X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מחדל משמעותי [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
תמ"א 70 עמוק במקפיא
קידום תמ"א 70 הינו בעל ערך כלכלי וסביבתי שלא יסולא בפז וכל השקעה שלא תהיה תחזיר את עצמה כפל כפליים
יריב גוטמן עורך דין. מתמחה בנדל"ן ומקרקעין.
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

כמי שמייצג דיירים, אני רואה בתסבוכת של רבבות דיירים המתגוררים במתחמים הסמוכים לתחנות המטרו העתידות לקום, בתור אחד המחדלים המשמעותיים ביותר בשוק הדיור שיהיו במהלך השנים הקרובות, ובכלל.
אקדים ואומר כי אין ספק שפרויקט המטרו בגוש-דן עשוי להיות הבשורה הגדולה של מדינת ישראל בדור הבא. מדובר בהשקעת ענק המוערכת כבר היום בכ-200 מיליארדי שקלים בקירוב ובשלושה קווים המשתרעים על פני כ-145 קילומטרים, כולל 109 תחנות ו-24 עיריות ורשויות מקומיות.
לקראת הקמת המטרו הושקעו כבר כ-8 מיליארדי שקלים בתכנון וכמו-כן הוחלט אודות תוכנית תמ"א 70 שעל פיה נקבעו מסמרות מה בדיוק ייבנה ברדיוס שסביב התחנות, הן למגורים והן לעסקים.
אולם, וזה אולם גדול, דומה שדווקא הבשורה הגדולה הזאת הולכת והופכת להיות חרב פיפיות. התכנון, כצפוי, נמשך זמן רב ובאופן פרדוקסלי דווקא אותם מתחמים סביב התחנות נכנסו למצב של אי-ודאות ובמילים אחרות - מצב של קיפאון עמוק במתחמים האטרקטיביים ביותר בגוש-דן.
איני רוצה להיות, רחמנא ליצלן, נביא זעם, אולם אם נבדוק לדוגמה את משך הזמן שלקח להקים את הקו האדום של הרכבת הקלה, פרויקט קטן לאין שיעור מהמטרו, כ-20 שנה בקירוב, ייתכן מאוד שאנחנו צפויים לעוד שנים רבות של חוסר ודאות בכל מה שקשור לפיתוח סביבת המטרו, עובדה שעלולה להיות בעלת משמעות קריטית לגוש-דן ולמדינת ישראל בכלל.
חשוב שנזכור שמדובר ב"הרבה יותר מרכבת תחתית". נכון להיום מתגוררים בגוש-דן המורחב כבר למעלה מ-4 מיליון בני אדם ועל-פי תחזיות שמרניות אמורים לחיות בו בשנת 2050 למעלה מ-10 מיליון(!) תושבים, זאת מתוך כ-18 מיליון שיתגוררו בכל מדינת ישראל.
זה אומר שאם כיום שוק הדיור נזקק לכ-100 אלף התחלות בנייה לשנה, כולל הגרעון המצטבר בהיצע, שהולך וגדל משנה לשנה, הרי שבמהלך העשורים הקרובים נזדקק למספר הבלתי נתפס של 200-150 אלף התחלות בנייה לשנה.
חלק נכבד מעתודות אלה מצוי באותם מתחמים הסמוכים לתחנות המטרו. ובמילים אחרות: אם לא ימצא פתרון למלכוד, הנזק יהיה כפול ומכופל, גם לדיירים הממולכדים באותם מתחמים, גם ליזמים הסובלים מחוסר ודאות תכנונית וגם למדינת ישראל שבמו ידיה כובלת את אותן עתודות רזרבה חיוניות.
קידום תמ"א 70 הינו בעל ערך כלכלי וסביבתי שלא יסולא בפז וכל השקעה שלא תהיה תחזיר את עצמה כפל כפליים, הן בעצם מתיחת הפנים הכללית לשכונות ומתחמים שאבד עליהם הכלח, הן בשיפור דרמטי של כל קיצור יוממות הנסיעה בתוך המטרופולין והן בשיפור איכות הסביבה כתוצאה מגריעת מצבת המכוניות המזהמות.
