X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הרצל ובלפור חקק ולטיף ברטוב חשוון תשעט [צילום: תפארת חקק]
אסמהן, את מי את אוהבת
הזמרת אסמהן הייתה דמות סוערת ואניגמטית נכתבו עליה שתי ביוגרפיות, שניסו להתחקות אחר דמותה ואחר אהבותיה המוות המסתורי שלה עורר את החוקרים לברר אפשרות שאסמהן הייתה מרגלת של אחת המעצמות באותה עת, בצד היותה זמרת

בימים אלה ראה אור ספרו השישי של לַטיף בּרטוֹב בסדרה המונומנטאלית על הזֶמר הערבי וגדולי המבַצעים: הספר החדש עוסק בזַמרת אַסמהן, בשיריה ובתרומתה לתרבות המוסיקלית הערבית. דמותה של אַסמהן מעוררת קסם והתרגשות עד היום במיליוני מעריציה. מותה המסתורי הֶעצים את הקסם של דמותה ואת תחושת ההחמצה: יָפייה שובה לב וקולה קול פעמונים. הֱיותה אחותו של פַריד אל אטרַש, אחד מגדולי הזֶמר הערבי המצרי, הופכת את שניהם לאגדה.
לטיף ברטוב וששת ספריו
לטיף ברטוֹב הקדיש עד כה חמישה כרכים לגדולי הזֶמר הערבי, והוא מביא בּסִדרה זו את השירים ואת תרגומם לעברית בצירוף מונוגרפיה על הזמרים עצמם. יצאו לאור עד כה ארבעה כרכים של גדולי הזמר הערבי:
מאה שירים ועוד שיר: אֻם כֻּלת'ום- 2013.
שירים נבחרים של המוזיקאי והזמר מחמד עבְּד (אל) לו'האב-2014.
מבחר משירי הזמיר עבְּד (א)לחַלים חאפט'- 2016.
שירי המוסיקאי והזמר מלך העוּד פַריד (אל) לאַטרש- 2018.
לפני שנה יצא לאור הכרך החמישי, שהוקדש לבני הזוג סַאלימה מוראד ונַאזם אל ע'זָאלי. אל חמשת הגדולים הללו מצטרפת בכרך ו' הזמרת אַסמהן.
נפתח בשיר "הו, מאור העיניים", שאת מילותיו כתב יוּסף בַּדרוּס (מלחין: מֻחַמד (א)לקַצבְּגִי)
הוֹ, מְאוֹר הָעֵינַיִם
אִמְרִי לִי: אֶת מִי אַתְּ אוֹהֶבֶת
מִי מַרְשֶׁה לְעַצְמוֹ כָּמוֹנִי
וּמַסְכִּים לְיִסּוּרִים
אֵיפֹה זֶה שֶׁשּׁוֹלֵט בְּעַצְמוֹ אַחֲרַי
וְשׁוֹכֵחַ אֶת הַתּוֹכֵחָה?
אִמְרִי לִי אֶת מִי אַתְּ אוֹהֶבֶת.
(קטע, עמוד 76)

הביוגרפיה של אסמהן
אסמהן נולדה על הסיפון, סופגת אל דמה את נעימת הים וגליו, את צריחות השחפים והמוזיקה המשכרת של ציפּורי השיר על תורן האונייה
▪  ▪  ▪

