X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ניצחון על האויב במלחמה משמעו כפיית רצוננו עליו לוחמה פסיכולוגית מאפשרת לנצח מבלי לשפוך דם ולזרוע הרס, אלא על-ידי שיגור מסרים ערוכים וארוזים היטב, שמשנים את דעת האויב (בחזית ובעורף), ומשכנעים אותו לא להילחם, או להניח את נשקו
▪  ▪  ▪
להחליש את האויב [צילום: ג'ון גמברל/AP]

השפעה על התודעה
לוחמה פסיכולוגית (ששינתה כמה פעמים את שמה, כדי לשפר את מיצובה) הנה אמצעי לא אלים (כיום נקרא, אל-הֶרג) לנצח את האויב על-ידי השפעה על תודעתו על-מנת להחליש את רצונו להילחם, לערער את אמונו בהנהגתו ובמפקדיו, ולייאשו. לוחמה פסיכולוגית (ל"פ) נהוגה מקדמת דנא, ונרשמו לה הצלחות רבות בדפי ההיסטוריה. למרות זאת, העולם המערבי-דמוקרטי סובל מרתיעה מוסרית משימוש בה לא במלחמה. בנוסף לל"פ, מפעילים מדינות וצבאות תעמולה (הסברה, כיום - דיפלומטיה ציבורית), פרסום ויחסי ציבור על-מנת להשפיע על דעת הקהל בעת שלום ובמלחמה. קהל היעד של כל האמצעים האלה מפולח, עקרונית לשלושה: קהל הבית, קהל האויב/יריב וקהל ניטרלי.
זוועות ועלילות-דם הן נושאים חשובים בתעמולה ובל"פ, המלוות מאבקים מדיניים, מלחמות ומלחמות אזרחים, בעיקר, כעת, בעידן זכויות האדם. התוצאה הרצויה לתעמולה ולל"פ הנה שינוי עמדות, המוביל לשינוי התנהגותי.
המאבק האידיאולוגי במאה התשע-עשרה ובמאה העשרים, שהתבטא בסופו של דבר ב"מלחמה הקרה", ומלחמות העולם, עוררו מוטיבציה גדולה להשפיע על דעת הקהל; והתפתחות אמצעי התקשורת והטלקומוניקציה אפשרה זאת. כלומר, תעמולה ול"פ משגשגות על-רקע מאבק פוליטי על דומיננטיות בשוק הדעות, או ביחסים הבינלאומיים. עוד במאה העשרים נוצרה זהות בין הרצון לשלוט על שוק הדעות לבין הרצון לכבוש שטחים ולהשמיד יריבים, שהגיעה לשיאה במלחמת העולם השנייה וב"מלחמה הקרה", ונמשכת לתוך המאה העשרים-ואחת.
לתעמולה ולל"פ תפקיד חשוב במלחמות אזרחים, בעיקר, בכאלו, הנובעות משסעים אידיאולוגיים. היריב מצויר בהן כסמל הרשע והרוע - לפעמים כשטני - ויוזם התעמולה - כנציג הצדק עלי-אדמות.
תעמולה ול"פ מזינות את השנאה ואת התיעוב ההדדיים, כדי לגייס המונים למלחמה - גם למלחמת אזרחים - ולחזק את המוראל ואת החוסן בחזית ובעורף כשהן פועלות הפוך כלפי היריב. הן משפיעות על מה שיקרה לאחר שביתת הנשק; כלומר, השנאה והתיעוב, שהונבטו במהלך המלחמה, לא ייעלמו לאחר שוך הקרבות, ויהוו גורם קבוע, המנציח את השנאה ביחסים בתר המלחמה.
