X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בכל פעם שמוקמת ממשלה חדשה ו/או מתמנה שר בינוי ושיכון חדש: זה מתחיל בתרועות קרשנדו ש"הנה או טו טו הפעם זה ישתנה, יש מטאטא חדש" אולם, וזה אולם גדול, ככל שהימים והשבועות נוקפים בפועל, ה"קרשנדו" הזה משתנה בהדרגה "קול דממה דקה"
▪  ▪  ▪
קול דממה דקה [צילום: שובל הנדסה]

בצדק מינתה ממשלת ישראל פרויקטור לאומי למלחמה במגיפת הקורונה. הסיבה העיקרית למינוי פרויקטור, שהייתה לאו-דווקא העדר מומחים טובים במערכת הבריאות בכלל ובמשרד הבריאות בפרט, אלא הרצון לתכלל את כל הצרכים תחת קורת גג אחת של "רמטכ"ל קורונה" ולמנוע מצב בו כל משרד ממשלתי וכל קבוצת אינטרסים תמשוך לכיוון זה או אחר, כפי שקרה במהלך החודשים הראשונים של הקורונה.
נשאלת השאלה האם גם "מגיפת הדיור" המתאפיינת בשוק דיור מקרטע, מחסור קריטי בהתחלות בנייה, מחירים בשמיים ואחוז הולך וקטן משנה לשנה של אזרחי ישראל שיש להם דירה בבעלות, איננו זקוק לפרויקטור שכזה? האם העובדה שעשרות גופי אינטרסנטים (ותאמינו לי, אינני מגזים כלל ועיקר!) מושכים לכיוונים שונים ומשונים את השוק, מהווה גורם מרכזי למצבו העגום דהיום? והאם אין במינוי פרויקטור לתכלל את כל צרכי השוק ובראייה לאומית אובייקטיבית ומקיפה, וגם למנוע את העובדה שניגודי אינטרסים ומאבקים בין המיניסטריונים ויתר הגופים המטפלים בשוק הדיור, מנטרלים בפועל את הפתרונות ארוכי הטווח להבראתו?
המוזיקה הזאת חוזרת על עצמה בכל פעם שמוקמת ממשלה חדשה ו/או מתמנה שר בינוי ושיכון חדש: זה מתחיל בתרועות קרשנדו ש"הנה או טו טו הפעם זה ישתנה, יש מטאטא חדש" אולם, וזה אולם גדול, ככל שהימים והשבועות נוקפים בפועל, ה"קרשנדו" הזה משתנה בהדרגה "קול דממה דקה" וההחלטות של בכירי המשרד, רובן ככולן, הופכות לנקודתיות, ספוראדיות, מגזריות, טקטיות ונטולות אסטרטגיה של ממש המתכללת את כל צרכי השוק.
כך, לדוגמה, אפשר לראות את ההחלטות מהחודשיים האחרונים הנוגעות לסבסוד דירות יד שנייה בפריפריה, כך גם לגבי ההנחה במס רכישה למשקיעים וכך גם לגבי תוכנית 6 הנקודות של ליצמן, שמתיימרת לייצר התנעה חדשה לשוק, אולם אם נבחן אותה לפרטיה, נראה שההחלטות ממוקדות ונגזרתיות מדי ובוודאי ובוודאי אינן מהוות משנה סדורה וברורה על אופניה.
נכון. יש לשר השיכון בפרט ולמשרד השיכון בכלל נסיבות מקלות. הלא חלק בלתי מבוטל מהפררוגטיבה לפתרון משבר הדיור אינו נמצא כלל בידיו. מנהל התכנון, גורם דרמטי בחשיבותו, נמצא בידי שר הפנים. תקציבים, רובם ככולם בידי משרד האוצר. קידום תוכניות, כל עירייה וכל רשות יכולה לטרפד כמעט כל תוכנית כאוות נפשה, גם אם ינסו להטיל עליה סנקציות כאלה או אחרות. ובכלל, אין זה סוד שמרכז השלטון המקומי, מסיבות כאלה או אחרות, אוהב מאוד להתנגח בשלטון המרכזי.
