X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
במפלגת הליכוד יש שמחה לאידו של ראש הממשלה נתניהו ובכיריה לא פוסלים תרחיש שבו ייאלצו לבחור ממלא-מקום לראש הממשלה. פרטי החשדות נגד נתניהו אינם ידועים במלואם אך במערכת הפוליטית מעריכים שהחקירות יובילו לרעידת אדמה פוליטית עזה
▪  ▪  ▪
בנימין נתניהו [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

שנת 2017 איננה מבשרת טובות לראש הממשלה בנימין נתניהו ובני משפחתו נוכח חקירתם הצפויה השבוע בעניין חשדות למרמה, הפרת אמונים וקבלת טובות הנאה משני אנשי עסקים בארץ ובחו"ל המכונה במשטרה "תיק 1000". ישנה גם פרשה נוספת הנחקרת בקשר לראש הממשלה שפרטיה אינם ידועים עדיין המכונה "תיק 2000". לכך יש להוסיף את ההחלטה הצפויה של היועץ המשפטי לממשלה בעניין פרשת מעונות ראש הממשלה שלגביה דיווחו אמצעי התקשורת כי יש המלצה של המשטרה להעמיד לדין את שרה נתניהו.
בעוד החקירות האלה קשורות במישרין לראש הממשלה עצמו ולבני משפחתו הקרובים מתנהלת ברקע חקירה אחרת על חשדות לשחיתות בנושא הגז, הספינות והצוללות שראש הממשלה לא נקשר בהן אף שמו של קרוב משפחתו ויועצו, עורך הדין דוד שמרון, נקשר בנושא הצוללות.
הפרשות האלה נראות על פני הדברים כחמורות ביותר מבחינת ביטחון המדינה וחיוני למצותן ולהעניש את האשמים,היה וימצא בסיס ראייתי לשחיתות. כל החקירות האלה אינן מוסיפות, בלשון המעטה, כבוד לממשלה והעומד בראשה ולמדינת ישראל. המערכת הפוליטית נדרכת ורוחשת וככל שיתקדמו החקירות צפויה גם להתגבר הדרישה מראש הממשלה בנימין נתניהו להניח את המפתחות וללכת הביתה.
צריך לזכור כי לא מדובר בהליך קל, החוק מחייב התפטרות של ראש הממשלה רק לאחר הרשעה סופית בבית משפט, במקרה של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט לקח שנה עד להתפטרותו, כנראה שהלחץ הפוליטי והציבורי ייצטרך לעשות את שלו אם יוגש כתב אישום נגד נתניהו.
בקרוב אמור להתפרסם גם הדוח המלא של מבקר המדינה בנושא מחדלי ממשלת נתניהו במבצע צוק איתן בכל הקשור למנהרות ולתפקוד הקבינט שיוסיף עוד שמן לתבערה הפוליטית, אם ינסה נתניהו להטיל איפול על הדוח בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת באמצעות הרוב הקואליציוני סביר להניח שמבקר המדינה יוסף שפירא יקרא להקמתה של ועדת חקירה ממלכתית. לכל אדם עומדת חזקת החפות גם לראש הממשלה ובני משפחתו, אולם, סוד ידוע הוא שראש הממשלה נתניהו הוא נהנתן השאלה היא האם חצה במעשיו את הרף הפלילי.
מה שצריך להדאיג את נתניהו היא העובדה שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט החליט לפתוח בשתי חקירות פליליות נגדו. מנדלבליט התבטא בעבר כי הוא מורה על פתיחה בחקירה רק אם יש אפשרות סבירה להגשת כתב אישום, האם הנחייתו לחקור את נתניהו באזהרה מעידה על כך שהוא סבור שהחשדות נגד נתניהו מוצקים ויובילו לכתב אישום נגדו?
