X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
כשרוצים להיפטר ממישהו - מקדמים אותו
▪  ▪  ▪
לוב שאחרי המהפכה [צילום: AP]
שינוע לסוריה
קטאר אוספת כעת את הנשק והלוחמים שלה אשר הגיעו לידי הקבוצות הג'יהאדיסטיות בלוב - ומשנעת אותם לסוריה. גם חכם, גם חסכוני

עבד אל-חכים בלחאג', ראש קבוצת המאבק האיסלאמית של לוב, היה מבוקש על-ידי ארה"ב ובריטניה בגלל קשריו עם ארגון אל-קאעידה. במלחמה נגד קדאפי עמד בלחאג' בראש צבא המורדים בטריפולי. עם שוך המלחמה ציפה בלחאג' להתמנות לשר הביטחון בממשל הלובי החדש. זה לא קרה. במקום זאת, הוא מצא את עצמו מבודד על-ידי המועצה הלאומית הלובית, שהייתה נתונה ללחצים מערביים כבדים בעניינו.
בניסיון לשפר את מעמדו, הופיע בלחאג' ב-11 בספטמבר בישיבה של המועצה הלאומית הלובית, כשהוא מלווה בידי רמטכ"ל צבא קטר. המסר לא יכול היה להיות ברור יותר: הפטרון, בעל המאה, עומד לצדו של בלחאג'.
מאז עברו שלושה חודשים, ולבלחאג' הבעייתי נמצא כעת התפקיד האידאלי - ראש צבא המורדים של טריפולי נבחר לעמוד בראש פרויקט משתלם במיוחד של איסוף נשק ולוחמים לובים, שיֵצאו לתמוך בהתקוממות העממית בסוריה. ככלות הכול, בלחאג' עצמו חשף כי תשעה מבין 15 משלוחי נשק מקטר ללוב הגיעו בכלל לידי הקבוצות האיסלאמיות, ולא לידי מועצת המורדים. כעת הוטל עליו, כאמור, לאסוף את הנשק ולשנע אותו ליעדו הבא - סוריה.
לפני כמה שבועות יצא בלחאג' לשיחות חשאיות עם קבוצות אופוזיציה סורית בטורקיה, כולל צבא הקצינים החופשיים הסורים, הממוקם בדרום טורקיה - על הגבול המשותף עם סוריה. האמת היא שלא היינו יודעים על כך דבר וחצי דבר, אלמלא בראשית שליחותו החשאית לטורקיה נעצר בלחאג' בשדה התעופה בעיר זינטאן בלוב, לאחר שהתברר שהוא נושא דרכון מזויף וסכום מזומן גדול מאוד. שדה התעופה בזינטאן נשלט על-ידי מיליציה יריבה לזו של בלחאג', כך שעם מעצרו ניתן לידיעה פרסום מידי. אולם התקלה תוקנה עד מהרה, ובלחאג' שוחרר בהתערבותו של ראש המועצה הלאומית הלובית, מוסטפה ג'לילי.
"ברור", הסביר עיתונאי מקומי, "ג'לילי צריך את בלחאג' כמו חור בראש. מבחינתו, הדרך להרחיק אותו מטריפולי היא לתת לו תפקיד חשוב, בעל הילה רומנטית, שיעסיק אותו ולא יותיר בידו זמן לבחוש בפוליטיקה המקומית. כך הפך בלחאג' לצ'ה גווארה הלובי, ראש הפרויקט לתמיכת ממשלת לוב המהפכנית בהתקוממות הסורית העממית - באדיבות אמיר קטר". ובתרגום מעשי - בלחאג', איש השרירים של קטר בלוב, משנע כעת כמה מאות מלוחמיו מטריפולי לסוריה דרך טורקיה, תוך שהוא משלשל לכיסו סכומים נאים בעקבות ניקוי לוב מנשק קטרי על-ידי העברתו כאמור לדמשק.
מקורות במועצת האופוזיציה הסורית באיסטנבול אישרו באוזניי כי בלחאג' אכן נועד עִמם באיסטנבול, בשיחות שבהן נכחו גם פקידי הממשלה הטורקית. בינתיים אף נפוצו שמועות על נשק ולוחמים לובים שכבר נמצאים בסוריה.
בדמשק, ככל הנראה, צופים בדאגה רבה במשולש הקטרי-טורקי-לובי המתהווה לנגד עיניהם. וזו גם הפרשנות שניתנה למקרה הביזארי של המחבל המתאבד שנהרג לפני שבועות אחדים בקרב יריות מול ארמון טופקפי באיסטנבול. בבדיקה של משרד הפנים הטורקי נמצא שהמחבל הוא סורי בעל אזרחות לובית, שחצה את הגבול מסוריה לטורקיה יומיים קודם לכן. בעיתונות הטורקית העריכו כי זה היה המסר מבשאר לארדואן בעניין.
אולם מעבר לכך, ההערכה היא כי אפיזודת המתנדבים הלובים אינה אפיזודה שולית. אם המצב בסוריה ימשיך להידרדר בעוד האופציה של התערבות בינלאומית נשארת על המדף - הרי שהחיבור בין 'צבא הקצינים החופשיים' של סוריה ובין המתנדבים הלובים (ואולי עוד אי-אלו כוחות, ייתכן בסיוע ארגון ה-IHH הטורקי שממתין על הגבול הסורי) עשוי להניב ניצחון נוסף למגמה האיסלאמית בכלל ולתנועת האחים המוסלמים בפרט.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  23/12/2011   |   עודכן:  23/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פזית רבינא
פוטין שיפץ את פניו כדי להיראות צעיר, אך דווקא הצעירים הדיחו אותו מהשלטון לטובת המפלגה הקומוניסטית. "רוסיה היא חלק מתהליך עולמי של התפכחות חברתית", אומר הסופר הרוסי הנחשב ולרי אייזנברג. אך גם אם פוטין באמת יהיה אאוט – האופוזיציה שלו ממש לא מושכת
איתמר לוין
השופט יצחק ענבר דן בגורלו של הדוכן האחרון המעכב את פרויקט שוק בצלאל. לצד בקיאותו הרבה בפרטי התיק, האווירה הנינוחה שהוא משרה באולם מסייעת לקרב את הצדדים לקראת הסדר
עליס בליטנטל
מחזהו של זוכה פרס נובל ב-2005, המחזאי האנגלי-יהודי הארולד פינטר "עפר ואפר" עולה בימים אלה ב"תיאטרון יפו" שביפו העתיקה. אלמה דישי ואלכס פולונסקי, שבלטו כבר בהצגת "משפחת יאסין ולוסי בשמיים", מפגינים כאן משחק משובח בהצגה שאינה פשוטה ואינה כה מסחרית
עידן יוסף
זכותם של החרדים שמחמירים על עצמם לדרוש קווי תחבורה פרטית, אבל החלטת משרד התחבורה לאסור זאת מוצדקת    מוטב לציבור החרדי כי יפסיק להתעקש ואת מאבקו יפנה למלחמה בצפיפות בתחבורה הציבורית
חיים נוי
צלילי המוזיקה" הוא מחזמר מעולה וההפקה של תיאטרון הספרייה היא מוצלחת ומענגת, בעלת רמה גבוהה וראויה לצפייה לכל המשפחה שכן אין כל צל של ספק שגם הסבים והסבתות ועד אחרון נכדיהם יזמזמו את צלילי השירים עוד תקופה ארוכה אחרי שירד המסך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il