X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
רכב חיזבאללה נושא רקטות מוכנות לשיגור בלבנון [צילום: מוחמד זעתרי/AP]
הצרות של חיזבאללה שלא הכרתם
בניגוד לתדמית חיזבאללה כארגון כל-יכול בלבנון, חושפת העיתונות הערבית סדקים במכונה השיעית הצבאית המשומנת הפועלת בלבנון כבר 40 שנה בהוראת טהרן: משבר כלכלי קשה, שחיקה אחרי הלחימה בסוריה, סכסוכים עם עדות אחרות בלבנון, נקמות דם בין שבטים שיעים ובין שיעים לסונים ועוד
ניטרליות דרוזית
עוצמת הזעם של הדרוזים בכפר שכמעט עשו לינץ' באחד הפעילים של הארגון, מדגימה עד כמה רבה השנאה הדרוזית לחיזבאללה. הדרוזים זועמים על נסיון חיזבאללה בשנים האחרונות לגייס ללחימה נגד ישראל את אחיהם, הצעירים הדרוזים בדרום סוריה (סויידא). הדרוזים מעוניינים להישאר ניטרליים בסכסוכים האזוריים

חיזבאללה נחשב לארגון החזק ביותר בלבנון. למעשה מדובר בצבא ממש עם כל החילות, מלבד מטוסים. לחיזבאללה צבא חזק יותר מהצבא הלבנוני. הוא מתפאר בכך שהוציא את ישראל מלבנון בשני שלבים - במלחמת לבנון הראשונה (1985) ובנסיגה מרצועת הביטחון ופירוק צד"ל (2000). הארגון מתפאר ב"ניצחון האלוהי" נגד צה"ל במלחמת לבנון השנייה (2006), כי שרד מול הצבא החזק במזרח התיכון. בעשור האחרון רשם חיזבאללה לעצמו ניצחונות בחזית חדשה. הוא הוכיח במלחמת האזרחים בסוריה את יכולתו להשפיע על מאזן הכוחות. חיזבאללה הכריע בקרבות משמעותיים בסוריה ליד הגבול הלבנוני, כגון באל-קוסייר ואל-קלמון (2013) וסייע להאריך את חיי המשטר הסורי. רבים בלבנון ראו בחיזבאללה כוח שמנע את השתלטותם של הג'יהאדיסטים הסונים על סוריה, מה שהיה מאיים ללא ספק גם על העדות בלבנון.
הלחימה בסוריה עלתה לחיזבאללה ביוקר. היא שחקה את יכולותיו הצבאיות ועלתה כסף רב. בנוסף גם נחשפה תופעה רווחת של בעיות נפשיות קשות עמן מתמודדים לוחמי חיזבאללה ששבו מהקרבות בסוריה. כתבה שפורסמה לפני כשנה ב"אל-מיאדין" הפרו-אירני, תיארה מצוקה של לוחמים רבים שמתקבלים כגיבורים בשובם מה"ג'יהאד" השיעי בסוריה אך למעשה מצויים בפוסט-טראומה. חיזבאללה מסתיר את גודל המצוקה של משפחות שאיבדו את יקיריהן בסוריה או שמתמודדות עם מקרי פציעה ונכות קשים.
אויבי הסונה
התמונה הוורודה של חסן נסראללה כאביר המגן על לבנון אינה מקובלת כיום על רוב הלבנונים. בעדה הסונית נחשב חיזבאללה לאויב העיקרי. רוב בני העדה מאמינים כי חיזבאללה אחראי לרצח מנהיגם ראש הממשלה הסוני רפיק אל-חרירי ב-2005, בין אם כסוכן של המשטר הסורי או כקבלן של אירן. לפי התוצאות בשטח, אירן היא המרוויחה הגדולה מהרצח. בעקבותיו ובעקבות הלחץ הבינלאומי על משטר אסד, נסוג הצבא הסורי מלבנון (אחרי 40 שנה) והתגברה מאוד ההשפעה האירנית במדינה. השנאה לחיזבאללה בלבנון גברה מאוד עם התערבותו של חיזבאללה לצד המשטר הסורי האחראי לרציחתם של מאות אלפי אזרחים סונים (שהיוו את רוב האופוזיציה).
