X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
איימן עודה הוא ללא ספק אחת הסיבות העיקריות להישג הגדול של הרשימה המשותפת סגנון הופעתו כיסה על הקיצוניות, כבש לבבות של מצביעים יהודיים במספר לא מבוטל, שראו בה את התחליף לשברירי השמאל המסורתי
▪  ▪  ▪
איימן עודה [צילום: פלאש 90]

נפתיע אתכם, נשיג בבחירות 16 מנדטים, הבטיח בלהט שוב ושוב ח"כ איימן עודה, העומד בראש הרשימה המשותפת. המנהיג הכריזמטי של ערביי ישראל אולי קצת התאכזב, אבל כמעט צדק. הרשימה, המורכבת מארבע מפלגות ערביות שונות, עלתה מ-12 מנדטים ל-15 "בלבד" בכנסת ה-23, שאין יודע כמה זמן יוקצב לכהונתה.
כאשר נוצר לראשונה הקונגלומראט המפלגתי הערבי, והועמד בראשו איימן עודה, רבים שאלו: עודה מי? היום כבר אין בציבור הישראלי איש, שאינו מכיר את השם הזה. עודה הרבה לפנות בדבריו גם לציבור היהודי והינו מרואיין מבוקש בערוצי רדיו והטלוויזיה. לרבים הייתה תחושה, שהנה קם לערביי ישראל מנהיג מתון, רציונלי, ומסתמן אולי פרק חדש ביחסי הרוב היהודי והמיעוט הערבי. עד מהרה את מקום התקווה תפסה האכזבה. הטון הרך נהפך לקול תוקפני, מסרים מתונים התחלפו באמירות קיצוניות. איימן עודה התיישר עם קיצוני הרשימה המשותפת ומגונן על כל אחד ואחת מהם, גם על התחליף של חנין זועבי, בדמות היבא יזבק, הקיצונית במיוחד.
איימן עודה הוא ללא ספק אחת הסיבות העיקריות להישג הגדול של הרשימה המשותפת. סגנון הופעתו כיסה על הקיצוניות, כבש לבבות של מצביעים יהודיים במספר לא מבוטל, שראו בה את התחליף לשברירי השמאל המסורתי. בתל אביב ובשרון אכן נספרו בקלפיות עשרות פתקים של הרשימה הערבית. עיתונאים כמו ירון לונדון ורוגל אלפר - והם רק משל - התפארו בראש חוצות, הראשון מעל דפי ידיעות אחרונות, השני מעל דפי הארץ, כי שילשלו את הפתק של המשותפת לתיבה הכחולה.
הניסיונות לאחדות במגזר היהודי, בין בימין ובין בשמאל, לא צלחו כל כך. לעומת זאת, במגזר הערבי הדבר הצליח בכל מערכות הבחירות של השנה הזאת. את חשיבות ההליכה בפתק אחד היטיב איימן עודה להבין. להשגת המטרה הפוליטית מתאחדים והולכים יד ביד - זו הנוסחה שמונעת צניחה אל מתחת לאחוז החסימה והגדלת הייצוג הכולל. זו ההוכחה שכדאי לשלב ידיים, להניח הצידה חילוקי דעות, ולהשיג 15 מנדטים.
הרבה רעש
קצת מפליא שערביי ישראל ברובם המכריע מצביעים דוקא לרשימה מגזרית מובהקת, שמבדלת אותם עוד יותר מאוכלוסיית הרוב, וזאת בשעה שהשתלבותם נראית בכל מקום ובכל פינה בחיי המדינה. אין להכחיש: "חוק הלאום" החשוב, דברי הסתה מכיוון הליכוד ודברי פסילה מצד כחול-לבן, דחקו אותם להצבעה מגזרית. על כך יש להוסיף את העובדה, ששתי המפלגות הגדולות לא השכילו להציב מועמד ערבי ברשימותיהן.
הדיבורים של עודה, טיבי וחבריהם על קיפוח וגזענות, דמגוגים ואינם משכנעים, אבל עובדה שעודדו נהירה ערבית לקלפיות. האוכלוסייה הערבית משגשגת, אינה מאויימת, ושלא כצעקתה, גם אינה באמת מקופחת. נכון, ערביי ישראל נושאים עימם זכרונות קשים של תבוסת 1948, אבל ברבות השנים השכילו להתערות בחיי המדינה. הם יותר ישראלים מאשר פלשתינים. בשיחות לא-פוליטיות, מלב אל לב, בארבע וביותר עיניים, תשמע ערבים ישראלים אומרים כמה טוב להם במדינה. הם נהנים מחירות ומדמוקרטיה. האפליה אינה אמיתית. שיגשוגם תלוי בראש וראשונה בהם עצמם.
עודה וחבריו נהנים מכל מטעמי הדמוקרטיה הישראלית, עד כדי הזכות להסית נגד רשויות המדינה, להצדיק טרור, להטיף להקמת מדינה ערבית נוספת, פלשתינית, ולדרוש זכויות לאום. עומד לרשותם בג"ץ שיזכיר לכל את... חופש הביטוי. ללא ספק הרשימה המשותפת, שצמחה להיות הסיעה השלישית בגודלה, תעשה הרבה רעש בכנסת ה-23 וגם לאחר סיבוב הבחירות הרביעי, שככל הנראה אין מנוס ממנו. הנהגתה, ולא ראשי הליכוד וכחול-לבן, היא הגורם המעמיק את הקרע בין אוכלוסיית הרוב לאוכלוסיית המיעוט. היא המתסיסה, היא המציגה בדמגוגיות את המדינה כגזענית וכפוגענית. הפקדת גורל האזרחים הערביים בידי הנהגה שכזאת - מזיקה להם יותר משמועילה.
עליית הייצוג הערבי בכנסת מחייבת גם את שתי המפלגות הגדולות, ה"ציוניות" ר"ל, לעשות חשבון נפש ביחסן לאזרח הערבי. כדאי שישקלו לשלב בשורותיהן כבר בסיבוב הבחירות הבא מועמדים מוסלמים במקומות ריאליים. זה לא עניין של ימין ושמאל, זה עניין מובהק של אינטרס לאומי וגם פוליטי. אם כך יקרה, יש סיכוי גובר שבממשלה הבאה יכהן שוב שר ערבי, לאו דוקא בשם איימן עודה או אחמד טיבי, וייזכר לטובה השר לשעבר ממפלגת העבודה, ראלב מג'אלדה, איש בקה-אל-גרבייה. אבל עד שזה יקרה, האם איימן עודה, שהפתיע בהישג האלקטוראלי הגדול, עומד להפתיע בקרוב שוב, ועל אף כל הנאמר - לאפשר עם חבריו להקים ממשלה צרה בראשות גנץ, ממשלת אנטי-ביבי, בניגוד לרצון רוב הבוחרים היהודים?

