X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הוגו צ'אווס. שש שנות נשיאות נוספות בונצואלה [צילום: AP]
צ'אווס - דיוקן של מנצח
"הוא האבא שלי והמנחה האולטימטיבי שלי באסטרטגיה פוליטית" - אמר הוגו צ'אווס, נשיא ונצואלה, על פידל קסטרו למעשה, צ'אווס הוא אוטוקרט קלאסי, אנטישמי ואנטי-ציוני מוצהר, מחופש לרפורמאטור המבקש להוביל לשחרור מדינות אמריקה הלטינית מהאימפריאליזם של ארה"ב ובכל זאת - שוב הוא ניצח בבחירות לנשיאות ונצואלה
פידל קסטרו. "אבא" של צ'אווס [צילום: AP]

מחמוד אחמדינג'אד. ידיד מספר 1 [צילום: AP]

יואב יצחק
צ'אבז הוכרז כזוכה בבחירות בוונצואלה

7.44 מיליון קולות של אזרחי ונצואלה העניקו השבוע לנשיא המכהן הוגו צ'אווס בן ה-58 שש שנים נוספות של שלטון במדינתו. צ'אווס גבר על אנריקה קפרילס, מנהיג האופוזיציה הדמוקרטית בן ה-40, שזכה ל-6.15 מיליון קולות.
במהלך מערכת הבחירות, מנהיג האופוזיציה אנריקה קפרילס שהתייצב מול צ'אווס בראש רשימה מאוחדת של המפלגות הדמוקרטיות, נאלץ לבקר בעשרות ערים ובמאות כפרים מדלת לדלת כדי לבקש את אמונם של בעלי זכות הבחירה ב-13,800 מרכזי הצבעה בהם הוצבו 38,322 קלפיות.
צ'אווס ניהל את מערכת הבחירות שלו באמצעות נאומים באסיפות המוניות וססגוניות, בהן השתלח ביריבו, בן לאם יהודייה, גם תוך השמעת גידופים וסיסמאות אנטישמיות ואנטי-ישראליות. לפני ואחרי האסיפות האלה, נאומיו של צ'אווס הושמעו ברשתות רדיו וטלוויזיה שהלאים בשנים האחרונות.
האדרה עצמית
כדי להאדיר את כוחו בעיני הבוחרים, נעזר צ'אווס בחברי המיליציה של המהפכה המונה 100 אלף איש הכפופים לו אישית באופן מוחלט ללא קשר לכוחות הביטחון הסדירים ולצבא ונצואלה. פעילים למען צ'אווס דאגו להפיץ בריכוזי האוכלוסיה שמועות שונות ומשונות, ביניהן כי ההצבעה משאירה עקבות ובכל מקרה לוויינים מטעם הממשלה מפקחים על הבוחרים. כמו-כן, סופר להם כי הונח בחשאי כבל תת-ימי המחבר את קובה לונצואלה ובאמצעותו יוזרמו קולות לטובת צ'אווס, ואף כי האקרים רוסיים יצביעו בעדו מרחוק.
כאשר ירדו גשמי זעף בשבוע שקדם לבחירות, צ'אווס החולה בסרטן התייצב לנאום במשך שעות בפני ההמונים, ומקורביו טענו כי הגשם הוא למעשה מים קדושים מהשמיים שנועדו לשטוף את ונצואלה מהאופוזיציה, מהעשירים, מהבורגנים, מהימין הקיצוני ובכלל מאויבי המולדת.
למעשה, הבחירות בהן השתתפו יותר מ-80 אחוז מתוך 18.8 מיליון בעלי זכות בחירה, התנהלו על דעת שני המחנות בסדר מופתי. מומחי מרכז קרטר בראשותו של נשיא ארה"ב לשעבר ג'ימי קרטר המתמחה בשיגור משקיפים בבחירות במדינות העולם השונות, וראשי ארגון מדינות אמריקה, לא שיגרו נציגים לונצואלה מתוך ההנחה, שהוכחה כנכונה, שההצבעה בונצואלה המתנהלת באמצעות מערכות מיחשוב איננה מאפשרת זיוף או הטיית התוצאות בשל הספירה האוטומטית המיידית.
אוטוקרט קלאסי
הוגו צ'אווס טוען לאחר נצחונו כי יכול להנהיג את ונצואלה, שלה 28.9 מיליון תושבים, בקלות 20 שנה ויותר. כיום, בגיל 58, הוא רואה את עצמו בשיא הקריירה שלו. הוא מכריז על עצמו כאבי דוקטרינת הסוציאליזם של המאה ה-21, המורכב מתמהיל של אמונות בישו, במאו, במרקס, בצ'ה גווארה, בפידל קסטרו ובסימון בוליבר, הגנרל המיתולוגי ששיחרר את ונצואלה מעול הכיבוש הספרדי במאה ה-19.
