוקה וחסרת שחר... איני יודע מתי עוד, אולי רק בעוד כמה מאות שנים, תיהנה האומה הרומנית מחופש פעולה מוחלט שכזה ומהאפשרות לטיהור אתני ולהתחדשות לאומית. זוהי שעת כושר שבה אנו הננו האדונים על אדמתנו, ועלינו לנצלה! איני חושש שמא תשפוט אותנו ההיסטוריה כברברים... ההיסטוריה לא תעניק לנו רגעי חסד אחרים. אם יש צורך בכך, השתמשו במכונת ירייה, ואני אומר כי החוק אינו קיים".
כאשת חוק ומשפט אני נחרדת למקרא הדברים הללו, ומתקשה להחליט מי גרוע יותר - אלה שגייסו את החוק והמשפט למימוש האידיאולוגיה הגזענית והרצחנית, וחוקקו חוקי גזע במטרה לבצע טיהור אתני - כמו הגרמנים והאיטלקים; או מי שהכריז, כמו אנטונסקו, בראש חוצות, כי המטרה מקדשת את כל האמצעים וכי על-מנת להגשים את הטיהור האתני יש להתעלם מן החוק והצהיר כי לצורך מטרה זו -החוק אינו קיים.

את תופעת השתיקה אני מכירה מקרוב
יתומי טרנסניסטריה לאחר השחרור [צילום: יד ושם]

יש תופעה שאולי תרמה אף היא לשיח הציבורי החסר בכל הנוגע לשואה, ולא רק לשואת יהודי רומניה. כוונתי לשתיקת השורדים. תופעה זו בולטת בהתנהלותם של שורדי השואה שחיו ועודם חיים עמנו בארץ.
חברתי הסופרת ד"ר גלי מיר-תיבון, שאמה היא ניצולת שואת טרנסניסטריה, התייחסה לתופעת השתיקה הזו באחת מהרצאותיה ומצאה לה שני טעמים. ראשית, כך ציינה, השורדים הגיעו מחברה בה האיפוק והשקט בהתמודדות עם קשיים היו ערך בפני עצמו ונחשבו להתנהגות מכובדת. שנית, כך הוסיפה גלי, השורדים לא רצו לעסוק בעבר. הם היו נחושים לבנות את העתיד, להקים משפחות ולבנות חוף מבטחים לעם היהודי. הם ראו במדינה, בילדים ובנכדים שהעמידו, את ההישג הגדול ביותר שלהם.
אני סבורה שלשני הטעמים הללו שהציגה גלי כהסבר לשתיקת השורדים, ניתן להוסיף טעם שלישי והוא חווית ההשתקה שחוו השורדים בשל היחס של היישוב הוותיק בארץ כלפיהם. ה"צברים", חייבים להודות על האמת, התייחסו אל השורדים ואל מִנהגיהם ואורחותיהם לעיתים קרובות בהתנשאות לא מבוטלת. בשל פערי שפה, תרבות והשכלה, היחס אליהם היה כאל גלותיים שאינם מעורים דיים ב"ישראליוּת". ההתייחסות הבעייתית הזו של היישוב הוותיק מהווה בעיני אף היא אחת הסיבות לתופעת השתיקה של השורדים.
את תופעת השתיקה אני מכירה מקרוב, מהבית. אמי, יהודית סטרולוביץ' לבית הולינגר, נולדה בשנת 1933 בסטרוז'ניץ שבבוקובינה. היא הספיקה לסיים כיתה א' בלבד בטרם גורשה עם משפחתה למחנה העבודה בֶּרשד שבטרנסניסטריה. לברשד הגיעה אמי עם הוריה ואחִיה ועם סבה וסבתה מצד אמהּ. הסבים נפטרו סמוך לאחר הגעתם למחנה. לאורך המסע הרגלי לטרנסניסטריה בחורף של שנת 1941 ולאחר מכן בברשד, נצרבו בנפשה הרכה של אמי מראות וחוויות זוועה של מוות, מחלות, רעב, קור, סבל והשפלה. אחרי המלחמה עלתה אמי ארצה עם הוריה ואחִיה. הם הקימו בית בשכונת נווה עמל בהרצליה שהייתה שכונה של פועלים, שקיבצה לתוכה עולים מכל קצות תבל.
סבי וסבתי המנוחים וכך גם אמי בחרו לשתוק ולא לדבּר על טרנסניסטריה, ולמרות זאת טרנסניסטריה הייתה נוכחת בביתנו כל העת. היא הייתה הזרם התת-קרקעי שליווה את חיי היומיום שלי והתבטא בעיקר בחרדות ובצורך לגונן עליי יתר על המידה. לפני כעשור, כשהגיעה לגיל 80, החליטה אמי לשבור את קשר השתיקה וסיפרה לי את סיפור טרנסניסטריה שלה. בעקבות התפנית הזו והנכונות של אמי לשתף אותי בחוויותיה, הצטרפנו בשנת 2012 למסע אל בוקובינה בהדרכתו של דן מריאן, אף הוא יליד סטרוז'ניץ. היה זה מסע מרתק, מטלטל וחשוב אשר במהלכו הגענו גם לברשד, ונוכחנו לתדהמתנו כי הזמן כאילו עמד בה מלכת.

