X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אין למוסלמים דבר וחצי דבר עם אתרי העתיקות ברחבי המזרח התיכון. התרבות המזרחית הקדומה נדדה עם הנצרות ועם היהודים לאירופה ומהווה את אבן היסוד של התרבות המערבית, אך נכחדה במחוזות הולדתה והיווצרה
▪  ▪  ▪
נדרשים בעיקר לעניין תרבותי אחד - אבן משחזת
נשאלת השאלה למה לעזאזל עורפים ראשים רק בסוריה ועירק? למה שלא יכריז משרד התרבות כי מדובר "ביוצרים אמנים" ויעניק למרצחים תקציב להעלאת "יצירתם" על בימותינו? למה שלא יעשה זאת כחלק מתפקידו לעודד "דיון ציבורי חשוב והכרחי"?

אם בני ציפר (עורך מוסף "תרבות וספרות" בהארץ) לא יחזור בו מן החשיבה העצמאית, שבה הוא נוקט בשנה האחרונה וחורג מן הקו של מועצת גדולי בית מדרשוקן, הדבר עלול להסתיים לא טוב. הוא מעז להתקיף את הישראלים הדורשים להחרים את ישראל, מסתלבט על "אנשי הרוח" שלא לדבר על "האנשים החושבים" שמעלים על המוקד מדי שבוע את המכשפה שרה (נתניהו, כמובן), מציג את בלוף "השואה הארמנית", וכעת מוקיע את משמידי אתרי העתיקות (ומובן מאליו גם את "התיירים הכופרים" המבקרים בהם) האיסלאמיסטיים.
האם הוא רוצה בעיטה בישבן? רוצה לעבוד - לכתוב חינם - כבלוגר?
ציפר דיר באלק, הדברים הנכונים שאתה כותב בשנה האחרונה עלולים לגרום למנהליך לחשוב כי אינך כותב בעיתון הנכון...הפעם, בנושא היחס הערבי לתרבויות אחרות תחת הכותרת "חבל שהמעצמות הקולוניאליות לא בזזו יותר עתיקות מארצות ערב". פשוט הגזמת! זוהי חציית כל גבול (של תקינות).
האם שכחת את נפשם הפגיעה והרגישה של האיסלאמיסטים?
לגופו של עניין אפשר להציג רק הערה (הארה?) אחת, באשר לכותרת; אין מדובר בביזת עתיקות כי אם בחשיפת תרבויות עתיקות ובהצלת עתיקות (או "גאולת עתיקות") אשר שימשו את הכובשים הערביים כחומרי בנייה להקמת דירים לחמורים. מה בדיוק הקשר של העותומנים-המונגוליים-הטורקיים לבין עתיקות טרויה, פרט לעניין חליבת דולרים מתיירים? אין למוסלמים דבר וחצי דבר עם אתרי העתיקות ברחבי המזרח התיכון. התרבות המזרחית הקדומה נדדה עם הנצרות ועם היהודים לאירופה ומהווה את אבן היסוד של התרבות המערבית, אך נכחדה במחוזות הולדתה והיווצרה.
לפי הנראה לעין כל כעת, עם נפילת הפָסָדות השלטוניות (שנוצקו במיטב סגנון הרוקוקו הקולוניאלי), מתברר כי "צרכני תרבות ערביים" לא מעטים נדרשים בעיקר לעניין תרבותי אחד - אבן משחזת, לחידוד סכיני עריפת-ראשים...
וכעת נשאלת השאלה למה לעזאזל עורפים ראשים רק בסוריה ועירק? למה שלא יכריז משרד התרבות כי מדובר "ביוצרים אמנים" ויעניק למרצחים תקציב להעלאת "יצירתם" על בימותינו? למה שלא יעשה זאת כחלק מתפקידו לעודד "דיון ציבורי חשוב והכרחי"?
במקום נסים אלוני קיבלנו "שדולות"
עד מתי נהיה נטע זר בסביבת האוריינט? עד מתי נסתגר בחומות גיטו יהודי? האם הציבור הישראלי אינו זכאי לדיון ציבורי חשוב שכזה לאור זרקורי התיאטרון הלאומי הבימה? ההתנפלות על בת תמם אינה מספקת. גם אם מדובר בבת קול אותנטית-ספונטנית, אין די בכך ואין טעם באמנות הססנית שרק טובלת אצבע במים, אמנות החוששת ללכת עד הסוף...
עד מתי נמשיך במסורת התרבותית הפטרונית-אשכנזית-אירופית-מפא"יניקית? עד מתי נבזה "יוצרים אוריינטליסטים אותנטיים"?
אך גם אם דגל דאעש שחור משחור, לא כך הוא עולמנו, וכך אפשר למצוא הבלחות של אור אפילו בבית מדרשוקן, כאמור... ניצוץ שכזה ישנו גם במאמרו של אורי קליין במוסף "גלריה" באותו סוף שבוע שבו הוא סופד לקולנוע גת (אחרון "בתי הקולנוע השכונתיים" בתל אביב) שנסגר. אומנם המבקר קליין מעט נסחף על-כנפי הנוסטלגיה, מפנטז על מציאות מדומה של קולנוע סטרילי שלא הייתה ולא נבראה ומתלונן על הרעשים והריחות (כמנהג הבהמות?) המשביתים את הנאתו בבתי הקולנוע של ימינו שממוקמים במרכזי המסחר, בכותבו: "ייתכן שאיכות ההקרנה בבתי הקולנוע הרבים בקניונים אלה טובה יותר מזו שהייתה בקולנוע גת, אך ההמולה מסביב, הרעש הפועם במקומות אלה, ריח המזון העולה מהמסעדות ובתי הקפה...יוצרים בי את ההרגשה שמשהו אבד מחוויית הצפייה הקולנועית עליה גדלתי ובגרתי...".
