X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אולי הגיע הזמן לציין שבכל פורום של מומחי תחבורה שישבתי בו, מירב מורן נחשבת לבדיחה מצערת
▪  ▪  ▪
נתיבי תחבורה ציבורית [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

מירב מורן, "30 שקל על כל כניסה לת"א? עדיף שתוסיפו 500 שקל בטסט השנתי", באתר דה מרקר, 04 לנובמבר 2019.
קשה להאמין, אבל מירב מורן, כתבת דהמרקר, מצליחה לשבור את השיאים של עצמה, ברמת ההבלים וההטעיות של הטורים שלה על תחבורה. בתמצית, כמו כל טור של מירב מורן בענייני תחבורה, אגרות גודש לא עוזרות כלל לצמצום גודש, ומה שנדרש הם נתיבי תחבורה ציבורית. אבל בטור הנוכחי יש גם חידוש - קונספירציה של הדיפ סטייט נגד הציבור. מיד נגיע לקונספירציה, אבל נתחיל בהבלים הרגילים:
"האמת היא שאת הפקק פותרים באמצעים מאוד לא פופולריים: ייקור החניה בעיר לרמה של עשרות שקלים בשעה, והקצאת נתיב תחבורה ציבורית בכל כביש שעוברים בו אוטובוסים - כמו זה שבין תל אביב לנתניה, למשל, שיצר אלטרנטיבה שפויה לנהיגה ברכב פרטי בכביש החוף".
אני לא ממציא, זהו ציטוט מדויק. אני מקווה שכולם כבר הבחינו איך נתיבי התחבורה הציבורית החדשים באמת צמצמו את הפקקים... (מורן נוסעת רק בתחבורה ציבורית - כשהיא רואה מחלפים ונתיב אוטובוסים אתם רואים פקקים...) ובכן, לחידוש: הפעם זה האשמת פקידי משרד האוצר בקונספירציה: לטענתה, כל מה שמשרד האוצר רוצה זה להעלות מיסים, ולמרות שאגרות גודש לא יצמצמו גודש, מורן מסבירה שהם הולכים על זה בגלל:
"כדי להחליק את המס החדש בגרונו של הציבור, מקשטים את תוכנית הגבייה בשם המבטיח "אגרות גודש". בכך מטפחים את האשליה שהתשלום ייטיב עם המשלמים - נהגי פקקים מתוסכלים. מהכינוי שהודבק למס החדש משתמע שאם ישלמו אותו, הפקקים ייעלמו. זה נכון כמעט כמו הרעיון שמי משלם מס בריאות לא יהיה חולה".
לגבי הטענה משוללת היסוד שלה, שמשמעותה היא שהביקוש לנסיעה ברכב פרטי קשיח לחלוטין, בניגוד מוחלט לכל העובדות, אין צורך להרחיב את הדיבור. והמשל "המבריק" על מס בריאות מדגים מצוין את חוסר ההבנה שלה. מס בריאות אינו דומה לאגרת גודש, משלמים אותו בכל מקרה. אם היה מס ביקור רופא, היינו רואים מצוין איך ביקורים אצל רופאים מצטמצמים (מחקרים מראים את זה בצורה חד-משמעית. אני כמובן לא טוען כאן שזה רעיון טוב או רע, רק שהמשל שלה פשוט אינו משל).
יש בטור עוד טענות כלכליות אוויליות, העיקרית שבהן היא שמוטב ליקר את אגרת הרכב השנתית במקום אגרות גודש. לא רק הפוך מהשכל הישר - מדיניות מס צריכה לעודד אנשים להימנע משימוש ברכב בכביש עמוס, לא להימנע מבעלות על רכב, בעיקר במדינה ללא תחבורה ציבורית בשבת. זה הקונצנזוס בין הכלכלנים, כולל בהמלצות ה-OECD. חמור מזה, מורן מציעה שהאגרה השנתית תהיה דיפרנציאלית בהתאם להכנסת בעל הרכב. אפילו אם נתעלם מכך שתקנה כזו מיד תעביר את הבעלות על רכבים לילד או לסבתא וכדומה, כל כלכלן מתחיל יודע שמדובר ברעיון רע שמשמעותו העלאת המס השולי על הכנסה בצורה גרועה. (ראו קישור למטה לשני פוסטים שמסביר את הדברים).
