X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
עורכת דין: "מי שרוצח את בתו, אשתו או אחותו נשאר בבית הכלא שלושה חודשים בלבד" מאמר דעה: "בכל יום מבוצע יותר מפשע אחד נגד יותר מאישה אחת... אני אבקר בקול רם את התרבות החברתית שעודה מחפשת הצדקות לרצח נשים" מרצה בטלוויזיה הפלשתינית: "חלק מהזהות שלנו הוא להרוג נשים, להכות נשים" עלייה במקרי רצח על-רקע "כבוד המשפחה" מעוררת דרישות לשינויים בתרבות ובחוק הפלשתינים
▪  ▪  ▪
לא כבוד לרצוח [צילום אילוסטרציה: AP]

בתקשורת הפלשתינית יש לאחרונה סיקור נרחב של מקרים שבהם נרצחו נשים פלשתיניות בידי גברים מבני משפחתן, בפשעים המכונים "על-רקע כבוד המשפחה". מכון "מבט לתקשורת פלשתינית" מצא שיש גינוי נרחב לתופעה מצד בכירים פלשתינים ופעילי זכויות אדם. חלקם קוראים לשינוי בחקיקה הפלשתינית ולעונשים גדולים יותר למבצעי פשעים מסוג זה. אחרים טוענים כי מקרי הרצח האלו לא ייפסקו עד שיהיה שינוי תרבותי ערבי-איסלאמי.
במאמר דעות בעיתון הרשמי של הרשות הפלשתינית נאמר כי חקיקה בנושא זה לא תהיה יעילה, אם לא תתחולל "מהפכה תרבותית" אשר תדחה את פשעי "הכבוד":
  • "אם ברצוננו לשחרר את חברתנו מלפיתת-התמנון של הפשע הזה, ראשית עלינו להודות כי ללא מהפכה תרבותית שתטהר את התפיסות שלנו, את הספרים שלנו ואת מורשתנו מקידוש הרצח בשם האל והכבוד ומהילול הנשק, לא נוכל להתקדם אפילו צעד אחד לעבר צמצום הפשע הזה..." (אל-חיאת אל-ג'דידה, 6.8.12).
מרצה ערבי-ישראלי שהתראיין בטלוויזיה הפלשתינית, תלה את האשמה במאות שנים של תרבות ערבית:
  • "חלק מהזהות שלנו הוא להרוג נשים, למשל, להרוג נשים, להכות נשים... אנו צריכים להודות בכך. בכל חברה יש פגמים, ויש דברים יפים. בזהות הפלשתינית יש דברים יפים, אבל יש גם דברים שאימצנו לעצמנו מהתרבות הערבית מאות בשנים אשר מזיקים לפרט ומזיקים לאישה" (הטלוויזיה הפלשתינית / פת"ח, 24.6.12).
מאמר דעה בעיתון פלשתיני מתח ביקורת על "המנטליות השבטית" המצדיקה רצח נשים:
  • "בכל יום מבוצע יותר מפשע אחד נגד יותר מאישה אחת... אני אבקר בקול רם את התרבות החברתית שעודה מחפשת הצדקות לרצח נשים. זאת, שכן השמועות וההצדקות לרצח ששמענו לאחר רציחתן של השתיים הגיעו לכדי כתיבת מאמר ע"י עיתונאית, בו היא דורשת מאתנו לכבד את הסיבה להרג הנערה שנרצחה בטולכרם... במקרה של האישה מבית לחם, שנרצחה לעיני אנשים ברחוב מבלי שאף אחד ניסה להצילה, האנשים כבר התמחו בהפצת שמועות, על-מנת לשכנע אותנו כי בעלה צדק, וכי ישנה ללא ספק סיבה שהצריכה את רציחתה... אין הצדקה לרצח... ואין מדינה או מדינה בהתהוות שעודן מסתמכות על המנטליות השבטית" (אל-איאם, 7.8.12).
