X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אי-אפשר שלא לחרוד אם כל הניגודים יקבלו דרור להשתולל בחירות חסרת בלמים ולהיגמר באסון אוטואימוני
▪  ▪  ▪
מדינת עם ישראל [צילום: יוסי זמיר/פלאש 90]

ספק אם אלוהי המדינות בעולם ברא עוד מדינה כישראל. בהצהרת העצמאות היא אמרה "בארץ ישראל קם העם היהודי" וסיימה "היא מדינת ישראל". מדינת ישראל היא כל תושביה. למעלה מעשרים אחוזים בה אינם מנויים במשפט הפותח "קם העם היהודי". מסובך.
ממשה עד משה, רבנו והרמב"ם, לא קם העם היהודי בארץ ישראל. מן הרמב"ם עד מאורות הגולה המאוחרת, הגאון מוילנא, רבי ישראל שם טוב, בעלי חזון כתאודור הרצל מוינה, אמה לזרוס מניו-יורק, לאו פינסקר מטומשוף, ענקי השירה רבי יהודה הלוי, אבן גבירול, הקימו את העם היהודי, לשם ארץ ישראל אבל בארץ ישראל. "מדינת ישראל", צמד של סומך ונסמך משמעו בעברית פשוטה מדינת עם ישראל. איפה יש עוד בעולם מדינה של עם שרובו לא הצטרף מפזורותיו למדינה הרואה עצמה כמדינתו ובה בשעה היא מדינה של אזרחים שאינם בני אותו עם. מסובך.
היא קמה פתאום. כמעט מסערה. מרדה בהיסטוריה ההולכת רגלי ואצה לה כמו סופה משש מאות ריבוא ביום ההצהרה לשמונה מיליונים תוך שישים ושבע שנים. פי ארבע עשרה. לו זה היה קורה לצרפת או לאנגליה או לארצות הברית, הן היו טובעות אל תוך עצמן. זאת כלכלה מטורפת. זה תשתיות בהיקף דמיוני. זה דמוגרפיה על טבעית. זה לא רק מארבע קצוות הארץ, זה מארבע קצוות המהות היהודית, התרבותית, הלשונית, הדתית, ההיסטורית, היצירתית בכלל. מסובך. או מורכב. תלוי בבחירת המילה ההולמת יותר.
קשה מנשוא
ובתוך כך מצור מתמיד. אי-בים עוין. אחוזי חיים תובעניים המוקדשים לביטחון, לקיום בארץ שאין לה גבולות מאחורי הגבולות שהחיים מותחים אותם ובתוכם מול עוינות הזוחלת פנימה או התוססת בתוכה, במחלוקת מתמדת מבין מי שמאמין כי שלום הוא הביטחון לבין מי שמאמין כי ביטחון יביא שלום, בין מי שמפחד שמא מלחמה נוגסת גם במנצחיה לבין מי שירא שאם אין הוא ערב לבדו לקיומו אין לבטוח בשום ערב - לא קרוב ולא רחוק. מסובך, או מורכב, או קרוב לקשה מנשא. תלוי בביטוי הנבחר.
וטלטלה שאינה נרגעת רגע, על היהודיות של המדינה, על הלכה הפסוקה, על הפלורליזם ועל המודרנה, על חופש הדת ועל כפייתה, על חוק השבות שאינו חופף את דיני הכניסה לעם היהודי אף על-פי שהוא קובע את דיני הכניסה למדינה היהודית, על הזיכרון, על התבניות חשיבה ומבני מנהגים שבנו תפארתם במרחבי העולם על אקלימם הרוחני והתרבותי, על הפרהסיא ועל רשות הפרט, על החקיקה ועל הפסיקה ועל ההלכה ועל המודולאריות היהודית שיצרו הזמנים החולפים. מסובך. מורכב. קשה גמעט מנשא. מאיים. כן מאיים. וסביב, נוף של פערים שלא מעלמא הדין, בהכנסות, בהזדמנויות, בחינוך, בנגישות לקדמה, בזכויות בין הרוב לבין המיעוט, במפרש קבלת האחריות לחובות אזרח, מסובך, מורכב, כמעט קשה מנשוא ומאיים, כבר אמרנו, מאיים.
מאיים מפני שבמדינה שאין עוד כמוה בעולם ואין לה מודל של הישרדות שעמד במבחן, אי-אפשר שלא לחרוד שמא כל קיומה מאבד את בסיסו אם כל הניגודים האלה יקבלו דרור להשתולל בחירות חסרת בלמים ולהיגמר באסון אוטואימוני. הגרף של האלימות המילולית הפושה תמיד כשהקיום היום יומי אינו רוצה או אינו יכול לאמץ את הסולידריות כמשאלת לב וכשהלשון השלוחה מדמה לנפשה כי היא משולה ככוח מרתיע ומפחיד וכתחליף לתכנים שיש בהם ממש, הגרף הזה הוא הקדימון של גרף הקיום הפיזי של המדינה שאין עוד כמוה במדינות העולם, ושאי-אפשר לה יותר להתייחס אל עצמה כאל נס הגובר על הפיזיקה. מדינה כישראל הקורעת עצמה מבפנים מדעת או מחוסר דעת, והחדלה להישען על ערבות הדדית, על כיבוד כל זולת, על פשרה בונה בין הניגודים, מדינה המאמינה בדווקנות אידיאולוגית, או השקפתית-כללית או יהודית-ואינה מאמינה כי זהותה היא הלחמה של זהויות יהודיות וכלל אנושיות מגוונות, עלולה חס ושלום לקרוס במרחב ההיסטורי והגאוגרפי בו היא מושבעת לפני אלוהים ואדם להתקיים.
את המלחמה הזאת על עצמאותה, קרי על עצם קיומה, היא צריכה עוד לנהל ולנצח...

תאריך:  20/04/2015   |   עודכן:  20/04/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המלחמה שצריך עוד לנהל ולנצח
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
כל הרעיון של מיעוט
אהרון שחר  |  20/04/15 11:26
2
כבר ב 1948 העולם היה שונה
שאול אבידור  |  20/04/15 16:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
נעמה בן-דוד-טרבלסי
שמעתם על ראמפ סטייק ועל סטייק פורטבלו?    על האש, צמד מילים אשר נדמה כי הן מילים נרדפות לבשר וליום העצמאות    תחושת הכבדות של ארוחות חג הפסח עוד לא עזבה וכבר לפנינו, קדימה, צריך לארגן את העל האש הבא
זכי הלר
במידה ורוכשים תרסיסי שלג או תרסיסי חוטים, יש להימנע מלכוון את פיית המיכל לכיוון הראש, הפה והעיניים    יש להישמר שלא לקרב זיקוקים לאזור הפנים ובמיוחד לאזור העיניים
יניב הלפרין
שר הביטחון היה בין הראשונים להדליק אתמול נר זיכרון וירטואלי באפליקציה שהשיק המשרד    הוא כתב בהקדשתו: "הטכנולוגיה מאפשרת לנו להנציח את חללי מערכות ישראל במגוון רחב של דרכים שלא היו בעבר"
אריה גל
בכל יום עצמאות אנחנו נדהמים מחדש נוכח הסכומים שראשי הערים שלנו מאשרים ומשלמים לזמרים    מכיוון שאנחנו לא ברפובליקת בננות דרום אמריקנית, גם אני פשוט נדהם, ופשוט לא מבין
מנחם רהט
לא כל שלומי אמוני ישראל מכירים את מידת הכרת הטוב וגם לא למדו לקח מסיפורו של חזקיהו המלך, שנענש מחמת אי-הכרת הטוב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il