X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ראש המוסד פרדו - יש סימנים לסכנה שיח קיצוניים אלימים - משני הקצוות הרשתות החברתיות - סוערות התקשורת נותנת במה - לקיצוניים מנחם בגין ז"ל - מנע קרע ומלחמה התבטאות המפכ"ל התימני - גזענית הסכם הגרעין והסכם מינכן, דומים מדינת ישראל - מדינה יהודית עם צביון יהודי
▪  ▪  ▪
פדרו. מזהיר [צילום: פלאש 90]

ראש המוסד לשעבר פרדו - המדינה בסכנה של מלחמת אזרחים. והשאלה היא האמנם? האם העובדה שיש שיח ציבורי אלים משני צידי הקשת הפוליטית, העובדה שיש פלגנות וקוטביות בין עדות ודעות, הם סממנים למלחמת אזרחים? התשובה לדעתי - לא בהכרח, אם כי הסימנים האלה מדאיגים למדי.
המקרה היחידי עד כה שהמדינה הייתה בסכנה של מלחמת אזרחים, היה עם קום המדינה בפרשת "אלטלנה", בין האצ"ל וההגנה לאמור: בגין מצד האצ"ל ובן-גוריון מצד ההגנה והממשלה במדינה שזה עתה נולדה. בגין ז"ל, שהיה מנהיג דגול משכמו ומעלה, שהבין שמלחמת אזרחים או מרד האצ"ל כנגד ההגנה של המדינה הצעירה, יכולה להביא לאסון לאומי, מנע מלחמת אחים והגיע לשלטון בדרך דמוקרטית חוקית בצורה דרמטית וסוחפת ללא כוח צבאי.
מלחמת דתות - מלחמת מעמדות - אלמנטים אלה, הם בהחלט חומר בערה שיכול להביא ליתר קיטוב, יתר מאבק ושנאה עם תוצאות הרות גורל. פלגנות - פילוג - פלג - המקור של המושגים האלה בא מ"פלג" - כלומר: חלק קטן בעם, עם עמדות קיצוניות בלתי מתפשרות, יכול להביא לקטסטרופה לאומית - ולכן חובה על המנהיגות למנוע זאת בטרם פורענות.
אין סכנה קיומית למדינה. התבטאות נוספת של ראש המוסד היוצא פרדו - בה מחזיקים גם פוליטיקאים נוספים, היא כי אין סכנה קיומית למדינת ישראל והסכנה הגדולה היא דווקא מבפנים כמתואר לעיל. המעבר מאי סכנה לסכנה קיומית הוא קצר. הבעיה בנקיטת עמדה שאין סכנה קיומית מיידית היא מוטעית ומסוכנת ביותר. יש לפעול כל העת, במצבנו באזור, לפי הסיסמה הקלאסית של "הרוצה בשלום - הכון למלחמה".
המעבר מאי סכנה לסכנה הוא מהיר וקצר, שהרי ישראל מוקפת ב-22 מדינות ערב, לא מאוהבי ציון ובניה, אירן על סף פצצות גרעין, הציר סוריה, אירן + חמאס, חיזבאללה, דאע'ש, הוא ציר שנע במהירות מרגיעה למלחמה ולסכנה.
השוואה בין הסכם הגרעין להסכם מינכן במקומו - גם בנושא זה יש אי-הסכמות וביקורות, אך לגוף העניין ההשוואה, שעשה נתניהו וגם שרי הימין כולל ליברמן בזמנו - אכן היה במקומו. נא לזכור, כאשר ראש ממשלת בריטניה צ'מברלין, חזר ממינכן עם חתימת ההסכם, הוא הכריז בחגיגיות ובפתוס רב - "הבאתי שלום ארוך טווח לאירופה". ההסכם החזיק מעמד שנה והיטלר פתח במלחמת העולם השנייה על מאורותיה תוצאותיה והשלכותיה.
לזכור ולא לשכוח. להפר הסכם, קל ומהר יותר מאשר לחתום עליו, במיוחד כשמדובר במדינת האייטולות, שמרמות ומתחמנות את ארה"ב ואירופה, כל השנים. לא לשכוח - הצורר היטלר, היה כפסע לפני הרכבת פצצת אטום, ואם היה מצליח, אין ספק שהיה משתמש בה על כל המשתמע מכך. לפיכך - השגת והרכבת פצצות אטום על-ידי אירן, שאין חולק על כך שזה בהישג ידם ועכשיו כמעט בוודאות - היא סכנה קיומית קיימת. סכנה קיומית אינה נמדדת מהיום למחר או לפי שנה שנתיים, אלא לפי פוטנציאל שקיים אצל האויב, והוא קיים.
התבטאות המפכ"ל התימני - גזענית - התבטאות אומללה וחריגה של מפכ"ל משטרה תימני. אם נסכים שמשטרת ישראל, תחשוב ותפעל כמו המשטרה בארה"ב, כשהיא רואה אדם אפרו, ומיד חושדת שמדובר בעבריין מסוכן וקודם יורה ואחר מבררת נגיע למחוזות מסוכנים ביותר. אם יוצאי אתיופיה יוכנסו למסגרת של מהגרים חשודים עד אנה נגיע. בינתיים המפכ"ל אלשיך כבר הצהיר שדבריו לא הובנו, כרגיל הוצאו מהקשרם הוא לא התכוון לפגוע וכל יתר הקלישאות השחוקות שמשמיעים בנושא זה. מה שברור וחד-משמעי כאשר אדם מצער על דבריו והתבטאויותיו סימן הוא שהדברים שנאמרו שגויים, לא היו צריכים להיאמר ולהישמע.