אחרים מאשימים את הממשלה הפלשתינית ואת מערכת המשפט שלה, על כך שהיא מענישה את הפושעים בצורה קלה מדי:
  • "המומחית והפעילה ח'ולה אל-אזרק...: 'החוק הזה מחזק את האלימות כלפי נשים, מעגן את רצח הנשים בחוק ומגן על הרוצחים, למרות השינויים שהכניס בו הנשיא [עבאס]'... עורכת הדין סלווא בנורה אמרה כי החוק מעודד רציחות, כי הנימוקים המקלים מיושמים בבתי הדין וכן כי מי שרוצח את בתו, אשתו או אחותו נשאר בבית הכלא שלושה חודשים בלבד, ולאחר מכן משוחרר" (אל-חיאת אל-ג'דידה, 3.8.12).
השרה לענייני נשים, רביחה ד'יאב, ארגנה שביתת שבת מול מתחם בתי המשפט של הרשות הפלשתינית:
  • "המשתתפים דרשו לחוקק חוקים שיספקו הגנה לנשים מפני האלימות המופנית כלפיהן ולהטיל עונשים כבדים ביותר על רוצחי נשים" (אל-חיאת אל-ג'דידה, 3.8.12).
להלן תרגומים מלאים יותר של דברים שנאמרו ונכתבו בעת האחרונה בנושא, וכן תיעוד מהשנתיים האחרונות לתופעת רצח נשים בחברה הפלשתינית על-רקע "כבוד המשפחה".

האשמת התרבות הערבית והאיסלאמית

מאמר דעה בעיתון היומי של הרש"פ מאשים כי תופעת הרצח על "כבוד המשפחה" נתפסת בחברה כ"אחד המרכיבים התרבותיים המעצבים את דמותן של החברות הערביות והאיסלאמיות".
  • "אלימות נגד נשים - פשע לגיטימי!"
    "החברות שלנו [הערביות והאיסלאמיות] מחשיבות את הפשע של אלימות נגד נשים, רצח על-רקע כבוד [המשפחה] ונקמת דם למעשה לגיטימי ומובן, ולמורשת ייחודית. יש אף מי שמגדיל לעשות, ומהלל ומפאר זאת כמעשה גברי והרואי, עד לכדי הפיכתו לאחד המרכיבים התרבותיים המעצבים את דמותן של החברות הערביות והאיסלאמיות.
    "אם ברצוננו לשחרר את חברתנו מלפיתת-התמנון של הפשע הזה, ראשית עלינו להודות כי ללא מהפכה תרבותית שתטהר את התפיסות שלנו, את הספרים שלנו ואת מורשתנו מקידוש הרצח בשם האל והכבוד ומהילול הנשק, לא נוכל להתקדם אפילו צעד אחד לעבר צמצום הפשע הזה, גם אם חוברות החוקים יגיעו עד לגג של המועצות המחוקקות ובתי המשפט האזרחיים (כלומר: לא משנה כמה חוקים נגד התופעה יעברו)"
    (אל-חיאת אל-ג'דידה, 6.8.12).
מרצה ערבי-ישראלי, ד"ר יוסוף ג'בארין, הסביר בטלוויזיה הפלשתינית כי הכאת נשים ורצח נשים היא חלק מהזהות הפלשתינית שנלקח מהתרבות הערבית, אשר חייב להיות מתוקן.
  • ד"ר יוסוף ג'בארין: "חלק מהזהות שלנו הוא להרוג נשים, למשל, להרוג נשים, להכות נשים..."
    מנחה הטלוויזיה הפלשתינית: "כאן אתה מכליל".
    ג'בארין: "אני לא מכליל".
    מנחה: "לא כולם אותו הדבר".
    ג'בארין: "חלק מהזהות שלנו הוא לתקוף נשים - אנו צריכים להודות בכך. בכל חברה יש פגמים, ויש דברים יפים. בזהות הפלשתינית יש דברים יפים, אבל יש גם דברים שאימצנו לעצמנו מהתרבות הערבית מאות בשנים אשר מזיקים לפרט ומזיקים לאישה. תראה למשל בחודשים האחרונים, כמה נשים נרצחו בלוד, רמלה, עכו, וכו'. זה חלק מהזהות שלנו".
