X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בית המשפט העליון של ארה"ב [צילום: סוזן וולש/AP]
מערכת המשפט - ישראל וארה"ב
חשוב לעמוד על ההבדלים בין ישראל וארה"ב בכל מה שקשור למבנה מערכת המשפט הם עצומים בישראל יש הרבה יותר איזונים ובלמים על מערכת המשפט מאשר בארה"ב בפועל

הרפורמות של ביידן: מה מוצע, מה המשמעות ולמה, עם כל הכבוד לימין הישראלי, הן מחזקות, לא מחלישות את ההתנגדות להפיכה המשטרית.
א. לפני שנצלול לתוך הרפורמה ומשמעותה (והסיכויים שתעבור) חשוב לעמוד על ההבדלים בין ישראל וארה"ב בכל מה שקשור למבנה מערכת המשפט. אתחיל ואומר שהם עצומים ואין שום סיכוי לכסות כאן הכל, לכן אתרכז ברמת העליון בלבד, ברשימה לא ממצה:
בישראל יש כרגע 13 שופטים ושתי רשמות בביה"מ העליון. הם יושבים בתיקים שונים בהרכבים שונים לפי גודל, חומרת ומורכבות התיק. הם מקבלים בין 11.5-9 אלף תיקים בשנה בממוצע. בארה"ב יש תשעה שופטים, שיושבים כולם על כל תיק זולת החלטות מנהליות. בערך 7,000 תיקים מוגשים לעליון בשנה, אבל הוא דן בממוצע ב-150-100 בלבד, לפי שיקולי השופטים.
שופט עליון בארה"ב ממונה לכל החיים או עד פרישתו, לפי סעיף חוקה. אין לו גיל פרישה חובה. הסעיף שקובע את זה נכתב כשתוחלת החיים בארה"ב הייתה מתחת ל-50 אומנם, אבל זה בתוקף עד היום. כך למשל, כיהנה רות ביידר גינסברג ז"ל עד גיל 87 למרות ארבעה סוגי סרטן שתקפו אותה, דעיכה בכושרה הפיזי והפצרות לפרישה שלא נענו. משמעות המינוי לכל החיים הוא שתחלופת שופטים היא מקרית למדי: דונלד טראמפ זכה למנות שלושה שופטים בארבע שנים. ביידן הספיק למנות אחת בלבד בשנותיו בבית הלבן.
שופטי העליון בארה"ב נבחרים בתהליך שבו הנשיא מגיש מועמד לאישור הסנאט, שבוחן אותו, ואז מצביע עליו. בית הנבחרים לא מעורב ומועמד שלא זוכה לרוב בסנאט לא נבחר (למשל רוברט בורק השמרן) ולעיתים אפילו לא זוכה לשימוע (למשל מריק גרלנד המתון, לימים שר המשפטים של ביידן). על-פי רוב, המשמעות היא שנשיאים ממנים שופטים שמאוד קרובים אליהם רעיונית ויפסקו ברוח זו. בישראל, מי שדן במינוי שופטים זו כמובן הוועדה לבחירת שופטים, שהרכבה + החובה להסכמה של שבעה מתשעת חבריה, מבטיחים בחירה יותר מאוזנת, לפחות על-פי רוב - ואם לא מאוזנת, אז "מרוצ׳רצ׳ת" (כך נבחרה דפנה ברק ארז הליברלית ביחד עם נעם סולברג השמרן).
גם נשיא העליון נבחר אחרת מאצלנו. אצלנו ותיק השופטים (שנותר לו אופק כהונה של שלוש שנים, לפי נוהג בכל אופן) נכנס לתפקיד עם פרישת הנשיא. מה שנקרא סניוריטי. אצל האמריקנים - הנשיא והסנאט ממנים שופט היישר לתפקיד. כך למשל מונה הנשיא הנוכחי ג׳ון רוברטס: בוש הבן רצה למנותו כשופט, הנשיא דיוק פרש, ורוברטס הוזנק מעלה לראשות הכס. הרפובליקנים שלטו בסנאט, המינוי עבר.