פוליטיקה למטרות הארגון
חיזבאללה מנהל כבר 16 שנה קואליציה עם כמה מפלגות נוצריות המכונה "8 במארס", המאפשרת לו להטיל וטו על כל החלטת ממשלה, כי יותר משליש מהשרים נתונים להשפעת הארגון. יש לזכור כי לחיזבאללה כפוף גם ארגון אמל השיעי ויו"ר הפרלמנט הוא מזכ"ל אמל נביה ברי. בממשלות האחרונות ניצל חיזבאללה את שליטתו על משרדי החקלאות והבריאות לחיזוק והסוואת הסחר בסמים של הארגון וניצל את השפעתו על חברות כלכליות להעברת חומרי נפץ, בהם אמוניום ניטראט, אותו חומר שהביא לפיצוץ הנוראי בנמל ביירות לפני כשנה. חיזבאללה אינו כפוף למערכת השלטונית בלבנון בתחומים רבים. הוא מנהל רשת חינוך עצמאית בה נערכת תעמולה ושטיפת מוח של צעירים לקראת גיוסם לחיזבאללה. חיזבאללה לא רק ממנה ומפיל ממשלות, הוא גם מטיל וטו על כל הצעות הסיוע ללבנון הבאות מאירופה, כי הן מכילות תנאי של פיקוח על השימוש בכסף.
משבר כלכלי
המממנים העיקריים של חיזבאללה בטהרן סובלים בשנים האחרונות מעיצומים מחמירים של ארה"ב וגם מחרם כלכלי של נסיכויות המפרץ וסעודיה. המשבר הכלכלי של לבנון החמיר בשנה האחרונה בשל התנהלות כושלת של הממשלה. המצב החריף מאוד בעקבות משבר הקורונה. לבנון בדרך לקריסה כלכלית ומערכת אכיפת החוק בה הולכת ומתרופפת. אזורים שלמים בלבנון נמצאים מחוץ לשליטתו של הצבא. מחנות הפליטים הפלשתינים העניים בדרום הן זירות פשע מסוכנות בהן פועלים ארגוני טרור, כגון חמאס וג'יהאד איסלאמי. שם מנצל חיזבאללה את המצב לשיגור רקטות מדי פעם על ישראל. מי שמשלם את המחיר הם הפלשתינים שסופגים את התגובה של צה"ל.
אויב חדש: הדרוזים
לפני כמה ימים התנפלו דרוזים מהעיירה שויא שבאזור חצבאיה בדרום לבנון על משגרי רקטות של חיזבאללה שנכנסו לכפרם והחרימו את המשגר של הארגון. המסר הוא שהדרוזים אינם מוכנים להשתתף במשחק של חיזבאללה ולהוות מגן אנושי לארגון השיעי. חיזבאללה טען כי החוליה שלו הגיעה לכפר בטעות. עוצמת הזעם של הדרוזים בכפר שכמעט עשו לינץ' באחד הפעילים של הארגון, מדגימה עד כמה רבה השנאה הדרוזית לחיזבאללה. הדרוזים זועמים על נסיון חיזבאללה בשנים האחרונות לגייס ללחימה נגד ישראל את אחיהם, הצעירים הדרוזים בדרום סוריה (סויידא). הדרוזים מעוניינים להישאר ניטרליים בסכסוכים האזוריים. בתגובה לאירועי שוייא, מנעו פעילי חיזבאללה מסוחרי ירקות דרוזים למכור בצידון את סחורתם וקראו להם "טמאים" ו"משתפי פעולה עם הציונים".
נקמות דם
בעיה חדשה עמה מתמודד חיזבאללה היא נקמות הדם בין שבטים ומשפחות באזורי שליטתו. בעיה זו מחמירה משתי סיבות עיקריות: המשבר הכלכלי והיעדר משילות. בהיעדרה של מערכת אכיפת חוק בלבנון, לוקחות המשפחות את החוק לידיים. לפני כשנה החל מעגל דמים שרק הולך ומתרחב בין שתי משפחות שיעיות בצפון בקעת הלבנון, ג'עפר ושמץ. המשפחות הללו נאבקות על השליטה במעברי ההברחות בין לבנון וסוריה, מקור להכנסות בעיקר מסמים. חיזבאללה אינו מצליח להשתלט על הסכסוך הגובה כל חודש מספר הרוגים.
חיזבאללה גם הסתבך בנקמת דם בין שיעים לסונים. השבוע נקמו בני משפחת ר'סן הסונית את רצח הנער חסן זאהר (14), בן משפחתם שנרצח על-ידי פעיל חיזבאללה לפני שנה. באוגוסט 2020 חיזבאללה תלה שלטי עאשורא (יום האבל השיעי לזכרו של חוסיין בן עלי, נכדו של נביא האיסלאם מחמד) בעיירה הסונית ח'לדה הקרובה לביירות, מה שעורר מחאה של המקומיים על ההתגרות. פעילי חיזבאללה ירו על המפגינים והרגו את הנער. חיזבאללה (שכידוע נמצא מעל החוק) סרב לדרישת המשפחה לקיים משפט לעלי שבלי רוצח הנער. אחיו של הנער חסן רצח השבוע את שבלי במהלך חתונה בה השתתף. במהלך הלווית שבלי שארגן חיזבאללה, עברה השיירה במעשה התגרותי בעיירה ח'לדה, כנראה בניגוד להוראות חיזבאללה. בני העיירה התנפלו על השיירה וחיסלו שלושה פעילים נוספים מהארגון. כעת ספק אם יצליח חיזבאללה למנוע מהמשפחות השיעיות לנקום את מות בניהן ויש סכנה שמעגל נקמות הדם רק יתרחב.
