X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הפסטיבל התקיים בי.מ.ק.א. ירושלים, ובאתרים נוספים ברחבי ירושלים, ומוקדש לזכרו של שמעון ביגלמן ז"ל, חבר הוועד המנהל של תזמורת הבארוק ירושלים, שהיה הראשון שהקים פסטיבל קולי-מקהלתי בירושלים
▪  ▪  ▪
קולגיום קורו מוזיצ'י ואני מימין [צילום: לאה אינגבר]

חגיגה אמתית התרחשה אתמול באודיטוריום י.מ.ק.א. הבינלאומית בירושלים. לעיני כולנו הופיעה מקהלת קולגיום קורו מוזיצ'י, שבאה ארצה מריגה, כוכביה מרשימים בהופעתם וזמריה מקצועיים להפליא. המקהלה ביצעה את היצירה "אסתר" מאת הנדל, על-פי "מגילת אסתר", התקיימה בעברית ואף הוקלטה על-ידי "קול המוזיקה". הוחלט, שהמקהלה לא תבצע את היצירה בבגדים תקופתיים.
הסולנים היו: מונטה מרטינסונה, סופרן - אסתר; טרזה גרטרה, סופרן - האישה הישראלית; סניאדזה קנפה, אלט - מרדכי; אנסיס בטינש, טנור - אחשוורוש; נריוס מסביצ'יוס, בס - המן.
מקהלת קולגיום קורו מוזיצ'י ריגה, נוסדה בשנת 2010 וביצעה בהצלחה מרובה את תפילות הערבית של מונטוורדי, שעודד את המנהל האמנותי, מריס קופצ'ס, להמשיך ולגבש את הזמרים המובילים בלטביה. הוא עודד אותם לייצר קולקטיב חדש, המתמחה בביצוע יצירות מהרנסנס, מהבארוק ומהתקופה הקלאסית, ושיחבור למקהלת קולגיוס קורו מוזיצ'י ריגה.
הזמרים במקהלה מקצועיים ביותר והרפרטואר שלה כולל את יצירות הבארוק הפופולריות ביותר, כמו: הפסיונים של באך והנדל, מדריגלים של מונטוורדי... לצד יצירות שנכתבו בתקופת הבארוק באזור לטביה.
זיכרון וכבוד
הפסטיבל התקיים בי.מ.ק.א. ירושלים, ובאתרים נוספים ברחבי ירושלים, ומוקדש לזכרו של שמעון ביגלמן ז"ל, חבר הוועד המנהל של תזמורת הבארוק ירושלים, שהיה הראשון שהקים פסטיבל קולי-מקהלתי בירושלים.
הראשון בין הראשונים, הוא המנצח האמנותי - דוד שמר. פרופ' שמר הוא גם נגן צ'מבלו, מנצח, מורה ומנהלה האמנותי של תזמורת הבארוק בירושלים אותה הקים בשנת 1989, החוגגת יום הולדת 30 שנה! ושתוארה כ"אם כל הרכבי הבארוק בישראל".
פרופ' שמר, נעים הסבר, מופיע ומקליט באירופה ובארה"ב כסולן, כמוסיקאי קאמרי וכמנצח. הקלטתו לוואריאציות גולדברג של באך, זכתה לביקורות נלהבות של הקהל והמבקרים. בשנה האחרונה הופיע באנגליה ובישראל בביצוע מכלול הסונטות לכינור מאת באך עם הכנר וולטר רייטר ובסתיו הקרוב, יעלה הקונצרט גם בבית באך באייזנאך, גרמניה.
טובים השניים
גאורג פרידריך הנדל הוביל פעמיים את הסיפור על אודות אסתר ומרדכי והצלתם את העם היהודי מידי המן הרשע, ראשית בשנת 1.19 ובשנת 1732. בשנים הללו חיבר שתי אורטוריות בעלות אותו השם ואותה העלילה, אך עם טקסט שונה. בשל כך הן משכו את תשומת לבן של קהילת יהודי פורטוגל באמסטרדם, שהצטיינה, בין היתר, בפעילות מוזיקלית העשירה שלה.
בני הקהילה הזמינו מהמשורר הרב יעקב רפאל סרוול, תרגום טקסט של האורטוריה מאת הנדל לעברית, והוא בחר קטעים מתוך שתי האורטוריות של הנדל ויצר ליברטו ייחודי, אך לא זהה לאף אחת משתי הגרסאות המקוריות.
המלחין, כריסטיאנו ג'וזפה לידרטי, שהרבה לעבוד עם הקהילה הפורטוגזית באמסטרדם, כתב אורטוריה "אסתר" על-פי הליברטו של סרוול. פרטיטורת האורטוריה אבדה ונתגלתה בשנות ה-90 של המאה הקודמת על-ידי המוסיקולוג פרופ' ישראל אדלר ז"ל. היא זכתה לביצוע הבכורה בעת המודרנית בשנת 2000 על-ידי תזמורת הבארוק ירושלים. ובכל זאת, למרות יצירתו הכמעט קלאסית של לידרטי, היא אינה עומדת ביחס לסגולותיה של היצירה של הנדל. כשראה זאת המנצח ונגן הצ'מבלו שלו עד-אל, החליט לשזור את שתי האורטוריות ולחבר את הטקסט של סרוול עם יצירתו של הנדל.