עוד מילה על הליך המינוי: השימועים של האמריקנים הפכו בשנים האחרונות למופע בידור יותר מאשר הליך אמיתי. הדוגמה הכי ברורה היא השופט ברט קבאנו, שנאשם תו"כ שימוע בתקיפה מינית בגיל צעיר (הרפובליקנים, על בסיס פוליטי, מנעו את הפיכת הדיון לאישום רציני ודחו אותו על הסף). הוא השתלח בסנאטורים הדמוקרטים, אמר שיש קנוניה נגדו, בכה בעודו מספר על אהבתו לבירה - ונבחר, 51-49. הוא גם התחייב שלא יפגע ב׳הלכות חקוקות׳ כמו רו נגד וייד (ממש כמו שני השופטים האחרים שבחר טראמפ - ניל גורסץ׳ ואיימי קוני בארט) ואז הצטרף לשאר הרפובליקנים בהחלטה להתעלם מהדברים ולבטל את רו בכל זאת.
לביה"מ העליון האמריקני אין קוד התנהגות אתי. לא קיים. לכן, נהוג ואף נחשף השנה ביותר מפעם אחת, שמיליונרים ובעלי עניין תורמים לשופטים - מתנות, טיסות, מימון סיוע למשפחות ועוד. השופט תומאס השמרן, למשל, נתפס בעדשת המצלמה כשהוא מבלה ברזורט עם בכירי הפדרליסט סוסייטי - הקהלת של ארה"ב (אבל על סטרואידים).
השופטים מפרשים את החוק בהתאם לקריאתם את החוקה, מסמך שלישראל מלכתחילה אין. כיום קיים ויכוח עז על אופן הפרשנות - השופטים השמרנים טוענים לגישה שמכונה טקסטואליזם ו/או אוריגינליזם (לא בדיוק אותו הדבר, אבל קרוב מספיק לצורך הדיון) שפירושו ׳להבין למה התכוונו מכונני החוקה בעת שכתבו אותה׳. ע"ב פרשנות זו, הם קבעו למשל שהמשמעות של התיקון השני ("מאחר שמיליציה מפוקחת היטב (well-regulated) נחוצה לביטחונה של מדינה חופשית, אין להגביל זכותם של בני-אדם להחזיק נשק ולשאתו".) היא שלכל אדם (כמעט) מותר לרכוש כמה נשקים שירצה, לכל מטרה, ללא הגבלה, לשימוש פרטי או אחר, ולמדינות אין רשות להגביל את הזכות הזו כמעט בכלל.
מיליציה? איזו מיליציה? פיקוח? לא צריך, תודה. הצד הליברלי יותר לבית המשפט טוען שפרשנות החוקה צריכה להיעשות בהקשר של המציאות - ושהמכוננים לא חשבו, למשל, שבני אדם יחזיקו 20 רובי סער אוטומטיים בביתם ללא כל פיקוח או תקנון. אבל הליברלים במיעוט כיום ולכן, דעת הרוב תפסה. אגב, החברה ההיסטורית של ארה"ב - שמורכבת מהיסטוריונים, לא משפטנים - הוקיעה את הקריאה הזו של השמרנים את החוקה, אבל היסטוריונים לא עושים חוק.
דבר אחד שהאמריקנים מסכימים עליו - הגם שזו זכות שבית המשפט בסה"כ לקח לעצמו בשלהי המאה ה-18 - זה שבית המשפטׁ הוא הפרשן הסופי של החוקה, והוא קובע. אם המחוקקים מצליחים לתקן את החוקה באופן שסותר את הפסיקה, זה קובע - אבל תיקון החוקה הוא הליך מתיש שמצריך הסכמה של שני שלישים בכל אחד מבתי הקונגרס (הסנאט ובית הנבחרים), בתוספת אשרור התיקון על-ידי בתי המחוקקים של שלושה רבעים מהמדינות (!). לא בכדי, התיקון האחרון לחוקה היה לפני למעלה מ-25 שנה.
גם משרד המשפטים עובד מאוד שונה מבארץ. שר המשפטים לא מעורב בבחירת שופטים או נשיאי עליון; הוא פועל לעתים ובוודאי בימי ביידן באופן כמעט עצמאי מהשלטון המרכזי; הוא יכול למנות חוקרים מיוחדים (למשל לבנו של ביידן) שאינם מושפעים מראש המדינה ועוד.
