X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
השוק במצרים. מובילה את ענף התמרים [צילום: עמר נביל/AP]
הפוליטיקה של התמרים במזרח התיכון
כמו בחודשי רמדאן הקודמים, התרבו ברשתות החברתיות והתקשורת הערבית הקריאות להחרים את התמרים המגיעים מהארץ. רבים הזהירו מפני אכילתם של תמרים אלה בשעת שבירת הצום. מהי הסיבה לכך ובכלל, מהי הפוליטיקה המזרח-תיכונית שמאחורי גידול התמרים?

בכל חודש רמדאן עולה מחדש נושא התמרים, שרובם מיוצרים במזרח התיכון. לפי המסורת המוסלמית, מוחמד המליץ לשבור את צום רמדאן עם אכילת תמרים ואמר כי יש בדבר ברכה רבה.
כמו בחודשי רמדאן הקודמים, התרבו ברשתות החברתיות והתקשורת הערבית הקריאות להחרים (בערבית: מֻקַאטַעַה) את התמרים המגיעים מהארץ. רבים הזהירו מפני אכילתם של תמרים אלה בשעת שבירת הצום (אִפְטַאר). מהי הסיבה לכך ובכלל, מהי הפוליטיקה המזרח-תיכונית שמאחורי גידול התמרים?

זהירות, תמרים מישראל!
איפטאר בניירובי, קניה. תמרים בתפריט [סעיד עזים/AP]

ברמדאן גברו בעולם הערבי הקריאות להחרים את התמרים המיוצאים מישראל. לדוגמה עיתון "ראי אל-יום" הזהיר כי תמרים אלה מגיעים לשווקים בעולם הערבי בעיקר לקראת החודש המקודש לאיסלאם. לפי אותה האזהרה, במקום "תוצרת ישראל" כתוב על אריזות התמרים המיוצאים לעולם הערבי "תוצרת ירדן" או "תוצרת הרשות הפלשתינית". קריאות לחרם על מזון אינן חדשות באזורנו. בסעודיה כבר מחרימים אזרחים רבים מוצרים מטורקיה בגלל המתח המדיני בין שתי המדינות, בכוויית קראו בשנים האחרונות לחרם על מוצרים מתוצרת צרפת בשל טענתם כי הצרפתים פוגעים בנביא האיסלאם מוחמד.
לפני כשבע שנים הזהירו עיתונים במרוקו מפני מה שכינו "פלישת תמרי מג'הול מישראל" בעיקר דרך השווקים האירופיים. אנשי דת במרוקו קראו להחרים תמרים המגיעים מהארץ, אך ממניעים פוליטיים, לא דתיים. הטענה הייתה כי קנייתם מהווה נורמליזציה כלכלית (תַטְבּיע אקְתִצַאדִי) ומסייעת במימון "פשעי ישראל נגד העם הפלשתיני". לפני חמש שנים שוב פורסמו ברמדאן אזהרות נגד הצפת השוק המרוקאי בתמרים מישראל, הפעם מנימוקים בריאותיים וכלכליים. אחד החקלאים שהתראיין לעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" טען כי תמרים אלה מהונדסים ומסוכנים לבריאות. הד"ר עמר אל-כתאני, מרצה לכלכלה באוניברסיטת רבאט, הסביר כי ייבוא התמרים הישראלים פוגע בתוצרת התמרים המקומית ואף עלול להביא לפשיטת רגל של חקלאים מקומיים. לטענתו, המג'הול הישראלי נגנב ממרוקו בשנים עברו מאזורי דרום הממלכה. בעיתונות המקומית פורסמה אזהרה מפני "משתפי פעולה" מצפון הממלכה מהעיר טנג'ה, שמחליפים את הכיתוב בעברית על עטיפות התמרים לכיתוב ערבי, על-מנת להסתיר את מקורם.
השנה ברמדאן יצאה קריאה חדשה ברשתות החברתיות להחרים מוצרים, ותמרים בכללם, ממדינות שכוננו נורמליזציה עם ישראל. בעקבות הסכמי אברהם, החלו האמירויות לייבא תמרים מישראל. באתר משרד החוץ של ישראל בשפה הערבית, אף טרחו לציין בנובמבר 2020 כי משלוח ראשון של 200 קילו תמרים מישראל מזן מג'הול הגיע לאמירויות, כשלושה חודשים בלבד אחרי שהאמירויות ביטלה את החרם הכלכלי על ישראל (משנת 1972). ההודעה הישראלית הביאה רבים ברשתות החברתיות לקרוא לחרם על תמרים מהאמירויות, מה שגרר כצפוי תגובות זועמות מגולשים באזור המפרץ. הקריאות לחרם על התמרים הישראלים אפיין לא-מעט ארגונים ואגודות מוסלמיות במזרח התיכון ובצפון אפריקה וגם באירופה וארצות הברית, כפי שמעיד עיתון אל-מג'תמע הכוויתי. גם בעיתון זה חזרה האזהרה שלא לקנות תמרים ישראלים, שהם לכאורה תוצרת גנובה מהפלשתינים.