שנאה לכיבוש האירני
לבנון לא נהנתה שנים רבות מעצמאות אמיתית. היא סבלה מפלישות של צבאות ומלחמות אזרחים. היא סבלה מכיבוש ישראלי, מכיבוש סורי וכעת מכיבוש אירני. חיזבאללה הוא הארגון השנוא ביותר בלבנון. במשבר הכלכלי הנוכחי כל האצבעות המאשימות מופנות אליו. ידי הארגון נגועות בכל האסונות שאירעו בשנים האחרונות במדינה והביאו למשבר הנוכחי: רצח חרירי, ההסתבכות במלחמה בסוריה, אי-תפקוד הממשלה, החרם הכלכלי על לבנון והיעדר סיוע חוץ, הפיצוץ בנמל ביירות, המלחמות המיותרות נגד ישראל שהמיטו חורבן על הדרום. אם היו גורמים שראו בעבר בחיזבאללה מגנה של לבנון, כיום רוב הלבנונים מבינים כי הארגון מהווה למעשה כלי למימוש המטרות האירניות על-חשבון כלכלתה וביטחונה של לבנון.
חיזבאללה אינו יכול להתמודד עם המשבר הכלכלי בשורותיו. הבטחותיו של נסראללה להביא דלק זול מאירן ריקות מתוכן. חיזבאללה לא מצליח לרסן את פעיליו שנוהגים כאדוני הארץ ומתגרים בסונים ובדרוזים. יש לזכור, כי העדה השיעית היא הענייה ביותר בלבנון. על כן, חיזבאללה יושב על סיר לחץ חברתי ובהיעדר פתרון הוא עלול להראות כאשם המרכזי במשבר שחווה העדה.
הירי לפני כמה ימים של חיזבאללה וגרורותיה באזור צידון על אזורי קריית שמונה וחוות שבעא נועד לגרור את ישראל למלחמה נגד לבנון, כדי שחיזבאללה יוכל לשוב ולהצטייר בעיני הלבנונים כארגון שמגן על ארצם. אך ישראל לא נפלה במלכודת הזו והגיבה באיפוק.

תאריך:  09/08/2021   |   עודכן:  09/08/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
איתמר לוין
וושינגטון פוסט: מצבה של לבנון גרוע עוד יותר מכפי שהיה באוגוסט 2020, ומקרון לא מימש את הבטחותיו - בין היתר משום שהלבנונים עצמם לא עושים את הדרוש
ירון פרידמן
אחרי שבשנים האחרונות איבדו האחים המוסלמים את אחיזתם במצרים, נכשלו בסוריה, הוצאו מחוץ לחוק בירדן ונחלשה תמיכתם בטורקיה ובקטר, הגיעה בשבת שעברה (24.07.21) מכה קשה למאחז התנועה בתוניסיה. הנשיא פיזר את הפרלמנט בו שלטה מפלגת א-נהד'ה (התחייה) האיסלאמית. מהי המשמעות האירועים בתוניסיה לגבי תנועת האחים המוסלמים, ועד כמה קשה מצבה של התנועה, אליה משתייך גם ארגון חמאס?
איציק וולף
כמה מן הנסיכויות שבאיחוד האמירויות נמצאות בשלבים שונים של הקמת משרפות אשפה לצורך טיפול בהררי הזבל שכבר לא ניתן לשלוח לסין    המשרפה הגדולה ביותר נבנית בדובאי    משרפות נוספות, קטנות יותר, נבנות גם באבו דאבי ובנסיכות שארג'ה
איתמר לוין
אקונומיסט קורא לתוניסאים שלא לוותר על הדמוקרטיה, למרות כעסם המוצדק על מנהיגיהם, ולמדינות המערב - לסייע בהבטחת המשטר הדמוקרטי היחיד שאחרי האביב הערבי
איתמר לוין
ביידן אינו מוציא את החיילים מעירק; יחד עם הנסיגה מאפגניסטן, מדובר בשינוי מהותי של תפיסות ההצבה וההפעלה: פחות בסיסים גדולים, יותר בסיסים קטנים וניידות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il