X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
משרד האוצר הבריטי בדק לראשונה את תפקוד יחידת הביקורת הפנימית במשרדי הממשלה והעלה כי על הביקורת הפנימית להתמקד במניעת הונאה, לכסות את עלויות הפעלתה ולמקסם את מומחיות במתן יעוץ לממשלה
▪  ▪  ▪
דאונינג סטריט 10, לשכת ראש ממשלת בריטניה [צילום: אליסטר גרנט, AP]

ב-2015 הקים משרד האוצר הבריטי את 'יחידת' הביקורת הפנימית הממשלתית 1GIAA. יחידה זו, הנה סוכנות ביצוע (executive agency) המספקת שירותי ביקורת פנימית וחקירת הונאות לכ-¾ מהשלטון המרכזי. במסגרת עבודתה מבצעים המבקרים מיחידה זו הערכות עצמאיות ואובייקטיביות, כמו כמו גם המספקים עצות ותובנה שנועדו להוסיף ערך ולשפר את הניהול.
היחידה שהוקמה כדי לשפר את איכות הביקורת הפנימית הניתנת לממשל המרכזי, פרסמה מספר ניירות מנחים, שהמרכזים שבהם הוא נייר מנחה מ-2019 בנושא חקירות הונאה וכן תקן הביקורת הפנימית GovS 009 (ב-29.7.2021). מסמכים אלה הנם חלק מחבילת תקני ניהול ודרכי עבודה קוהרנטיות המיושמים לאורך שדרת הממשל המרכזי, כדי לספק בסיס יציב למתן הבטחה, ניהול סיכונים ושיפור היכולות.
תקן הביקורת הפנימית GovS 009, המהווה, בדומה לתקנים המקצועים המקובלים של לשכת המבקרים הפנימיים (ה-IIA) נורמה מנחה באשר להיבטים השונים בעבודת הביקורת בגופים ממשלתים, מחייב לערוך אחת לחמש שנים סקירת איכות חיצונית על יחידת הביקורת. מכח תקן זה נערכה לראשונה השנה (2021), במלוא חמש ראשונות להקמת, סקירת איכות שכללה בחינה מקיפה על תפקוד GIAA. הסקר שארך מספר חודשים, והקיף גם את הגופים המבוקרים, בחן האם הסוכנות מקדמת את מטרותיה, והאם היא מנוהלת תוך עמידה בסטנדרטים גבוהים של שקיפות ויעילות.
דוח שפרסם ב-10/2021 משרד האוצר על תוצאות סקירת האיכות2 העלה, בין היתר, את המסקנות והמלצות הבאות:
1. ל-GIAA תפקיד חשוב במתן ביקורת פנימית ושירותי הבטחה (assurance) ליחידות הממשלה השונות ובטיפול חוצה ממשל בסיכונים.
2. כדי להוסיף ערך יחידה זו צריכה לבסס את יכולתה בחקירת הונאה וכן לבחון דרכים להבטיח את יכולותיהם של עובדיה בתחום זה.
3. ה-GIAA צריך לשאוף להשיב את העלויות הישירות הכרוכות בהפעלת יחידת הביקורת הפנימית (עלות שמשרדי הממשלה משלמים בגין הביקורת והחסכון המושג). משרד האוצר קבע כי המימון הדרוש ירד בהדרגה מדי שנה עד אשר יחידת הביקורת הפנימית תמומן מהחזר עלויות מלא עבור השירותים הישירים שלה. המימון של משרד האוצר נעשה כיום בראש ובראשונה כדי להבטיח את התמקצעות היחידה.
4. המלצה נוספת שעלתה היא כי יש לצרף את יחידת הביקורת הפנימית לצוותי קבלת החלטות, לרבות אלה שעוסקים בגיבוש אסטרגיה חוצת משרדי ממשלה. פורומים אלה יספקו ליחידת הביקורת הפנימית הזדמנות לתת פידבק, תוך הסתמכות על מומחיותם הייחודית, וכן להמשיך ולשפר את יכולתם להוספת ערך. דהיינו על משרד האוצר, והממשלת הוד מעלתה באופן רחב יותר, למצוא דרכים להפיק תועלת רבה יותר מהמומחיות ומנקודת התצפית הייחודית של GIAA (כגון הסתייעות בבחינת סיכוני סייבר, התמודדות עם תחומי סיכון סביבתיים, והשלכות אחרות על עתיד חיינו). לשון אחר, יחידת הביקורת הפנימית הנה משאב שעל המבוקרים להשכיל ולמקסם את השימוש בו כדי לקבל ייעוץ בתחום פיתוח מדיניות וניהול סיכונים.
5. יש לקבוע, עד כמה שניתן, יעדים כמותיים ביקורת, וכן לשנות את הבסיס לשירותי ה-GIAA, מהתמקדות בכמות הביקורת (שמספקת הסוכנות לביקורת) להתמקדות בהוספת ערך מוסף.
דוח סקירת האיכות מפנה אם כן זרקור לפעילות שלה יש חשיבות רבה בהבטחת האחריותיות בממשל המרכזי הבריטי. הדוח הנ"ל ודוחות הפעילות השנתיים שמפרסמת סוכנות הביקורת הפנימית מלמדים על חשיבות ההולכת וגוברת שהממשל מייחס לפונקציה זו. מה שמעניין ושונה מהנהוג בישראל, הוא התייחסות לביקורת כפונקציה שצריכה להחזיר את השקעה בה, כאשר משרד האוצר הבריטי משתתף בתקציב הוא עושה זאת לצורך ייעודי כגון הגברת מקצועיות המבקרים, וכן היותה פונקציה העוסקת בהיקף לא מבוטל במניעת הונאה.
סוגיה נוספת חשובה היא ההבנה ההולכת וגוברת בבריטניה לכך שיש לביקורת יכולת להוסיף ערך, ועל הממשל [להבדיל מישראל ששם החובה מכח חוק לזמן את המבקר לדיונים עולה מהתפישה שיש לאפשר למבקר לערוך ביקורת, זאת גם הסיבה שנקבע בחוק כי נוכחות המבקר בדיונים האלה הנם לפי שקול דעתו] להיות אקטיבי כדי למצוא דרכים להעזר בביקורת הפנימית.
אם כן נראה כי בבריטניה, לפחות בכל הקשור לממשל המרכזי, הביקורת הפנימית הנה בעלת ערך רב עבור מקבלי ההחלטות, זאת כיוון שהיא נתפסת פונקציה שיכולה, לאור מומחיותה והיותה בעלת נקודת מבט הוליסטית לתת משוב בעל ערך רב, ומאידך כיוון שפוקנציה זו עוסקת במניעת הונאות. ללא ספק ראיה כזו מזמנת למבקרי הפנים אתגר לא פשוט, שמחייבת אותם בהתמקצעות והרחבת הידע מתמשכים כמעט בכל תחום שבו עוסק הממשל המרכזי.

