X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
למרבה הצער, מדינת ישראל משופעת ומורגלת באירועים בלתי צפויים, לרבות מלחמות ו/או סגרים שהוטלו בשל התקפות טילים ועל כן בתי המשפט נזהרים מאוד מלפטור מתחייב מהתחייבותו
▪  ▪  ▪
סגור בשל הקורונה [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

בעת האחרונה בעלי עסקים רבים מתלבטים בשאלה - מי צריך לשאת בדמי השכירות כשהמושכר סגור בשל מגיפת הקורונה. במאמר זה ננסה לסייע למשכירים והשוכרים, לקבל תשובה להתלבטויותיהם.
כלל יסודי בדיני חוזים הוא שחוזים יש לקיים (Pacta sunt servanda) כלומר, מי שנטל על עצמו התחייבות בהתאם לאותו חוזה עליו לקיימה. עם זאת נקבע כי מי שמפר את החוזה עקב נסיבות שאינן תלויות בו ושלא ניתן לצפות אותן מראש או למנוע אותן בשל כוח עליון, יכול בית המשפט לפטור אותו מהתחייבותו ו/או מתשלום פיצויים לנפגע אם זו "התוצאה הצודקת בנסיבות הענין, ואם יראה לו"1.
למרבה הצער, מדינת ישראל משופעת ומורגלת באירועים בלתי צפויים, לרבות מלחמות ו/או סגרים שהוטלו בשל התקפות טילים ועל כן בתי המשפט נזהרים מאוד מלפטור מתחייב מהתחייבותו. בשנות ה-80, בעניין כץ2, נמנע בית המשפט העליון מלהכיר במלחמת יום הכיפורים, כאירוע חריג ומסכל3.
ואולם, במקביל בפשרת הכרמל4, פטר בית המשפט את חברת שטיחי כרמל מתשלום דמי שכירות למושכר ששכרה על-מנת להקים בו מפעל לייצור שטיחים חודשיים לאחר כניסתה למקרקעין, משגילתה שפעולתה של מחצבה השוכנת בקרבת מקום, יוצרת אבק ומונעת ממנה את ייצור השטיחים.
ההבחנה בין שתי המקרים, כץ ורגב, נעוצה בעובדה שבמקרה של שכירת מקרקעין, קיימת הוראת חוק ספציפית בסעיף 15 לחוק השכירות והשאילה, התשל"א-1971 ושזו לשונו: "היה הנכס המושכר מקרקעין ונמנע מן השוכר להשתמש בו למטרת השכירות מחמת נסיבות הקשורות במושכר או בדרכי הגישה אליו והשוכר לא ביטל את החוזה בשל כך, פטור הוא מתשלום דמי השכירות בעד הזמן שהשימוש נמנע כאמור; המשכיר רשאי, כעבור זמן סביר בנסיבות הענין, לבטל את החוזה, זולת אם הודיע לו השוכר לפני כן שהוא מוותר על הפטור מתשלום דמי השכירות".
בעניין זועבי5, שנדון לפני מספר שנים, התיר בית המשפט למדינה לבטל הסכם לשכירת משרדים בנצרת, בעקבות אירועי ירי וחבלה שהופנו למושכר בשל סכסוך בין משפחת המשכיר למשפחה אחרת בנצרת. המסקנה שעולה מההלכות שנפסקו בעניין כרמל וזועבי, היא כי בכל הנוגע למושכר במקרקעין, השוכר פטור מתשלום דמי השכירות, גם אם המדובר באירוע חיצוני ולא צפוי המונע מהשוכר את האפשרות ליהנות מהמושכר לרבות בשל צו מניעה ו/או צו הריסה ו/או צו להפסקת עבודה וכו'.