סליחה מבקר נכבד, מר קליין, התבלבלת? מדובר היה בחוויה ציבורית-קולקטיבית-המונית-מיוזעת, ממש לא באווירה אוסטרו-הונגרית-אירופית השוררת בפינת טרקלין הפנסיון בכרמל שבו שני זוגות יקע'ס אוכלים שטרודל ומלחשים מילה פה, שיעול מנומס שם. מדובר באסיפה רועשת (למעט "רגעי מתח" בסרט), צפופה, דחוסה אפילו, כשבקבוקי "תסס" מתגלגלים במורד האולם בכל מהלך ההקרנה, שרק בקושי מבליחה דרך מסך עשן הסיגריות.
חשבתי שאם מדובר בשחזור חוויית-הצפייה של פעם, כי אז כדאי פשוט להביא לינק למערכון המזומר "סינמה גשש", אך כשהקשבתי לו שוב מעל גבי תקליט הוויניל החורק, הבנתי כי איש מקרב הקוראים שלא חיו אז לא יבין מילה. יתר על כן, שפתו הפרועה של נסים אלוני ("אחד פקח אשכנזי, מוסווה בתור תימני, עובר בין השורות... לכבות את הסיגריות... זהירות מונעת קנס חמש לירות...") הייתה מציתה מלחמה עולמית מטעם כל השדולות האפשריות, וכל זאת רק בשיר אחד.
כן, אופן כתיבתו של אלוני והתנהלות "הגששים" (שאותם ביים) מעלות נקודה נוספת ולא פחות חשובה: באותן שנים, למרות כל "הלוקשים" (תוצרת בית החרושת "לוקשון") אודות "שלטון מפא"י המדכא" ולמרות (אולי בגלל?) "התלבושת האחידה", הייתה אווירת התרסה וחופש באוויר: בדיבור, בלבוש, במוסיקת הרוק-אנ-רול שבקעה ממקלטי רדיו מצ'וקמקים, ביצירה וכמובן גם בקולנוע. תחת אנשים כמו נסים אלוני, קיבלנו כיום שדולות, פעילי זכויות מטיפי תקינות, מגרבזים ומומחים לבהמות. כך גם בקולנוע. בשביל זה כדאי לחפש חנייה חצי שעה? להתקוטט על התור לקופה? להידחף כדי לתפוס "מקומות לא מסומנים"? פלא שהם נסגרים?
אגב, באותו תקליט חורק של "סינמה גשש" יש גם שיר אודות העיר העתיקה והכותל המערבי שזה שוחררו. שייקה שר בקטע סולו קצר "נשבענו לעולם לא לעזוב..." אבל אנא, "אל תגידו בגת, אל תבשרו בחוצות אשקלון", ודאי שלא בקפה הסמוך בכיכר רבין, שלא ישמעו זאת ב"פרלמנט" תחת שרביטו של קוטלר - שייקה עוד ייזרק משם החוצה בבעיטה הגונה...

לאתר מגזין 'מראה'
הכותב הוא מוסמך בבקרת תהליכים ובמנהל עסקים, העוסק בניתוח מערכות ומחבר הספר "שיחות עם קאפו", ובגרסתו האנגלית "Dialogs with a Kapo".
תאריך:  12/07/2015   |   עודכן:  12/07/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הארץ / Haaretz
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אל תגידו ב"גת"
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אל תבשרו בחוצות אשקלון
אהרון שחר  |  12/07/15 12:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יובל ברנדשטטר
לכל שקר אידיאולוגי יש סוף, כל ניסוי סוציאליסטי מסתיים כשנגמר הכסף של אחרים, והסוף הזה באירופה הגיע דרך בקבוק האוזו של היווני שפרש לגמלאות בגיל 50 בהבטחה שהולנד וגרמניה ימשיכו לממן לו את המהגר הזר שיסעד אותו עד יום מותו
ציפורה בראבי
הם אנשים של ממש, רק מבוגרים מאוד, רק חולים, רק רוצים מבט טוב, הם רוצים מילה או חיוך או סתם: "בוקר טוב" או "מה נשמע"    לנו זה קל
איתמר לוין
התנהלותם של חלק מאמצעי התקשורת בפרשת ברכה לוקה בגישה חד-ממדית מטופשת, ילדותית ומסוכנת. התוצאה היא סילוף האמת ובכמה מקרים גם שקרים מכוונים
עו"ד אריאל דרור
כאשר זוג נמנע מטעמים כלכליים בלבד מחתונה דתית, לא יחול עליו חוק יחסי ממון ועליו להוכיח שחלים בעניינו התנאים של ידועים בציבור
נסים עוג'ר
תאונות דרכים לא קורות מעצמן, הן נגרמות על-ידי בני אדם, תמיד זה מלווה בחוסר זהירות, חוסר אכפתיות, וזלזול בחיי אדם. זה לא מכת גורל, ניתן להוריד ולצמצם את מכת תאונות הדרכים עד לממדי אפס אחוזים, וזה הוכח בצה"ל
רשימות נוספות
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
אמפתיה לאויב - עוד חלום באספמיה  /  מנפרד גרסטנפלד
העלבון והזעם  /  יובל ברנדשטטר
הסגפן מאירן  /  מנשה שאול
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il