ישראל אימפריית המג'הול
עצי דקל בבקעת הירדן [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

גם בשנים קודמות קראו רבים בעולם הערבי להחרים את התמרים מישראל, אחרי שנדהמו לגלות כי הם שוברים את הצום עם תמרים "ציוניים". רוב האזהרות מתמקדות בתמר ה"מג'הול", מאחר שישראל היא המובילה בעולם בייצוא של זן מסוים זה. ישראל אומנם מייצאת אחוז נמוך מכלל התמרים בעולם, אך היא ממקדת את השקעתה בזן המג'הול, שהוא איכותי מאוד ולכן גם רווחי מאוד. בארץ יש למעלה מ-6,000 דונם מטעי תמרים. היא מייצאת יותר מ-25 אלף טון תמרים בשנה ומייצרת עוד כ-15 אלף טון לצריכה מקומית. התנאים באזורי הערבה, בעמק הירדן ובעמק בית שאן מיטביים לייצורם.
בראשית המאה ה-20 היה מצב התמרים בארץ ישראל ירוד. רוב זני התמרים המשובחים שאנו מכירים כיום בישראל הוברחו מאז שנות ה-30 של המאה הקודמת לגידול בישראל על-ידי חלוצי התנועה הציונית, בעיקר על-ידי בן ציון ישראלי ויאני אבידב. חוטרי תמרים הוברחו על ידיהם במסעות מסוכנים מעירק, מאירן, ממצרים ומסיני לקיבוצים באזור הכינרת ולערבה. מאוחר יותר, הובאו לארץ גם חוטרים מקליפורניה שמקורם באלג'יריה. אולם כאשר התקשורת הערבית מדברת בשנים האחרונות על "תמרים גנובים", הכוונה היא שהם מיוצרים בבקעת הירדן, שטחים שהפלשתינים דורשים שיהיו חלק מהמדינה הפלשתינית העתידית.
הכתב יוסף אחמד מעיתון "אל-מג'תמע" הכווייתי פרסם מאמר בו הביע מחאה כלפי פלשתינים אותם כינה "משתפי פעולה", המוכנים תמורת רווחים נאים "להלבין" תמרים ישראלים באמצעות העברתם לשטחים, והחלפת אריזתם כך שיהיו רשומים כאילו הם מיוצרים ברשות.

התמר הפלשתיני - מקור גאווה
גדיד תמרים ברצועת עזה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