בענייננו, על-רקע עליית מספר הנדבקים במדינה והחלטת הממשלה להטיל סגר על המדינה, דבר שאילץ עסקים רבים לנעול את שעריהם בשל נגיף הקורונה והחלטות הממשלה להטיל סגר על המדינה כאקט ליישור העקומה וכניסיון להפחית את מספר הנדבקים, נאלצו עסקים רבים לסגור את שעריהם בפני קהל הלקוחות בהתאם להנחיות ואף חלקם נכנסו לקשיים כלכליים שמנעו מהם לשלם את דמי השכירות עבור התקופה שבה נסגר העסק, וכאן קמו להם סכסוכים משפטיים רבים בין השוכרים למשכירים על-אודות הלגיטימיות של אי-תשלום דמי השכירות ו/או חילוט הערבות הבנקאית בגין הפרת החוזה.
בעת האחרונה נדרשו בתי המשפט לדון רבות בסכסוכים דוגמת אלו ואף ניתנו החלטות סותרות בעניין, כך למשך בעניין רב-בריח6, בית המשפט השלום בתל אביב ציין שקורונה "אינה מילת קסם" להתנערות מהחוזה והוא דחה את בקשת השוכר למתן צו מניעה זמני למימוש הערבות הבנקאית בגין אי-תשלום דמי השכירות לחודש אפריל 2020. מנגד בעניין קליבר7 בית המשפט השלום בירושלים דווקא קבע כי "אם קורונה אינה מלת קסם אין ספק כי הימים אינם ימים רגילים", והוא נעתר לבקשת התובעת להוצאת צו מניעה האוסר על השוכרת לממש את הערבות הבנקאית.
ובעניין סקופ8, חנות הנעליים, שזכה לאחרונה לכותרות רבות, פטר בית המשפט השלום בחדרה את השוכרים מתשלום דמי השכירות בתקופת הסגר הראשון באפריל 2020, בקבעו כי "אשר על כן, משעה שהפעלת חנות הנעליים במושכר הוגבלה מכח החוק, אני מוצאת כי יש להתייחס 19 לכך כאל הגבלת הגישה אל בית העסק במושכר ואל המושכר עצמו".
עד כה טרם נדרשו בתי משפט של ערעור, מחוזי ו/או עליון לסוגיה זו, ונראה כי למתלבטים ראוי לבחון את השאלות הבאות:
1. מה נקבע בחוזה שבין הצדדים. יש לבדוק מה הסכימו ומה ראו הצדדים לנגד עיניהם בעת כריתת החוזה. מהם האירועים שראו בהם כאירועים רגילים ואילו בלתי צפויים שמזכות את הצד המפר, כמשכיר שלא השתמש במושכר בשל סגר, מתשלום דמי השכירות עד לחלוף האירוע המסכל.
2. מדוע נמנע השוכר מלהשתמש במושכר. האם בשל סגר שהוטל על האזור בו מצוי המושכר באופן שמנע מהשוכר ו/או הלקוחות פיזית לסור אליו, להבדיל מסגר או בידוד שהוטל על המשכיר ו/או עובדיו בשל מגוריהם באזור שאסר יציאתם למושכר.
3. האם מי מהצדדים, השוכר או המשכיר קיבל פיצוי או מענק בשל המניעה שמנעה את השימוש במושכר. שאלה זו חשובה לאחר שבהתאם להוראות סעיף 18 לחוק החוזים תרופות, סמכותו של בית המשפט לפטור ממילוי התחייבות היא במקרה שזו התוצאה הצודקת.
4. האם הפעלת העסק חייבה נוכחות פיזית של השוכר או עובדים מטעמו. האם בפועל למרות אי-השימוש במושכר, נעשה שימוש במוניטין של מיקום המושכר באספקת שירותים וסחורות מרחוק ולא נגרמו בפועל הפסדים לשוכר.
5. מה מידת תום הלב של כל צד. האם המדובר במפר סדרתי או חד-פעמי או המדובר במשכיר שחיכה לתואנה למצוא עילה לפינוי השוכר.
מהמקובץ עולה כי לשאלה האם שוכר פטור מתשלום דמי שכירות אין תשובה חד-משמעית, והיא קונקרטית לנסיבות המיוחדות של כל מקרה ומקרה. לעתים התשובה תהיה קלה ולעיתים מסובכת לכן מומלץ להתייעץ עם עו"ד בקיא/ה ומיומנ/ת בתחום ושלאחר ניתוח המקרה בכלים משפטיים ניתן יהא לתת תשובה משוכלת וקונקרטית המבוססת על הנתונים הפרטניים.