"הקורבן הראשון במלחמה - היא האמת", קבע בשנת 1917 הסנאטור הליברלי הייראם וארן ג'ונסון האמריקני. קשה לסמוך על אמינות דיווחים עיתונאיים בכלל ועל אמינות דיווחים משדות הקרב, גם בימי האינטרנט והטלפונים הניידים, בעִתות שלום ועוד יותר בעתות מלחמה, כיוון שהמדובר באזורים "סגורים" (שגישת אזרחים אליהם מוגבלת, או בלתי-אפשרית, בגלל ניתוקם, בגלל ריחוקם, או משום שהצבא מונע אותה), שנמצאים בפיקוח הצבא, שמקשה על הגישה אליהם, מסנן את הידיעות היוצאות משם, ומטפלל אותן. בנוסף, עוסקים הצבאות בל"פ1, שנועדה להשפיע על תודעת האויב (כולל מי שנמצאים בעורף, ולכאורה אינם מעורבים בלחימה), על תודעת עמו ולוחמיו ועל תודעת צדדים ניטרליים לסכסוך.
"ל"פ היא נשק אסטרטגי, או מכפיל-כוח בלחימה, שכן היא מסייעת מאוד למאמץ הקרבי בהשגת היעדים ... [ו]היא מופעלת כדי לסייע לכוחות הלוחמים לסיים את הלחימה במהירות ..." - כותב רון שלייפר2. לדעתו, ל"פ הנה פעילות לא-אלימה, המשמשת לפעמים, במקום פגיעה אלימה בחיילי האויב, למוטט את רצונם להמשיך ללחום, ואף להניעם לנטוש את שדה המערכה. ברמה האחרת, משפיעה ל"פ על רצון ממשלות לשלוח את חייליהן לקרב3. ראוי לציין, כי תעמולה ול"פ אינן נועדות להשפיע על היחיד, כפרט, אלא על היחיד כחלק מהמון4.
לפי קואלטר, ל"פ הנה מערכת משולבת של פוליטיקה, כלכלה, צבא ופסיכולוגיה, ואינה קשורה לאמת, לבדיה, או להיגיון, אלא לשכנוע. הוא מצטט את הגדרת לאסוול, כי תעמולה הנה "ניהול אמונות קיבוציות על-ידי טפלול סמלים משמעותיים"5. קואלטר מוסיף, כי השפעה על דעת הקהל חשובה לניצחון במלחמה כמו ייצור אמצעי לחימה, כמו ריפוי החולים וכמו השמדת רכוש האויב... הוא משווה את התעמולה במלחמה להשפעת חיל-האוויר הרחק מעבר לקווים, ומזהיר, כי אין די בהשמדת האויב. צריך להציע לו משהו חליפי, כדי לשבור את רוחו, או לשנות את דעתו6.
בניתוח ל"פ אשתמש בשיפור למודל התקשורת, שפיתחו וֶסטלי ומקלין, ובמונחיו. במודל יש שבעה שחקנים: משד̤ר מעביר מסר, שמקל̤ט, קהל, אמור לקולטו, ולהגיב עליו. מסרים מועברים באמצעי, הנקרא ערוץ. על התקשורת פועל רעש, המפריע לקליטתה ולהבנתה, ולפעמים משבש את המשוב. לפעמים נעשית התקשורת בסביבה רועשת, המשבשת אותה. רעש הנו כל גורם, המפריע לשידור מסרים, לקליטתם, להבנתם ולמשוב עליהם; ולאו-דווקא רק רעש פיזי, אלא גם עייפות, צמא, רעב, מחלה, או כל גורם אחר. הפרעה לקליטת המסר, להבנתו, או למשוב - נהנה קֶצר בתקשורת7.
כמה שנים לפני וֶסטלי ומקלין, הגדיר לאסוול את תהליך התקשורת כך: מי אמר מה באיזה ערוץ למי ובאיזו השפעה?8
קהל היעד בל"פ מפולח לשלוש קבוצות, שניתנות לפילוח-משני:
- קהל הבית
- קהל האויב
- קהל ניטרלי
טעות מקובלת רואה את הל"פ כתוצר של התפתחות אמצעי התקשורת המודרניים מאמצע המאה התשע-עשרה. אולם כבר בתנ"ך מוזכרים אירועים של ל"פ: השופט גדעון השתמש בה במלחמתו במִדיינים9; דוד - בקינתו על שאול ועל יהונתן10; ורבשקה, שר צבא אשור - במצור על ירושלים11. אולם, אין ספק, היכולת לנהל ל"פ התפתחה במיוחד ובקצב מהיר עם התפתחות אמצעי התקשורת והטלקומוניקציה. לדעת קוָאלטֶר, גם התפתחות התחבורה - רכבות, רכב מנועי ומטוסים - הוסיפה לכך; וכעת יש להוסיף את האינטרנט. כל ההמצאות הללו "כיווצו" את העולם עד היותו "כפר גלובאלי", ותרמו להתפתחות הל"פ, כיוון שאפשרו גישה לקהל רחוק12.
