X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ילד מניח שוקולד על קברו של אביו רוסלן נצ'יפורנקו בבית הקברות בבוצ'ה, בפאתי קייב [צילום: פטרוס ג'יאנקוריס/AP]
תשקיף על מלחמת רוסיה אוקראינה
אנו כבר 76 ימים{1} לאחר פרוץ מלחמת רוסיה אוקראינה. היו "משקיפים" שקצבו לה זמן "קצרצר" וניצחון רוסי מוחץ והיו גם מי שצפו ועדיין צופים תבוסה לרוסים. כיום התמונה מעורפלת יותר ונראה שהכול מבינים שרוסיה מנהלת מאבק שונה מזה שייחס לה - מלחמת בזק והכרעה בנוק-אאוט. המערב מפיץ לא מעט סיפורים שאינם מתאמתים וכיום הדעות והתובנות החלטיות פחות. ננסה להעריך לאן "נוסעת הרכבת"

המלחמה באוקראינה אינה מתנהלת כפי שציפו משקיפים במערב ומהלכי המלחמה הרוסיים נראים מהוססים. המערב "תפס ראש" במסע החרמות שלו נגד רוסיה ולמעשה מנהל נגדה מלחמה קרה שמורכבת מחרם כלכלי ופוליטי, אספקת נשק מסיבית לאוקראינה למעט נשק אסטרטגי מובהק, מלחמת תקשורת ותדמית ומלחמת סייבר חלקית. באותה הזדמנות ממש, הוא מכין את צירופן הפורמלי של פינלנד ושבדיה לנאט"ו ומרכז כוחות ליד גבולות המדינות הבלטיות - ליטא, לטביה ואסטוניה - כהרתעה מפני פלישה רוסית למדינות אלה שהצטרפו למעשה לנאט"ו.
אין ספק שרוסיה סברה שאוקראינה לא תצא להילחם נגדה כיריב שווה כוחות. אולם הבנתה של אוקראינה שמלחמה כלשהי היא הדרך היחידה שלה להימלט מ"חסות רוסית" מלאה לטווח ארוך מאוד, היא המנחה את מדיניותה. הוויכוח מתנהל כרגע בשני מישורים: המישור ההצהרתי והמעשי; הראשון שמור בעיקר לאוקראינה והשני - לרוסיה. במצב זה חייבת רוסיה להבטיח את האינטרסים העיקריים שלה במרכז החזית מול המערב במזרח אירופה: אוקראינה, בלרוס, פולין ומולדובה. בעוד פולין אינה מוגדרת כרגע כיעד רוסי מובהק, מזרח ודרום אוקראינה וניתוקה של האחרונה מהים השחור ומים אזוב, הן מטרות-מלחמה מוצהרות.
לפיכך גם ויתרה רוסיה על חלק מכיבושיה בצפון אוקראינה, שכן גבול הצפון בחלקו הוא גבול רוסי "טהור" ובחלקו גבול בלרוסי. כאשר תשלוט רוסיה במולדובה (חלק מתוכניתו המוצהרת של פוטין) ויעמוד לרשותה מסדרון יבשתי ובמקביל לו מסדרון ימי חופשיים משליטה זרה, יוכל אם ירצה בכך לבצע חיתוך של אוקראינה מאירופה הנא"טואיסטית, באמצעות תנועת מלקחיים מצפון ודרום ולסיים המערכה בכיבוש לבוב. אופי ההסדרים והערבויות שיושגו עם אוקראינה, מולדובה והמערב (ארה"ב) ישפיעו על החלטותיו אלה.
בינתיים משלימה רוסיה את כיבוש המזרח (כנראה עד לדנייפר) והדרום, מגדילה את היקף היציאה של פליטים אוקראינים לאירופה, לומדת את הנשק המערבי החדיש שסופק לאוקראינה ונתפס בחלקו על -ידה ונערכת לאפשרות שתצטרך להילחם בו באינטנסיביות גם באזורי הצפון והמרכז. אין להתפלא אם לצורך השלמת המהלך האסטרטגי הרוסי של ייצוב
קווי הגנה במערב מול נאט"ו, מכינה רוסיה תיגבור ניכר של כוחות היבשה שלה (ויש לה רזרבות לשם כך)2, אותם תפעיל במהלך חד ומפתיע בשעה שתראה זאת לנכון.
התנהלות אוקראינה במלחמה נגזרת להערכתי בעיקר מהשיקולים הבאים: שמירת המורל הלאומי וצימצום מרחב ההתפשטות הרוסי בהנחה שזהו עניין שאפשר יהיה להתמקח עליו. אולם אוקראינה אינה יודעת עדיין בוודאות מהו גבול המינימום של רוסיה ואפשר שגבול זה הוא בכלל פונקציה של התנהלות אוקראינה והמערב. נראה שמטרת הדיון האוקראיני תהיה ויתור על הצטרפות לנאט"ו והצטיידות בנשק אסטרטגי מערבי, תוך צימצום השטחים שיסופחו בפועל לרוסיה.3 הסדר בשאלת הפליטים וחזרת פליטים שנמלטו, והתמקחויות שונות לגבי הסדרי השיקום של נזקי המלחמה לרבות דיון בשאלת פיצויים ששני הצדדים עשויים לדרוש בגין מהלכים של הצד השני.