תאריך:  10/03/2020   |   עודכן:  10/03/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם עודה שוב יפתיע
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
מי שמזלזל בטבע האנושי של הערבי
בן נאמן  |  10/03/20 16:25
2
לא, עודה לא יפתיע זה גדול עליו ל"ת
שאול א.  |  10/03/20 23:21
 
- עודה צריך להשתנות? טמטום ילדות
בן נאמן  |  11/03/20 02:25
3
תהליך ערביזציה בישראל
שאול אבידור  |  11/03/20 14:06
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2020
ד"ר רפאל בוכניק
מתן לגיטימציה לשיתוף הרשימה המשותפת כנדבך עקיף או ישיר בממשלה עתידית בישראל, כמוהו כהכשרת הקרקע לקידום החזון האסטרטגי הערבי-פלשתיני משנת 2006, בדלת הקדמית    האמנם "המטרה מקדשת את האמצעים" כמימרתו של הוגה הדעות האיטלקי ניקולו מקיאוולי ובלבד שיובא הקץ לשלטונו של בנימין נתניהו?
מירב ארד
שישה חברי הליכוד בוועדת הבחירות נמנעו    נציגי ש"ס יצאו מהאולם בזמן ההצבעה    כחול לבן בתגובה: "תקדים מסוכן ושפל"
אליהו קאופמן
בסיפור המלחמה נגד הקורונה - של המדינה ושל משרד הבריאות, ישנם צדדים תמוהים בעניין חוסר סימטריה בנושא המלחמה בהתקהלויות ובאסיפות גדולות ממדים, וכמו-כן בעניין המדינות שהגעה מהן מחייבת בידוד ומדינות אחרות שלא נכללו ברשימה הזו
דן מרגלית
היהודי האמריקני המסורתי או הדתי הזה הגיע לבית המשפט העליון ביזמתו של גלעד ארדן    אז גם הוא במושמצים? אסור להניח לביבי לגזול את הזמן    לא רוצה? לך לבג"ץ ובקש את יומך בבית הדין
איתן קלינסקי
קשה לי להתייחס בסלחנות לציוץ, שיוצא מהבית ברחוב בלפור ועליו חתום בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו, שכותב שחור על גבי לבן דברי לעז על ועדת הבחירות -"גונבים לנו שוב את הבחירות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il