    (הטלוויזיה הפלשתינית / פת"ח, 24.6.12)
בעל טור בעיתון הרש"פ גינה את "פשעי הכבוד" וכינה אותם "רצח גזעני":
  • "אף אחד מאתנו החיים לא יוכל לזכות בכבוד כל עוד מנטליות הרצח הגזעני, מה שנקרא רצח על-רקע של כבוד, עודנה מתנחלת ברחבי החברה החשוכה... נראה כי רבים מאתנו עודם מחשיבים אותן [הנשים] כצלע מעוקמת של אדם, חסרות שכל ודת..." (אל-חיאת אל-ג'דידה, 10.8.12).
מאמר דעה אחר גינה את "המנטליות השבטית" אשר מבקשת להצדיק רצח נשים:
  • "כל התירוצים נדחים על הסף"
    "תכיפות הפשעים המבוצעים נגד נשים הולכת וגוברת, ובכל יום מבוצע יותר מפשע אחד נגד יותר מאישה אחת מדרום פלשתין ועד צפונה...
    "ייתכן כי שני המקרים האחרונים בהם נרצחו נערה בטול כרם ואישה בבית לחם הובילו לכתיבת מאמר זה, שבו אני אבקר בקול רם את התרבות החברתית שעודה מחפשת הצדקות לרצח נשים. זאת, שכן השמועות וההצדקות לרצח ששמענו לאחר רציחתן של השתיים הגיעו לכדי כתיבת מאמר על-ידי עיתונאית, בו היא דורשת מאתנו לכבד את הסיבה להרג הנערה שנרצחה בטול כרם...
    "במקרה של האישה מבית לחם, שנרצחה לעיני אנשים ברחוב מבלי שאף אחד ניסה להצילה, האנשים כבר התמחו בהפצת שמועות, על-מנת לשכנע אותנו כי בעלה צדק, וכי ישנה ללא ספק סיבה שהצריכה את רציחתה...
    "אין הצדקה לרצח... ואין מדינה או מדינה בהתהוות שעודן מסתמכות על המנטליות השבטית. יש לכבד את החוק ואת הזכות לחיים ולהעניש את הפושעים. כל התירוצים נדחים על הסף, אנחנו מסרבים להשלים עם רצח... ודוחים את הצעדים המגנים על הרוצחים ואת ההצדקות הטוענות כי הדבר שומר על אחדות ולכידות החברה, שכן לכידותנו ואחדותנו יתחזקו רק באמצעות צדק..."
    (אלאיאם, 7.8.12).
שר הבריאות הפלשתיני לשעבר, במאמר דעה, הוקיע נישואים כפויים של אישה לגבר הזקן ממנה בכחמישים שנה:
  • "בפחות משבועיים, דווחו שני מקרים של רצח נשים מסיבות שתוארו כנוגעות לכבוד, כשבמקרה האחרון נרצחה נערה ממחוז חברון על-ידי אביה ואחיה, לאחר שבעלה גירש אותה מביתם המשותף. מקרה זה היה המקרה ה-12 שנרשם מאז תחילת 2012 במסגרת מה שמכונה כ'פשעי כבוד'.
    "אביה של הנערה מואשם כעת ברצח ביתו, ובכתב האישום נגד האב הרוצח כלל לא מוזכר כי אין זו הפעם הראשונה שהוא רוצח אותה, שכן הוא כבר רצח את הקורבן, שהיא בתו ובשר מבשרו, כמה שנים לפני כן, כשחיתן אותה עם גבר זקן שגדול ממנה בחמישים שנה. כלומר, הוא חיתן אותה עם אדם בגיל של סבה...
    "למרבה הצער, הרוצח לא פעל לבד, ומצא לו שותפים לפשע - בנו, כלומר אחיה של הנרצחת, והרופא המושחת שהסכים להנפיק תעודת פטירה. דבר זה מצביע על כך שישנה תמיכה בציבור לאלימות נגד נשים ושקיימים כלים מוכנים לביצוע הפשע, לאספקת סיבות עבורו ואף לטיוחו לנצח, מבלי שהמבצעים יקבלו עונש הוגן"
    (אלאיאם, 10.8.12).

האשמות כלפי מערכת המשפט הפלשתינית

מקרה אחד של רצח שזכה לסיקור מיוחד בתקשורת הרש"פ, הוא המקרה של ננסי זבון, אישה פלשתינית שנרצחה בידי בעלה. לפי עיתון הרש"פ, בעלה רצח אותה מאחר שהיא רצתה לצאת לעבוד מספר ימים, כדי להרוויח כסף בכדי לקנות מתנת יום הולדת לבנה.
