X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
משטרת תימן באתר בצנעא שאותו תקפו מטוסים סעודים [צילום: הני מוחמד/AP]
מדוע ההסכם הסעודי-אירני ייכשל
ההסכם שנחתם בין סעודיה לאירן על חידוש הקשרים לפני כשבועיים עורר חששות בישראל ואופטימיות בעולם הערבי. הוא נחשב לתרגיל מבריק בדיפלומטיה של אירן, תוך ניצול המלחמה הקרה בין סין לארה"ב, לשבירת המצור עליה. אך למעשה, סיכוייו של ההסכם להצליח קלושים מכל הסיבות האפשריות. מדוע ארה"ב וישראל ייצאו בסוף נשכרות?
סעודיה: נורמליזציה תמורת גרעין?
ד"ר יואל גוז'נסקי
סעודיה עשויה להתנות את קידום יחסיה עם ישראל במתן אישור אמריקני להתקדמות בתוכנית הגרעין שלה * זהו מחיר שאסור יהיה לישראל להסכים לו
לרשימה המלאה

אין צורך לחשוש מחידוש יחסי סעודיה-אירן
ירון פרידמן
השתיים חידשו את יחסיהן הדיפלומטיים אחרי נתק של שבע שנים. צעד זה עורר תגובות מוגזמות בפוליטיקה ובתקשורת הישראלית. מדוע אין מדובר למעשה בצעד משמעותי או מהפכני, ומדוע אין בו איום אמיתי על ישראל?
לרשימה המלאה

סעודיה ואירן התקרבו, סין יצאה נשכרת
איתמר לוין
התיווך הסיני בחידוש היחסים הדיפלומטיים בין שתי היריבות אולי לא היה חיוני, אבל מהווה איתות ברור לשאיפותיו של שי - מנתח ניו-יורק טיימס
לרשימה המלאה

להסכם הסעודי-אירני אין כמעט סיכוי להצליח. ברשימה הקודמת סקרנו את האיבה הארוכה בין שתי המדינות ברמות הפוליטיות, התחרות על הנפט והמשקעים הדתיים הסונים-שיעים העתיקים. כעת נתייחס לסוגיות שלא יאפשרו ל"הסכם ההיסטורי" להחזיק מעמד בטווח הארוך:
פראי אדם מתימן
הסוגיה המרכזית המעסיקה את הסעודים היא האינטרס להפסיק את המלחמה בתימן, המתנהלת על גבולה הדרומי הארוך מאוד של סעודיה (מאות קילומטרים). הצבא הסעודי לא יכול לסגור הרמטית את הגבול עם שטח בשליטתו של ארגון הטרור השיעי. בנוסף, אירן מספקת לחות'ים בהתמדה טילים שהטווח שלהם רק הולך וגדל והם מאיימים על כל הממלכה.
בעקבות ההסכם, כך מקווים בסעודיה, תרסן אירן את החות'ים ותדרוש מהם לחתום על הסכם חדש וממושך להפסקת-אש. אלא שהנתונים בשטח מראים כי החות'ים אינם חיזבאללה והם אינם סרים להוראותיה של טהרן. בשבוע שעבר, רק כמה ימים אחרי חתימת ההסכם הסעודי-אירני, שיגרו החות'ים מל"ט לדרום בניסיון לחסל את מוחסן א-דאערי, שר הביטחון של ממשלת עדן, זו הנתמכת ע"י סעודיה והאמירויות. המסר ברור: המאבק שלנו ממשיך ללא קשר להתפתחויות באזור. א-דאערי היה בסיור דרומית לעיר תעז וניצל בנס, אך חלק מאנשיו נהרגו ונפצעו.
החות'ים מדברים כל הזמן על סעודיה כבעלת בריתם של "היהודים-הציונים" והתעמולה שלהם אנטישמית בגלוי. בנוסף, החות'ים מנהלים בימים אלה מלחמה כלכלית נגד בעלי הברית של סעודיה. החות'ים הקפיאו את כל חשבונות הבנק המנוהלים באזורי שליטתם והכריזו כי מסוף חודש מרס יאסרו על חברות מערביות להנחית מטוסים בשדה התעופה של צנעא, בירת תימן, הנתונה לשליטתם.
באופן כללי, מתנהלים החות'ים כארגון טרור קיצוני, מטורף וחסר אחריות. החות'ים הפרו מאות פעמים את הסכמי הפסקת האש עם סעודיה שנחתמו בתיווכם של האו"ם ונסיכויות עומאן וכוויית. למעשה, החות'ים אינם מעוניינים בהפסקת הלחימה, אלא שואפים להרחיב את שטחי שליטתם דרומית למחוז תעז ומזרחית לאזור מארב. החות'ים מצטלמים בגאווה כשהם מסטולים ולועסים גת 24/7, עמוסים בנשק (קלאץ' על הגב, אקדחים בכיסים וגם סכין מסורתית בחגורה לפי מיטב המסורת הבדואית של האזור). בניגוד לחיזבאללה, מדובר בארגון שתפס טרמפ על מאמצי ההשתלטות האירנית במזרח התיכון. שלא כמו חיזבאללה, החו'תים אינם ארגון שנוסד בהשראתה של המהפכה באירן, אלא רק נתמך ע"י אירן בנשק וכנראה גם מתודרך טקטית ע"י יועצים מאירן ומחיזבאללה-לבנון.
יש לציין כי החות'ים הם שיעים מזרם אחר, זַיידי, בניגוד לזרם האירני-הלבנוני של השיעה התרי-עשרית. הזיידים התפצלו מהזרם המרכזי בשיעה מוקדם מאוד במאה השביעית. נאמנותם של החות'ים לאירן דומה יותר לזו של שכירי חרב, לא נאמנות דתית-אידיאולוגית. על כן, הסעודים עשו טעות אם חשבו שאירן תוכל לרסן אותם. יתר על כן, יש להניח כי אירן גם לא מעוניינת לעשות זאת.

