X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אי הקפדה על הדרישה בדבר נוכחותו של בעל-דין, בהליך פלילי או בהליך סמי פלילי כמו בענייננו אנו, במקרה של היעדר האסיר העותר, בעת הדיון בעתירת אסירים עלולה להביא לביטול ההחלטה או פסק-הדין שניתן בעניינו של בעל-דין זה, לחלוטין, מבלי להידרש אפילו לנימוקי עתירת אסיר זו, לגופם של דברים
▪  ▪  ▪
נעם סולברג. שמירה על זכות האסיר[צילום: איתמר לוין]

בהחלטה קצרה אך מהותית קיבל שופט בית משפט העליון, נעם סולברג, ערעורו של אסיר שעתירתו נדחתה, על הסף, בפסק-דין שניתן בידי שופטת בית המשפט המחוזי, מרכז בלוד (השופטת, מיכל ברנט), בלא שבית המשפט המחוזי דן, כלל וכלל, בעתירתו.
בית המשפט העליון לא נדרש למהות עתירתו של אסיר זה ולגופן של טענותיו, אלא הוא קיבל עתירתו זו, ביטל פסק-דינו של בית המשפט המחוזי, מרכז - בנימוק שמהבקשה שהוגשה לו, בידי בא-כוחו של האסיר ומתשובת המדינה לבקשה זו עולה, כי עתירת אסיר זו, נדונה בבית המשפט המחוזי, מרכז, בלא שהאסיר נכח באולם ולא התקיים, דיון על-פה, בעת הדיון בעתירתו זו. מטעם זה, בלבד, החליט בית המשפט העליון, בפסק-דינו לבטל פסק-דינו של בית המשפט מחוזי, מרכז.
בית המשפט העליון, הורה על ביטול פסק-דינו של בית המשפט מחוזי, מרכז והורה לבית משפט מחוזי זה, לשוב ולדון בעתירתו של האסיר מחדש, לגופם של הנימוקים שהועלו ונכללו בעתירת אסיר שהגיש הוא לבית המשפט המחוזי. בית המשפט העליון הורה לבית המשפט המחוזי, בהחלטתו זו, לדון בעתירה, כאשר - הפעם - עליו להקפיד על כך, כי האסיר יהיה נוכח באולם בית המשפט, בעת שמיעתו נימוקי עתירתו והדיון בה, מבלי שהוא עצמו, נדרש - במסגרת החלטתו זה - לגופם של טיעוני האסיר, בעתירת האסיר שהוגשה, על ידו.
בהחלטתו זו כותב שופט בית המשפט העליון, נעם סולברג, כי תקנה 4 (א) לתקנות סדרי הדין (עתירות אסירים), התש"ם-1980 קובעת, כי כל עתירת אסיר, אשר עותר בעניינו, במסגרת של עתירת אסירים, תישמע בנוכחותו ובנוכחותו הגורם המשיב לעתירה, או בנוכחות באי-כוחו של האסיר שעתר במסגרת עתירת האסירים ובא-כוחו של הגורם המשיב לעתירה זו.
מאחר שבית המשפט המחוזי, מרכז מחק עתירת אסיר זו, על הסף, מבלי שהתקיים בה כל דיון במעמד הצדדים או באי-כוח הצדדים, הורה בית המשפט העליון, בפסק-דינו, על ביטול פסק-דינו זה של בית המשפט המחוזי, מרכז, תוך שקבע כי על בית משפט מחוזי זה לקיים קודם לכן דיון על פה בעתירה זו.
מן הראוי להדגיש ולציין, כי הוראה דומה, הדורשת נוכחותו של מי שדיון בפלילים מתקיים בעניינו בפני בית המשפט ובאולם בית המשפט, מצויה בהוראת סעיף 126 לתקנות סדר הדיון הפלילי נוסח משולב, תשל"ב-1972, הקובע, כי:
"באין הוראה אחרת בחוק זה, לא יידון אדם בפלילים אלא בפניו".
בשונה מהליכים משפטיים, בתחום האזרחי, בהם אין נדרשת נוכחותו של בעל-דין, שעה שעניינו נדון בפני בית המשפט, הרי בכל הקשור לקיומם של הליכים פליליים והליכים סמי-פליליים, דוגמת הליכים משמעתיים, עתירות אסירים ועוד, דורש המחוקק נוכחותו של בעל-הדין באולם, בעת שמתקיים דיון בעניינו. אי-הקפדה על הדרישה בדבר נוכחותו של בעל-דין, בהליך פלילי או בהליך סמי פלילי כמו בענייננו אנו, במקרה של היעדר האסיר העותר, בעת הדיון בעתירת אסירים עלולה להביא לביטול ההחלטה או פסק-הדין שניתן בעניינו של בעל-דין זה, לחלוטין, מבלי להידרש אפילו לנימוקי עתירת אסיר זו, לגופם של דברים.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  18/08/2016   |   עודכן:  18/08/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זכותו הבסיסית של אסיר לנכוח בדיון בעתירתו
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים שטנגר
השופט, פרופ' עופר גרוסקופף: כאשר עסקינן בנתבעים אמידים, ובתביעה שהשלכותיה הכספיות משמעותיות, אין חשש כי חיוב בהוצאות ריאליות מסוג זה יפגע ב'זכות הגישה לערכאות', ועל כן אין מקום להימנע מפסיקת הוצאות ריאליות וסבירות, גם כשסכומן האבסולוטי גבוה יחסית
חיים שטנגר
התפריט העסקי במסעדת "גשן" - הן זול הזול והן זה היקר יותר - על כלל המנות הראשונות, המנות העיקריות והקינוחים הינו תפריט עשיר בהיצע שלו, מוצלח ביותר וטעים במיוחד. השף רן שהחליף, לא מכבר השף בן, עושה עבודה מעולה ומוצלחת ביותר
חיים שטנגר
למה משלחת כזו גדולה של ספורטאים מביאה בקושי רק שתי מדליות? למה לא הצליחה המשלחת האולימפית שלנו, הגדולה במספר חבריה, להשיג אפילו מדליית זהב אחת או למצער מדליית כסף אחת? למה, בימים כתיקונם, כמעט איש לא מתעניין ולא שומע על ענף הג'ודו בישראל?
חיים שטנגר
מוקדש, בחיבה, לדור הצעיר החסר עובדות יסוד מהותיות, מפני שלא פורסמו - מעולם - באינטרנט
חיים שטנגר
מי שאינו מבין, כי עקרון השוויון, בפני החוק של הכלל, בלי יוצאים מן הכלל ובלי לתת עדיפות וחסינות, מפני קיום הליכים פליליים, במצב דברים זה או אחר, אינו מבין לחלוטין משמעותו של המשפט: "הכל שווים בפני החוק", כמו גם שומט הוא הקרקע, תחת לעקרון האחידות החל, מבחינה פלילית וערכית על מי החשודים בביצוע עבירות פליליות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il