X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
חידוש מדהים נתחדש בבית מדרשו של רבי יהודה אלקלעי, לפני היות הציונות: "התשובה הכללית היא שנשוב אל הארץ אשר יצאנו משם, כי היא בית חיינו" "ותשובה ותפילה וצדקה, מעבירין את רוע הגזירה" - מתוך פיוט 'ונתנה תוקף'
▪  ▪  ▪
תשובה לא"י [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]

כל מי שהתפלל מתוך מחזור התפילות לראש השנה ומן הסתם יתפלל בציבור מתוך המחזור ליום הכיפורים הבעל"ט, ימצא לאחר הפיוט המרגש והטעון 'ונתנה תוקף' את הקביעה של הפייטן האלמוני: "ותשובה ותפילה וצדקה מעבירין את רוע הגזירה". מהי תפילה, אנחנו יודעים פחות או יותר. מהי צדקה, בוודאי יודעים. אבל מהי בעצם תשובה? מה משמעותה ומה מהותה? כיצד מיישמים אותה בפועל?
לכאורה, הכל ברור. התורה עצמה פותחת וחותמת את ספר דברים ברעיון ישראלי מקורי זה: "בַּצַּר לְךָ וּמְצָאוּךָ כּלֹ הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה... וְשַׁבְתָּ עַד ה' אֱלהֶֹיךָ וְשָׁמַעְתָּ בְּקלֹו" (דברים ד', ל); "וְשַׁבְתָּ עַד ה' אֱלהֶֹיךָ, וְשָׁמַעְתָּ בְקלֹו,ֹ כְּכלֹ אֲשֶׁר אָנכִֹי מְצַוְּךָ" (דברים ל' ב').
הרמב"ם פיתח את הרעיון התשובה והקדיש למצוות התשובה פרק נכבד בספר המדע שביד החזקה. וכבר בפתיחת הפרק הוא מבהיר שכל העוונות ניתנות לכפרה (פרט לעבירת חילול השם): "כל המצוות שבתורה, בין עשֵה בין לא תעשֶה, אם עבר אדם על אחת מהן, בין בזדון בין בשגגה, כשיעשה תשובה וישוב מחטאו", וכו'. בהמשך אומר הרמב"ם שמצוות התשובה מושתתת על ארבעה רכיבים: עזיבת החטא, חרטה, וידוי וקבלה לעתיד שלא לחטוא עוד באותו חטא.
זו התפיסה (הנכונה כמובן) ששלטה בכיפה מאז מתן תורה לפני 3,333 שנה ובמרוצת 3,177 שנה שחלפו מאז: תשובה היא שיבה אל ה' ומצוותיו, ואין בילתה. עד שבשנת תרכ"ד (1865), כלומר לפני 156, נפל דבר באשר לעצם הגדרת המונח תשובה. המונח עצמו לא הופקע ממעמדו הקודם, אבל נוספה לו הגדרה נוספת.
תשובה לאומית
באותה שנה, 75 שנה בדיוק לפני חורבן הגולה בדם ואש ותמרות עשן הכבשנים, 32 שנה לפני הולדת הציונות בקונגרס באזל, קם רבי יהודה אלקלעי, רב קהילת זמלין בסראייבו, תלמידם של רבי אליעזר פאפו בעל ה'פלא יועץ' והמקובל יהודה ביבאס (שהיה מורהו של סבו של הרצל), אשר קבע לראשונה, כנראה על בסיס הגותו של המקובל יהודה ביבאס, שישנם שני סוגי תשובה: תשובה של הפרט, ותשובה של האומה - ומדובר בשני ערכים שונים.
בספרו 'פתח כחודה של מחט', מטיל אלקלעי את רעיון התשובה הלאומית. בספר זה, שכותרת המשנה שלו היא "הפותח יד בתשובה אל ארץ טובה ורחבה", מגדיר חלוץ הציונות המדינית, החכם מסראייבו שהקדים את הרצל, מהי תשובה לאומית: "שישובו כל ישראל על ה' אלוהינו לארץ נחלת אבותינו, כי הדר בחוצה לארץ כמי שאין לו אלוה" (ע' 323-4). לאמור, תשובה במישור הלאומי היא שיבה הביתה.
מניין הביא אלקלעי את הרעיון המהפכני הזה? הנה הסברו בשפתו שלו: "שהרי תיבת 'תשובה' - הוראתו הראשונה [הראשונית, הבסיסית] היא, שישוב האדם אל המקום אשר יצא משם, כמו 'וּתְשֻׁבָתו הָרָמָתָה'... והתשובה הכללית היא שנשוב אל הארץ אשר יצאנו משם, כי היא בית חיינו" (ע' 326). ברור כשמש. תשובה לאומית, לשיטתו, היא שיבה הביתה.