אסמהן נולדה ב-25 בנובמבר 1912 בשמה המקורי אַמאל אל (א)ל אטרש, אחות של הזמר פַריד אִל אטרש. לפני המעבר למצרים, הייתה זמרת ושחקנית דרוזית. לאחר ההגירה למצרים, היא הייתה לאחת מגדולות הזֶמר במצרים, וּשמה נזכר בנשימה אחת עם אֻם כלתום ולַילא מֻראד. אביה היה פַהד, מאזור ג'בְּל אל דרוז (הר הדרוזים) בסוריה.
אמה הייתה הנסיכה עַליא. בדמדומי האימפריה העות'מנית, האב שימש מושל של מחוז דימרגי בטורקיה, וכאשר קרסה טורקיה, ברחה המשפחה מאִזמיר לבֵירות, ואַסמהן נולדה על הסיפּון, סופגת אל דמה את נעימת הים וגליו, את צריחות השחפים והמוזיקה המשכֶּרת של ציפּורי השיר על תורן האונייה. החרדה מן העומד לבוא הייתה רבה, והפעוטה נקראה אז "אַמאל": תִקווה.
לאחר שפַריד רכש לו מעמד של זַמר במצרים, הוא אֵרח בביתם את המוסיקאי דאוד חוסְני, ולאחר שזה שמע את קולה של אַסמהן, החלה הקריירה המוסיקלית שלה. הוא העניק לה את שם הבמה "אַסמהן", ובקולה הייחודי היא כבשה את הקהל במצרים.
בגיל 14, כבר הופיעה בבית האופֶּרה בקהיר והוחתמה על-ידי חברת תקליטים. כך יצא לאור התקליט "להט לבּי" (יא נָאר פֻאַדי). המשפחה ביקשה להשׂיא אותה לבן דודה, הנסיך חַסן אל אטרש. היא נאלצה לחזור לסוריה, וכך נולדה בתה כַּאמיליה. לאחר כישלון נישׂואיה, חזרה למצרים, וכך התחדשה הקריירה המוסיקלית. אַסמהן נישׂאה עוד שלוש פעמים, ובכל פעם הקשר לא החזיק מעמד.

הלב הוא מה שנשאר
איסמהן מתוך הסרט אהבה ונקמה [צילום: בלפור חקק צילום מסך]
סמוך לסיום הצילומים היא נהרגה בתאונה מסתורית התסריטאי נאלץ לשנות את סוף העלילה במותה של הגיבורה הראשית
▪  ▪  ▪

אַסמהן הקפידה לבחור את שיריה ואת המלחינים והכותבים. השירים שבחרה לשיר היו שירים רומנטיים, שירי הלב השבור. למקרא השירים שבחרה לשיר, אנו נזכרים בַּדברים: "הלֵב הוא מה שנשאר לי אחרי שלקחו ממני את השֵׂכל, ולכן הלב כּבד, מעומס הגֵאוּת שמילאתי אותו". כך כתב רולאן בארת' ב"שִׂיח אהבה" (הוצאת שוקן, 1981).
אסמהן שרה:
מָתַי תֵּדַע, מָתַי תֵּדַע שֶׁאֲנִי אוֹהֶבֶת אוֹתְךָ?
מָתַי תֵּדַע, מָתַי תֵּדַע.
אֲנִי מְשׂוֹחַחַת עִם דְּמוּתְךָ, מְיַחֶלֶת לִרְאוֹתְךָ.
אַף פַּעַם לֹא רִחַמְתָּ עָלַי וְאֵינְךָ שׁוֹאֵל עָלַי
עַד מָתַי תַּמְשִׁיךְ לְהָבִיךְ אֶת מַחְשַׁבְתִּי?
הוֹ אַתָּה, שֶׁאַהֲבָתְךָ בְּדִמְיוֹנִי, בְּרוּחִי וּבְדָמִי
מָתַי תֵּדַע שֶׁאֲנִי אוֹהֶבֶת אוֹתְךָ?
כך שרה אסמהן את מילותיו של המשורר מאמון (אל)שנאו'י, "אני אוהבת" (עמ' 27). השיר היה חלק מן הפסקול של הסרט "אהבה ונקמה", 1944.
[אהובי, בוא אליי/ שרה: אסמהן]
כאן המקום לספר שאַסמהן הצליחה לא רק כזמרת, היא הייתה גם שַׂחקנית קולנוע. המראֶה שלה היה שובר קופות, לא פחות מן הקול שלה. יפייה היה עוצר נשימה. סרטה הראשון היה "נצחון הנעורים" (1941), והיא כּיכבה בו לצד אחיה פַריד (א)ל אטרש. כאמור, סרטה השני היה "אהבה ונקמה", וסמוּך לסיום הצילומים היא נהרגה בתאונה מסתורית. התסריטאי נאלץ לשנות את סוף העלילה במותה של הגיבורה הראשית. שירי סרט זה אהובים על הקהל המצרי עד היום. האִמרה החסידית "אין לך דבר שלֵם יותר מלב שבוּר" התאמתה בצורה קיצונית. לא רק שלִבּה נשבּר, היא סיימה את חייה באופן מעציב מאוד. שירים שהיא שרה נכללו גם אחרי מותה בסרטו של עבד אלו'האב "יום מאושר": היא ביצעה מספר דוּאֶטים עם עַבְּד אִלו'הַב, והם היו לחלק מן הסרט הזה.
"אורו של הירח משכר אותי"
והנה שירו של מאמוּן שַנאוִ'י "אני אוהבת":
אֲנִי אוֹהֶבֶת אֶת הַיָּרֵחַ
כִּי אוֹרוֹ מְשַׁכֵּר אוֹתִי
אֲנִי מְבַלָּה אִתּוֹ אֶת הַלַּיְלָה
הוּא מֵבִיא אֶת לִבִּי לִידֵי שִׁכְרוּת
וְהָעוֹלָם יִהְיֶה שִׂיחוֹת וּלְחִישׁוֹת
אֶל תּוֹךְ הַלַּיְלָה
מִי שֶׁיֹּאמַר לִי "אֲנִי אוֹהֵב"
אַשְׁקֶה אוֹתוֹ בְּקָפֶה
אֲנִי אֲנִי אֲנִי אוֹהֶבֶת.
הוֹ אַתָּה, שֶׁאֵינְךָ יָשֵׁן עַד הַבֹּקֶר
אוּלַי תִּלְגֹּם מִיָּדִי פִינְגָ'אן שֶׁל קָפֶה?
(עמ' 33)
הזמרת אַסמהן הייתה דמות סוערת ואניגמטית. נכתבו עליה שתי ביוגרפיות, שניסו להתחקות אחר דמותה ואחר אהבותיה. המוות המסתורי שלה עורר את החוקרים לברר אפשרות שאַסמהן הייתה מרגלת של אחת המעצמות באותה עת, בצד היותה זַמרת. המוות שלה נראה לוּט בסוד ובמסתורין, לכן עולָה הסברה שהיא נרצחה במאבק בין הכוחות שפעלו באותה תקופה.
[אסמהן כשחקנית בסרט מצרי]