אדגיש גם כי במרבית המקרים מדובר במתחמים ותיקים, דוגמת שיכונים ציבוריים שהוקמו בשנות ה-50 וה-60 של המאה הקודמת ובאוכלוסיות שהינן מוחלשות בעליל ושאין להן כלל ועיקר את הכלים הנדרשים לעמוד בפני הביורוקרטיה והממסד הדורסני.
הפתרון, לטעמי, לשחרור אותם כבלים, הינו לייצר, אפילו בהוראת שעה, הליך תכנוני מהיר וברור הרבה יותר, ובד בבד להעניק לאותן רשויות מקומיות בתחומן ממוקמות תחנות המטרו תמריצים, זאת כדי שתהיה עדיפות לקידום אותם מתחמים תקועים.
ובל נשכח: זוהי גם הזדמנות להעניק לאותם אזרחים ותיקים, מלח הארץ, הזדמנות פז לעתיד חדש וטוב יותר להם ולצאצאיהם!

הכותב הוא עורך-דין יריב גוטמן, מתמחה בנדל"ן ומקרקעין.
תאריך:  07/04/2024   |   עודכן:  07/04/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תמ"א 70 עמוק במקפיא
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הציפיות של הכותב מהממשלה
אזרח  |  10/04/24 10:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
ב-1 באפריל התעדכנו המחירים ורשמו עלייה של 2.2 עד 4.35 אחוזים בקירוב    משרד התחבורה לא עדכן את הציבור בנוגע להחלטת השרה רגב על ההתייקרות, בדומה להתנהלותו בשנה שעברה
עידן יוסף
יו"ר ועדת הכלכלה קורא לתקצב את מיגון הרכבת לשדרות מתקציב תקומה ולהעביר את הביצוע לידי הרכבת ("אם נחכה למשרד הביטחון זה לא יקרה")    ברקע איום הנ"ט הנשקף לרכבת משרדות לאשקלון יש עיכובים בפתיחת הקו    נציג הצבא אמר כי יש תוכנית מיגון מוכנה אך הוא לא בקיא בפרטי המימון    מנכ"ל הרכבת: משרד הביטחון קיבל 40 מיליון שקל לתכנון וביצוע
עידן יוסף
נציג העובדים של אגד חושף כי פקחי החברה תופסים נוסעים שלא תיקפו נסיעה, ומורים לנהג לעצור בתחנה הקרובה או לנסוע ישירות לתחנה המרכזית מבלי לפתוח דלתות עד להגעת המשטרה    פעולה בלתי חוקית זו גורמת לאנדרלמוסיה, ומונעת משאר הנוסעים לרדת בתחנת היעד    הוא פנה לאגד וביקש לקבוע הנחיות ברורות לנהגים, לבטל דוחות שהוגשו להם, ולאכוף את החוק    אגד מכחישה את הטענות
עידן יוסף
בעיצומה של מגפת הקורונה, שינה משרד התחבורה את נוהל פקחי התחבורה הציבורית וחייב להעביד אותם גם בשבת, בניגוד לסטטוס-קוו, לתנאים המכרזיים ותוך הפרת דיני העבודה    שרת התחבורה רגב אינה מוכנה לאשר או להכחיש את מעורבותה במחטף החשאי שנעשה בתקופת כהונתה הקודמת במשרד
עידן יוסף
רכבת של חברת סטדלר נסעה אלפי קילומטרים עם מיכל אחד של מימן, וקבעה שיא גינס חדש    חברות נוספות מצטרפות למרוץ: אלסטום עם רכבות מימן, ואבטק עם קטרי משא חשמליים, וחברת Riding Sunbeams הבריטית רותמת אנרגיה סולארית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il