מאז שהבזיק במוחו הפירוש המהפכני למונח תשובה ('וּתְשֻׁבָתו הָרָמָתָה'), לא חדל אלקלעי מלעודד את העם לשיבה ארצה. בספר אחר שלו, 'מעודד ענווים', כתב: "אמרו רז"ל: 'כלו כל הקיצין, ואין הדבר תלוי אלא בתשובה', רצה לומר: תשובה כללית, דהיינו תשובה לארץ... ואם אין ישראל עושין תשובה לארץ, אין נגאלים, כי הגאולה היא בארץ... וכשישובו לארץ ישראל, הקב"ה יחזיר שכינתו לציון... ואפילו בדור שכולו חייב יעשה ה' עימנו למען הקים את בריתו אשר נשבע לאבותינו" (שם, סעיף י"ח).
רשיון האומות
רבי יהודה אלקלעי הקדים ללא ספק את זמנו. הוא היה הציוני הראשון, שהניח את היסודות הרעיוניים לפעילותה של הציונות המדינית. זו נוסדה רק שנות דור אחריו, אך ביססה פעילותה על הרעיון של השגת 'רשיון האומות' לשיבה הביתה. כשראשי האומה יחלו לפעול מדינית, ויסדקו סדק זעיר במסך הברזל שבין ישראל לארצו, יהפוך הקב"ה את הסדק לפתחו של אולם: "כששרי ישראל יפתחו פתח כחודה של מחט ויבקשו חנינה מאת מלכי ארץ, בקשה כללית בעד כל ישראל, הקב"ה יפתח כפתחו של אולם ויטה לבם לעשות בקשתם" (בספרו 'גורל ל-ה", וינה 1856, סעיף ט').
בספרו 'מעודד ענווים', הרחיב רעיון מקורי זה: "לפי רוח הזמן הזה, שמלכי אירופה הם מלכי חסד ורחמים יותר ממלכי הקדם, מהם נשיג את הרשיון תחילה... יתקבצו באגודה אחת ובדעה אחת הנפוצים במלכויות החופשית, דהיינו מלכות בריטאניא, צרפת, עסטרייך [אוסטריה], הנקראים מלכי המערב, ומהם יצמח קרן ישועה" (סעיף י"ד). וגם הסולטן העותמני מגויס על ידו למשימה. בספרו 'רגלי מבשר' (בילוגראדו, 1865), שיצא לאור "לכבוד הקמת החברה הקדושה כל ישראל חברים", תלה בו אלקלעי תקוות גדולות: "המלך הישר והטוב... שולטן עבד אל עזיז יר"ה, מלך אוהב צדקה ומשפט, וחפץ חסד הוא".
היה זה רעיון מהפכני. בניגוד לעמדת היהודים עד אז, שיש לשבת בחיבוק ידיים ולהמתין מתוך אפאטיה לגאולה שתרד משמים. לתפיסת אלקלעי, הקב"ה עצמו משתמש בבני אדם למלא רצונו: "כי לה' לבדו התשועה, והוא יסובבנה על-ידי בני אדם, כמו שסבב תשועת גלות בבל על-ידי כורש, וכן לעתיד יסבב גאולת ישראל על-ידי מלכי הגויים, שיֵעור כוחם לשלחם... ולכן תצווה תורה שיעשה אדם כל יכולתו בדרך הטבע, ומה שיחסר הטבע, ישלים... שישראל יתחילו, וההתחלה היא לבקש מאת מלכי הארץ בקשה כללית בעד עמנו ובעד ערי אלוקינו, והוא יתברך ישלים ויטה לבם לעשות את בקשתם (שם, סעיף ט"ז).
למרבה הצער התעלמו עם ישראל ומנהיגיו מקריאתו של אלקלעי, שהזהיר שבלא שיבה לארץ ישראל, יעשה זאת הקב"ה עצמו בחמת זעם: "הגאולה הזו לא יבוא הגואל לקבצנו... אם לא יעשו תשובה לא"י, הקב"ה מעמיד להם מלך שגזירותיו קשות ורעות, ומחזירן בעל כורחם שלא בטובתם... וביד חזקה יגרשם בעירום ובחוסר כל, כמו שאירע לאבותינו מגורשי ספרד... אם לא יבואו להסתופף בביתי, אני אקבצם בְּאַף וּבְחֵמָה וּבְקֶצֶף גָּדוֹל". מה יכול להיות יותר מפורש מכך?
אבל עם ישראל התעלם. הציונות נוסדה 32 שנה מאוחר יותר בבאזל (1897), וגם היא למרבה הצער לא נחלה הצלחות מזהירות בראשית דרכה. לדאבון הלב התממשה נבואתו הקודרת של הרב אלקלעי. עם ישראל לקה - באף ובחימה ובקצף גדול ונורא. ואשרינו שזכינו אנו לראות בנחמת ציון וירושלים, בשוב ה' ציון ובמימוש מצוות התשובה-השיבה ארצה, לנגד עינינו ממש.