אסמהן בירושלים במלון 'המלך דויד'
הילה של מרגלת [צילום: יוטיוב]
יש תיאוריה המפליגה וטוענת שהייתה סוכנת כפולה, ומשהתברר לבריטים שמעלה באמונם, הם חיסלו אותה
▪  ▪  ▪

אני עצמי התחלתי לגלות בה עניין, כשהתברר לי שאסמהן הייתה בירושלים והתארחה למשך חדשיים במלון המלך דויד. האִם קִיימה כאן מסע הופעות, או שהיה זה חלק מפעילותה הסודית כאן? זה עורר את סקרנותי. שאלתי אז גם את חבריי הדרוזים בדלית אל כרמל, שידוע לי שהם שבויים בקִסמה (עקב מוצאה הדרוזי). ידוע לי על משפחה דרוזית שקראה לבן וַ'חיד (דמותו של פַריד בסרטיו) וְלבַּת - אַמאל (שמה המקורי של אַסמהן).
איך היא נספְּתה? היא נסעה במונית לכיוון רַאס אל בָּאר, לחברותיה. במוניות של אז, הנוסע יושב מאחור, אך אין דלתות יציאה במושב האחורי. המכונית סטתה מן הדרך הראשית אל הנילוס, ומשהחלה המונית לטבוע, הנהג פָּתח את דלת המונית וחילץ את עצמו. כך נוצרה תיאוריית הקונספירציה, שבמאבק המעצמות בריטניה וצרפת, חיסלו הבריטים את אסמהן, משהתברר להם שהיא משרתת את צרפת.
יש תיאוריה המפליגה וטוענת שהייתה סוכנת כפולה, ומשהתברר לבריטים שמעלה באמונם, הם חיסלו אותה. כך נעטפה דמותה של הזמרת הכריזמטית בהִלָה של מרַגלת, נוסח 'מאטה הארי'. היא נהרגה ב-14 ביולי 1944, בת 32 במותה. חייה הסתיימו בהיותה כה צעירה וכה מצליחה. התברר לי משיטוט באינטרנט שבִּתה כּאמיליה חיה בלבנון, והיא נשׂואה למשפחת ג'ונבּלאט.
תיאוריית קונספירציה עממית ייחסה את מותה, לחיסול יזום של הזמרת אם כלתום, שראתה בה מתחרה ויריבה. אין שום ביסוס לדעה זו, שמחפשת יצרים גם בעולם המוזיקה.
הקובץ בעריכת

