X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
קריאת פרשת השבוע והקריאה בספר המקבים לרגל חג החנוכה מניעה אותי לדרוש להמיר מהר מאוד את השיח האלים במיוחד בכנסת ישראל בשיח מאופק תוך מתן כבוד לכל דעה אם נמשיך בדרך, בה מותר לאנשים לצעוק בשערי בית המשפט בישראל "מָוֶת לַבּוֹגֵד" למי שנראה בעיני קבוצה חברתית כבוגד, אנחנו עלולים להגיע מהר מאוד לתוצאות הרות אסון
▪  ▪  ▪
מרד החשמונאים [צילום: צייר גוסטב דורה]

את פרשת השבוע, פרשת "מִקֵּץ", נקרא השבוע בימי חג החנוכה. מאירועי פרשת השבוע ומשלל האירועים שפקדו את בית החשמונאים, אנחנו חייבים לאמץ לקח לחיינו במישוריות האישית ובמישוריות הלאומית - גילויי שנאה חסרת בלמים מעלים את חיינו האישיים ואת חיינו הלאומיים על שרטון, שמכחיד את כל היש, הטוב והיפה שבנינו במישורי חיים אישיים בביתנו, וכך גם במישורי החיים הלאומיים בארצנו.
שנאה והעדר תרבות של שיח ליישב חילוקי דעות הם מתכון להרס בחיים, שלעתים לא ניתן לשקמו. מפרשת השבוע, פרשת "מִקֵּץ", אנחנו מתוודעים לשנאה מזוויעה של אחי יוסף ליוסף, הבן הקטן של יעקב, שזכה לדעתם, לאהבת יתר, שהביאה אותם לשיח מצמרר, עליו אנחנו לומדים מקריאה בספר בראשית פרק ל"ז פסוקים י"ט-כ': "וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל-אחיו... וְעַתָּה לְכוּ וְנַהַרְגֵהוּ וְנַשְׁלִיכֵהוּ בְּאַחַד הַבּוֹרוֹת".
השיח האלים, העולה מתוך שנאה חסרת מעצורים, מביאה את האחים להחלטה מצמררת נוספת, שאחרי ההשלכה לבור הם יאמרו לאבא: "חַיָּה רָעָה אֲכָלָתְהוּ". השנאה חסרת המעצורים של האחים מרקיעה למרומי זוועה עוד יותר מבחילה ביושבם לאכול ליד הבור, עת אחיהם נמק בבור שאין בו מים, ובעודם ישבו "לֶאֱכֹל-לֶחֶם וַיִּשְׁאוּ עֵינֵיהֶם וַיִּרְאוּ וְהִנֵּה אוֹרְחַת יִשְׁמְעֵאלִים" (שם, פסוק כ"ה).
בעקבות המפגש המפתיע עם אורחת הישמעאלים מקבלים האחים החלטה נוספת, הנובעת מגילויי השנאה העיוורת והמצמררת - "לְכוּ וַנִּמְכֵּרְהוּ לַיִּשְׁמְעֵאלִים..." (שם, פסוק כ"ז). גילויי השנאה בתוך בית יעקב הביאו למציאות חיים הרסנית בבית משפחת אחד מאבות האומה היהודית, משפחת יעקב אבינו.
גילויי השנאה בתוך בית החשמונאים הביאו למציאות חיים הרסנית של מלחמות אחים בתוך ממלכת החשמונאים, ולמרבה הכאב, הם שגרמו לתוצאה הרת אסון של הכחדת ממלכת החשמונאים.
מספר המקבים וגם במידה רבה מכתבי יוסף בן מתתיהו אנחנו למדים, שכל ההצלחה הגדולה של מרד החשמונאים, שהחל בשנת 166 לפנה"ס והגיע לנקודת שיא ב-כ"ד בכסלו 164 לפנה"ס בהנהגת יהודה המכבי, עלתה על שרטון של סכסוכים רוויי שנאה תהומית וחסרת בלמים.
מחיר יקר של חיים
השנאה התהומית בין פלגים יריבים ועוינים בתוך החברה היהודית והמתח בין תפיסות העולם של הפרושים ובין אלו של הצדוקים העמיקו במיוחד בימי המלך אלכסנדר ינאי. בימי אלכסנדר ינאי היינו עדים למציאות חיים מדממת של מלחמות אחים שהחלו בשנת 76 לפנה"ס ונמשכו יותר מדי שנים והביאן לתוצאות הרסניות לחברה היהודית.