ואת רמ"י, רשות מקרקעי ישראל, כמובן, לא הזכרנו. כיצד יוכל שר השיכון לקדם מדיניות מכרזים, שעה שרוב רובם מרוכזים בידי גוף המהווה "מדינה בתוך מדינה"?
על כן, ומסיבות אלה ונוספות, זה בדיוק הזמן ללכת על מהלך "מחוץ לקופסא" שלא היה כדוגמתו מאז קום המדינה, ולמנות פרויקטור לשעת חירום שיקבל סמכויות בלתי מוגבלות לפתרון משבר הדיור. פרויקטור זה, בדיוק כמו פרופסור גמזו בנושא הקורונה, יוכל לשרטט מדיניות ותהיה לו את הסמכות לקבוע אותה, הן בהחלטות לטווח הקצר והן בהחלטות האסטרטגיות לטווח הארוך.
לא, אין בכך דיקטטורה כלל ועיקר. הלא גם השר משה כחלון נטל לעצמו סמכויות של שר על לנושא הדיור ב-2015. במקרה זה, להבדיל, אותו פרויקטור שימונה יהיה גורם חיצוני מקצועי, נטול כל אג'נדה פוליטית(!) לכאן או לכאן, מה שיקל עליו מאוד לתכלל את הנושא. לטעמי, ובמיוחד ב"ימי קורונה" לא פשוטים אלה, יהיה בכך גם מסר ברור של הממשלה שהפעם "משדרים עסקים ולא פוליטיקה" ושכשם שיש צורך לאומי בבריאות הציבור, כך גם יש צורך שכזה בפתרון "מגיפת הדיור". חומר למחשבה למקבלי ההחלטות.

הכותב הוא שמאי ומשפטן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין.
תאריך:  16/08/2020   |   עודכן:  16/08/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דרוש פרויקטור לאומי גם לשוק הדיור!
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי אחימאיר
מה חשבו בבקעת הירדן על תוכנית טראמפ? - המאמר הפותח את גיליון "האומה" מספר 219, שעתה יצא לאור, בטרם נודע על הסכם השלום עם אבו-דאבי, שמקפיא את תוכנית הסיפוח
אפרים הלפרין
פנטזיונרי? כנראה שלא    ההגנה: בית המשפט הנכבד, לאחר שהד"ר מנדלבליט העיד כעד הגנה בחקירה ראשית, נחקר בחקירה נגדית על-ידי המדינה, קראנו לו לחקירה קצרה, חקירה חוזרת, להשלמות
אפרים הלפרין
תסריט דמיוני? לא בטוח    המומחה לדין ומשפט מספר אחד בכל מדינה, מי שרואה עצמו מועמד לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה, קיבל לכאורה טובת הנאה ענקית תוך שהוא יוזם הטיית עיתונות, והוא בכלל לא מרגיש שהוא מקבל טובת הנאה
יוני בן-מנחם
הסכם הנורמלזיציה בין ישראל לאיחוד האמירויות משפר את מעמדה האסטרטגי והבינלאומי של ישראל ומהווה מהלומה חזקה לרש"פ ולאירן ומחזק את מעמד ישראל כמעצמה אזורית    ההסכם מבסס את נוסחה "שלום תמורת שלום", בידודה המדיני של הרש"פ גובר וההסכם יביא להצטרפות גלויה של מדינות ערביות ואיסלאמיות לתהליך השלום עם ישראל
מנחם רהט
שוב הוכח ששקר שחוזרים עליו פעמים רבות 'הופך' לאמת ומילות פרידה מהיהודי היחיד ב-1,500 השנים האחרונות שהנגיש את ארון הספרים היהודי לכל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il