X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
מדוע המאבקים הפנימיים בהנהגת הפתח, מנעו ומונעים את התהליכים הרציניים שאמורים היו להוביל להסכם שלום עם ישראל והקמתה של מדינה פלשתינית לצידה
▪  ▪  ▪
אבו-מאזן. מכין יורש [צילום: פלאש 90]

"תשכחו את מה שמכונה 'החייאת תהליך השלום' במובן המקובל שאליו הורגלנו, המבוסס על מו"מ חשאי וגלוי, דו-צדדי, או בהשתתפות שלושה או ארבעה צדדים, זהו שלב שהסתיים. כיום ללא מעורבות בינלאומית ממשית שתתורגם להחלטות תקיפות ומחייבות עם לו"ז מוגדר, לא יהיה תהליך מדיני או פתרון שיושג באמצעות מו"מ".
- (מוחמד דחלאן, בכיר בפתח שהורחק לאחרונה מהתנועה- ראש הביטחון המסכל ושר הפנים לשעבר ברשות הפלשתינית).
דור 'גלות טוניס' של אש"ף, הולך ונעלם עם הזמן. יו"ר הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס (אבו מאזן), חצה את גיל ה-80 והתחיל לסמן כבר בעצמו את יורשיו הפוטנציאליים. יש בין בכירי הפתח שיעידו על הראיס עבאס כי מבחינה פוליטית פנימית, הוא לכאורה עסקן הניחן בתכונות של מדיניות 'ארדואנית' (מן אישיות של דיקטטור המתנהל במערכת דמוקרטית). בין הבכירים הללו הוא יריבו הידוע, מוחמד דחלאן.
דחלאן עצמו טען לא מזמן כי אבו מאזן פועל להרחיק מהפתח, את כל הקולות שאינם ממושמעים למדיניותו. עוד הוסיף על כך כי ישנו צורך קיים ללמוד מנסיונות העבר כמו במקרה של יאסר ערפאת (אבו עמאר), ולהפנים בצורה ברורה כי הרוח הארדואנית אינה מתאימה לתנועה כמו פתח.
על-רקע אותה מלחמה פנים-פלשתינית בין הפלגים של אבו מאזן ואבו פאדי (עבאס ודחלאן), ישנן לאחרונה הפגנות שהובילו לעימותים אלימים במחנות הפליטים של ג'נין, רמאללה, ובשכם.
מוחמד דחלאן היה בעבר ראש הביטחון המסכל בתקופת אוסלו, וכך מעמדו בקרב ההנהגה הפלשתינית עלה בהדרגה עד אשר התפתחו בהתאם לכך סכסוכים בינו לבין בכירים נוספים במערכת הביטחון הפלשתינית. דחלאן סיכל פיגועי טרור רבים, וקבע יחס תקיף מאוד כלפי האופוזיציה האיסלאמית. דחלאן גם ניהל מו"מ והידברות רשמית ועקיפה, בתקופות השונות מאז הסכמי אוסלו וגם לאחר האינתיפאדה השנייה, עם גורמים מישראל ומארה"ב על-מנת להגיע להסכמים מדיניים. ישנן עד היום גורמים ישראלים אשר השתתפו בוועידת קמפ-דיוויד שטענו כי דחלאן הציג דעות פרגמטיות ומתונות ואף הסכים לסיפוח גושי ההתיישבות היהודיים ביהודה ושומרון (הגדה המערבית).
מדור הקשישים
הבעיה עם דחלאן שהוא לא זה שמוביל את הדעה הרווחת היום בהנהגה הפלשתינית, והמערכת המונהגת על-ידי אבו מאזן דאגה להדיח אותו, להעמיד אותו למשפט ולהרחיק אותו מעמדת כוח בתנועה בפרט ובהנהגה הפלשתינית בכלל. גם מי שדחלאן תומך בו לאור המצב ולכאורה דווקא פופולרי מאוד בציבור הפלשתיני, מרוואן ברגותי אינו בתמונה הנוכחית עקב כליאתו בישראל.