על רמת המדינות - שלא קיימת כאן בכלל - יש המון מה להוסיף, אבל אסתפק בכך: ברמה הפדרלית, מתחת לעליון יש עוד רמה (בתי משפט פדרליים) ובנוסף לכל מדינה יש בית המשפט עליון משלה ותחתיו בתי משפט נמוכים יותר. חלק גדול מהשופטים, לרבות לעליונים של מדינות מסוימות, נבחרים בקלפי, והם בעצם פוליטיקאים על מלא. זאת ועוד, יש מערכת נוספת ברמות המחוזיות ואחרות - ע"ע המונח ׳שריף׳ שמוכר לנו כאן בעיקר מממערבונים. כל אלה לא קיימים בישראל מלכתחילה.

ערכים ליברליים
ביידן פועל נגד בימ״ש שהשתמש בכלים שהדמוקרטיה הליברלית מאפשרת לו כדי להפוך את עצמו לכלי שרת של הממשל הקודם ולעושה דברו - בעוד שרוטמן, לוין ושות׳ פועלים בישראל כדי להפוך את בימ״ש לכול אותם דברים שהעליון האמריקאי בשבתו כסניף של המפלגה הרפובליקנית, עושה כבר היום
▪  ▪  ▪

ב. אז הנשיא ביידן הכריז היום (יום ב', 30.7.24) על כוונתו לבצע רפורמה בבית המשפט העליון בארה"ב: (1) ביטול החסינות שהוענקה לנשיאי ארה"ב בפס״ד הטרי של העליון; (2) מינוי שופט כל שנתיים והגבלת משך כהונתם של שופטי בית המשפט העליון ל-18 שנה; (3) קוד התנהגות מחייב לשופטים. הימין הישראלי מיד עט על הדברים, אז למען הסדר הטוב נבהיר: שתיים משלוש הרפורמות לא קשורות לאופן שבו מקבל העליון האמריקני החלטות, אלא נועדו לתקן עוולות: אחת נועדה לתקן פסיקה עדכנית שהפכה את תזת ניקסון (״כשהנשיא עושה את זה, זה לא בלתי חוקי״) לחוק רשמי כדי לשרת את צרכיו של הנשיא לשעבר טראמפ, וזוכה לתמיכה של הציבור. אחרת נועדה לחייב את השופטים בסטנדרט התנהגות מינימלי שימנע, למשל, השפעה על הפסיקה דרך תרומות ולחץ חיצוני אחר, ניגודי עניינים (למשל הנפת דגל נאמנות לטראמפ על ביתו של השופט אליטו השמרן, או מעורבותה של אשתו של קלארנס תומאס באירועי ה-6 בינואר) וכו׳. רק השלישית קשורה במישרין לשופטים, ומבקשת להגביל את משך כהונתם לתקופה שמקבילה ל-4.5 כהונות של נשיא (18 שנה).
להבדיל מהחקיקה בישראל, החקיקה הנוכחית לא מבקשת לשנות את יסודות העליון האמריקני, להכפיפו במישרין לבית הנבחרים, לסנאט או לנשיא, ׳להתגבר׳ עליו (את זה עושים רק עם תיקון לחוקה כאמור) או לשנות את תהליך הבחירה - הפגום מאוד, אגב - של השופטים. ביידן לא מבקש לקבוע את העילות שעל בסיסן בימ״ש רשאי לפסוק, לא משנה את היסודות של הממשל האמריקני: הוא לא נוגע ביחסים שבין הנשיא לעליון או לקונגרס, לא מערער על עצם השיטה, לא כל דבר כזה. הוא פועל באופן שדומה למפגינים בישראל, בשם ערכים ליברליים - לא בשם הליכים מנהליים לכאורה. והוא פועל, וזה אולי הכי חשוב, נגד בימ״ש שהשתמש בכלים שהדמוקרטיה הליברלית מאפשרת לו כדי להפוך את עצמו לכלי שרת של הממשל הקודם ולעושה דברו - בעוד שרוטמן, לוין ושות׳ פועלים בישראל כדי להפוך את בימ״ש לכל אותם דברים שהעליון האמריקני בשבתו כסניף של המפלגה הרפובליקנית, עושה כבר היום.
אפשר לומר בזהירות, שבישראל יש הרבה יותר איזונים ובלמים על מערכת המשפט מאשר בארה״ב בפועל - ושאם בכלל, האמריקנים מדגימים את הבעיות במה שפורום קהלת ושות׳ מציעים בישראל, לא את האידיליה שבה נחיה אם התיקונים השונים יעברו בכנסת בסופו של דבר.

