X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האם הסרה מסל התרבות הציבורי של הצגת תאטרון המציגה מחבל רוצח כגיבור רוחני, היא איום שאינו דמוקרטי על חופש הביטוי? האם מדובר בכלל בתעמולה פלשתינית בחסות מימון ציוני?
▪  ▪  ▪
תיאטרון אל-מידאן. להפעיל שיקול דעת השולל מימון חתרני [צילום: Hanay]

"לא רוצים חופש ביטוי ודמוקרטיה, אלא מדינה פלשתינית. אנו רוצים את כל פלשתין, כל פלשתין היא כבושה. המטרה היא איך לעשות שימוש בכלים הדמוקרטיים של ישראל, על-ידי העלאת עניין מדינת כל אזרחיה מול מדינת היהודים, והפיכת מושג השוויון ממושג של התמזגות עם הציונות למושג העומד בסתירה עמה" - מתוך אתר תנועת בל"ד.
בשנת 1994, עת כהונתה של ממשלת רבין, הוקם תאטרון "אל-מידאן" בחיפה על-ידי שרת החינוך והתרבות דאז, שולמית אלוני ז"ל ובסיוע ראש העיר, עמרם מצנע. כמובן שהרצון היה אז מתוך אידאולוגיה פלורליסטית לקדם את ערכי תרבות ודו-קיום עבור תושביה הערבים של העיר.
באמנות כמו באמנות, התאטרון באופן כללי על עקרונותיו אמור להציג דרמות, קומדיות, קונפליקטים וכל סוגה אמנותית כזו או אחרת. נהגה בהיסטוריה מאמר על-ידי הפילוסוף הצרפתי רוסו, שהתיאטרון הקלאסי לא פעם עורר בחוזקה תעמולתית את תשוקותיו של האדם על-מנת לטהר אותם בניגוד למטרתו היחידה של התאטרון, שהיא בעצם לעורר סקרנות, עניין או הנאה.
ההתייחסות למישור הזה של הסיפור, נוגעת לשימוש התעמולתי של הנרטיב הפלשתיני באופן התאטרלי-לאומי. התאטרון על-פי רוסו, נועד לחזק את האופי הלאומי של העם, להעצים את הנטיות הקיימות ולספק נתיב אנרגטי חדש לתשוקות הישנות, לחזק את הקיים ולא לשנות אותו.
ההצגה "הזמן המקביל", שעלתה לתאטרון "אל מידאן" בשנת 2014, מגוללת את סיפור מאבק חיוו בכלא של האסיר הביטחוני, וליד דקה שבערך כאשר היה בן גילו של במאי ההצגה, יצא מבאקה אל-גרביה, כפעיל החזית העממית לשחרור פלשתין, והיה שותף בכיר לחטיפתו ורציחתו של החייל בן ה-19, משה תמם ז"ל.
לתאוריה של רוסו, יש לכך כנראה מפגש ישיר בהקשר לסכסוך הישראלי-פלשתיני, בכלל ובפרט להחלטתו של שר החינוך, נפתלי בנט להסיר את ההצגה "הזמן המקביל" מסל התרבות.
ברשת הטלוויזיה הפלשתינית, התראיין במאי ההצגה, בשאר מורקוס (ערבי ישראלי, בן 24 מכפר יאסיף), לתוכנית בשם "מעבר לקו הירוק" שעסקה בין היתר בנושא האסירים הפלשתינים, לשאלתו של מנחה התוכנית, מדוע בחר להעלות מחזה בנושא זה ? ענה בושאר כי עניין האסירים, הוא נושא מאוד חשוב בעיניו, ולכן בחר לעשות את ההצגה בדיוק מהסיבה הזו.
כמו-כן ציין בושאר, כי אצלו בבית תלויה תמונה של וליד דקה, והסביר שלא האמין שיהיה לו קשר אישי איתו, ושידבר איתו כאל בן אדם. בושאר ציין אף שמכיר את דקה כאדם גדול, כגיבור, כאיש חזק, ואז פתאום גילה שיש לו גם טעויות, וחולשות.
לזה הוסיף בושאר, כי לא רק הוא אלא כל הצוות, כולל השחקן שגילם את התפקיד הראשי, אמרו לעצמם: 'רגע, מדובר באדם אנושי (הרוצח וליד דקה), אין בעיה שהוא יבכה, אין בעיה שהוא יוכל לאהוב'.