המשפט של אזריה מחברון - באותו כנס של לשכת עורכי הדין נאם גם הפרקליט הצבאי הראשי והתייחס בעקיפין לפרשת החייל מחברון. הפצ"ר ציין בדבריו כי בכל מקרה של תקרית או אירוע חמור על צה"ל לחקור ולשמור על שלטון החוק. ובכן העיקרון הזה נכון אנבל הפרשנות לא תמיד נכונה ומדויקת. כלומר: כל אירוע חמור או חריג צריך לחקור אך לא כל אירוע כזה צריך להגיע לבית דין צבאי, והמקרה של עזריה היה אמור להיחקר במסגרת הצבאית הפנימית המבצעית ולא היה מקומו בבית דין ואם כבר לא בדרך ההיסטרית הפומבית תקשורתית כפי שהדבר נעשה בפועל. כל ניסיון להגן על המהלך המוטעה דומה לדרך של ניסיון הסברה כושל בנוסח דבריו של המפכ"ל.
ניצנים לריקבון מוסרי חברתי - אם חשבתם עד עתה שאין אפשרות לרדת נמוך יותר בשפל מוסרי פוליטי נמוך יותר כפי שהיה עד עתה, כלפי הממשלה הימין ונתניהו אישית, מתברר שאפשר. ניצני הפשיזם בפוסט שפרסמה תסריטאית מערוץ 10 מתוכניתו של אסף הראל (שבעצמו ניסח כמה מכות מתחת לחגורה של נתניהוׂׂ) שפרסמה פוסט ובו תמונה של היטלר ומוסוליני על מרפסת נואמים להמונים. בכיתוב ציינה הגברת שכולם הגיעו לתדרוך כאשר הקונוטציה המידית הייתה למפגשים של נתניהו עם העיתונאים בימים החולפים. כמו-כן היה קשה להשתחרר מהקשר בין המרפסת של היטלר את מוסוליני מהמרפסת עליה עמד ביבי בירושלים בכנס הגדול בבירה. ובכן רבותי לכל הטוענים על ניצני הפשיזם הנה דוגמה בולטת מצד תוקפי הימין ושונאי נתניהו שמגיעים לשפל מוסרי, חברתי פוליטי נמוך ביותר תוך ביזוי השואה, באמצעות המפלצת של היטלר ימח שמו וזכרו והשלכותיו על הימין בישראל. ואם ניתן לדרג זאת במספרים הייתי אומר בדרגה 8-9 בסולם ריכטר של שפל מוסרי פוליטי של פלגנות ושנאה.
לסיכום
בעידן המודרני, בעידן התקשורת של ההמונים באמצעות רשתות החברתיות, כאשר ניתן לעורר אלפים באמצעות הרשת החברתית, כאשר ניתן לקיצוניים למיניהם יכולת ובמה להתבטאויות חריגות, קיצוניות, כמעט ללא פיקוח ועונשים, יש סכנה לתסיסה חברתית, סכנה לנקיטה באלימות, סכנה להתדרדרות חברתית, ויש קיצונים שמחכים שזה יקרה.
אסור לתת יד לתופעות אלו - אסור להיגרר אחרי קיצוניים ומרשיהם ואסור לכפות דעות על אנשים בכפייה. יש להטיל אחריות בחקיקה על מנהלי אתרים - להתערב ולמנוע דברי הסתה.
מדינת ישראל - היא מדינה יהודית, ולכן צריך לשמור על צביון יהודי ועם זאת, לאפשר חופש דת ובחירה חופשית ללא כפיה, אלא הדברות ושכנוע ואז גם ההישגים יהיו טובים יותר.

הכותב הוא עורך דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר מדריך בקורס קציני שריון, ראש לשכה של האלוף טל, פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  05/09/2016   |   עודכן:  05/09/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם קיימת סכנה למלחמת אזרחים
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אנחנו מדינה יהודית . מתחתנים
יש גבול לסובלנות!  |  6/09/16 11:31
2
יש דמיון לספרד של 1936
אלון פלג  |  6/09/16 21:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
תדמיתו של ראש הממשלה נתניהו נפגעה קשה בגלל העימות עם השר ישראל כ"ץ והמשבר ביניהם בהפוגה זמנית. ראש הממשלה איבד את האמון בשר כץ והוא ימתין לעיתוי המתאים לו כדי לפטרו או לגרום לו להתפטר
רון בריימן
פואד היה, בעיני ביילין, "הפוליטיקאי המכוער, זה שגורם לאנשים רבים כל כך לסלוד מן הפוליטיקה", ובמשתמע, דמות שנויה במחלוקת, בלשון המעטה    האם אין זו ההגדרה של יוסי ביילין עצמו בעיני מרבית אזרחי ישראל?! הן רבים כל כך זוכרים לו את מעלליו, את חתרנותו מאחורי ראש ממשלה מכהן, ואת הפלתו של יצחק רבין למלכודת אוסלו
יהודה קונפורטס
מפרויקט נמ"ר ועד מזו"ר והרשומה הרפואית הלאומית - כל הפרויקטים המחשוביים במערכת הבריאות הממשלתית, שידעו לא מעט קלקולים    המכרז שפורסם כעת לפרויקט התיק הרפואי הממוחשב עשוי לתקן חלק מהם
יורם שוייצר
הירידה שחלה באחרונה בעוצמת התקפותיו ובמאפיינים של 'וליאת סיני', נגד הצבא המצרי, לצד דעיכת פרסומיו ומערכת התעמולה שלו, עשויים להצביע על פגיעה מצטברת בו וירידה בכוחו
ישראל רוזן
שחררו את צה"ל ממלחמות דת ותרבות    ישראל אין הפרדת דת מן המדינה; הדת היחידה המוכרת עד כה היא היהדות בלבושה האורתודוקסי, ובזיקה לרבנות הראשית לישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il