למעשה, צ'אווס הוא אוטוקרט קלאסי, אנטישמי ואנטי-ציוני מוצהר, מחופש לרפורמאטור המבקש להוביל לשחרור מדינות אמריקה הלטינית מהאימפריאליזם של ארצות הברית.
מאז נבחר לראשונה לפני 14 שנים, הוא חוזר ומצהיר כי דאגתו נתונה לרווחת עניי ארצו. בין השנים 2004 ו-2008 הוא הפעיל תוכנית מיגור העוני שהיה מנת חלקו של 60 אחוז מתושבי ארצו. כיום שיעור העניים נאמד ב-32 אחוז מהאוכלוסיה, ומספר מקבלי קצבאות הסעד של המדינה עולה על 5 מיליון איש. שיעור האבטלה הוא 7.9 אחוזים ו-42.2 אחוז מכוח העבודה עוסק ברוכלות ובעבודות מזדמנות.
ההכנסות מנפט
בין השנים 1990 ל-2011 ההכנסות ממכירת נפט של ונצואלה, שהינה בעלת רזרבות של נפט גולמי מהגדולות בעולם, הסתכמו ב-981 מיליארד דולר.
צ'אווס דאג להלאים את החברות המפיקות נפט, שחלקן הפכו לבלתי יעילות עם הנהלה ציבורית מושחתת ומנגנון מנופח. חלק מההכנסות ממכירת נפט - מחיר החבית עלה בשנים הללו מ-12 דולר לכ-100 דולר כיום - מוחזק בבנקים ברחבי העולם בחשבונות הידועים לצ'אווס ולמספר מועט של עוזריו, בעלי סוד.
כיום, ההכנסות מתפוקת הנפט שירדה בשנים האחרונות מ-3.5 מיליון חביות ליום ל-2.4 מיליון חביות, אינן מספיקות לכיסוי החוב החיצוני של ונצואלה המתקרב ל-100 מיליארד דולר. לפי נתוני ארגון מפיקות הנפט OPEP, חצי מיליון חביות נפט מופנות מדי יום לצריכה הפנימית המסובסדת. בנוסף לכך, חצי מיליון חביות נפט נמכרות במחיר מסובסד לקובה ולניקרגואה ויתרת הנפט הגולמי שנמכר בעיקר לארצות הברית מספקים את הכנסות המדינה.
כתוצאה מכך, המטבע המקומי - הבוליבר, סובל מפיחותים, ושיעור האינפלציה מתקרב השנה ל-30 אחוז.
מיליון אנאלפביתים
שפע ההכנסות שנועדו להיטיב עם העם לא הגיעו לייעודן. בשלוש השנים האחרונות גדל מספר שכונות העוני בקראקס הבירה מ-29 ל-31. ב-1999 נערך מפקד ו-29,500 בתי מגורים בקראקס הבירה נמצאו לא ראויים לאיכלוס, כיום מספרם עלה לכ-40,400.
ונצואלה המספקת נפט במחיר מסובסד לקובה זכתה למשלחות רבות של רופאים ומורים באדיבותם של האחים פידל וראול קסטרו. עם זאת, מספר המיטות בבתי החולים ירד מ-28,000 בשנת 2000 ל-22,000 כיום, ובונצואלה נותרו עדיין כמיליון אנאלפביתים.
חוסר היעילות של הממשל של צ'אווס ניכר בניתוקי החשמל התכופים בקראקס בשל תשתית פגומה, במחסור במי שתייה ובמחסור במזון ש-70 אחוז ממנו הוא ממקורות ייבוא. כמו-כן, חלק גדול מהכבישים בונצואלה משובשים ומוזנחים ולא מעט גשרים אינם עבירים.
מתוך 11,000 מפעלי תעשיה פעילים בונצואלה ב-1998, נותרו כיום רק 7,000, מתוכם 1,163 שהולאמו בתקופת שלטונו של צ'אווס. לעומת זאת, מספר משרדי הממשלה גדל מ-14 ל-29, עם 2 מיליון פקידים.
הממשל לא דאג למיגור הפשע ובשנה האחרונה נרשמו 19,000 רציחות, כאשר המכון הפתולוגי של קראקס הפך לטיילת לקרובים המחפשים נעדרים.