חיזבאללה ציפור הנפש של אירן בלבנון

סעודיה העבירה ביקורת רבה על ההשתלטות הטוטאלית של חיזבאללה על לבנון, תהליך שהחריף מאוד מאז נסיגת הצבא הסורי ממנה ב-2005. אך לאירן אין כל כוונה לוותר על תמיכתה המסיבית ב"יהלום שבכתר" - הארגון הנאמן ביותר למהפכה האירנית, המהווה את חוד החנית שלה במאבק נגד ישראל. לסעודיה נכונה אכזבה אם היא חושבת שאירן תאפשר למוסלמים הסונים לשוב לכס השלטון במדינת הארזים. סעד אל-חריר, שאביו נרצח ע"י פעילי חיזבאללה, כבר התייאש ופרש מהפוליטיקה, ולבנון נמצאת בשיתוק מדיני ממושך.
המאבק על סוריה אבוד
החיזור הנצפה לאחרונה של מדינות ערב (האמירויות, בחריין, ירדן, תוניסיה, אלג'יריה ולבנון) אחרי משטרו של בשאר אל-אסד נובע מהכוונה לקרב בחזרה את סוריה לליגה הערבית ולהרחיקה מאירן. אולם מטרה זו כמעט בלתי אפשרית ברקע המצב הפנימי הרעוע בסוריה. אירן ניצלה את מלחמת האזרחים על-מנת להתערב ישירות ולשלוח מיליציות שיעיות להילחם במורדים. אין מתנות חינם, אירן השתלטה על אזורים שלמים ועל מתקנים חשובים במדינה - קבר זיינב בדמשק, נמל לטקיה, הגבול עם עירק ועוד.
יתר על כן, בסוריה עדיין שולט המיעוט העלאווי והוא תלוי לחלוטין בסיוע של המיליציות הפרו-אירניות. ברגע שאירן תחליט לצאת מסוריה, מחכות למשפחת אסד חצי מיליון נקמות-דם של הרוב הסוני שנשחט בשנים 2011-2017. הנסיגה המקווה לא תקרה, אירן לא תוותר על המפעל הגדול של ה"שהיד" קאסם סולימאני, שבנה את הגשר היבשתי של אירן-עירק-סוריה-לבנון.
עירק של אירן
גם בזירה העירקית מחכה לסעודיה אכזבה אם הייתה לה ציפייה למיתון המעורבות האירנית. אירן ניצלה את המלחמה בדאעש (2017-2014) כדי להעמיק את שליטתה במדינה באמצעות מיליציות "הגיוס העממי" וכל הממשלות בבגדד, כולל הנוכחית, מאוישות ע"י דמויות שיעיות הנאמנות לטהרן.
ישראל וארה"ב ירוויחו בטווח הארוך
אז למה בכל זאת מצפה סעודיה? האם המומחים והיועצים של המלך סלמאן ויורשו מחמד בן סלמאן לא ידעו את כל הנתונים הללו? נראה כי הרעיון בריאד היה לחתום עם אירן כדי להעמיד בניסיון את הפסקת האש בתימן, לאפשר לסעודיה לפתוח שגרירות בדמשק בתקווה שיוכלו להשפיע כמו בעבר על מהלך העניינים בסוריה. יש להניח כי הופעל על סעודיה לחץ סיני כבד לחתום על ההסכמים הללו, וסעודיה הרוויחה בהסכם עם אירן חבילה של עסקות מאוד משתלמות עם הסינים. בכך גם אותתה ריאד לוושינגטון שהיא לא נמצאת בכיסה של ארה"ב וכי על הממשל האמריקני להתאמץ ולהתקרב לממלכה הסעודית.
אולם האכזבה של סעודיה צפויה להיות קשה כל כך, כאשר תגלה שלא השיגה מאומה מהסכם עם ממשלת האייתולות, כי שאיפותיה של אירן לא ייעלמו ופראי האדם החות'ים ימשיכו להפציץ את סעודיה ואת בנות בריתה בתימן. החות'ים לא מבינים למה עליהם להניח את נשקם. הם שיכורי כוח וחשים עצמם בלתי מנוצחים אחרי שהקואליציה הסעודית נכשלה בניסיון להביסם במשך יותר משש שנים. הם משתמשים באזרחי צפון-מערב תימן כמגן אנושי, מקיימים משטר איסלאמי קיצוני, מוציאים חשודים ואשמים להורג, מנצלים ילדים למלחמה ועוד.
כאן חשוב להזכיר כי סעודיה מנסה במקביל מ-2020 בלון ניסוי נוסף: היא מאפשרת את הסכמי אברהם של האמירויות ובחריין, ומטוסים ישראלים יכולים לטוס מעל המרחב האווירי הסעודי. בעוד שהיחסים עם אירן יתגלו כחסרי תועלת ואף מזיקים, סעודיה תהיה עדה ליציבותם של הסכמי אברהם ויש לקוות שאלה אפילו יתפתחו להסכמים נוספים. כל מי שיצטרף לנורמליזציה יחווה יציבות והתקדמות כלכלית. במקביל, היכן שאירן מעורבת במזרח התיכון יש עליבות, עוני, רעב ומלחמות. סעודיה שואפת לפריחה כלכלית ולכן עתידה נמצא עם הקדמה שמציעה ברית האמירויות-ישראל ולא עם אירן. אסור לשכוח שישראל היא זו שמפתחת את מערכות ההגנה נגד טילים המתקדמות ביותר, אלה היכולות לספק את ההגנה המיטבית נגד האיום החות'י.
על כן, האחריות המונחת כעת על כתפיה של ממשלת ישראל כבדה מאוד. אם היא תלך לכיוונים קיצוניים על-פי בית מדרשם של בן-גביר וסמוטריץ', ישראל תחדל מלהיות מדינה אטרקטיבית באזור והסכמי אברהם לא יתקדמו (או ההפך - יבוטלו). מבחינת היציבות המיידית שמחפשת סעודיה כדי להתקדם כלכלית, מנהיגיה יודעים כי היא לא תבוא מכיוון האירנים, אלא תמשיך להתקיים רק בזכות נוכחותו של הצי החמישי האמריקני ובסיסיו במפרץ הפרסי. בן סלמאן יודע כי המשטר האימפריאליסטי, המדכא והאפל של ח'מנאי וחבר מרעיו לא ישנה את עורו. זוהי שעת מבחן שתוצאותיה כמעט ידועות מראש.