מבחינתו של אבו מאזן, יש כבר יורש. גם הוא מדור 'הקשישים' של אש"ף, ו'הגווארדיה הוותיקה והמושחתת' (כדבריו של דחלאן) בפתח. שמו מאג'ד פרג' (אבו בשאר), ומתפקד כמפקד המודיעין הכללי של הרשות הפלשתינית. אבו מאזן דאג למנות את פרג' כבר בשנת 2009, כמי שגילה לו יכולת נאמנות רבה. לקצין המודיעין ברשות, יש יתרון עצום מבחינתו של אבו מאזן. הוא אינו מעורב כלכלית ואינו בקיא בעסקים של אבו מאזן ובני משפחתו ובטח שלא דורש נתחים מהם.
פרג' גם נמצא מתאים מבחינתו של אבו מאזן כמי שעונה על שלושה דרישות עקרוניות בציבור הפלשתיני העממי למועמד לנשיאות.
1. מוצאו של הפליט- הוא נולד וגדל במחנה הפליטים דהיישה שבבית לחם, ובמורשת הפלשתינית מי שלא חווה את חווית הפליט מכל סוג שהוא, אינו יכול לשמש מנהיג לפלשתינים.
2. פעילות אנטי ישראלית - פרג' פעל מנעוריו בתנועת הנוער של פתח "השביבה", והיה שותף לפעילות בתאים האנטי ישראלים.
3. תקופת מאסר בכלא הישראלי - במהלכה של האינתיפאדה הראשונה נעצר פרג' על-ידי השב"כ וצה"ל כ-15 פעמים וריצה במצטבר תקופת מאסר של כ-6 שנים. מבחינה זו הנאמנות ללאום הפלשתיני והדרך לראיס, עוברות דרך הכלא הישראלי.
מאג'ד פרג' הוא מיקרוקוסמוס של הפוליטיקה הפלשתינית בתקופתו של אבו מאזן. הוא יחסית מוערך בעיני אנשי חמאס על-אף החיסולים הפנימיים המתבצעים מדי פעם בין התנועות, אם כי הוא תמיד יהיה חשוד כמשתף פעולה עם המערב בכלל ועם ההנהגה הישראלית בפרט.
במסדרונות ההנהגה הפלשתינית, לא מחשיבים את פרג' סוג של איש עקרונות- מהפכן, הוא פשוט נחשב מקורב והחלק העיקרי במערך הגו'בים של אבו מאזן המסומן כיורש.
כאשר מוחמד דחלאן מדבר על 'מדיניות ארדואנית' וטוען לכך שיש ללמוד ממקרה ערפאת, הוא מדבר על כך שכל מי שיגיע מהמטריה של אבו מאזן, הוא חלק מהמורשת של ערפאת שדווקא כן היה מהפכן, אך לצד זה גם כחסר תקנה. דחלאן מתכוון לזה שמורשתו של ערפאת הייתה לשחרר את פלשתין בדם ואש, גם אם צריך לחתום על הסכמי שלום עם ישראל, ושאין בכוונה מלכתחילה לכבדם.
שקול ופרגמטי
אבו מאזן למעשה הוא מה שנשאר מהצל של ערפאת, אם כי דוגל בשיטת 'הטרור' המדיני כנגד ישראל כאמצעי יחיד. עד כה הוא בעיקר יזכר עם קשיחותו בכל הקשור למו"מ המדיני, וסירובו לפשרות הטריטוריאליות והעקרוניות מול ישראל. בקרב מובילי הדעה הפלשתינים, יש האומרים כי עיקר חששו היה להיות המנהיג הפלשתיני הראשון שבעצם וויתר על אדמות פלשתין. אבו מאזן אומנם מצהיר תכופות כי הוא מנהיג שקול ופרגמטי, אך הדבר הזה הוא רק דוגמטי לעקרון התפיסה המדינית אליה הוא מכוון והיא קבלת לגיטימציה לאומית והכרה בינלאומית בזכויות הפלשתינים למדינה.