ההסדר עם אוקראינה יחייב מעורבות אמריקנית ונאט"ואית להבטחת קווי הגבול וההסדרים לכל אורכו של קו החזית הרוסית-נאט"ואית, במקביל להפסקת הלחימה ומיצוב עדכני של הכוחות.
אינני מקבל כפשוטם את דיווחי המערב בדבר קשיים בם נתקלת כביכול רוסיה בהוצאת תוכניותיה אל הפועל. רוסיה פועלת כמעצמה ותוכניותיה אינן מוגבלות לאוקראינה בלבד. אין לה צורך בכיבוש שטחים כהוכחת יכולות התמרון של כוחות היבשה שלה. מאידך-גיסא, ככל שתשלוט בשטח נרחב יותר יידרשו לה חיל מצב וכוחות אבטחה גדולים יותר ותהיה חשופה ללחימת גרילה ולשחיקה שוטפת מתמשכת, כמו גם לניהול לוגיסטי מורכב ויקר. על-כן, כאשר תגיע שעת ההכרעה, תפעל אחרת.
הדבר היחיד שאינו נהיר די הצורך בהתנהלות הרוסית הנוכחית הוא ההתייחסות שוות-הנפש של רוסיה לאספקת הנשק והאמל"ח המסיביות של המערב לאוקראינה. כאן אפשריים מספר הסברים ובעצם כנראה צירוף של כולם יחד:
  • הנחת יד על נשק מערבי שתאפשר כאמור לימוד תכונותיו ופיתוח תו"ל מנטרל.
  • ריקון הרזרבות של המערב והקטנת גמישות התגובה שלו בלחימה ושחיקה מתמשכות.
  • עדיין לא ראינו בקרב את ח"א והשריון הרוסיים המתקדמים, דבר המאפשר הפתעות בעתיד מול ההערכות הנוכחית.
  • רוסיה מעוניינת בניקוי אוקראינה מאזרחים "מתקדמים" (פוסט-מודרניים) ובעיתיים. שלב זה של המלחמה מגדיל את היקף הפליטוּת של חוגים אלה. כיום נאמד מספר הפליטים ב-5.5 -6 מיליון והצפי הוא שיגיע אם ינתן לו מספיק זמן נוסף עד כ-10 מיליון (כ-25% מהאוכלוסייה).
  • רוסיה מאמנת את צבאה במלחמה זו לשלבים מאוחרים יותר שלה בהם תידרש ממנו הכרה טובה יותר של האויב ויעילות משופרת בלוחמת תנועה. הכוחות היותר חלשים נשחקים עתה ובשטח יופיעו ויפעלו כוחות מתוגברים חזקים וטובים יותר.
  • איננו יודעים אילו מהלכים גלובליים נוספים מכינים הרוסים באסיה בשיתוף עם סין. יש לזכור את ממדיה העצומים של רוסיה המגיעים במזרח עד קרוב לאלסקה וגובלים בדרום בסין, בקווקז ועוד. העצבנות האמריקנית מובנת, אבל ספק אם היא מחוללת תגובות אמריקניות נכונות, כשהנזק הכלכלי הנובע מהחרמות הנוכחיים עתיד להשפיע לרעה על כלכלת ארה"ב ואינו תורם דבר לאירופה. נאט"ו - הנתח האירופי - איננו משתתף בלחימה וספק אם היה משנה משמעותית את התמונה בעימות כולל, שעבורו הייתה רוסיה עורכת גיוס מלא. בינתיים גרמניה היא המדינה היחידה שגילתה סימני התעוררות מסוימים מיד אחרי הפלישה הרוסית, אך אין לפי שעה סימנים מובהקים שהיא ממשיכה בכך במרס.
את "המבצע" של פוטין באוקראינה נכון לראות כראשיתו של תהליך עיצוב מחדש של העמדות באזורי ההשפעה בגבול שבין רוסיה למערב (נאט"ו) באירופה. המרחב בין מטרות המינימום לאופטימום הרצוי לו נראה נרחב למדי. מאידך ניסיון המערב לשחוק באמצעות הלחימה האוקראינית ומלחמה קרה כלכלית את כוחה של רוסיה, עלול להתברר דווקא כחרב פיפיות, בדמות צימצום נכונותו של פוטין לפשרות.

הערות

1. המלחמה החלה ב-24.2.2022.
2. לפי הפרסומים השכיחים במערב – SIPRI ואחרים - מונה הצבא הסדיר הרוסי כ – 1 מיליון חיילים וצבא המילואים עוד כ-2 מיליון. כ"כ לא ראינו במלחמה באוקראינה אצת ח"א הרוסי במלוא כוחו בעיקר המטוסים החדישים ולא את השיריון המתקדם ביותר.
3. בשלב זה עדיין מדבר נשיא אוקראינה על דרישה לנסיגה רוסית כוללת מאוקראינה, אבל אינני נוטה להאמין שפוטין יתפתה לדרישה זו אחרי כל מה שהוא משקיע במלחמה ואחרי העמדות שמפעיל נגדו המערב...