ברשות הפלשתינית יש מספר מפעלים לתמרים, רובם במחוז יריחו ("עיר התמרים"), מזני מג'הול וברחי (צהוב). ההשקעה המסיבית בתמרים החלה ברשות הפלשתינית אחרי האינתיפאדה השנייה בשנת 2005. רוב הייצוא הוא לטורקיה, כי מ-2013 היא מעניקה פטור ממכס לתמרים מהרשות. גידול התמרים וייצואם מהווים מקור לגאווה לאומית, מאחר שמדובר בשוק עצמאי שאינו תלוי במדינת ישראל. סברי דעיק מנהל מפעל "אל-ואדי" הפלשתיני התראיין לפני כשנה לעיתון הטורקי "אנדול" והתלונן שישראל מייצאת תמרים מהבקעה - לטענתו אדמה פלשתינית - ואף קוראת להם בשמות ערביים, כגון "תמר אל-קודס", שהיא ירושלים, בירת פלשתין לדבריו. אבראהים דעיק, ראש מועצת התמרים הפלשתינית, ציין לפני כשנה כי הרשות הפלשתינית מייצרת 13 טון תמרים בשנה - ששת אלפים טון לצריכה מקומית והשאר מיוצאים ל-26 מדינות, בראשן טורקיה. שוק התמרים מספק עבודה ל-5,000 פלשתינים מתוכם 1,500 נשים. משבר הקורונה פגע בייצוא התמרים, בעיקר בשל הפגיעה של הנגיף בשוק הטורקי. גם בעזה יש גידולי תמרים, אם כי בממדים קטנים יותר בדרום הרצועה, בדיר אל-בלח ובח'אן יונס.

עירק - המעצמה שהתמוטטה
מצרים. חלוקת תמרים באיפטאר [צילום: חסן עמר/AP]

עירק, שהייתה מעצמת התמרים של המזרח התיכון וייצאה הכי הרבה תמרים בעולם, עוברת כעת משבר חמור. מחוז בצרה הצטיין בתמרים המשובחים בעולם, כ-550 זנים שחלקם היו קיימים רק באזור זה. עד שנות ה-70 נודעה עירק כ"ארץ התמרים" של העולם. אולם כבר בשנות ה-80 נפגע ייצור התמרים במלחמה הממושכת עם אירן. המלחמות בעירק בעשורים האחרונים פגעו קשות בגידול התמרים: הפלישה האמריקנית לעירק להפלת משטרו של סדאם חוסיין ב-2003 ולאחרונה המלחמה נגד דאעש (2017-2014). בעשורים האחרונים פגעו בייצור התמרים שנות בצורת ועזיבה של עובדי משק התמר. קצב העיור עלה בעשורים האחרונים וחקלאים רבים עזבו את הכפרים ועברו לערים. בנוסף לכך, מתלוננים חקלאים עירקיים כי הממשלה מזניחה את נושא ההשקיה ואינה מטפלת במחלות העצים. יתר על כן, בשנים האחרונות נעקרו דקלים רבים ונבנו במקומם בנייני מגורים. תהליך זה שאינו חוקי הוא דרך מהירה להתעשר מנדל"ן, חלק מהשחיתות של הצמרת השלטונית.
סוחרי תמרים בעירק מתלוננים כי שוק התמרים האירני השתלט על אירן, תחילה בהברחות וכיום באופן גלוי, חלק מההשפעה האירנית הגוברת ברפובליקה בשנים האחרונות. רוחאללה לטיפי, דובר המכס האירני, אף הודה בשנה שעברה כי רוב הייצוא של התמרים מארצו הוא לעירק. הממשלה העירקית הפרו-אירנית אינה נוקפת אצבע על-מנת להגן על התמר המקומי. הצפת השוק העירקי בתמרים אירנים הביאה לירידה משמעותית במחירם ולפגיעה בחקלאים העירקים. כדי להפחית את התלות באירן, החלה עירק לייבא תמרים גם ממדינות המפרץ, בעיקר מסעודיה. באופן אירוני, רבים מהתמרים הללו עירקיים במקורם ונשתלו לפני כמה עשורים בארצות המפרץ.
עירק הידרדרה למקום החמישי בייצור התמרים במזרח התיכון ונמצאת בפער גדול ממתחריה. כיום מעצמת התמרים הגדולה בעולם היא מצרים ואחריה סעודיה, אירן ואלג'יריה.