הערות

1. 18. (א) הייתה הפרת החוזה תוצאה מנסיבות שהמפר, בעת כריתת החוזה, לא ידע ולא היה עליו לדעת עליהן או שלא ראה ושלא היה עליו לראותן מראש, ולא יכול היה למנען, וקיום החוזה באותן נסיבות הוא בלתי אפשרי או שונה באופן יסודי ממה שהוסכם עליו בין הצדדים, לא תהיה ההפרה עילה לאכיפת החוזה שהופר או לפיצויים. (ב) במקרים האמורים בסעיף קטן (א) רשאי בית המשפט, בין אם בוטל החוזה ובין אם לאו, לחייב כל צד להשיב לצד השני מה שקיבל על-פי החוזה או, על-פי בחירה כאמור בסעיף 9, לשלם לו את שוויו, ולחייב את המפר בשיפוי הנפגע על ההוצאות הסבירות שהוציא ועל ההתחייבויות שהתחייב בהן באופן סביר לשם קיום החוזה, והכל אם נראה לבית המשפט צודק לעשות כן בנסיבות הענין ואם נראה לו.
2. ראה (ע"א 715/78 כץ נ' נצחוני מזרחי בע"מ, פ"ד לג(3) 639, 643 (1979) (להלן: עניין כץ).
3. במרוצת השנים ובעקבות ביקרות שנשמעה בעניין כץ, בשנות ה-90 בפרשת רגב ע"א 6328/97 רגב נ' משרד הביטחון, פ"ד נד(5) 506 (2000) הכיר בית המשפט העליון, במלחמת המפרץ כאירוע מסכל וחריג שזיכה את משרד הביטחון בפטור ממילוי התחייבותו לספק לקונה פרטי מסכות אב"ך.
4. ע"א 240/77 שלמה כרמל בע"מ נ 'פרפורי ושות 'בע"מ, פ"ד לד(1) 701(1979)
5. ע"א 4893/14 וליד חמודה זועבי נ' מדינת ישראל – משרד האוצר (פורסם בנבו 3.3.2016)
6. הפ (ת"א) 20-04-12741 רב-בריח (08) תעשיות בע״מ נ 'פ.ל.א.ר ניהול ונכסים בע״מ (ניתן ביום 16.4.2020)
7. תא (י-ם) 20-04-10815 טוראי קליבר בע"מ נ ' די.ג'יי. אסושיאטס, אינק (פורסם בנבו, 19.4.2020)
8. תא"ח 11594-06-20 אוהב ציון בע"מ נ' סקופ יבוא ושיווק נעליים בע"מ ( פורסם בנבו ניתן ביום 11.11.2020)

הכותבים הם ממשרד קטן, לורנץ, בר-טל טלמור ושות' המתמחה בדיני מקרקעין, דיני בנקאות, חדלות פרעון, הליכי גבייה, דיני עובדה ומשפט מנהלי.
תאריך:  29/11/2020   |   עודכן:  29/11/2020
+שיעור המאומתים גבוה: 3.3% מכלל הבדיקות
19:31 29/11/20  |  עידן יוסף

753 מאומתים אובחנו אתמול. שיעור המאומתים לנגיף הקורונה מסך הבדיקות שהתבצעו ביממה האחרונה עומד על 3.3% - כפול מהתוצאות לפני שבוע. במקביל, נפתחים קניונים בתי ספר ועוד.

+2025 התרחשה כבר ב-2020
18:06 29/11/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

הקורונה האיצה בצורה מדהימה מגמות טכנולוגיות, וברור שהעולם לא יחזור לחלוטין לקדמותו. השאלה הגדולה היא היכן יהיה קו האמצע בין 2019 לבין 2030

לימוד מרחוק בימי הקורונה, 26.11.20 / CBS
למרות הכל, רוצים ללמוד פרונטלית
+נתניהו: אם נידרש - נעצור ההקלות לנוכח עליית התחלואה
17:55 29/11/20  |  איציק וולף

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר כי בשל העלייה בתחלואת הקורונה, נשקלת עצירת ההקלות, ואף הידוק של ההגבלות שכבר ניתנו. "אנחנו חייבים לעשות הכול כדי למנוע החרפה של המצב, שיכול להביא אותנו למחוזות קשים בהרבה, אפילו יותר קשים ממה שספגנו עד עכשיו. אנחנו כל הזמן בוחנים את הנתונים ואת ההקלות שביצענו", אמר בישיבת הממשלה.

+ממונה הקורונה: "התחלואה פושה במגזר הערבי. לכו להידבק"
15:15 29/11/20  |  מירב ארד

על פי הנתונים שעלו (יום א') בהערכת המצב היומית בבתי החולים ברחבי הארץ החברה הערבית נמצאת בדירוג גבוה מאוד בקרב החולים הקשה, ובגיל צעיר יחסית. פרופ' נחמן אש: "אנחנו עושים מאמצים גדולים להוריד את התחלואה במגזר הערבי. המצב לא טוב, חולים קשה בגילאים נמוכים מעידים על תחלואה שפושה במגזר באופן שמסכן את תושבי הערים הערביות. אני קורא לכל בני ובנות המגזר - לכו להיבדק, הקפידו על ההנחיות, אם אתם נדרשים להיכנס לבידוד - היכנסו. זה למענכם ולמען המשפחות שלכם"

+קורונה בצה"ל: שני משרתים מוגדרים כחולים במצב בינוני
15:12 29/11/20  |  מירב ארד

קורונה בצה"ל: 202 משרתים בשירות חובה, קבע ועובדי צה"ל מאובחנים כחולים בקורונה במצב קל. שני משרתי צה"ל מוגדרים כחולים במצב בינוני. 2,491 משרתים נמצאים בבידוד ביתי (נכון ליום חמישי האחרון).

