X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
סימנים ראשונים להיחלשותו של הנשיא בשאר אסד על-רקע המצב הכלכלי הקשה והתחדשות ההפגנות נגד המשטר בדרום המדינה. הממשל האמריקני מגלה נחישות בישום הסנקציות הכלכליות על המשטר הסורי, דבר שיעכב גם את שיקומה של המדינה מנזקי מלחמת האזרחים
▪  ▪  ▪
[צילום: סאנא/AP]

על-פי דיווחים המגיעים מסוריה, ישנם סימנים ראשונים להיחלשותו של משטרו של הנשיא בשאר אסד, למרות ניצחונו הצבאי במלחמת האזרחים בסיוען של אירן, רוסיה וחיזבאללה. אחד הסימנים להיחלשות המשטר הסורי הינו התחדשות ההפגנות נגד המשטר באזור דרעא וסווידאא' בדרום המדינה, זהו האזור שממנו פרצה לראשונה ב-2011 האינתיפאדה נגד משטרו של בשאר אסד שהפכה למלחמת אזרחים עקובה מדם.
על-פי גורמים סורים, הנשיא בשאר אסד מאבד גם תמיכה בקרב בני העדה העלאווית שאליה הוא משתייך והמהווה רק כ-11 אחוזים מתושבי סוריה, זוהי העדה השלטת והיא ממורמרת מאוד מאופן התנהלותם של בשאר אסד ורעייתו אסמא ומהסכסוך שלהם עם המיליארדר ראמי מח'לוף.
המצב הכלכלי הקשה בסוריה משפיע על העדה העלאווית שמהווה את בסיס התמיכה של משפחת אסד, לראמי מח'לוף יש יותר פופולריות בקרב בני העדה מאשר לבשאר אסד והוא הקפיד במשך השנים לחלק סיוע כספי לעניים ולנפגעי המלחמה מבני העדה באמצעות אגודת הצדקה שהקים הנקראת "אלבוסתאן".
רעיית הנשיא, אסמא אלאסד, המשתייכת למשפחת אלאח'ראס שהינה ממוצא סוני ולא עלאווי, הצליחה לדחוק את רגליו של ראמי מח'לוף מאגודת הצדקה "אלבוסתאן" ולהשתלט עליה אך הדבר לא פגע במעמדו העדתי והחברתי של ראמי מח'לוף. הזעם בין בני העדה כלפי משפחת אסד גובר, הנשיא הסורי עסוק בקרבות עם ראמי מח'לוף על מיליארדי דולרים המוסתרים בחשבונות סודיים בחו"ל בעוד מצבה של העדה העלאווית קשה בגלל המצב הכלכלי, האבטלה והעוני.
כניסתו לתוקף של "חוק קיסר" האמריקני בשבוע שעבר הביאה לגל ראשון של סנקציות על 39 אישים וגופים סורים ובראשם הנשיא בשאר ורעייתו והגבירה את החששות מפני העתיד. המשטר הסורי נכנס לשלב חדש לאור הסנקציות האמריקניות החדשות, ממשל טראמפ מוכיח כי איננו חושש מלהתעמת עם "ציר הרשע", בשאר אסד ניצח מבחינה צבאית במלחמת האזרחים אך הוא עלול להפסיד בעימות הכלכלי מול ארה"ב, הוא יצטרך לחשב מסלול מחדש. כל מדינה ערבית או זרה שתרצה לסייע כלכלית למשטרו של בשאר אסד מסתכנת בכך שיוטלו עליה סנקציות אמריקניות.
בשנה הבאה אמורות להתקיים בסוריה הבחירות לנשיאות, בשאר אסד מתכוון להתמודד אך לא ברור מה יהיה מצבה הכלכלי של סוריה בעוד שנה, נוכח כניסתו לתוקף של "חוק קיסר", והאם הבחירות יתקיימו במועדן.
התקוממות הדרוזים בסווידאא'
לבני העדה הדרוזית באזור סוודאא' בדרום סוריה הייתה עמדה ניטרלית כלפי המשטר הסורי במשך שנות מלחמת האזרחים אולם המצב השתנה והם מתקוממים כעת נגד המשטר. השינוי נובע מכך שהמשטר הפקיר אותם לפני כשנתיים כאשר פעילים של דאעש חטפו נשים דרוזיות כבנות ערובה, המשטר הסורי דחה את דרישות החוטפים דבר שהביא למותה של אחת הנשים הדרוזיות.
כמו-כן נרצח השיח' ווחיד אלבלעוס ע"י תומכי המשטר הסורי והעדה הדרוזית קיבלה החלטה שלא לאפשר לצעירי העדה להתגייס לשורות הצבא הסורי. סיבה נוספת למתיחות ביחסים בין הדרוזים למשטרו של בשאר אסד הינה פעילות של ארגוני צדקה אירניים באזור סווידאא' המנסים להפיץ את דת השיעה בקרב הדרוזים. התדרדרות היחסים בין המשטר לדרוזים באזור סווידאא' הביאה לכך המשטר הפסיק לספק את מוצרי המזון הבסיסיים לעיר סווידאא' והתנה זאת בהסגרת הצעירים שהתחמקו משירות צבאי.
