X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
"כוח-קודס" צפוי לנסות ולנקום את מותו של קאסם סולימאני, ובכך לצעוד ישירות למלכודת שטומן טראמפ למשטר האייתולות. כעת, כשהוא חמוש בהחלטה 107-40, רשאי טראמפ לעשות ככל העולה על רוחו מבחינה צבאית
▪  ▪  ▪
הנשיא טראמפ. יבקש את אישור הקונגרס? [צילום: איוואן ווצ'י]

בתאריך ה-8 לאפריל 2019 הגדירה מחלקת המדינה האמריקנית את "משמרות המהפכה" האירניות (IRGC) כארגון טרור. הייתה זו הצהרה חסרת תקדים, במסגרתה הוגדרה זרוע ביצועית של צבא סדיר במדינה ריבונית כארגון טרור. להגדרה זו היו וישנן משמעויות רבות. הסנקציות הכלכליות אשר באו בעקבותיה פגעו קשות בכלכלה האירנית היות שמשמרות המהפכה מחזיקות בנתח של כ-25% מהמשק באירן, בעיקר בתחומי האנרגיה וההנדסה.
להגדרתן של משמרות המהפכה כארגון טרור ישנה משמעות מהותית נוספת העשויה להיראות במבט ראשון כלהטוט חוקתי ריק מתוכן. עם זאת, משמעות זו טומנת בחובה פוטנציאל הרסני עבור אירן ופוטנציאל לעוד "מלחמה אינסופית" עבור ארה"ב. מדובר בהחלטה 107-40 של הקונגרס האמריקני (2001), "ההרשאה לשימוש בכוח צבאי", הידועה יותר בשמה הפופולרי "AUMF".
החלטה זו, אשר התקבלה לאחר מתקפות ה-9/11, קובעת כי לנשיא האמריקני ניתנת האפשרות להורות על שימוש בכוח צבאי נגד כל ארגון או גוף טרור אשר סייע בעבר או מסייע כעת לארגון "אל-קאעידה", או למי מהאחראים על מתקפות ה-9/11 במישרין או בעקיפין. והקטע היותר חשוב: הנשיא יכול לעשות זאת ללא אישורו של הקונגרס.
היות ומשמרות המהפכה מוגדרות כעת כארגון טרור, והיות ואירן סיפקה בעבר מקלט לגורמים באל-קאעידה (ביניהם חמזה בן-לאדן, בנו של מנהיג הקבוצה), רשאי טראמפ, לפחות ברמה התיאורטית, להכריז מלחמה על אירן על אפם ועל חמתם של מתנגדים בי-פרטיזנים בקונגרס.
בתאריך 10.4.2019 הביע הסנטור הרפובליקני ראנד פול את חששו מפני שימוש פזיז וחסר אחריות בהרשאה 107-40 על-ידי ממשל טראמפ, במטרה להורות על פלישה צבאית לאירן ללא אישור הקונגרס. "אין לכם סמכות לצאת למלחמה באירן בלי אישור שלנו", נזף פול במזכיר המדינה מייק פומפאו. "בעולם שפוי, אתם תצטרכו לחזור ולשאול אותנו".
על חיסולו של מפקד "כוח קודס", חוד החנית של משמרות המהפכה (וכפועל יוצא, הגנרל המשפיע ביותר בצבא האירני) לא תוכל אירן להבליג. "כוח-קודס" צפוי לנסות ולנקום את מותו של קאסם סולימאני, ובכך לצעוד ישירות למלכודת שטומן טראמפ למשטר האייתולות. כעת, כשהוא חמוש בהחלטה 107-40, רשאי טראמפ לעשות ככל העולה על רוחו מבחינה צבאית, וממש לא נראה שהוא מתכוון לבקש או לקבל את אישורו של הקונגרס בעניין.
AUMF איננו פלפול משפטי ריק מתוכן. מדובר בהחלטה קצרצרה בת שני סעיפים תמציתיים אשר בכוחם להסב לאויב פגיעה רב-מערכתית. מקבלי ההחלטות בישראל ייעשו נכון אם יראו את חיסולו של הגנרל סולימאני בהקשר רחב, ובהתאם לתרחיש בו ארה"ב נכנסת לעוד פעולה צבאית ארוכת טווח במזה"ת, על כל המשתמע.

תאריך:  04/01/2020   |   עודכן:  04/01/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חיסול סולימאני - פגיעה רב-מערכתית
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הזהר מפנטזיות על מלחמה
ו. פוטין  |  5/01/20 00:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
רפאל אופק
מנכ"ל סבא"א החדש, רפאל מריאנו גרוסי, מחה עם כניסתו לתפקידו ב-3 בדצמבר על שאירן טרם סיפקה לארגון הסבר על חלקיקי האורניום שאותרו במחסן בטהרן, כמו גם על התנהלותם הפוגענית של הרשויות כלפי פקחית סבא"א בחודש שעבר. עם זאת, גרוסי טרם התייחס בפומבי להפרות הסכם הגרעין על-ידי אירן ואף הביע רצונו ביחסים תקינים עמה. דומה כי לפי שעה בכוונתו להלך בין הטיפות
איתמר לוין
חיסולו של קאסם סולימאני לא יפסיק את הטרור האירני ומן הסתם יוביל לפעולות תגמול. אבל האיש היה בן-מוות משום שעל ידיו רבץ דמם של מאות ואולי אלפי חפים מפשע. הגיע לו למות, נקודה
עידן יוסף
הרמטכ"ל: "יש החרפה באיומים על ישראל"    "במלחמה הבאה אנחנו נתקוף בעוצמה את המרחב העירוני"    "במלחמה הבאה בצפון או עם חמאס, עוצמת האש על העורף תהיה גדולה"
איתמר לוין
בעוד ישראל דורשת מן העולם להטיל על אירן עיצומים בשל תוכנית הגרעין - היא מקדמת רק כעת את החוק שלה עצמה: בוצעו מינויים והחלה עבודת מטה
רפי לאופרט
העיסוק האובססיבי בפרשיות נתניהו, נראה כמצב אקוטי של אוטיזם ציבורי, במיוחד בשמאל הישראלי. אמנם, טרם פג פרק הזמן שבו עדיין עשוי להתחולל "נס" ממשלת האחדות הלאומית, אבל למעשה איננו זקוקים לנס, אלא לממשלה אפקטיבית. כאן מקריב ליברמן את יכולתו האמיתית להועיל לציבור, על מזבח הרצון המגלומני לנווט את שר-ההיסטריה, שהשתלט עליו בבחירות 2019
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il