מחיאות הכפיים הממושכות מהרגיל של הקהל שנכח בקונצרט, העידו כאלף עדים שהמנצח שלו עד-אל הצליח ביצירתו! אולם י.מ.ק.א היפהפה בירושלים, רעד מקריאות "בראבו" ו"כל הכבוד" שנשלחו לעבר פרופ' דוד שמר, המנצח ונגן הצ'מבלו, לעבר תזמורת הבארוק שניגנה להפליא וכמובן קריאות הערכה לכוכבי הערב הסולנים ולחברי מקהלת קולגיום קורו מוזיצ'י ריגה. הקהל עמד על רגליו והמנצח והסולנים יצאו ונכנסו שוב ושוב לקדמת הבמה עם חיוכים מאוזן לאוזן. זרי פרחים הושמו בחיק כל אחד מהם, ואנשים נהרו לבמה לברכם ולשבחם על ביצוע השירה והנגינה.
עברית שפה קשה
אף אני נחפזתי ועליתי על הבמה וביקשתי ממר דניאל מניקר, מפיק הערב, שיציג אותי בפני הסולנים והוא שמח לעשות זאת. עמדתי בפניהם, כולם נרגשים, תמירים ויפים עם זרי פרחים בידיהם ומביטים בי בעיניים שואלות.
תחילה הצגתי את עצמי ואז שאלתי אותם (באנגלית): "אני מאוד סקרנית לדעת, האם אתם יודעים לדבר בשפה העברית? ואם לא, כיצד שרתם כל כך יפה בעברית וללא שגיאה אחת"!
הם צחקו והשיבו לי אחד אחד וכולם ביחד: "איננו יודעים מילה אחת בעברית! כתבנו את הטקסט בשפתנו, ואם לא עשינו שגיאות, זו 'אשמת' המנצח שלנו, פרופ' שמר, שישב עמנו שעות ולימד אותנו איך לבטא את המילים כהלכה. הכי קשה היה לנו לבטא את האות כ' (בלתי דגושה), ואז המנצח הצביע באצבעו על מקום מסוים בצוואר ולימד אותנו איך לבטא את המילה עם האות הזאת. עבדנו על כך רבות ובסופו של אימון, הצלחנו"!
"כן, ראיתי אותך, ופניתי ל'המן'- זמר הבס נריוס מסגיצ'יוס, יושב בודד על שפת הים ומתרגל את תפקידך". הוא חייך ואמר: "נכון, את צודקת, רק שם יכולתי לתרגל בשקט ולהתרכז".
מה עוד ראיתם בישראל שמצא חן בעיניכם?", שאלתי. "התפעלנו מהאורנמנטים שראינו כאן" (והתכוונה לעיטורים על הבניינים), אמרה 'האישה הישראלית', זמרת הסופרן היפהפייה סניאדזה קנפה. "זו הפעם השלישית שאנו מבקרים כאן בישראל", העירה 'מרדכי' - זמרת האלט סניאדזה קנפה בעלת התלתלים והעיניים הגדולות והאפורות. "והכי אהבנו לבקר בשוק השופע שלכם והמלא כל טוב", הוסיפה בהתפעלות 'אסתר', זמרת הסופרן מונטה מרטינסונה וחייכה חיוך מתוק. "... וגם אהבנו לאכול חומוס ופלאפל", אמר 'אחשוורוש' הטנור אנסיס בטינש, והוסיף: "ועכשיו אנחנו יכולים לבטא 'חומוס' כמו שצריך" וכולנו הצטרפנו לצחוקו.
נפרדנו בלחיצת ידיים חמה ובהבטחה, להתראות בישראל בקרוב בקונצרט הבא!

תאריך:  31/07/2019   |   עודכן:  31/07/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פנטזיה קולית!
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
פנטזיה קולית
דורית לרמן  |  4/08/19 15:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - הפרת פקודות, סחבת, מדינה מוזרה, איזה חינוך קיבלו? ואש ארוכת-טווח ומדויקת
שאול מנשה
לפי קביעתו של המנהיג העליון חמינאי, נשארו לישראל עוד 25 שנים להתקיים, ובמדויק 7,705 ימים
דן מרגלית
אני משבח את ביבי אבל זוכר את כושר ההונאה שלו    שמא זה עוד מין נאום בר-אילן    ביבי הסכים אז להקים מדינה פלשתינית לצד ישראל וזו הייתה הונאה שלמה
מרדכי ליפמן
ציפוף השורות, הנובע מהקמת הימין המאוחד, משדר נוכחות של חזית רעננה מול השמאל על מרכיביו השונים    תהליך זה, אלא אם ישובש ברגע האחרון, על-ידי מי ממנהיגות הליכוד, יתרום לעיצוב המפה הפוליטית מחדש, יעצור את הרדיקליזציה, שאינה יודעת גבולות, בהתנהלות מערכת המשפט, ויבלום גורמים בלכוד החולמים על פשרות מרחיקות לכת עם הפלשתינים
יהודה קונפורטס
החלטת שר התקשורת לפטור את הוט מהחובה לחבר חלק מיישובי הפריפריה לאינטרנט המהיר שלה היא חלק מהקיפוח וחוסר הצדק החלוקתי שהממשלה מיישמת    אלא שבמקום שהמועמדים בבחירות יחגגו על זה, הם ממלאים פיהם מים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il