"צעירים כמונו ומבוגרים מאיתנו באלף שנים"
גירוש מגטו צ'רנוביץ [צילום: יד ושם]

ועוד על תופעת השתיקה: אחת הקבוצות של שורדי השואה היא קבוצת גיוס חוץ לארץ – הגח"לניקים. או כפי שלעתים כונו בשמץ של זלזול "גחלייצים". היחידה הזו מנתה כ-20,000 לוחמים, רבע מהם היו עולים מרומניה, ורבים מהם נפלו בקרבות מלחמת העצמאות. אין גזרה ואין חזית שבה לוחמי הגח"ל לא נטלו חלק. הם נמנו עם פורצי המצור על ירושלים, עם משחררי חיפה, עם לוחמי הגליל המערבי והמזרחי ועם הגדודים בדרום עד לכיבוש אילת. מספר הנופלים בקרב ניצולי השואה היה כמעט כפול משאר הלוחמים. רובם נשלחו ליחידות הלוחמות בשל העדר ידע של השפה העברית. ליחידות שירותים כמו אפסנאות, צריך היה לדעת עברית. הרובה, לעומת זאת, מבין גם יידיש, גם פולנית וגם רומנית.
בנאום שנשא אריאל שרון ז"ל, מי שהיה מפקד מחלקה בחטיבת אלכסנדרוני במלחמת העצמאות בטקס אזכרה שהתקיים בלטרון בשנת 2005, הוא הקדיש חלק ניכר מדבריו ללוחמי הגח"ל. הוא סיפר, כי בזמן המלחמה, בעת ההמתנה של מחלקתו במטע זיתים ליד חולדה, הגיעה לפתע שיירה של משאיות ובה, כדבריו: "מגויסים חדשים, זרים למראה, חיוורים במקצת, סוודרים חסרי שרוולים, מכנסיים אפורים, חולצת פסים. בליל של שפות. שמות כמו: הרשל ויאז'ק יאנם ויאטק פיטר ויונז'י, נזרקו לאוויר. כל כך לא השתלבו בזית, בסלע, בקרקע המצהיבה.
"הם הגיעו אלינו ממחנות המוות באירופה, עברו גבולות חסומים, אוניות מעפילים ושוב למחנות הסגר, הפעם בריטים בקפריסין ומשם באוניות היישר לחזית. הסתכלתי בהם. הם התפשטו. גווים לבנים. ניסו להתאים מדים, נאבקו ברצועות החגור בסיוע המפקדים שזה עתה פגשו. הכל בשקט. משלימים עם הגורל. איש מהם לא זעק לפתע - תנו לנו לפחות לנשום מעט אחרי השנים הנוראות שעברנו. כאילו הבינו שזה עוד קרב אחרון על הקיום היהודי... אלה היו אנשי הגח"ל... שירים לא שרו להם. סביב המדורה לא דיברו בהם. לא היו מושא לחיקוי. בבית לא חיכה להם איש לחלוק עימו חוויות. לא היה להם בית. אנשים מעולם אחר, עם חוויות שאנחנו לא חווינו. צעירים כמונו ומבוגרים מאיתנו באלף שנים".
אריאל שרון הבין, במרחק השנים, עד כמה כואבת הייתה שתיקתם של לוחמי הגח"ל, ועד כמה גדולה הייתה תרומתם לתקומת העם היהודי בארצו. הוא הבין כמה רבות הן מניות היסוד שיש ללוחמים האלה ולשורדים כולם בבניינה ובעיצוב דמותה של מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית.
ככל שחולפות השנים, ושורדי השואה שחיים בינינו הולכים ומתמעטים, כך גוברת בעיני החובה המוטלת עלינו, בני הדור השני והשלישי, לחקור, לזכור ולשמר את זיכרון השואה, על-מנת שהפרק האפל הזה בתולדות האנושות והשבר הזה בדברי ימי העם היהודי, יסופר ויועבר מדור לדור בבחינת "והגדת לבנך". זאת, על-מנת שהפרק הזה לעולם לא יישכח ועל-מנת שאולי בזכות הזיכרון, מעשים כאלה לא יישנו עוד. זו החובה בשמה אני ניצבת כאן היום, לזכור וללמוד. זו חובה המוטלת בעיני על כל בן אנוש, אך בראש ובראשונה היא מוטלת עלינו – בני העם היהודי, ואזרחיה של מדינת ישראל הריבונית.
לנו - בנות ובני הדור השני והשלישי לשואה - יש תפקיד בעולם ויש לנו חובה. לא רק לשמר את הזיכרון לאשר עשה לנו עמלק הנאצי, אלא גם להגשים את מה שנגזל מבני עמנו ומבני המשפחה שלנו. לחיות חיים שיש להם משמעות ולתרום להקמת חבְרה טובה, שומרת חוק וצודקת בישראל, תוך הגנה על ערכי יסוד דמוקרטיים המכבדים כל אדם באשר הוא אדם.