  • "מושל מחוז בית לחם, עבד אל-פתאח חמאיל, גינה את הפשע ואמר כי מעשה זה נוגד את מנהגיו של העם הפלשתיני. הוא הדגיש כי הדין ימוצה עם הנאשם, והתייחס לתיקונים שהכניס הנשיא מחמוד עבאס בסעיפים המקלים בפשעי הרצח, שמבטיחים שכל נאשם יקבל את עונשו, ללא התחשבות בשום שיקול נוסף...
    "המומחית והפעילה ח'ולה אל-אזרק מתחה ביקורת על השימוש בחוק המעמד האישי הנוכחי ואמרה: 'בושה שאנו עדיין משתמשים בחוק המעמד האישי שנחקק בשנות החמישים. חוק ירדני זה כבר תוקן ע"י ירדן מספר פעמים, אך אנחנו עודנו משתמשים בו. חוק זה מחזק את האלימות כלפי נשים, מעגן את רצח הנשים בחוק ומגן על הרוצחים, למרות השינויים שהכניס בו הנשיא [עבאס]'...
    "עורכת הדין סלווא בנורה אמרה כי החוק מעודד רציחות, כי הנימוקים המקלים מיושמים בבתי הדין וכן כי מי שרוצח את בתו, אשתו או אחותו נשאר בבית הכלא שלושה חודשים בלבד, ולאחר מכן משוחרר"
    (אל-חיאת אל-ג'דידה, 3.8.12).
השרה לענייני נשים, רביחה ד'יאב, עמדה בראש משלחת שנפגשה עם נשיא בית המשפט העליון הפלשתיני, כדי לדרוש "לבטל את ההקלות שניתנות במקרה של פשעי כבוד".
  • "השופט פריד אל-ג'לאד, נשיא בית המשפט העליון, נפגש אתמול (2.8.12) במשרדו ברמאללה עם משלחת של המשרד לענייני נשים ושל איחוד הנשים בראשותה של השרה לענייני נשים רביחה ד'יאב... בכדי לדון בסיבות להישנות פשעים נגד נשים, על-רקע שלושת הפשעים האחרונים שהתרחשו בערים שונות בגדה וברצועת עזה. המשלחת הדגישה את אמונה במערכת המשפט הפלשתינית ודרשה לבטל את ההקלות שניתנות במקרה של פשעי כבוד.
    "במקביל, נערכה שביתת שבת שאורגנה ע"י ד'יאב מול מתחם בתי המשפט ברמאללה... בה דרשו המשתתפים לחוקק חוקים שיספקו הגנה לנשים מפני האלימות המופנית כלפיהן ולהטיל עונשים כבדים ביותר על רוצחי נשים..."
    (אל-חיאת אל-ג'דידה, 3.8.12).
    "נציגות של מספר מוסדות פמיניסטיים דרשו למהר לחוקק חוקים בתחום המעמד האישי ולהגן על משפחות מפני אלימות, לצד נקיטתם של צעדי הרתעה נגד רוצחי נשים.
    "דברים אלה נאמרו במהלך משמרת מחאה שאורגנה ברמאללה ביום חמישי (9.8.12), כמענה לקריאתו של 'פורום הארגונים האזרחיים למאבק באלימות נגד נשים' ובמחאה על התרבות פשעי רצח הנשים על-רקע מה שמכונה 'כבוד'...
    "מתאמת הפורום הסבירה כי שתי הנשים שנרצחו בבית לחם ובחברון פנו למשטרה, אך בכל זאת היא לא סיפקה להן הגנה ולא הצילה את חייהן"
    (אל-חיאת אל-ג'דידה, 10.8.12).