הרגעים המסחררים של הניצחון החשמונאי, שהביס את האימפריה היוונית, טבעו בעוצמות המתפרצות של השנאה התהומית בתוך ממלכת החשמונאים, שהביאו עד למלחמות אחים, כשהמלך אלכסנדר ינאי מצדד בצדוקים, וגיסו שמעון בן שטח מצדד בפרושים.
פרץ השנאה העיוורת בין תפיסות עולם לא לובן בשיח, המבקש למצוא פתרון, אלא הוא הפך לפֶרֶץ מדמם ואכזרי. על-פי העדות של יוסף בן מתתיהו פֶּרֶץ השנאה גבה מחיר יקר של חיים. 50,000 יהודים מצאו את מותם בשדות הקרב במלחמות אחים והיו גם מקרים של צליבת אנשים. מכאן כבר אצה לה הדרך לגוויעה מוחלטת של ממלכת החשמונאים המפוארת, ולמעשה נהרסו החיים הלאומיים היהודים בארץ ישראל, כשעל כתפי שנאת האחים מוטלת האחריות לתוצאה ההרסנית של הרס חיים לאומיים יהודיים בארץ ישראל.
קריאת פרשת השבוע והקריאה בספר המקבים לרגל חג החנוכה מניעה אותי לדרוש להמיר מהר מאוד את השיח האלים במיוחד בכנסת ישראל בשיח מאופק תוך מתן כבוד לכל דעה. אם נמשיך בדרך, בה מותר לאנשים לצעוק בשערי בית המשפט בישראל "מָוֶת לַבּוֹגֵד" למי שנראה בעיני קבוצה חברתית כבוגד, אנחנו עלולים להגיע מהר מאוד לתוצאות הרות אסון.
הבה ונלמד את הלקח מההיסטוריה הישראלית. העדר מחסומים לביטויי אלימות מילולית גלשו בהיסטוריה שלנו מהר מאוד עד להרס החיים הלאומיים שלנו בארץ ישראל. לתוצאה ההרסנית הזו אסור לנו להגיע, לכן הבה נזרוק לאשפתות את כל גילויי השיח האלים לפני שהם יקרמו עור וגידים של אלימות מדממת והרס החיים הלאומיים שלנו.

תאריך:  27/11/2021   |   עודכן:  27/11/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הלקח מפרשת "מקץ" ומבית החשמונאים
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
לאמץ את הלקח ההיסטורי הנכון
מאמר הפותח צוהר  |  27/11/21 19:44
2
שאור החנוכה יאיר את חיי עמנו
חג חנוכה שמח  |  27/11/21 19:50
3
פך שמן לא מצאנו , ההרה עלינו ל
נס לא קרה לנו  |  28/11/21 09:09
4
שבוע טוב של אור לעם ישראל
שבוע של אור  |  28/11/21 09:20
5
שאורות החנוכייה יאירו את חיינו
אורות החנוכייה  |  29/11/21 11:03
6
שבוע טוב לכל אזרחי ישראל
שבוע טוב עם ישראל  |  4/12/21 14:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
הווריאנט החדש - אומיקרון, יצר מצב חדש המחייב החלטה של קבינט הקורונה: האם לעצור מבצע חיסון הילדים, שהחל לפני מס' ימים, עד שיוברר האם הנגיף החדש עמיד בפני חיסון פייזר/מודרנה; והאם להמתין עד שחיסונים אלה יעודכנו כך שיגוננו מפני הנגיף החדש
אפרים הלפרין
חבר הכנסת רם בן ברק התראיין ברדיו צפון וסיפר על משקפי שמש שקיבל במתנה, והפקידם במזכירות הכנסת    יש לי שאלה לח"כ בן ברק
דן מרגלית
נעשה תיקון קל לעבר - שר המשפטים גדעון סער הציע למרידור לכהן בוועדה שתמנה יועצת או יועץ משפטי בתום כהונתו של ד"ר אביחי מנדלבליט
דן מרגלית
מדוע גויסו כל תותחי הממשלה להתגרות בארצות הברית ברעש, בתופים ובמחולות? מהסיבה הפשוטה שהממשלה רוצה להראות לח"כ בנימין נתניהו כי גם היא יודעת לקלקל יחסים שלא לצורך
רועי אורן
הקנצלר החדש צפוי כאמור להיות אוֹלף שוֹלץ בן ה-63, שכיהן בממשלה היוצאת כשר האוצר וכסגן הקנצלר    שולץ נחשב לפוליטיקאי אפור אך יעיל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il