עמדתו של אבו מאזן אינה סוטה מהעמדה הפלשתינית המוכרת מאז 1947, עמדה ששוללת ברמה העקרונית מדינה של העם היהודי בארץ ישראל. אבו מאזן פשוט מנהל את מדיניותו בהתאם למציאות הדמוגרפית שהתפתחה עם השנים, וניתן להבחין בכך עקב התעקשותו למדינה פלשתינית בגבולות 1967, לצד מדינה שאינה מדינת הלאום היהודי בהסכמתם הרשמית של ההנהגה הפלשתינית, אלא חתירה למדינה דו לאומית שבפרק זמן היסטורי מוגבל עם רוב יהודי ועם "מיעוט" פלשתיני שילך ויתחזק. מצדה המזרחי של הגדה המערבית (יהודה ושומרון), נמצאת ירדן שבה כבר שנים מתקיים רוב פלשתיני ובכך יזכו שתי הגדות לירדן ברוב פלשתיני ברור. המשמעות האסטרטגית מבחינתו של אבו מאזן ושותפיו להנהגת הפתח היא שפרגמטיות יתרה מול ישראל, היא גם למעשה פגיעה באינטרסים הדמוגרפים שמבחינתם קיימים. בראיון שנתן אבו מאזן לעיתון המצרי "אח'באר אל יום" בשנת 2014, הוא צוטט כאומר שהפלשתינים לא יוכלו להכיר במדינה יהודית, מכיוון שהדבר נוגד את האינטרס הלאומי שלהם.
כלומר מה שמניע את המדיניות הפלשתינית כיום, הוא אך ורק עניין של אינטרס לאומי חד-משמעית. אם מדינת ישראל אינה מייצרת ודוחקת אותם לאבד את האינטרס הלאומי הזה באמצעות הקהילה הבינלאומית, המחייבת אותם להגיע למצב של שתי מדינות לאום בגבולות מוכרים ובטוחים. אזי אבו מאזן אינו שותף ואינו יכול להיות פרטנר להסדר מדיני ישיר מול ישראל, שפוגע ומנטרל גם את צעדיו הפוליטיים בתוך ההנהגה הפלשתינית שהיו מאז ומתמיד.
בשורה התחתונה כל עוד המצב הגיאו-פוליטי הקיים היום ממשיך הלאה, ההנהגה הפלשתינית הן מצד פתח (אינטרס לאומי) והן מצד חמאס (אינטרס דתי-לאומי) ימשיכו לשמור על האינטרסים שלהם וצורת פועלם עד לנקודת הכרעה מדינית קונקרטית.

תאריך:  05/01/2017   |   עודכן:  05/01/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אבו מאזן - צל השמרנות של ערפאת
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
זהות מנהיג אש"פ הבא
עובד 1  |  5/01/17 20:30
2
אבו תחת זה מחבל בחליפה.
7-7-7.  |  6/01/17 10:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
עמוס גלבוע
ההחלטה דנה ברובה המכריע באי חוקיות ההתנחלויות שמעבר לקו 1967, ובו בזמן היא מפחיתה מערכו וחומרתו של הטרור, שלא מוגדר כ"מכשול לשלום", ואינה מזכירה כלל את הטרור הפלשתיני
רפי לאופרט
השמאל אינו מבחין שמלבד העכרת האווירה הציבורית, הוא אינו משיג דבר    על הימין דברים אלו כבר אינם פועלים, והשמאל המכור להם עד זרא, אינו קולט מסרים אלה
מתי דוד
קורבנות השלום, אינתיפאדת השלום, חינוך לשלום, תהליך שלום, זרעי שלום, ועידות שלום, שיחות שלום ניצני שלום נוער השלום
אלברט שבות
כל התוכניות שנרקמו לפתרון הסכסוך, עם גוון ימני או שמאלי, נידונו מראש לכישלון, כי במקודם או במאוחר יגיע המיכשול הראשון שישבש את השלבים הנותרים ויביא לחידלון התוכנית
זאב בן-יוסף
העולם והערבים לא יכולים להיות יותר ימניים ויותר ציוניים מהשמאל המשיחי שלנו שקבע מזמן כי ההתיישבות היהודית המחודשת באדמת המולדת ההיסטורית היא בלתי חוקית ושהאליל "שלום" הוא הבסיס לקיומנו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il