בושאר מורקוס, מסיים את הראיון בזה שיש משהו קצת קשה, כי הוא מתעסק עם אדם שיש לו כוח גדול, וכי הוא לא מדבר רק על וליד דקה, אלא על כל האסירים הפלשתינים.
ובחזרה לתאוריה של רוסו, הרי זה ברור שנושא האסירים הפלשתינים, הוא בעל משמעות לאומית חסרת תקדים עבורם. הרי הפלשתינים, מקיימים בכל שנה את "יום האסיר הפלשתיני" בו נערכות הפגנות, תהלוכות, עצרות מחאה וטקסים למען הזדהות עם האסירים הפלשתינים הכלואים בישראל.
כמובן שלכל אלו מגיעים, אנשי ציבור אם זה מהפתח או מתנועת חמאס שכאמור אינה מכירה רשמית בזכות קיומה של מדינת ישראל. תרבות בכלל ובפרט אמנות על שלל צורותיה, הן מקום חשוב מאוד במדינה דמוקרטית מתוקנת. מותר להציג הכל מכל, השאלה מהיכן מגיעים מקורות המימון ? האם בתור דמוקרטיה, המדינה צריכה לממן גם הצגות המהללות, משבחות ואמפתיות בצורה יתרה כלפי רוצחים או אנשי נרטיב השולל את זכות קיומה?
המושג 'דמוקרטיה מתגוננת', אמור להיכנס כאן למשנה תוקף בעקבות סוג של תעמולה פלשתינית לאומית במסווה של הצגת תרבות, כמו-כן, השקיפות של מקורות המימון חשובה מעין כמוה, מכיוון שמימון הוא בעצם הבעת תמיכה.
במידה והתמיכה אכן מגיעה מכסף ציבורי הנגבה על-ידי חוק מדינה, הרי הבעת תעמולה לאומית במסווה של אמנות במה, היא הלכה למעשה מצב של חתרנות.
כאשר מדובר בחתרנות המבוססת על סימני תמיכה (אם במילים או במעשים), ברמה ואופי מסוימים עם גורמי חוץ הנחשבים כעוינים.
צריכה המדינה הדמוקרטית, להתגונן ולהפעיל שיקול דעת השולל מימון חתרני מסוג זה.
המימון, יכול להגיע מתרומות כסף המגיע ממדינות, ארגונים ועמותות השוללים את קיומה, אופיה והתנהלותה של המדינה ואף מתפקידם של הממשלה והתקשורת לחשוף את מקורות המימון הללו לציבור.
כל עוד המימון אינו מגיע מכספי ציבור, ההצגה "הזמן המקביל" יכולה להופיע בכל עת ומקום במדינה הדמוקרטית ולהציג תעמולת אמפתיה פלשתינית לאומית ובצורה שקופה.

תאריך:  15/06/2015   |   עודכן:  15/06/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמעון זיו
הפרשה מעלה שתי תהיות שהן ברורות: האחת שאין מסלול מובנה של אישור מועמד לכנסת ישראל; ושנית הסחיטה שהתלוותה למינוי של הנ"ל לחמש ועדות בכנסת ולסגן היו"ר שלה
רפי לאופרט
רגב צודקת בגישה הגורסת שהממשלה היא זו שנבחרה למשול ולא קליקות של חוגים מתנשאים של דווקאיסטים או חכמולוגים, שמנצלים לרעה את קירבתם למדיה או את עיסוקם התמים כביכול. על הממשלה להתחיל למשול, ולהפסיק את ההפקרות
אריאל י. לוין, איתמר לוין
חוסר האחריות של האופוזיציה, המעדיפה שיקולים פוליטיים על פני צרכים ממלכתיים, מונע מהשר יעלון להגיע לפתיחת הסלון האווירי בפריז
יוני בן-מנחם
נאום הבהמות של עודד קוטלר מעיד כי השמאל בישראל לא השלים עם ניצחון הימין בבחירות וכי שנאת החינם השתלטה על השיח הציבורי. מה שדרוש הוא לפעול מיידית להרגעת הרוחות כדי שהשנאה לא תהפוך לאלימות ולהקים מנגנון הידברות בין האמנים לשרת התרבות
יאיר דקל
כנגד האיומים הללו פגשתי בחצר קיפוד    חיית הקוצים הזאת, ניזונה מזוחלים, פגרים ופירות    הם גם חסינים לרעלנים שונים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il