+4,021 דוחות נרשמו בסופ"ש בגין הפרות הנחיות הקורונה
13:43 29/11/20  |  מירב ארד

המשטרה רשמה בסוף השבוע החולף 4,021 דוחות בגין הפרות הנחיות הקשורות בקורונה, כאשר 2,972 בגין אי עטיית מסיכה במרחב הציבורי. בהם, גם 101 דוחו בגין הפרות חובה הבידוד והדיווח, 116 דוחות בגין הפרות שונות של בתי עסק, 114 דוחות בגין שהייה במקום ציבורי שפעילותו נאסרה ו-680 דוחות בגין יציאה ממקום מגורים באזור מוגבל בניגוד לתקנות.

+נתניהו: "נדון השבוע במתווה חלוקת החיסונים"
13:26 29/11/20  |  מירב ארד

מדברי ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה: "אני חייב להגיד לכם שמצב התחלואה שלנו, יחסית למדינות ה-OECD - מדינות שאנחנו תמיד משתווים אליהם ומשווים את עצמנו אליהם - הוא טוב. יש לנו 9,500 חולים פעילים, זה הרבה פחות לנפש כמעט מכל המדינות הללו, אבל אנחנו חייבים לשמר את זה. אני אומר לכם ביושר שאנחנו בסכנה שלא נשמור על זה אם לא נפעל מיד, כי בימים האחרונים אנחנו רואים עלייה ברורה בתחלואה.
רה"מ הוסיף: "אנחנו כל הזמן בוחנים את הנתונים ואת ההקלות שביצענו. אם יהיה צורך, נעצור את המשך ההקלות ואף נהדק את אלה שכבר נתנו. אני מבקש מהאזרחים להמשיך לשמור על הכללים ולהישמע להוראות משרד הבריאות. אנחנו נדון השבוע במתווה חלוקת החיסונים. בשבוע שעבר הייתי במרכז הלוגיסטי המרשים של חברת טבע. אנחנו ערוכים לקלוט את החיסונים הללו, מיליוני חיסונים, להקפיא אותם וגם לחלק אותם".

+שתיקת הכבשים של האקדמיה והמדע הישראלי בימי קורונה
11:13 29/11/20  |  עו"ד דויד סנדובסקי   |   לרשימה המלאה

למרות סגירת הקמפוסים ברחבי המדינה והוראת הממשלה לעבור להוראה ולמידה מקוונות בזום, אין תגובה הולמת של מוסדות האקדמיה והסטודנטים

+בתי החולים בארה"ב על סף קריסה
08:07 29/11/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

ניו-יורק טיימס מתאר בכתבה נרחבת את המצוקה בה מצויים בתי החולים בכל רחבי המדינה, המוצפים בחולי קורונה ונאלצים לשלוח הביתה חולים אחרים  ▪  מחסור במיטות, מחסור ברופאים, מחסור באחיות, מחסור בערכות בדיקה, מחסור בציוד מגן - מול 200,000 חולים חדשים ביום ו-90,000 מאושפזים

מצב הקורונה בארה"ב, 28.11.20 / CBS
חולה קורונה מונשם, לוס אנג'לס [ג'יי הונג, AP]
מחלקת קורונה חדשה, רינו, נבאדה [צילום: AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פטור מתשלום דמי שכירות-בשל מגיפת הקורונה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס מתאר בכתבה נרחבת את המצוקה בה מצויים בתי החולים בכל רחבי המדינה, המוצפים בחולי קורונה ונאלצים לשלוח הביתה חולים אחרים    מחסור במיטות, מחסור ברופאים, מחסור באחיות, מחסור בערכות בדיקה, מחסור בציוד מגן - מול 200,000 חולים חדשים ביום ו-90,000 מאושפזים
עידן יוסף
1,027 מאובחנים חדשים לקורונה - 2.2% מכלל הבדיקות    בריטניה תחל השבוע בחיסון אזרחיה    חשש מפני התפרצות מחודשת במגזר החרדי
איציק וולף
שר האוצר הודיע כי משרדו יקצה 10 מיליון שקלים למענקים שיאפשרו היערכות שווקים פתוחים לפעילות בטוחה בקורונה    ההקצאה בהתאם לקריטריונים שטרם נקבעו
איציק וולף
בשבוע האחרון חלה עלייה של 20% במספר מאומתי הקורונה החדשים שהתגלו בהשוואה לשבוע שעבר    מספר המאומתים היומי - 845 בני אדם    "מימוש ההקלות המתוכננות צפוי להאיץ את רמת התחלואה בכלל המגזרים במדינה"
עידן יוסף
פעילות הקניונים תיבחן במהלך 10 ימים, לאחריהם יוחלט מתי וכיצד יפעלו כל הקניונים ברחבי הארץ    תשעת הקניונים שנבחרו במסגרת ההגרלה, מצטרפים לשישה שכבר אושרו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il