ל"פ מלווה את כל שלבי המלחמה - מההכנות לקראתה, שבהן נועדה לשכנע את הציבור ואת העולם בנחיצות המלחמה הקר̤בָה; במהלכה (ראו לעיל); ולאחריה - ככלי לסיכול רצון האוכלוסייה הנכבשת להתמרד נגד הצבא הכובש. כלומר, זו מערכה מתוכננת היטב, שמותאמת לצרכים האסטרטגיים של מתכנניה, משתנה בהתאם למהלך הלחימה, ונענית למשוב מקהל היעד. פעילות ל"פ כהכנה למלחמה בעייתית בדמוקרטיות - כפי שהיה בבריטניה ובארצות-הברית לפני שתי מלחמות העולם ואחריהן.
אחרי מלחמת העולם השנייה הפיקה ארצות-הברית לקחים, והסוכנות המרכזית לביון (CIA), שהוקמה בשנת 1947, הופקדה על ל"פ. כלומר, בארצות-הברית שאחרי מלחמת העולם השנייה נהייתה הל"פ חשאית, כמו בכל העולם. לצדה הוקמה בשנת 1948 סוכנות המידע (USIA) האמריקנית, שהופקדה רשמית על העברת מידע גלוי ברחבי העולם אך לא ל"פ.
"במאה העשרים חל שיפור עצום באמצעי ההפצה של המסרים במלחמה, כתוצאה מן השיפורים הטכנולוגיים באמצעי התקשורת", מציין שלייפר. כרוזים ועיתונים שימשו את הל"פ במלחמת העולם הראשונה; במלחמת העולם השנייה נוספו עליהם רדיו ויומני קולנוע; במלחמת ויטנאם - הטלוויזיה; במלחמת לבנון - הלווין; בהתפרעויות ערביי יהודה, שומרון ועזה ("אינתיפאדה") - הפקסמיליה; במלחמת המפרץ ("סופת מדבר"), 1991 - הטלפון הלוויני; במלחמה בקוסובו - האינטרנט; ובמלחמת המפרץ, 2003 - הווידאו הלוויני.13
המסרים העיקריים בל"פ נותרו קבועים משך הדורות, ובראשם דמוניזציה של האויב, שמשודרת לקהל הבית, בצד מסרים בוני-אמון ומחזקי-חוסן, שמצדיקים את המלחמה ואת מטרותיה, ומעודדים את המוראל בעורף ובחזית ואת הגיוס לצבא. לפיכך, במלחמה ארוכה הם משתנים, בהתאם למטרות המלחמה ולהתפתחותה.
לקהל האויב יתרכזו המסרים ב"נעיצת טריז" בין הנהגתו לבין אזרחיו, בין חייליו לבין מפקדיהם ובערעור המוראל בבית ובחזית, תוך דה-לגיטימציה של מטרות המלחמה וערעור האמונה בתוחלת השגתן. בנוסף, מכוּונת ל"פ לעורר בחיילי האויב חשיבה מוסרית, רגשי אשמה (לעומת גאווה בקרב חיילינו), מורך-לב (לעומת נחישות בקרב חיילינו) ורצון להיכנע, או לערוק.
לקהל ניטרלי תעביר ל"פ מסרים על הצדקת מטרות המלחמה של היוזם ועל מוסריותו (וההפך לגבי האויב), כדי לרכוש את תמיכתו, ולמנוע את תמיכת מדינתו באויב14.
ל"פ משתמשת לעתים בהונאה, למרות שבדמוקרטיה השימוש בעיתונות להונאה בעייתי, בעיקר, עקב סירוב התקשורת להשתתף. הדבר בלט במיוחד בבריטניה בזמן מערכת פולקלנד (1982). אנשי הממסד הבריטי חשבו, כי למען הניצחון על ארגנטינה מותר להם להשתמש בכל אמצעי - כולל התקשורת - להונאת את האויב; ואילו התקשורת מחתה מאוד על שניצלוה בלא ידיעתה.