סערה במערכת הפוליטית
חבר הכנסת אורן חזן אמר בשבוע שעבר בראיון לגלי צה"ל כי יש שמחה לאידו של נתניהו בקרב חברי כנסת של הליכוד. על-פי גורמים פוליטיים, גם בקרב שרים של הליכוד שוררת שמחה מהולה בתקווה למפלתו של נתניהו, אין זה מפתיע, נתניהו הרוויח זאת ביושר, הוא השפיל ובגד בחברי כנסת ושרים ממפלגתו שהיו נאמנים לו, מעולם לא היסס לתקוע סכין בגבם של מקורביו ונאמניו הכל למען שמירה על מעמדו וכיסאו.
גורמים בכירים בליכוד התלוננו גם כי כל התנהלותם הנהנתנית של נתניהו ובני משפחתו גורמת בושות למפלגת הליכוד. הטענות שמשמיעים השרים מירי רגב, צחי הנגבי ויריב לוין כדי להגן על נתניהו הן מגוחכות.
אכן, נתניהו מותקף פוליטית ע"י האופוזיציה זוהי תופעה טבעית בכל דמוקרטיה אבל האם אפשר להאשים את היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שהיה מקורבו ומזכיר הממשלה של נתניהו, או את אגף החקירות של המשטרה בפוליטיזציה וברדיפת ראש הממשלה?
משיכת הזמן לקביעת מועד החקירה מצד לשכת ראש הממשלה לא שירתה את נתניהו, היא יצרה את הרושם שהוא מנסה להתחמק או למסמס את החקירה ומתנהג ביהירות, הרי בסופו של דבר היה ברור שהיא תתקיים, נתניהו יודע עליה כבר תקופה ארוכה, להרוויח עוד כמה ימים כבר לא ישנה דבר, לכן המשחק הזה מול חוקרי המשטרה היה מיותר לחלוטין.
אי-אפשר להפנות לאופוזיציה שום אשמה, תפקידה כבכל מדינה הוא לנגח את ראש הממשלה ולנסות ולהפילו מהשלטון בדרכים דמוקרטיות.
הקריאה של חבר הכנסת אראל מרגלית מ"המחנה הציוני" לראש הממשלה להכריז על נבצרות זמנית ולהתמסר לחקירה הינה לגיטימית, מרגלית הוא פרלמנטר לוחם ורציני, הרבה יותר מראש מפלגתו יצחק בוז'י הרצוג שכל מאווייו נתונים לזחול לממשלת נתניהו, וזכותו להשמיע את הדרישה הזו במיוחד כשראש הממשלה מחזיק בעוד תיקים נוספים כמו תיק החוץ ותיק התקשורת.
גם במפלגת הליכוד לא פוסלים את האפשרות שייתכן שייווצר תרחיש שבו שראש הממשלה ייאלץ להשעות את עצמו בעקבות החקירה והמפלגה תצטרך לבחור ממלא-מקום עד להתבהרות מצבו המשפטי. על-פי גורמים בליכוד, יש כבר כמה שרים שהחלו בחשאי לתפור חליפות לקראת ההתמודדות על תפקיד ממלא המקום. הם מעריכים שהחקירות יובילו לרעידת אדמה פוליטית עזה, לא רק הם, ההערכה הזו קיימת גם במפלגות נוספות.
אם המשטרה הכינה היטב את החקירות של נתניהו ובני משפחתו ואם חומר הראיות אכן חזק, התהליך הזה אמור להתרחש במהירות, האופוזיציה ואמצעי התקשורת אמורים להפעיל לחץ מסיבי על היועץ המשפטי לממשלה והוא לא יוכל למשוך הרבה זמן עד לקבלת החלטתו בנושא העמדתו לדין של ראש הממשלה.
המפתח לשמירת הקואליציה
כשראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט היה נתון לחקירה משטרתית קם שר בממשלתו, אהוד ברק שמו, וקרא לסיום כהונתו.
הקואליציה הנוכחית של נתניהו שותקת.
