X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הצגה לכאלה שהפסיכולוגיה של נפש האדם מעניינת אותם [צילום: יח"צ]
"אלוף הבונים"
הנריק איבסן (1906-1828), גדול מחזאי המודרניזם, הבימאי חנן שניר בכשרונו המיוחד להבנת נבכי הנפש, וצוות השחקנים הנהדר של ההפקה המשותפת של הבימה והקאמרי, מביאים את הצופים לחווית התעלות בצפיית המחזה הכי אוטוביוגרפי של המחבר, "אלוף הבונים"

רחוק מהקומדיות הבולוורדיות שהקהל העממי כה אוהב, וגודש בעבורן את האולמות, גבוה בשמי התיאטרון האינטליגנטי, הרגשי, הפונה לאנשים שיודעים להקשיב, חודר מחזהו של איבסן ללב. זאת - בחושפו את בעיותיו האישיות של אמן המכור לאמנותו, ומוכן לעשות הכל - לדרוס על אנשים אחרים כולל משפחתו - ובלבד שיגיע למטרתו - ההצלחה.
עודד תאומי כארכיטקט האלוורד סולנס, שקנה את מיומנותו בעבודה תחת הדרכת הבוס, קנוט ברוויק (יוסי כרמון המופלא והמרגש), רמס את הבוס בדרכו להצלחה. כשקנוט, שהפך לשכיר אצל האלווארד, מבקש ממנו להתייחס לתוכניות אדריכליות שבנו הצעיר יוצר, כדי להעניק לו שם שיעזור לו בפיתוח הקריירה - מזדעק סולנס "בשום פנים ואופן - לא". הרוע שבו, והפחד מצעיר שיבוא לכבוש את מקומו כ"מאסטר בילדר", גובר על הכל. התואר מאסטר מכוון לאומן שהוא אמן ביכולותיו, לא בהכרח אקדמאי.
רוב הדרמה מסתברת מהדיאלוגים בין הדמויות. אשתו של האלווארד, אלינה (גילה אלמגור, שאין עליה, במשחק מופלא), כובשת באצילות את יסוריה הנפשיים לעצמה, את כאב שריפת ביתה, את מות בניה התאומים, את חלוקת השטח שירשה מאביה ע"י בעלה, ובניית בתים עליו. את מצבה הנפשי הקשה היא מכנסת בתוכה ומתקשרת רק עם הבובות שלה, שגם הן נשרפו, ורק אחת, שרופה, מתגלה לצופים ברגע של פינוי הבית והמעבר לבית החדש. בית שנבנה כדי אולי, ליצור מערכת יחסים חדשה וחיובית בין בני הזוג. חיים של זוגיות חסרת חום ורגש, שיש בה רק מילוי חובות.
בעוד היא מתייסרת בשקט מצמרר, הוא - כל חייו נזקק למישהי צעירה לידו, כדי להמריץ את האגו ואת המאמץ במירוץ להצלחה. אך גם את הצעירות שבדרכו הוא מייסר. משתמש וזורק. כך מזכירתו הנאמנה המאוהבת בו, קאיה (תמר קינן המכמירה), וכך הילדה שהבטיח לה לפני עשר שנים, כשהייתה בת 13, שיום יבוא ויבנה לה ארמון, וכשהיא מגיעה יום אחד לביתו במפתיע, ותובעת את מימוש ההבטחה תוך מניפולציות מילוליות ורמזים מיניים, עושה לו הילדה (הילה פלדמן הרעננה, הנמרצת והתוססת) בית ספר של החיים. נטייתו המעט פדופילית של הגבר המזדקן לנערות, מתסיסה אותו באשליה שהיא הוא מגיע שוב לשיא יצירתי. אבל המחיר הוא גבוה. גבוה מדי.