צנזורה
משטרים אוטוריטריאניים ודיקטטוריים דואגים לפקח על הבעת דעות, על עיתונות ועל כתיבת ספרים, כדי למנוע חתרנות. בספרו הנודע, "אריאופגיטיקה" (1644), שנחשב לאבן-יסוד בתפיסת חופש הביטוי, טוען ג'ון מילטון, שחופש הביטוי לא יפגע בשליט, אלא ישפר את מעמדו. בכל אופן, צנזורה על דעות מאפיינת את המשטרים הללו, אך לא רק אותם; וכשהחלה להתפתח העיתונות, גם היא הושמה תחת סד הצנזורה.
לעומתם, במשטרים דמוקרטיים רוֹוח חופש הביטוי, והוא הכלל, עד שמגיעים לעימות בינו לבין אינטרסים אחרים של החברה (למשל - ביטחון לאומי), או של יחידים (למשל, מוניטין ופרטיות). "הקונגרס לא יחוקק חוק, הנוגע למיסודה של דת, האוסר פולחן דתי חופשי; המגביל את חופש הדיבור; המגביל את חופש העיתונות; או המגביל את זכותם של בני-אדם להתכנס בדרך שלום ולבקש מן הממשל לתקן עוולות", כך קובע "התיקון הראשון" לחוקת ארצות-הברית, הפותח את "מגִלת הזכויות", שנוספה לחוקה האמריקנית בשנת 1791. "התיקון הראשון" אינו מבטיח גישה למידע רשמי; ולכן, בשנת 1966 נוסף לספר החוקים האמריקני "חוק חופש המידע" (FoIA), המעניק לכל אזרח זכות לדרוש מממשלתו (משמע - מכל רשות) לספק לו העתקים ממסמכים ממשלתיים, כולל מהסוג, הנחשב סודי ביותר במרבית מדינות העולם.
לכאורה, מונע "התיקון הראשון" כל מניעה מוקדמת של פרסום. כלומר, התיקון מנוגד למהות הצנזורה, שהנה מניעה מוקדמת של פרסומים. בית המשפט העליון האמריקני קבע, כי הדבר ניתן להיעשות רק כאשר יש סכנה ברורה בפתח (הלכת שנק והלכת ניר)15, וחזר על כך לא-אחת. בקובעו זאת, הדגיש בית המשפט העליון של ארצות-הברית, כי חופש הביטוי אינו מונע אחריות פלילית של הכותב לדבריו.
דברי השופט הליברלי אוליוור הולמס בפסק-הדין בעניין שנק מאלפים ביותר: "כשאומה נתונה במצב של מלחמה אין לסבול ביקורת, העלולה לסכל את המאמץ המלחמתי". יתר על כן, בית המשפט העליון בארצות-הברית הרשיע לא-אחת את מבקרי המשטר; ורוב ההרשעות היו על-רקע תסיסה רדיקלית (קומוניסטית, או סוציאליסטית) - בממשל וודרו וילסון (1921-1913), בימי ה"בהלה האדומה" בשלהי מלחמת העולם הראשונה ואחריה, בממשל פרנקלין דילאנו רוזוולט (1945-1933), או בימי "ציד המכשפות" והמקארתיזם מיד לאחר מלחמת העולם השנייה16. כמו-כן, הועמדו לדין אנשי אופוזיציה לנשיא וילסון ולנשיא פ"ד רוזוולט, שלחמו בקנאות במתנגדי תוכניותיהם הפוליטיות והכלכליות.
במאמר אדון רק בשימוש בצנזורה לצורך תעמולה ול"פ, ולא בסוגיה העקרונית של צנזורה במלחמה.