יו"ר ש"ס אריה דרעי יצא בסוף השבוע להגנתו של ראש הממשלה אולם עדיין לא שמענו קולות אחרים, לא את קולו של יו"ר "הבית היהודי" נפתלי בנט ולא את קולם של יו"ר "ישראל ביתנו" אביגדור ליברמן או את התייחסותו של יו"ר "כולנו" משה כחלון לחקירות נגד נתניהו שהרי הוא לשון המאזניים בממשלה וביכולתו להביא להפלתה ולהקדמת הבחירות בכל רגע.
נכון שמשה כחלון מעוניין בהמשך שלטון הממשלה כדי להשלים את תוכנית הדגל שלו להורדת מחיר הדיור בישראל אך מצד שני הוא נושא גם את הדגל של שמירה על המערכת המשפטית ושלטון החוק. שאלת השאלות היא מה תהייה עמדתו של כחלון אם חקירתו של ראש הממשלה תוביל להמלצה להגשת כתב אישום נגדו, האם ידרוש כחלון את השעייתו ויאיים בפירוק הקואליציה?
משה כחלון נאלץ לעזוב את מפלגת הליכוד בגלל ההתנכלות של נתניהו אליו והצרת צעדיו, מעניין יהיה לראות כיצד ינהג במקרה הזה.
בינתיים נראה שראש הממשלה מנסה לאתרג את עצמו על-ידי פניה חזקה ימינה כדי שהימין הפוליטי, כמו מפלגת "הבית היהודי" יאתרג אותו תחת הסיסמה "ארץ ישראל חשובה יותר מכל חקירה".
לכן הוא תמך כנראה בחוק ההסדרה ובפתרון משבר עמונה, האם אחרי כניסתו של דונלד טראמפ לבית הלבן יתמוך גם בהצעה לספח את מעלה האדומים בתמורה למטריה הגנתית של "הבית היהודי"?
הכל אפשרי כנראה אצל נתניהו במיוחד כשהוא תחת לחץ של חקירות משטרתיות.
לאן פני הדברים?
המערכת הפוליטית נדרכת ונסערת אך הסערה היא רק בתחילתה מכיוון שעדיין לא ידועים פרטי החשדות בשתי הפרשות וגם מכיוון שעדיין לא נשמעו הסבריו של היועץ המשפטי לממשלה מדוע נדרשה חצי שנה לבצע את הבדיקה טרם המעבר לחקירה פלילית. יש הרבה ספקולציות ושמועות באמצעי התקשורת אולם מהות החקירות ומידת חומרתן איננה ידועה בוודאות.
ראש הממשלה גם עדיין לא נחקר ולא ידוע עדיין מה ההסברים שנתן לחוקריו על החשדות נגדו. ככל שייודעו יותר פרטים כך ניתן יהיה יותר להעריך האם אנו לקראת רעידת אדמה פוליטית שתביא להקדמת הבחירות ופרישתו של נתניהו מהחיים הפוליטיים.
החקירה הצפוייה תפסה את ראש הממשלה בנימין נתניהו כשהוא מתמודד עם אתגרים מדיניים קשים, המפלה של ישראל בהצבעה במועצת הביטחון של האו"ם והעברת החלטה 2334 בעניין ההתנחלויות והוועידה הבינלאומית בפריז ב15 בחודש שבה אמורות להתקבל עוד החלטות קשות נגד ישראל.
ראש הממשלה ממשיך לטעון לחפותו, הסיסמה "לא יהיה כלום כי לא היה כלום" נשמעת שדופה ופתטית. אתמול בישיבת שרי הליכוד הוא התרברב והציע לאופוזיציה "להירגע ולשלוח צפירת הרגעה לחייטים". הזחיחות הזו עלולה להיות בעוכריו מכיוון שעל-פי הפרסומים בתקשורת למשטרה יש כמה "קלפים חזקים" בחקירה.