לטיף ברטוב
לטיף אבּוּ לְ-חֵ'יר - ברטוב [צילום: יוטיוב]
לטיף ברטוב מתעד את הזמר הערבי, שיש לו שוחרים ואוהבים בעולם כולו וגם בישראל
▪  ▪  ▪

הקובץ שיצא לאור ביוזמתו של לטיף ברטוב כולל את תרגומיו לשירי הזמר שהיא שרה. הוא כתב גם מונוגרפיה על חייה ופועלה. נכללו בקובץ: השירים שהיא שרה סולו, וגם שירי דואט עם אחיה פריד (א)ל אטרש, וכן שירים עם עבד אלו'אהב. בכל שיר משירי הזמר בקובץ מופיעים שם המלחין ושם הכותב.
זה המקום לשבח את פעילותו של לטיף ברטוב לתעד את הזמר הערבי, שיש לו שוחרים ואוהבים בעולם כולו וגם בישראל. הוא עונה על צורך של ישראלית רבים, שמחפשים שילוב תרבויות, ונחשפו מאז ילדותם לקסם של הזמר הערבי.
מיד כשהחל לטיף ברטוב בפרסום סדרה חשובה זו, קיימנו שיחה עמו על מפעל זה. [הרצל ובלפור חקק/שיחה עם לטיף ברטוב]
בתקופה שבּה שודרו בערוץ הראשון (בהיותו אז בלעדי), סרטי יום שישי, הוקרנו אז סרטים מאוצר הסרטים של הקולנוע המצרי. הפינה הזאת של "סרט יום שישי" רכשה לה אז מעריצים רבים בכל העדות ובכל המגזרים, והייתה תחושה של טעימה מן התרבות המצרית ומן המוזיקה הגדולה שנוצרה שם.
ישראלים, שלא ידעו עד אז על אום כֻּלת'וּם ושיריה, על פַריד אל אַטרש, על עְּדול חַאלים חאפז (חאפט') ועל שיריו יוצאי הדופן של עבד-אלו'אהב, גילו אז את הקסם הזה והלכו שֶבי אחריו. כך הם נחשׂפו אז גם לסרטים שבהם כּיכבה אַסמהן, וגם לשיריה המרגשים ומסעירים.
הסרטים הערביים הוקרנו בילדותנו בבתי הקולנוע "אוריון" ו"אורנע" בירושלים, והגענו אליהם כילדים עם הורינו. בספרי שירינו (הכוונה אליי ואל אחי התאום המשורר הרצל חקק) הקדשנו מספר שירים לאֻם כֻּלת'ום, פַריד אל אטרש, ליילא מֻראד, אַסמהן, פַיירוז ועוד. לכן, שַׂשְׂנו כמוצאי שלל רב על ספריו של לטיף ברטוב. מלבד המורשת היהודית שקיבלנו ממשפחתנו, ירשנו גם את תיבת התְהודה של המוזיקה היפה, שהִקסימה את משפחתנו, ומקורה במִזרח.
הנה השיר שלי על אַסמהן:
אַסמהן / בלפור חקק
אַסְמַהַן הִגִּיעָה לִירוּשָׁלַיִם
לִמְלוֹן הַמֶּלֶךְ דָּוִד
פָּרְשׂוּ לְרַגְלֶיהָ שָׁטִיחַ שֶׁל נְסִיכוֹת
אָמְרוּ לָהּ: מַה יָפִית
בָּעֶרֶב רָקְדָה בַּלּוֹבִּי
רִקּוּדֵי טַאנְגוֹ וְגַם וַאלְס
לָבְשָׁה שִׂמְלַת מַחְשׂוֹף
וּבָאוּלָם הוּטַל הַס.
אַסְמַהַן יָצְאָה אֶל חַבְרוֹתֶיהָ
מֵעֵבֵר לַנָּהָר, בְּרַאס אִל בַּר
לִבָּהּ הָיָה חָצוּי
וְיֵשׁ אוֹמְרִים נִשְׁבָּר.
הַמְּכוֹנִית שָׁקְעָה בַּנָּהָר
וְאִתָּהּ אַסְמַהַן
וְאָנוּ נוֹתַרְנוּ מִתְגַּעְגְּעִים
וְאָנוּ נוֹתַרְנוּ מְחַכִּים לָהּ
בִּמְלוֹן הַמֶּלֶךְ דָּוִד
יְרוּשָׁלַיִם,
כָּאן.