חקיקה חדשה

  • "הנשיא מחמוד עבאס החליט אתמול, יום חמישי (9.8.12), להרכיב ועדה משפטית, שתכלול את יועצו המשפטי חסן אל-עורי ושר המשפטים עלי מהנא, ותבחן, תוך התייעצות עם ראש מועצת המשפט העליונה פריד אל-ג'לאד, את חוק המעמד האישי וחוקים נוספים. זאת, במטרה לשפר חוקים אלה ולתקנם, כך שישמרו על זכויות הנשים הפלשתיניות ויגנו עליהן מפני רדיפה, אלימות ואפליה. החלטתו של הנשיא באה עקב התרבות התקיפות ומקרי הרצח שבוצעו נגד נשים" (אל-חיאת אל-ג'דידה, 10.8.12).
מעצר של גבר שדקר את בתו למוות:
  • "מפקד משטרת טול כרם, מערוף אל-ברברי... אמר כי ביום השני של רמדאן דקר אב את בתו כמה דקירות קטלניות, אף על-פי שמשפחתה חגגה את הצלחתה במבחן הבגרות יום לפני מותה, והיא השיגה ממוצע 88. הוא הדגיש כי עדיין מתקיימות חקירות כדי לגלות את המניעים והסיבות לפשע המצמרר הזה, וציין כי אבי הנערה נעצר. הוא קרא לתושבים לנהוג בשיקול דעת ולא להיחפז לחרוץ משפט על ילדיהם ולגרום לאובדן המשפחה. הוא הדגיש כי לאחר רציחתן של נערות רבות על-רקע מה שמכונה כבוד המשפחה, התברר בעקבות בדיקת ונתיחת גופות הקורבנות על-ידי פתולוג כי הן בתולות..." (אל-חיאת אל-ג'דידה, 24.7.12).

אלימות נגד נשים בחברה הפלשתינית - אתגר נמשך

נושא הרציחות על-רקע "כבוד המשפחה" קיבל לאחרונה סיקור משמעותי בתקשורת הרש"פ, אך הוא איננו נושא חדש. בשנת 2010, חברת המועצה המחוקקת הפלשתינית קראה לפעולה, כשהיא מציינת כי 62% מהנשים הפלשתיניות דיווחו כי הן סובלות מאלימות. באותו זמן, דובר משטרת חברון ניסה להמעיט את הבעיה, ואמר כי הדיווחים על אלימות נגד נשים הנם מוגזמים, וכי גם גברים הם קורבנות לאלימות מצד נשים.
  • "חברת המועצה המחוקקת, סחר קוואסמה... ציינה כי אחוז הנשים הפלשתיניות הסובלות מאלימות הגיע ל-62%, מתוכן 23% סובלות מאלימות פיזית - וזה אחוז מדאיג. קוואסמה הוסיפה כי האלימות שבה נתקל הגבר מצד הכיבוש הישראלי - אם במחסומים ואם בבתי הכלא - הוא מפעיל בביתו נגד אשתו וילדיו... אחמד עטאונה, מנהל [מחלקת] יחסי הציבור במשטרת חברון, אמר כי יש הגזמות בהצגת חומרת האלימות שמופעלת נגד נשים, וכי מהסטטיסטיקות שערכה המשטרה עולה כי ישנה אלימות נגדית שהאישה מפעילה נגד הגבר" (אל-חיאת אל-ג'דידה, 4.3.10).
בפברואר 2011, המרכז הפלשתיני לזכויות אדם פרסם סטטיסטיקות בנושא "פשעי כבוד", ומתח ביקורת על העונשים הקלים שבתי המשפט נותנים על פשעים אלה, באשר הם מחשיבים פשע שנעשה על-רקע "כבוד המשפחה" כנסיבות מקלות.
  • "תופעת רצח הנשים - התעלמות מהחוק וחיזוק מסורות חסרות יסוד בהלכה"
    "מנהלת היחידה לענייני נשים במרכז הפלשתיני לזכויות אדם, מונא אל-שווא, אמרה כי המרכז מודאג מהישנות פשעים של רצח נשים על-רקע מה שמכונה 'כבוד המשפחה' בשטחים הפלשתינים. זאת בשל החסינות שניתנת לפושע באמצעות הטלת עונשים קלים, כך שהעונש המקסימאלי אינו עולה על שלוש שנים 'אזרחיות', כלומר קרוב ל-24 חודשים [לאחר קיצור]...