מה שבין היתר מגביר את החשדנות הציבורית הם הפרסומים האחרונים על הקשר של נתניהו ומשפחתו למיליונר האוסטרלי פארקר והמתנות שקיבלו ממנו וברקע הדברים גם "פרשת עמדי" מלפני 20 שנה, שעסקה גם כן במתנות, ושבה נחלץ נתניהו בעור שיניו מכתב האישום והיועץ המשפטי לממשלה דאז אליקים רובינשטיין בחר להסתפק בדוח ציבורי חמור נגדו במקום להעמידו לדין.
נראה שראש הממשלה ורעייתו לא הפיקו את הלקחים מ "פרשת עמדי" והמשיכו לכאורה להסתבך בקבלת מתנות וטובות הנאה. לא ידוע עדיין מי הם כל העדים שמהם גבתה המשטרה עדויות על החשדות נגד ראש הממשלה על קבלת טובות הנאה ידוע רק כי מספרם מגיע ל-50.
גורם פוליטי בכיר הבקי בפרשה ומכיר היטב את משפחת נתניהו אמר לי שבארץ קיימים הרבה יותר מ50 אנשים היכולים להעיד על התופעה של הנהנתנות וקבלת טובות ההנאה מצד משפחת נתניהו, הסיפורים הם רבים וצריך להמתין ולראות האם המשטרה אכן עשתה את עבודתה נאמנה. אנו רק בתנודות הראשונות של רעידת האדמה הפוליטית, כנראה שהזעזועים הרציניים יבואו בהמשך.

תאריך:  02/01/2017   |   עודכן:  02/01/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לקראת רעידת אדמה פוליטית?
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
מהרהורי לבך, יוני בן מנחם
עמעד  |  2/01/17 11:55
 
- שח ואסביר לך כמה אתה עמרוץ'.
בבון זה קוף  |  2/01/17 13:06
 
- תשובה לבבון הקוף
עמעד  |  2/01/17 16:41
 
- כול מילה נכונה, יפה כתבת איש
רון ה.  |  2/01/17 14:09
2
יוני בן מנחם איננו העפרון הכי
בני בנקר  |  2/01/17 12:03
3
בן מנחם מתקשה להסוות את תקוותו ל"ת
עיתונאות?פחחח...  |  2/01/17 14:22
4
המדינה ראויה למנהיג צנוע
קורא  |  2/01/17 14:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
עידן יוסף
בשנת 2016 החזירה ישראל 102 גופות לרשות הפלשתינית ולממשל החמאס    הקבינט החליט פה אחד על תוכנית פעולה לקידום החזרת המוחזקים בעזה
עידן יוסף
המחבל לשעבר, שנפגש לפני כשנה וחצי עם באסל גטאס, היה כלוא בישראל לאחר שהבריח נשק לפתח    מת בגיל 94 ברומא
אורי שרגיל
כשפגשתי לאחרונה את אובמה במסדרון המוליך לשירותים הוא שאל אותי בתמיהה, אתם בכלל יודעים מה אתם רוצים? כי אני מבולבל    בערך כך אמר
פנינה שרביט-ברוך
ביום 23 בדצמבר 2016 אימצה מועצת הביטחון של האו"ם את החלטה מספר 2334 בעניין ההתנחלויות. מדובר בהחלטה הראשונה של מועצת הביטחון שכוללת גינוי כה נחרץ למדיניות ההתנחלויות של ממשלת ישראל מאז החלטה 465 משנת 1980    מוטיב מרכזי בהחלטה, כפי שמודגש בסעיף 4, הוא ההכרח להפסיק כל פעילות הנוגעת להתנחלויות כדי לשמר את האפשרות להגיע לפתרון שתי המדינות
אפרים הלפרין
בואו נעשה משחק תפקידים קטן, בואו נניח שזהבה גלאון הייתה עותרות לבג"ץ נגד החלטותיו של הנשיא אובמה להימנע מהטלת וטו ולהרחיק את הדיפלומטים הרוסיים.
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il