הערות

1. Government Internal Audit Agency.
2. HM Treasury, Tailored Review: Government Internal Audit Agency, October 2020

הכותב הוא מומחה לביקורת פנימית ניהול סיכונים וציות. מכהן כיו"ר ועדת ציות, אכיפה מנהלית וביקורת בלשכת עורכי הדין ומרצה באוניברסיטת חיפה.
תאריך:  28/11/2021   |   עודכן:  28/11/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נבחנה הביקורת הממשלתית בבריטניה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה קונפורטס
האלימות המילולית ברשתות החברתיות שוברת שיאים כמעט מדי יום    הגיע הזמן לפעול נגדה בכל חזית אפשרית
ארי בוסל
בעוד שאותם "ארגונים של זכויות אדם" היו עד כה אורחים חשובים, בני ברית ובני בית, הרי שעתה יהיה היסוס טרם ישבו אתם בבתי קפה ובמסעדות או יעזרו בהם לכתוב את החלטות הגינוי נגד ישראל בפרלמנט הארופאי או בבית המשפט הפלילי הבינלאומי בהאג
ניקולא יוזגוף אורבך
עיון בספר השירה 'בתוך הרעש הגדול' של יפעת גדות    בספרה החדש של המשוררת יפעת גדות עתידים למצוא הקורא מודעות רגשית גבוהה, אותנטית וכנה, שנגזרת מהכרתה בקיומו של מרחב נפשי דינאמי
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - תמוה, צביעות, לא היטה, כור מחצבתה, לסגור והבייגלה והחור    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    הרבה בריאות, נחת ואושר    שבוע טוב וחנוכה שמח
חיים נוי
דרמה חברתית סוחפת על תנועת הפנתרים השחורים והיו"ר שהיה סוכן משטרה מושתל - תיאטרון בית ליסין    חוויה תיאטרלית מרשימה ומרגשת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il