    "אל-שווא הדגישה כי לפי הסטטיסטיקות של המרכז הפלשתיני לזכויות אדם, בשנה שעברה התרחשו 13 מקרים [של רצח] על-רקע כבוד, ביניהם תשע נשים, ילד ושלושה גברים...
    "ידוע כי מקרים של רצח נשים אינם דבר חדש, אלא בוצעו במשך שנים ארוכות. נערכו מחקרים רבים בעניין, ביניהם המחקר המיוחד שערך הפרויקט לתמיכה בנשים ולהכשרתן בתוכנית בריאות הנפש בעזה בשנת 2005... המחקר הזה ציין כי כל מקרי הרצח על-רקע מה שמכונה כבוד המשפחה הם של נשים, ואינם קשורים לגברים. כמו-כן, התברר כי מקרי רצח התבצעו מסיבות פליליות שונות, אך יוחסו לכבוד המשפחה, כדי שהפושע יתחמק מגזר הדין וייהנה מהנסיבות המקלות שהחוק מעניק לו"
    (אל-חיאת אל-ג'דידה, 13.2.11).
במאי 2011, יו"ר הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס, זכה לשבחים בתקשורת הפלשתינית על החלטתו ליזום שינוי בחקיקה בנושא "פשעי הכבוד".
  • "ארגוני הנשים, ארגוני זכויות האדם, איגודי העובדים, הזרמים הפוליטיים והארגונים החברתיים השונים במחוז חברון, ברכו על החלטת הנשיא [עבאס] להטיל על היועץ המשפטי לנשיאות לתקן את סעיפים 340 ו-98 בחוק העונשין הירדני מס' 16 משנת 1960, אשר מאפשרים למי שביצעו פשעים של רצח נשים על-רקע מה שמכונה כבוד [המשפחה] להתחמק מעונש. זאת במהלך פגישה בה השתתפו נציגים מהגורמים הללו אתמול בצהריים...
    "המשתתפים בפגישה שבו ודרשו ממנגנוני המשפט והאכיפה להזדרז בפענוח נסיבות פשע רציחתה של הנערה איה אבראהים בראדעיה (בת 21) מהעיירה צוריף..."
    (אל-חיאת אל-ג'דידה, 15.5.11).

תאריך:  16/08/2012   |   עודכן:  16/08/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על-רקע "כבוד המשפחה"
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
איפוא ה0מולניות"שלנו"?איפוא בצ
קורןנאוה טבריה  |  16/08/12 17:47
2
תפסיקו להתערב! שיהרגו אחד תשני ל"ת
פחות מחבלים  |  16/08/12 21:13
3
1000 שנה עד שיהיו בני תרבות ל"ת
בלי גזענות  |  17/08/12 04:29
4
לא להתערב! שיהרגו אחד את השני
לא להתערב! שיהרגו  |  17/08/12 21:18
5
הכל בגלל, הכל בגלל הכיבוש!
העימעם  |  24/12/12 21:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הלגה רקנטי
טיפולי טיפוח עור הפנים לפני אירוע חשוב, מעניקים לעור מראה אחיד וחלק, שמהווה בסיס מצוין לאיפור ולמראה מוקפד מ-א' עד ת'    מראה זוהר של העור דורש לעיתים מספר טיפולים קוסמטיים, עד שמושגת התוצאה הרצויה
אורנית יונה
יש להקפיד על ארוחות מסודרות וקטנות לעיתים תכופות, להפחית צריכת גבינות שמנות ונקניקים שמנים ולהקפיד על שתייה מספקת של מים במהלך היום
עידן יוסף
שר התחבורה הורה לחקור אי-העלאה של חיילים לקווי הפרדה. אם היה מטריח עצמו לאתר משרד התחבורה יכול היה למצוא את האשם על נקלה. קוראים לו ישראל כ"ץ, והטריקים בהם נוקט משרדו מספקים חמצן לתופעות פסולות
איילת נדיב
הכריך לבית-הספר יכול להכיל מגוון ממרחים מזינים ובריאים כגון: גבינה לבנה, אבוקדו, טחינה ועוד    פירות וירקות הן מרכיב משמעותי בתזונה    המשקה הטבעי והבריא ביותר הוא מים
מאיר עוזיאל
כך משתקף השבוע מהפייסבוק שלי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il