החמור מכל בטור זה של מורן הוא הוצאת דיבתם רעה של פקידי האוצר, רק על בסיס הפרשנות האווילית של הכותבת. היא יודעת שיש צורך להעלות מיסים והיא בטוחה שאגרות גודש לא עוזרות, אז אחד ועוד אחד, והנה פקידי האוצר הנוכלים עשו כאן קנוניה נגד הציבור - הדיפ סטייט בפעולה. פגשתי פעמים רבות את העוסקים בנושא התחבורה במשרד האוצר, אני מבטיח לכם בצורה חד-משמעית שמורן מוציאה דיבתם רעה, מצטרפת להתלהמות המכוערת שקיימת בציבור נגד פקידי האוצר, וכמובן מטעה את הציבור בניתוחים כלכליים ותחבורתיים מופרכים. ואולי גם הגיע הזמן לציין שבכל פורום של מומחי תחבורה שישבתי בו, מירב מורן נחשבת לבדיחה מצערת.
מורן צודקת בדבר אחד: חניה צריכה להיות מתומחרת בהתאם לביקוש וההיצע.
עיתון דהמרקר: זה פשוט ביזיון שאתם מאפשרים לה להמשיך לכתוב על תחבורה! Avi Bar-Eli
כאן הסבר מדוע אגרה מותנית הכנסה היא טעות (הטור מסביר מדוע קצבאות מותנות הכנסה הן טעות, אבל זה אותו העקרון): עומר מואב, "העלאת קצבאות זקנה לפי מבחן הכנסה", בלוג בעיקר כלכלה, 02 בדצמבר 2018.
וכאן הסבר מפורט יותר: עומר מואב, "קיצוץ ידוע מראש", בלוג בעיקר כלכלה, 09 ביולי 2008. כאן שוב נייר המדיניות על אגרות גודש - בבקשה לקרוא לפני שמתווכחים.
[פורסם בבלוג האישי של עומר מואב]

תאריך:  10/11/2019   |   עודכן:  10/11/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מירב מורן בטורה הקבוע בדהמרקר: הטעיות בענייני תחבורה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
שבוס ונוע תנוע סגרו כמה קווים אותם הם מפעילות לאחר שהתברר כי אין מספיק נוסעים ומדובר בקווים הפסדיים    בכך מגיע מספר הקווים הפועלים בשבת לשניים בלבד
עידן יוסף
הקו הירוק יעלה 300 אלף שקל בשנה    ראש העירייה קוניק: "אם הצורך יתמלא באמצעות מוניות שירות שיפעלו, לא יהיה צורך במיזם הסעי השבת"    מועצת רעננה הצביעה נגד תחבורה ציבורית בשבת
יפעת גדות
אישיגורו בנה בספר עולם מקביל. עולם שאין כמותו, אבל כשבודקים את הפרטים, ואישיגורו מקפיד לתת הרבה פרטי פרטים, מתגלה שהוא ביסס את העולם שלו על מציאות קיימת
עידן יוסף
שר התחבורה אומר כי הוא ויו"ר ועדת הכספים ינקטו אמצעים נגד ראשי רשויות שיפעילו תחבורה עירונית בשבת    ח"כ אשר: גם שר הפנים דרעי צריך להפעיל אמצעים    הורוביץ: צריך להפעיל לחץ נגדי על מי שלא יפעילו קווי שבת    מקלב: שלטון מקומי אינו יכול לפעול בניגוד למדיניות השלטון המרכזי
עידן יוסף
שר התחבורה יוזם השוואת תנאים לסטודנטים ולבני ישיבות בהנחות על נסיעה בתחבורה הציבורית    "אין סיבה שתלמידי הישיבות יקופחו"    חדו"ש: קודם שישלמו שכר לימוד, ישרתו בצבא ובמילואים, ויילכו לעבוד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il