תאריך:  16/07/2022   |   עודכן:  16/07/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כאשר "החוק אינו קיים" לשם ביצוע "טיהור אתני"
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
מזכיר לי את ההיסטוריה של הורי
ירדנה   |  16/07/22 12:51
2
ועדיין היא לא אישה ישרה ל"ת
אורח  |  16/07/22 12:52
3
רמז עבה
באום  |  16/07/22 14:09
4
טיהור אתני
איתמר 1  |  16/07/22 17:56
5
ועדיין היא לא אישה ישרה ל"ת
אורח  |  16/07/22 18:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
רברה שפק-ליסק
אני וצאצאים של למעלה ממיליון יהודי אוקראינה שנרצחו בתקופת מלחה"ע השנייה היינו מצפים מנשיא יהודי לבקש מחילה מהעם היהודי על כל מה שהעם האוקראיני עולל ליהודים לאורך ההיסטוריה
דן מרגלית
הגרפולוג לא ידע מי כתב את הדברים    אחרי עיון קבע הגרפולוג כי מדובר באדם מפלצתי עם נטייה חזקה לרצוח ולהפעיל אלימות
צבי גיל
אזהרה מפני לאומנות וגזענות-לציון "יום השורד" במלאת 77 לשחרור אושוויץ    בשעה שלשואה יש הרבה אבות, התקומה - הרנסאנס המובהק, הלידה מחדש של השורדים - עופות החול שעלו מן האפר ובאו לכאן לסייע בהקמת מדינה ליהודים ולפעול לשגשוגה - היא יתומה
איתמר לוין
החשיבות העצומה של מסעות בני הנוער לפולין אינה מצדיקה כניעה לסחטנות של הממשלה המקומית    בגרמניה יש הרבה מאוד מה ללמוד ותהיו בטוחים שלא יהיה אפילו פירור של הפרעה ודרישות
יעקב קורי
מי שמטיף לרצח עם הם הפלשתינים והאירנים, מהחמאס ועד האייטולות וכל העולם שותק כפי ששתק אז בשואה    ההבדל היחידי ביניהם ובין הנאצים הוא שהם לא יעילים כמוהם וכל נסיונותיהם לחסל אותנו לא צלחו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il