מפה חיה של המלחמה בתימן
תאריך:  28/03/2023   |   עודכן:  28/03/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יוני בן-מנחם
חתימת ההסכם בין סעודיה לאירן והתחזקות מעמדה של סין במזרח התיכון הן תוצאה ישירה של המדיניות הכושלת של הנשיא ביידן. הנשיא ביידן נכנס לעימות אישי עם יורש העצר הסעודי לפני שנתיים ועתה ארה"ב משלמת את המחיר
יוני בן-מנחם
ההסכם בין אירן לסעודיה אמור להגביר את היציבות באזור המפרץ ולהפחית באופן ניכר את המתיחות בין המחנה הסוני למחנה השיעי במזרח התיכון. סעודיה מעריכה כי סידרה לעצמה "תעודת ביטוח" במקרה של התקפה ישראלית או אמריקנית על מתקני הגרעין באירן, הכל תלוי בכך שאירן תעמוד בהסכם שנחת
יוני בן-מנחם
ההסכם בין אירן לסעודיה על חידוש היחסים ביניהן הוא מכה קשה למעמדה של ארה"ב במזרח התיכון וחיזוק מעמדה של סין כשחקן חדש ופעיל בזירה הזו. ההסכם לא ישפיע על המרוץ של אירן להשיג את הפצצה הגרעינית ועל מאמצי ישראל לסכל את המטרה האירנית, אבל ההסכם עלול לפגוע בסיכויים של ישראל להרחיב את הסכמי אברהם למדינות נוספות כולל סעודיה
יואב יצחק
אחרי שבע שנים של נתק ומתיחות צבאית - אירן וסעודה מחדשות היחסים וכן את שיתוף הפעוה הביטחוני והאזורי    חידוש היחסים מהווה בעיה גדולה לישראל
יוני בן-מנחם
תנועת הג'יהאד האיסלאמי סיימה את תהליך הבחירות הפנימיות ובחרה בזיאד אלנח'אלה לקדנציה שנייה כמזכ"ל הארגון. זיאד אלנח'אלה הינה נציגה המובהק של אירן וניצחונו בבחירות הפנימיות מבטיח את המשך שליטתה של אירן בתנועה שהינה ארגון הטרור השני בגודלו ברצועת עזה ושהקימה לעצמה מאחז גדול בצפון השומרון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il