פידל כמודל
עד מחצית העשור האחרון ונצואלה התייצבה כמנהיגה כלכלית ופוליטית של מדינות אמריקה הלטינית. בשנים האחרונות ברזיל תפסה את מקומה והוגו צ'אווס שואב את כוחו הפוליטי מחוץ לגבולות ארצו, מהידידות עם נשיאת ארגנטינה קריסטינה פרננדס קירשנר, עם נשיא בוליביה אוו מורלס ועם נשיאי ניקרגואה וצ'ילה.
פידל קסטרו ניצב בראש רשימת ידידיו באמריקה הלטינית, צ'אווס אומר עליו כי "הוא האבא שלי והמנחה האולטימטיבי שלי באסטרטגיה פוליטית". קובה אירחה את נשיא ונצואלה כאשר חלה בסרטן אשתקד.
מחוץ ליבשת הלטינית הידיד מספר אחד שלו הוא נשיא אירן מחמוד אחמדינג'אד. צ'אווס ביקר בטהרן עשרות פעמים וחתם על בריתות לשיתוף פעולה עם אירן בכל תחום שעולה על הדעת ובכלל זה בבנקאות ובתעופה, המקלים על אירן בפעולות מסוימות לעקיפת האמברגו של ארה"ב ומדינות הקהילייה האירופית.
שלטון קצוב?
בעקבות הידידות עם הנשיא פוטין, ונצואלה חתמה עם רוסיה חוזים לאספקת מערכות חימוש בשווי של 4 מיליארד דולר. הירידה בהכנסות ונצואלה גרמה להאטת קצב העסקה הגדולה ועד עכשיו בוצע חלק ממנה באספקת רובי סער מסוג קלצ'ניקוב.
סין היא גם מידידיה הבולטים של ונצואלה וגם אלכסנדר לוקשנקו, אחרון הדיקטטורים של אירופה, זכה לקבלות פנים רבות-משתתפים בונצואלה. צ'אווס אמר כי ניתן ללמוד מנשיא בלארוס שאפשר לשלוט שנים רבות במדינה ואף לשאוף להוריש את השלטון לממשיך מטעם משפחתו.
בחוקה של ונצואלה נקבע כי אם נשיא הולך לעולמו בארבע השנים הראשונות של שלטונו, יש לקיים בחירות חדשות. ראשי האופוזיציה בונצואלה ורבים בעולם מאחלים לצ'אווס בריאות טובה, אבל בין אלה מתגנב גם החשש כי הוא טרם החלים ממחלתו ולמעשה זמנו בכס השלטון קצוב.

הכותב הוא עיתונאי ופרשן המתמחה בנושאי מדיניות חוץ ופנים של ארצות אמריקה הלטינית, ספרד ופורטוגל.
תאריך:  10/10/2012   |   עודכן:  10/10/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
צ'אווס - דיוקן של מנצח
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
צ'אווס - דיוקן של מנצח
ולי עם  |  17/10/12 15:31
2
ובכל זאת
א.ה  |  20/10/12 06:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נורית גרינגר
פרופ' אברהם ציון, ראש המרכז למשפט ותקשורת באוניברסיטת אריאל מסייר בימים אלה בדרום קליפורניה. שאלנו אותו על המאבק להקמת האוניברסיטה, שאיפותיה האקדמיות ועתידה בישראל
רפי מן
שני עיתוניה של סאן-דייגו, השנייה בגודלה בערי קליפורניה, נרכשו באחרונה על-ידי איש עסקים מקומי, שהורה לעורכיו לספק לקוראים "סיפורים חיוביים" ולחדול מכתיבה ביקורתית על עולם העסקים
ד"ר איתן קריינר
כלבים נוטים לאכול יותר בחורף, ולכן הם זקוקים לטיולים תכופים יותר וארוכים יותר    חתולים שומרים על חום גוף באמצעות שכבות שומן ולכן ניתן להחליף את מזונם במזון עתיר חלבונים    זוחלים בעלי דם קר זקוקים לכלובים מחוממים עד 30 מעלות וללחות גבוהה של עד 80%
איתמר לוין
בית הדין לעבודה מותח ביקורת חריפה על התנהלותה הדיונית והמשפטית של מכבי, בנסיונה להתחמק ממימון רפואה לחולת סרטן    פרשנות מחמירה אף עשויה להוביל למסקנה, שמכבי ניסתה לשבש את ההליכים
פזית רבינא
הממשל האמריקני הסביר שהמתקפה על השגרירות שלו בלוב היא תגובה לסרט 'תמימות המוסלמים', אבל כעת מתברר השקר: לממשל היה מידע על הכוונות לפגוע בשגריר ובאנשיו. האם אובמה ינסה לטשטש את התנהגותו במבצע תקיפה בלוב?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il