גיל ויינברג כבנו של קנוט, מרשים מאד כחניכו של האלווארד. הוא שואף להמריא במקצועו, כפי שהבוס שלו נעזר בזמנו באביו, קנוט, הגוסס כעת. הוא אינו יורד על ברכיו כדי לקבל את המלצת הבוס כתובה על שרטוטו. יש בו הדר ואצילות מכובדת, שנדירים על הבמה, ומקבילים לאצילותה של גילה אלמגור בכבישתה את יסוריה. שניהם מהווים ניגוד לתאומי המתפרץ כשמשהו או מישהו מעורר את זעמו, או לרוח הנעורים השובבה של הילה פלדמן, או לכאבו של יוסי כרמון המבקש לראשונה מחניכו שהפך לבוס, להעניק הכרה לבנו - מה שמעורר את הפחדים הסמויים של האווארד מדחיקתו מהשיא ומכתר "אלוף הבונים" ע"י הצעירים שבדרך.
את עצות הרופא (אלכס אנסקי הכה תרבותי, שלוואי וכל השחקנים בארץ ובמיוחד השדרנים, היו הוגים את העברית כמוהו) הוא דוחה על הסף בגסות. תאומי בתפקיד זה נראה ונשמע צעיר בעשרים שנה מהמציאות, במשחק רצוף המשדר עוצמת רגשות מסובכים ונפתולי נפש כאלה, מהם סבל גם איבסן. תרגומה מנורווגית של ליזי עובד-שייה עדכני, לא נמלץ מדי, וכך הטכסט של איבסן חודר ללב כל אחד, אם הוא רק קשוב למילים ולמשתמע מהן.
הצגה לא פשוטה, אלא לכאלה שהפסיכולוגיה של נפש האדם, ומה שחבוי בו וגורם למהלכיו, גם אם הם נראים מטורפים, מעניינים אותו. בנושא הפסיכולוגיה הקדים איבסן את פרויד, וכיום כולם מודעים לחשיבותה.כל האלמנטים המצויים במחזה שאיבסן כתב בערוב ימיו, כולם מוכרים וידועים ואינם דימיוניים. אפילו הקטע בו מתוודה תאומי/האלוורד על יכולתו להשפיע על רצונות אנשים שמולו בעזרת היפנוט במבט עיניו אינו זר לו אישית.
הצגה עילאית, שמעניקה תחושה של קצפת - הטוב שבטוב והמעולה שבמעולה שאפשר לחוות בתיאטרון.

הצגה עילאית [צילום: יח"צ]
מימין לשמאל: תמר קינן, יוסף כרמון וגיל וינברג [צילום: יח"צ]
תאריך:  17/03/2011   |   עודכן:  17/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אלכס אנסקי
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר רוני אברהמי
ניתוחים פלסטיים וגינאלים לבעיות אסתטיות אצל נשים העוזרים לפתירת בעיות מולדות ו/או לאחר לידה    העיתוי המתאים לניתוחים מסוג זה הוא אחרי סיום תכנון משפחה
דבורה צרויה
אין הכוונה לחולל מהפכה בעולם בן-לילה, אבל צעדים קטנים ופשוטים תוך הבנת משמעותם בהחלט יצרו שינוי בעולם לדורות הבאים    שלושה עקרונות מנחים בתהליך עיצוב ירוק: צמצם או הפחת, השתמש שימוש חוזר ומיחזור
איתמר לוין
הסעיפים הבולטים ביותר בהוצאות הקשר עם הציבור הם מיחשוב, אינטרנט וסלולרי. יש גם הרבה הוצאות יצירתיות כמו לימודי שפה, כתיבת נאום באנגלית, ייעוץ מקצועי ואפילו מתקן מים
מיכל שפר מיכאלי
יחסי הגומלין בין תלמידים ומורים הוא נושא שנחקר רבות בתחום החינוך, כפרמטר משפיע ואף מכריע בכל הקשור לסיכויי הצלחה של תלמידים ומורים    לא פעם שמענו על מורים שנחשבים "יוצאים מן הכלל", בשל יכולתם להשפיע על תלמיד להגיע להישגים כנגד כל הסיכויים    אך האם לנו ההורים יש יד בדבר?
יובל לובנשטיין
"מה קרה?" שאל מדף אחד את משנהו, ענה המדף: "חג הפסח קרב ובא וכל הזמן מעדכנים ומשנים את המחירים של המוצרים ובדרך כלל רק למעלה. למה זה קורה?" - ענה המדף הוותיק לחברו הצעיר: "בפסח הציבור קונה בלי הבחנה וזו ההזדמנות שלהם לעשות קופה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il