תאריך:  12/05/2022   |   עודכן:  12/05/2022
+ארה"ב: תומכים בבקשות פינלנד ושבדיה להצטרפות לנאט"ו
00:55 13/05/22  |  איציק וולף

ארצות הברית צפויה לתמוך בבקשות של פינלנד ושל שבדיה להצטרפות לברית נאט"ו. כך הודיעה (יום ה', 12.5.22) דוברת הבית הלבן.

+הכל תלוי במידת מימוש בקשת ההצטרפות לנאט"ו
23:59 12/05/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה

אם ברית נאט"ו תחליט להפוך את פינלנד וגבולה עם רוסיה למעין "מאחז קדמי" עם ריכוזי כוחות משמעותיים זה עניין אחד, אך אם לא כך יהיה - יהיו השלכות אחרות וקטנות יותר

ראש ממשלת פינלנד, סאנה מרטין [צילום: ג'ון מקדוגל/AP]
+רוסיה מאיימת: נגיב צבאית על בקשת פינלנד להצטרף לנאט"ו
22:47 12/05/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

מוסקבה הגדירה את הודעת פינלנד על כוונתה להצטרף לברית הצפון אטלנטית כאיום צבאי על רוסיה  ▪  מועצת זכויות האדם של האו"ם החליטה לפתוח בחקירת פשעי מלחמה שבוצעו באוקראינה

"בקשת הצטרפות לנאט"ו - איום על רוסיה" [צילום: הקטור פוסטינה, AP]
+שר ההגנה הבריטי: בטווח הארוך פוטין כבר הפסיד
19:43 12/05/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

בן וולאס אומר שבריטניה תבוא לעזרתן של שבדיה ופינלנד אם רוסיה תתקוף אותן בשל כוונתן להצטרף לנאט"ו  ▪  "המלחמה יכולה להסתיים בתרחיש קוריאה של חלוקה וקיפאון, או בתרחיש וייטנאם של נסיגת המעצמה הזרה"

וולאס. פוטין מקשה על עצמו [צילום: אוליבר מאטיס ואנדיי אנדייצ'נקו, AP]
+כיצד צריך לטפל בפוטין
14:04 12/05/22  |  ארווין קליין   |   לרשימה המלאה

עכשיו כשפוטין ספג מהלומה קשה והתגלה במלוא חולשתו, יש לנצל את המומנטום ולהכות בברזל בעודו חם

פוטין. חי טוב [צילום: Mikhail Metzel, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP]
+פינלנד הודיעה: מעוניינים להצטרף לנאט"ו
11:39 12/05/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה

ביום שלישי בשבוע הבא צפוי הנשיא הפיני ניניסטו להגיע לביקור רשמי בשטוקהולם, וכל ההערכות הן שבמסגרת הביקור יכריזו הוא ור"מ שבדיה אנדרסון באופן משותף על כוונתם להגיש בקשת הצטרפות לברית נאט"ו

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, משמאל, ונשיא פינלנד סאולי נייניסטו [צילום: פרנק אוגשטיין/AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תשקיף על מלחמת רוסיה אוקראינה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
תשקיף על מלחמת רוסיה אוק'
אורח  |  12/05/22 21:44
 
- זו דעת המערב
רפי לאופרט  |  13/05/22 09:33
2
חוסר הבנה משווע
שמים וארץ  |  13/05/22 12:44
 
- אכן שמים וארץ...
רפי לאופרט  |  15/05/22 18:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
יאיר נבות
ביום שלישי בשבוע הבא צפוי הנשיא הפיני ניניסטו להגיע לביקור רשמי בשטוקהולם, וכל ההערכות הן שבמסגרת הביקור יכריזו הוא ור"מ שבדיה אנדרסון באופן משותף על כוונתם להגיש בקשת הצטרפות לברית נאט"ו
יאיר נבות
במסיבת העיתונאים שערכו שני ראשי הממשלה עם תום השיחות בדרום מזרח שוודיה, אמר ג'ונסון: ״המלחמה באוקראינה מאלצת את כולנו לקבל החלטות קשות"    דובר הקרמלין: "עוקבים מקרוב"
עידן יוסף
בילד: הסמכויות לניהול המלחמה באוקראינה היו אמורות להיות במקור של שירות הביון הצבאי    לאחר שלנשיא רוסיה התברר שחבריו הוותיקים בשירות החשאי הפנימי נחלו תבוסה בזירות רבות החליט להפקיע מהם את הסמכות
איתמר לוין
הפרשן הבכיר מזהיר מפני היגררות למלחמה ישירה עם רוסיה – או בשל התרברבות בסיוע שניתן לאוקראינה בחיסול גנרלים ובהטבעת "מוסקבה" או בשל קשרים הדוקים מדי עם קייב
יאיר נבות
חבילת הסיוע המקורית עמדה על 33 מיליארד דולר אך לאחר שראשי הסיעות בקונגרס הגיעו להסכמה על הגדלתה התווספו לה עוד 6.8 מיליארד דולר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il