התמר כמשל
גדיד תמרים בקיבוץ שדה אליהו [יונתן זינדל/פלאש 90]

חופש ייבוא התמרים קשור להתפתחויות המדיניות במזרח התיכון. ככל שהנורמליזציה עם ישראל תתפשט למדינות רבות יותר, כך תפחת התעמולה להחרים מוצרים ישראלים, ובכלל זה התמרים. לדוגמה, החרמת המג'הול הישראלי במרוקו לא תפסה כותרות השנה כבשנים עברו, בזכות הסכם הנורמליזציה בין ישראל ומרוקו בדצמבר 2020. בכל התקשורת הערבית חזרו טיעונים פוליטיים לאיסור קניית "התמרים הציוניים", מה שמלמד כי אין מניעה הלכתית באיסלאם לאכול תמרים ישראלים. הסיבה היא שבאיסלאם הסוני (בניגוד לשיעי, והסונים הם הרוב) אוכל כשר הוא בבחינת חלאל - מותר למוסלמים. על כן, התקדמות מדינית במשא-ומתן הישראלי-פלשתיני יכולה להוריד מהפרק את חרם התמרים. עם זאת, פתרון הסכסוך מסובך למדי - ספק אם יוותרו הפלשתינים על שטחי הגידול של התמרים בבקעת הירדן הנמצאים כעת בשליטת ישראל.
הצפת השוק העירקי בתמרים פרסיים אף הוא משל למאבק הפרסי-ערבי וסממן כלכלי להשתלטותה של אירן על עירק. עירקים רבים שואפים להשתחרר מהתלות באירן ולשוב לימי "אימפריית התמרים".

עצי תמר בים המלח [צילום: פלאש 90]
תאריך:  29/04/2021   |   עודכן:  29/04/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפוליטיקה של התמרים במזרח התיכון
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
טעות
צפריר  |  1/03/24 05:27
2
כתבה מעניינת
זהבה  |  1/03/24 16:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יורם אטינגר
זעזועי המזה"ת שופכים אור על הפגיעות ועל האפשרות להתפוררות כל הישויות הערביות, שאוכלוסייתן מעדיפה נאמנות מקומית/שבטית על פני נאמנות לאומית
יוני בן-מנחם
שלטונות ירדן שיחררו ממעצר את מרבית הנאשמים בקשירת קשר, ביחד עם הנסיך חמזה, נגד המלך עבדאללה במטרה לערער את יציבות הממלכה. המלך עבדאללה הולך בדרכי אביו המלך חוסיין, ופועל להכיל את התסיסה נגדו נוכח המצב הכלכלי הקשה ומנסה להרתיע את יריביו ולקנות את אמונם
שאול מנשה
ברוב התהפוכות בעולם הערבי, ובמה שנקרא "האביב הערבי", הייתה מעורבות של האיסלאם הקיצוני. התוצאה של ה"אביב הערבי" היא תבוסת האיסלאם המיליטנטי כגון: דאעש, האחים המוסלמים במצרים, חמאס והאסלמיסטים בירדן
ירון פרידמן
מי הם ההאשמים וכיצד הגיעו לירדן? מדוע המעצר של הנסיך הירדני מדאיג מדינות כה רבות באזור, כולל ישראל? עוד על בית המלוכה ההאשמי, שהאיום עליו מהווה סכנה ליציבות האיזור
יורם אטינגר
הפגיעות הפנימית של ירדן מושפעת על-ידי הפיצול הפנים-בדווי שמקורו ב-1921, כאשר המשפחה ההאשמית מחיג'אז במערב סעודיה יובאה על-ידי האימפריה הבריטית, והומלכה על השבטים הבדווים בירדן, המפוצלים שבטית, גאוגרפית, תרבותית, רעיונית ודתית
רשימות נוספות
לא לשכוח את הקשר עם ירדן  /  ד"ר ערן לרמן
הסתיים הסכסוך במפרץ  /  יוני בן-מנחם
נ"י טיימס: ישראל חיסלה את מספר 2 באל-קאעידה  /  עידן יוסף
שאלת מיליון הדולר בירדן  /  יוני בן-מנחם
תככים בבית המלוכה הירדני  /  יוני בן-מנחם
המבוך המזרח תיכוני  /  יורם אטינגר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il