לטיף ברטוב אסמהאן, שירי הזמרת המפורסמת, צילום עטיפה 2022 [צילום: תפארת חקק]
לטיף ברטוב, אַסמהאן - שירי הזמרת המפורסמת, הוצאת המחבר, ירושלים 127 עמ', 2022.
תאריך:  29/03/2022   |   עודכן:  29/03/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אסמהן, את מי את אוהבת
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
תודה לך על פתיחת הצוהר המרגש! ל"ת
א. וינשטיין  |  29/03/22 09:36
2
תודה לבלפור חקק על החווייה
איתן..  |  30/03/22 19:55
3
תודה
בלפור חקק  |  30/03/22 21:52
4
כתבה יפה.
איציק .  |  9/01/23 01:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יאיר נבות
בכירים אחרים, אולי כולל פוטין, שוהים כעת ובתקופה האחרונה בבונקר גרעיני ליד אופה בהרי אוראל, לפי נתוני טיסה עדכניים, שמצביעים על תנועת טיסות חריגה בהיקפה של מטוסים ממלכתיים רוסים בין מוסקבה לסיביר. ייתכן שזו גם הסיבה להיעלמותו של שר ההגנה שוייגו לזמן רב כל כך. אם אכן כך, וזו רק הנחה ולא קביעה או שפוטין וראשי המשטר חוששים לשלומם האישי או שיש סיבה אחרת - למשל כוונה להשתמש בנשק כימי
יוני בן-מנחם
ירדן התחמקה מהשתתפות במפגש שרי החוץ הערביים בשדה בוקר והמלך עבדאללה נפגש עם יו"ר הרש"פ כאקט של תמיכה בפלשתינים. ירדן חוששת מהסלמה בשטחים במהלך חודש רמדאן שעלולה לזלוג לשטחה ולערער את יציבות הממלכה
יאיר נבות
זלנסקי הודיע כי הוא מוכן לדון במסגרת המו"מ באפשרות של מעמד "ניטראלי" לאוקראינה, כמו גם בפשרות באשר למעמד של חבל דונבאס במזרח אוקראינה, אך איננו מוכן לדון בפירוזה של אוקראינה מנשק.
יעקב קורי
בצוק העיתים מתרחשים לא מעט ניסים והסינים צודקים כשהם אומרים שכל משבר יוצר הזדמנות. ישראל קמה בשעה האפילה ביותר של העם היהודי כאשר 5 צבאות ערב יחד עם כנופיות הפלשתינים רצו להשלים את מלאכתו של היטלר
רבקה שפק-ליסק
לוח עופרת שנתגלה על הר עיבל בשומרון מזכיר את אלוהי ישראל בשמו שהיה מוכר רק לישראלים    ממצא זה מוכיח מעל לכל ספק שבמאה ה-13 לפנה"ס היו כבר הישראלים בארץ
רשימות נוספות
חוקרת בתצפית  /  שרון מגנזי
הדר הכנסת  /  עידן יוסף
הניצחון של מלכי  /  מאיר חוטקובסקי
פרוכת מילים לזכרו של הסופר אמנון שמוש  /  בלפור חקק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il