הערות

1. המונח, ל"פ (PW -Psychological Warfare ), הוחלף במונח חדש, מבצעים פסיכולוגיים (Psychological Operations - PSYOPS), או במונח, דיפלומטיה ציבורית (Public Diplomacy). Peter Watson (1978). War on the Mind, The Military Uses and Abuses of Psychology [Hereafter - War on the Mind], 1978,
Hutchinson. .2 רון שלייפר, ל"פ ויישומיה בהיסטוריה העולמית ובמזרח התיכון [להלן - ל"פ], מערכות, 2007, עמ' 16-15.
3. שלייפר, ל"פ, עמ' 15.
4. Terence H. Qualter, Propaganda and Psychological Warfare, 1962, Random House, pp. 27-8.
5., pp. 8, 22, 24, 58Propaganda and Psychological WarfareQualter, . 6
5., 57-, pp. 54Propaganda and Psychological WarfareQualter, . 7tual Model for pA Conceand Malcolm S. MacLean, "Westley H. ruceB Communication Research", Journalism Quarterly, 1957, Vol. 34, pp. 31-38.
8. Harold D. Lasswell, "The Structure and Function of Communication in Society" in Lyman Bryson (ed.), The Communication of
Ideas, 1948, Harper & Bros. 9 שופטים ז', ט"ו-כ"ג.
10. שמואל ב' א', י"ג-כ"ז.
11. מלכים ב' י"ח, י"ג-ל"ז. 12 7, p. Propaganda and
Psychological WarfareQualter, . 12לייפר, ל"פ, עמ' 22. x
i3. שלייפר, ל"פ, עמ' 28-31. x
14. ראו בפסקי-הדין - Schenck v. US,
249 US 47, 39 S. Ct. 247 (1919); Near v. Minnesota, 283 US 697, 713, 51 S. Ct. 625 (1931). xvi לגישה ביקורתית על ההרשעות הללו - ראו ג'ונה גולדברג, למי קראת פשיסט? ההיסטוריה המוכחשת של השמאל ממוסוליני ועד פוליטיקת הזהויות [להלן - למי קראת פשיסט?], שיבולת והוצאת סלע מאיר, 2019, פרקים 4-3.

המאמר פורסם במלואו בכרך ט' של ספרו של אורי מילשטיין, "בשדות הקרב של מלחמת העצמאות" (הוצאת שרידות והמדרשה הלאומית, 2021), עמ' 214-173.
תאריך:  26/04/2021   |   עודכן:  26/04/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זוועות ועלילות-דם - נשק במלחמה (א')
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף אליעז
יום אני יודע שֶׁחָיִינוּ אז בעולם אשר המציאות והדמיון שלטו בו במעורב    דומני שהילדים כיום, ובעיקר אלו שחיים בחיק משפחה "רגילה", חיים כבר במציאות אחרת, מציאותית הרבה יותר
יוני בן-מנחם
גל אירועי האלימות הפלשתינית במזרח ירושלים הינו ספונטני בגלל מקבץ של אירועים אך הוא מוזן על-ידי מערכת ההסתה של הרש"פ וחמאס התנהלות ישראלית מושכלת יכולה למנוע את התדרדרות המצב לאינתיפאדה עממית במזרח ירושלים ולחידוש תופעת הסכינאות, הרבה תלוי בפעילות נכונה של המשטרה
יהודה קונפורטס
למרות התוכניות לצמצם את המחסור בכוח אדם בהיי-טק דווקא בתקופת הקורונה, ההזדמנות הזאת הוחמצה - בגלל תנאי החל"ת ומאחר שבתעשיה עדיין לא הפנימו שצריך לשנות את הפרדיגמה שלפיה יש אוכלוסיות שלא מתאימות לתעסוקה בענף
דן מרגלית
כפי שאמר זאת בנאומו אחד מאישי הציבור הראויים ח"כ אלי אבידר מ"ישראל ביתנו" כי אסור באיסור חמור להוריד את הרגל מעל דוושת ההפגנות    לא לשקוע בשאננות. להמשיך עד הסוף, ולקוות לטוב
יוסף אליעז
לנאומו של בנימין נתניהו השבוע והתקפותיו על נפתלי בנט    תכונותיו השליליות של בנט הן כאיין וכאפס מול אלו של ביבי, באותם תחומים    על כך נאמר "טול קורה מבין עיניך"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il