X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מפעים - רכישת קרקעות חדרה: "ראינו ונוכחנו כי אין כמֹה ביופייה וטוב טבעה בכל האחוזות, טובה היא עד מאוד"
▪  ▪  ▪
תחנת הרכבת בחדרה 1943
[צילום: בית מכירות]

דונם ועוד דונם, אדמה ועוד אדמה, חצר, בית ואחוזה - שורת מסמכים ארוכה מלמדת על דרך הפעולה המדהימה של גואלי האדמות ובראשם - יהושע חנקין, אחד מגדולי הגואלים של אדמות העמק, מאנשי הציונות המעשית ומנהלה של הכשרת היישוב. הוא רכש כ-750,000 דונם של קרקעות בארץ ישראל ובמיוחד בעמק יזרעאל, עבור ההתיישבות היהודית, מתוך כ-2 מיליון דונם קרקע פרטית שהיו בבעלות יהודית ערב מלחמת העצמאות.
חנקין התגלה כבעל כישרון בתחום גאולת הקרקע. הוא התמצא היטב בחוק המקרקעין העות'מאני, שלט בעגה הערבית הארץ ישראלית, הכיר את מנהגי הערבים וקשר קשרים ענפים עם בעלי קרקעות.
וכך, בצורה מפורטת עד כדי חישוב מדוקדק ישנם שטרות מכר מסודרים, קבלות ומסמכי רכישה רבים שבהם נכתבו מספרי החלקות, הגבולות שלהם, הסכומים ואופן ביצוע התשלום ומועדו. כאשר בוחנים אותם מבינים בצורה מפעימה כיצד נעשתה קניית האדמות בארץ. מהצפון ועד הדרום, בעיר ובמושב, קטן כגדול-מאמץ שאפתני שיש בו רושם כביר עד היום.
מכתב בכתב-יד, בן ארבעה עמודים, אשר נחשף לאחרונה, ושנשלח מיפו אל אנשי "חובבי ציון" באירופה בשנת תרנ"א 1891 מלמד על ראשיתו של המסע, תרתי משמע, בדרך לגאולת אדמות חדרה. עולה ממנו עד כמה הוא היה כרוך בקשיים ומורכבות אך לווה תמיד ברגשות פועמים של גאולה ותיאור הארץ על נופיה המרהיבים בצורה שרק אלו הרואים בה מולדת מבחינים בה בכל הר וגבעה, בכל דקות הטבע וסגנון האדמה.
המכתב כולל את תיאורי האדמות סביב חדרה, תוכניות לבניית כבישים, נטיעת עצים שונים, פיתוח חקלאות ועוד. ומשם אל המעשה- אדמות חדרה נקנו בשנת 1890 בתיווכו של חנקין והתושבים עלו לקרקע בשנת 1891.
וכך נכתב בין היתר (ההערות בסוגריים המרובעות לצד הטקסט ככתיב עכשווי): "בשבוע העבר היינו בחדערא [חדרה], אתנו נסעו כעשרה אנשים (כאן מפורטים שמות חברי המשלחת וביניהם טאימקין [טיומקין] ראש ועד הפועל)".
"כל נסיעתינו הייתה רק לאור היום והועיל לנו הרבה להודע [להיוודע] מהות וטבעת הארץ שדותיה ואחוזותיה עד אחוזת חדערא [חדרה]...כל מקום הייתה בו אדמה בסגנון אחר, אשר אחד טוב הוא רק לכרמים, באחר טוב הוא רק לפרדסים, האחר טוב לשדה תבואות... והנה בחדרה היו כל המעלות יחד. טובה היא עד מאוד. ובחדערא התמהמהנו כארבעים שעות.
"חאנקין הראה לנו את הדרך לתור אחרי שדותיה וחלקת אחוזותיה, שמה ראינו ונוכחנו כי אין כמֹוה כיופייה וטוב טבעה בכל האחוזות אשר ראינו בכל הדרך... הבאר בעומק 4 מעטער [מטר] וגם מישור גבוה מעט אשר המים ימצאו בגובה 6 מטר. וכל החלקה ההיא תסכין לעשות פרדסים, לנטוע תפוחי זהב, לימונים, אתרוגים ועוד. וכן מצאנו שמה מקומות גבוהים אשר ניתן לעשות בהם מושבות. נמצאה חלקה גדולה שתסכין לזריעה ולשדה תבואות. כאלף דונמים אחוזה וכבר חלק גדול אשר נטעו שמה 13,000 עצי גפן".
מטבעות הלשון מזכירות מאוד את מסע המרגלים המקראי בימי משה שמתואר בתנ"ך בפרשת שלח וכאילו מתכתבות עימם רק הפעם ישנו שבח הארץ בפיהם - "טובה היא עד מאוד".
המוטיב התנ"כי חוזר אף אל ספר יהשוע ומשתמש באותם הביטויים באשר לחלוקת הנחלות בשעת כניסת השבטים לארץ ישראל: הם מציעים וכותבים כי "כן אשר יחלקו את הארץ ויפילו את כל החלקים בגורל", וכן בהמשך "אשר יחלקו את הארץ ויפילו את כל החלקים בגורל".
בהתאם לכך, בהמשך המכתב ישנה התייחסות מפורטת גם לאופן החלוקה בגורל לפי שמות המשתתפים ותיאור האדמות. כך למשל, נאמר על מקום מסוים ש"משפחת חאנקין יעבדו שם את אחוזתם" וכן לגבי משפחות נוספות.

תאריך:  14/07/2021   |   עודכן:  14/07/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן דינור
רק טוליק המעונב והאלגנטי שבחבורה הנהן בראשו ושתק    להיות אוהד של גרמניה בשנות הששים של המאה הקודמת נחשב למעשה כפירה בעיני ארבעת הג'וקרים
צבי גיל
הדור הצעיר זקוק לדיור בר-השגה תוך תהליך יישומי מהיר. בהעדרו החלופה היא חו"ל - שם הם יכולים לבחור שתי אפשרויות. או להישאר שם, או לעשות מספיק כסף כדי שיוכלו לקנות דירה בארץ
בלפור חקק
כתב הקודש של המאיה נקרא 'פופול ווך', ובו מתואר הריבוע הקוסמי הזה כשדה תירס, שנטוע בו עץ במרכזו: שורשיו במוות וצמרתו בשמים יש בכך חיבור קבוע בין הטבעי לעל-טבעי    גם האדם חי בתוך הטבעי והעל טבעי תמיד
יוסי דר
לא רק שלא ניתן יהיה לקבל את גירסת הצד הגרמני, אלא שנחקרים ישראלים, כאלה או אחרים, בפרשה עלולים לנצל את הפירצה הזאת - כדי לנסות ולטאטא לעבר גרמניה שאלות קשות ומטרידות, וזאת - בידיעה שבגרמניה ממילא לא ניתן יהיה לבררן
חיים נוי
הצגה נוקבת ומרגשת על עבר השואה, ילדות ובגרות אהבה וסודות בבית ליסין    הבמאית ציפי פינס, מנכ"ל התיאטרון, רקחה הפקה מרתקת, נוקבת, מרגשת עד דמעות ושזרה בה גם צחוק ודמע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il