חשש משליטה רפובליקנית
אפשר להבין מדוע ביידן מרגיש שיש לו הפררוגטיבה להציע תיקונים אלה סיכוי להעבירם, מאידך, כנראה שאין לו
▪  ▪  ▪

ג. ו... האם זה יעבור? בקצרה - לא בטוח בכלל. התיקון החוקתי שיבטל את פס״ד מתחילת יולי, שמעניק לנשיאים לנשיאים חסינות מפני עבירות פליליות - מצריך כאמור רוב מיוחד אדיר, והסיכוי שיעבור אפסי. הרפורמה במינוי השופטים והחלת קוד אתי נוקשה - גם לא סביר שיקרה. רפורמה זו מצריכה הצבעה בקונגרס שבה לא רק ששני הבתים יאשררו אותה, אלא הדמוקרטים יצלחו את הפיליבסטר בסנאט (שמצריך 60 אצבעות בעד כדי להביא נושא מסוים להצבעה) והסיכוי שיהיו להם כאלה בקדנציה הזו לא קיים, ובקדנציה הבאה - אפסי.
במילים אחרות, ההצעות של ביידן נכתבו בעיקר בתגובה למעללי העליון במהלך כהונתו בתוספת החשש ממצב של שליטה רפובליקנית בבית הלבן, בקונגרס ובעליון גם יחד, שתאפשר להם חקיקה דרקונית ברוח פרויקט 2025. מדובר במהלך פוליטי שנובע מחולשה יחסית מול בימ״ש חזק מאוד, שלא נהנה מתמיכת העם (רק 25% מהציבור חושב שבימ״ש עושה עבודה טובה) ולא קשוב לציבור. בעידן שבו העליון מבטל סמכויות של רשויות פדרליות, מבטל זכויות של אזרחים לרבות הלכות נוהגות ומסתחבק יותר מתמיד עם אגף קיצוני של מפלגה אחת, אפשר להבין מדוע ביידן מרגיש שיש לו הפררוגטיבה להציע תיקונים אלה. סיכוי להעבירם, מאידך-גיסא, כנראה שאין לו. ואחרון! - דווקא בגלל כל המערכות שהותקנו זה מכבר בחוקה ובמנגנונים האמריקנים, שאת כולן ישראל חסרה מלכתחילה כיום.

עו"ד עידו דמבין, מנכ״ל מכון מולד.
מר דמבין הולך לוושינגטון (X)
תאריך:  30/07/2024   |   עודכן:  30/07/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מערכת המשפט - ישראל וארה"ב
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
צביעות
ה.א  |  31/07/24 07:01
2
הצביעות בהתגלמותה. בישראל בג"ץ
בני בנקר  |  2/08/24 13:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות סערת הרפורמה במשפט
איתמר לוין
מסקנות הצוות שבדק את הדלפת תוצאת פסק הדין: המדליף לא אותר; בחלק מן המקרים טיוטת פסק הדין נלקחה אל מחוץ ללשכות השופטים ואפילו לבתי עובדים    ממליץ למנות קב"ט ייחודי לעליון ולאחד את הנהלים למניעת הדלפות
איתמר לוין
ההסכמה הובעה בעתירה המבקשת להורות ללוין למנות נשיא קבוע לבית המשפט    גרוסקופף ושטיין: המערכת אינה יכולה לתפקד בלי נשיא קבוע    הפרקליטות: להורות ללוין למנות מחליף לפוגלמן הפורש באוקטובר    השופטים: לנסות להגיע להסכמות עד 8 באוגוסט
איתמר לוין
המדינה: רב-פקד מאיר סויסה השליך שבעה רימוני הלם לעבר מפגינים נגד הרפורמה המשפטית, וזאת בניגוד לנהלים - כולל השלכתם לעבר אוכלוסיות רגישות ומבלי להשתמש באמצעים שיפחיתו את הסכנה לפגיעה בגוף; שתי מפגינות נפצעו
איתמר לוין
ממלא-מקום נשיא העליון רומז שאם תתקבל הצעתו של רוטמן ולפיה נציב התלונות ייבחר בידי הכנסת - עלול הנציב להיות נתון לשיקולים זרים או ללחצים פוליטיים
איתמר לוין
טוען שקבלת העתירה המבקשת לחייב אותו לכנס את הוועדה - ולמעשה למנות את עמית לנשיא - תהיה רפורמה שיפוטית בשיטת בחירת השופטים    אומר שבג"ץ מצוי בניגוד ענייני בעצם דיונו בעתירה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il