תאריך:  19/09/2021   |   עודכן:  19/09/2021
+משרד החקלאות: חל איסור על הכנסת סטים של ארבעת המינים ממדינות זרות
14:05 19/09/21  |  מירב ארד

לקראת חג הסוכות, משרד החקלאות מתריע: חל איסור על הכנסת סטים של ארבעת המינים ממדינות זרות לישראל, שעלולים להוות סכנה לקיומה של החקלאות המקומית. משרד החקלאות מבהיר כי כל נוסע הנכנס לישראל רשאי להכניס לתחומי המדינה עמו אתרוג בודד אחד לצריכה אישית, ובעת כניסתו עליו להציגו בפני נציג השירותים להגנת הצומח במשרד החקלאות הנמצא במעבר הגבול. נציג המשרד יבדוק את האתרוג כדי לאשר שאין בו נגעים ומזיקים.

+סוכה בשיטת הסנדוויץ'
13:50 19/09/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

+חג הסוכות שלי (ב')
12:54 19/09/21  |  איתן קלינסקי   |   לרשימה המלאה

מי ייתן וביטויי היחד יהיו מלווים בברכה, שמשה רבנו בברכתו לשבטי ישראל הרעיף על הבן יוסף, שארצנו תהיה תמיד מבורכת גם מהשפע הנובע "ממגד שמים מטל... וממגד תבואת שמש...וממגד ארץ ומלואה..."

סוכת שלומך [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+איזה פלא, איזה פלא...
11:39 19/09/21  |  שמחה סיאני   |   לרשימה המלאה

האם ילדה תחילה שני בנים ואז, לא הצליחה להרות יותר  ▪  היא חפצה בילדים נוספים ועברה טיפולי פוריות  ▪  יום אחד בישר לה הרופא: "גבירתי, הטיפול הצליח ואת נושאת ברחמך חמישה עוברים"

"חמישה במכה אחת" [צילום: חן לאופולד/פלאש 90]
+יום כיפור שלי
09:13 19/09/21  |  יורם דורי   |   לרשימה המלאה

אני נזכר בעשן העולה מצריחון המפקד של הטנק שלנו שם חסרה פתאום דמותו של מפקד הטנק אילן קיטאי ששוכב הרוג על הרצפה  ▪  גם תמונת פניו המגועלות בדם של הטען קשר משה משה חוזרת לבקרני

מראות שלא נשכחים [צילום: לע"מ]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מהי תשובה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אור יהודה נקראת על שמו
טירה  |  23/09/21 08:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
שמחה סיאני
האם ילדה תחילה שני בנים ואז, לא הצליחה להרות יותר    היא חפצה בילדים נוספים ועברה טיפולי פוריות    יום אחד בישר לה הרופא: "גבירתי, הטיפול הצליח ואת נושאת ברחמך חמישה עוברים"
יורם דורי
אני נזכר בעשן העולה מצריחון המפקד של הטנק שלנו שם חסרה פתאום דמותו של מפקד הטנק אילן קיטאי ששוכב הרוג על הרצפה    גם תמונת פניו המגועלות בדם של הטען קשר משה משה חוזרת לבקרני
איתן קלינסקי
החשוב בחג סוכות הוא בערכים החברתיים שהוא מקנה. ערכים, שבהצטרפותם זה לזה, הם יוצרים את נדבכי המערכות המשקפות את המסר היהודי בראייה החברתית - שותפות הגורל עם עמים אחרים, עמים שדת ישראל אינה דתם
נסים ישעיהו
מי שהובילו ומובילים את ההתרחקות הזאת דאגו מראש לחסום כל אפשרות שיתעצם איזה גוף שיוכל לעשות שינוי כזה. אדרבה, אנשיהם ניצבים בכל מוקדי הכוח ושומרים מכל משמר על ההישגים שלהם. ומי שיכול ומוטל היה עליו לחולל את השינוי הזה, לא זיהה בזמן את הסכנה שבהידרדרות הפנימית
מחלקה ראשונה
שערי המדינה נסגרו והשירותים הושבתו    כוננות בכל הגזרות לאבטחת המדינה בכיפור    מתחמי בדיקות הקורונה יהיו סגורים עד יום שישי ורבים יתפללו במנייני רחוב    עד שעות הצהרים עדיין ייתכן טפטוף עד גשם מקומי קל בצפון הארץ ובמישור החוף    העולם היהודי מתעטף בקדושה ובתפילה    מערכת News1 תחדש את פעילותה במוצאי הצום    גמר חתימה טובה לכל בית ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il