המצב הכלכלי התדרדר באזור, מחירי המזון והדלק עלו, שער הלירה הסורית נשחק ומחיר הדולר עלה, הדבר הביא להתחדשות ההפגנות הקוראות להפלת משטרו של בשאר אסד. בתגובה, חידש המשטר הסורי את פעילות "השביחה", המליציות האזרחיות המשתייכות למפלגת הבעת' הסורית, שהחלה לדכא באכזריות את ההפגנות ולבצע מעצרים. על-פי גורמים סורים,המשטר הסורי מאשים את הדרוזים באזור סווידאא' בקשר עם הדרוזים בישראל ובריגול לטובת ישראל.
אתר האינטרנט "אלאומה" דיווח ב-19 ביוני כי ההפגנות האחרונות בסווידאא' נגד המשטר קשורות גם לדרישה לשחרר 2172 עצורים מבני המחוז ממתקני המעצר של המשטר, על-פי דיווח של ארגון סורי לזכויות האדם, 37 מהעצורים מתו מעינויים.
המשטר הסורי מייחס חשיבות רבה לדיכוי הפגנות נגדו באזור סווידאא' מחשש שהן יתפשטו למקומות נוספים במדינה נוכח ההחרפה במצב הכלכלי.
נחישות אמריקנית
השלב הראשון של הסנקציות האמריקניות על משטרו של בשאר אסד כבר יצא לדרך אבל זו רק המנה הראשונה ממה שמתכנן ממשל טראמפ. הממשל מנסה באמצעות סנקציות מדיניות וכלכליות לאלץ את ממשלת סוריה להפסיק את התקפותיה על האזרחים הסורים לכבד את זכויות האדם. האמריקנים רוצים לאלץ את בשאר אסד ליישם את ההחלטות הבינלאומיות בעניין סוריה ובמיוחד את החלטה 2254 של האו"ם הקוראת להקמת ממשלת מעבר ושינוי המשטר הסורי בדרכי שלום, כמו-כן דורש הממשל את הוצאת הכוחות האירניים מסוריה.
ישום "חוק קיסר" יעכב את שיקומה של סוריה, רוסיה ובשאר אסד תכננו לאפשר למדינות וחברות מסחריות להשקיע סכום של כ-400 מיליארד דולר כדי לשקם את המדינה מנזקי מלחמת האזרחים וכל תהליך השיקום אמור עתה להידחות למועד בלתי ידוע. ארה"ב כועסת על ההתקרבות בין איחוד האמירויות לבין סוריה, איחוד האמריויות פתח מחדש את השגרירות שלו בדמשק ומשלחת רשמית שלו ביקרה באחרונה בדמשק.
גורמים אמריקנים אומרים כי ארה"ב לא תהסס להטיל סנקציות על איחוד האמירויות אם ימשיך בתמיכה ובקשרים עם משטרו של בשאר אסד. לדבריהם, מדובר במדיניות ארוכת טווח, אם הנשיא טראמפ יזכה בחודש נובמבר בתקופת כהונה נוספת, סביר להניח שמצבו של הנשיא בשאר אסד רק יחמיר.

תאריך:  21/06/2020   |   עודכן:  21/06/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
ד"ר רז צימט
שני המחנות הפוליטיים המרכזיים, הפרגמטים-רפורמיסטים והשמרנים-רדיקלים, כבר נערכים לבחירות על-רקע התגברות המתחים ביניהם    לנוכח התחזקותם המובהקת של השמרנים, שוקלים הרפורמיסטים האם בכלל להציב מועמד משלהם
יורם אטינגר
מדוע השטיח האדום המקבל את פני מנהיגים פלשתינים במערב הופך למרבד מרופט כאשר הם מגיעים למדינות ערב?    המציאות המזרח תיכונית מתעדת את התפקיד המשני של הפלשתינים במכלול המדיניות הבינערבית
יורם אטינגר
כצפוי, ההנהגה הפלשתינית חברה לסדאם חוסיין כפי שחברה לגרמניה הנאצית, לגוש הסובייטי, לטרור הבינלאומי, לקוריאה הצפונית, לאייטולות באירן ולארדואן, המאיימים על שלום המזרח התיכון והעולם
יוני בן-מנחם
בכיר במועצה המוסלמית העליונה בירושלים מאשים את בית המלוכה הסעודי כי הוא מתחרה עם ירדן על האפוטרופסות בהר-הבית וכי סעודיה שינתה את מדיניותה המסורתית. ירדן מנסה לנצל את המתקפה המדינית על ישראל כדי לחזק את מעמדה בהר-הבית
יוני בן-מנחם
שיחות הדיאלוג האסטרטגי בין ממשלת עירק החדשה לממשל טראמפ החלו אך לא נקבע שום תאריך לנסיגת צבא ארה"ב מעירק. הערכה היא כי הנשיא טראמפ לא יסיג את הכוחות לפני הבחירות בנובמבר מחשש לנזק פוליטי,וכי גם לאחריהן הממשל יסתפק בצמצום הכוחות בלבד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il