X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
כאשר בוחנים את המהלכים שנעשים בימים אלה על-ידי ממשל טראמפ דרך הפריזמה של שלבי הכניסה לתפקיד, כדאי לזכור כי הנשיא חדש ורוב אנשיו הם בלתי מנוסים בניהול המערכות והגופים שבאחריותם העם האמריקני כמו גם השחקנים בזירה הבינלאומית, כולל ישראל, מצפים כמובן להתנהלות סדורה מקצועית ואחראית מטראמפ ואנשיו, אך כדאי לחשוב אם כלל הציפיות אכן ריאליות ולזכור כי החוקים האנושיים תקפים גם לגביהם
▪  ▪  ▪
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ [צילום: אנדרו הרניק/AP]
חיבוק חם
ניסיון לקצר מהלכים ולעקפם לא בהכרח יעלה בהצלחה. כאשר ממהרים לבחון את פעלו של ממשל טראמפ בחודשים הראשונים לאחר כניסתו לתפקיד בניסיון להעריך את התנהלותו עתידית – על-רקע הצווים האוסרים כניסת מוסלמים מחלק מהארצות המוגדרות כאיום; מהלכים דו-משמעותיים מול רוסיה; ההתקפות נגד התקשורת האמריקנית; סגירת חשבונות עם אנשי ממשל אובמה וניסיונות למחוק את מורשתו; וכן החיבוק החם לראש ממשלת ישראל וההצהרות לגבי המדיניות הצפויה במזרח התיכון; התקיפה בסוריה בתגובה לשימוש בנשק כימי על-ידי משטר אסד – מומלץ לנסות ולזהות את השלב שבו נמצא הממשל האמריקני ביחס לתהליך העקרוני, המבוסס מחקרית, של כניסה לתפקיד. בחינת התנהלותו של הממשל בעת הנוכחית אמורה להביא בחשבון את האפשרות, שמה שנראה עתה לא בהכרח ישקף את תמונת העתיד.

כניסת הממשל האמריקני החדש בראשות הנשיא דונלד טראמפ לתפקיד ההובלה של המעצמה מספר אחת בעולם, לקראת מימוש היעדים שאותם הגדיר לעצמו, לעם האמריקני ולעולם כולו, מעוררת באופן טבעי עניין רב, תגובות והתייחסויות מעורבות ומגוונות. יש המביעים שמחה עקב הרוח החדשה הנושבת בוושינגטון בציפייה דרוכה לעתיד טוב יותר, ויש המוטרדים ומודאגים לנוכח הפערים האידיאולוגיים והתרבותיים בינם ובין מדינותיהם לבין המגמות השלטוניות החדשות שאותם מביאים טראמפ וצוותו לבית הלבן. בכל מקרה, המציאות המתהווה מעוררת סקרנות רבה, וכמעט לא ימצאו קהלים אדישים למתרחש סביב ממשל זה ובשורותיו.
בתקופה זו, בחלוף יותר משלושה חודשים מאז כניסת ממשל טראמפ לתפקוד מלא, כדאי לזכור מספר מונחים ולקחים מעולם חקר ההתנהגות הארגונית, בנוגע לכניסה לתפקיד חדש. מושגים אלה עשויים להוסיף זווית ראיה על זו המתמקדת בשאלות מדיניות מוגדרות, וכך לסייע בבחינת המתרחש בשורות הממשל האמריקני החדש ובהערכת התנהלותו בהמשך.
דונלד טראמפ עצמו, כמו גם רוב אנשי הממשל, אינם בעלי ניסיון רב בניהול מערכות שלטוניות. לכן, ולמרות התפקידים הבכירים שמונו למלאם, כדאי לזכור בעת ניהול המגעים עמם כי עקרונות ואורחות ההתנהלות הארגונית של נשיאים, שרים, מנהלים ועובדים זוטרים, שיש להם בסיס ותוקף מחקרי, חלים גם עליהם. לא בכדי מקובל לדבר על "מאה ימי חסד" כתקופה מתבקשת כמעט בתהליך ההתאקלמות בתפקיד, הגם שראוי להביא בחשבון שמשכה בפועל שונה מאדם לאדם, על-פי יכולותיו, מאפייני ודרישות התפקיד בכלל והניהולי - בפרט, וכמובן על-פי הנסיבות הייחודיות של המציאות שבקרבה מתרחש התהליך עצמו.
חוקרת אמריקנית, ברטה ריינולדס, עיצבה בשנות הארבעים של המאה העשרים מודל ייחודי, המתאר את שלבי הלמידה שאותם עובר מנהל בכניסה לתפקידו. אומנם המחקר המקורי התמקד בתהליכי הסתגלות של עובדים סוציאליים, אך בשלב מאוחר יותר הוכללו מסקנותיו לתחום הניהול והוא נלמד כמחקר יסוד בעל תוקף ורלוונטיות. ריינולדס מנתה חמישה שלבים עיקריים, על רצף כרונולוגי:
חוסר שקט
"הישרדות" - בעל התפקיד, הממונה או נבחר, לומד את תפקידו החדש, מתמודד עם מגוון רחב של נושאים, אנשים, תפקידים ותהליכים בסביבה הארגונית. בתקופה זו הוא מוצף במידע ונתקל בקושי עקב הצורך להתמודד עם שפע המידע. הוא מרוכז בעצמו וחש שאינו יודע את הדרך שבה עליו ללכת על-מנת למלא את התפקיד. יש המגיבים למצב בהסתגרות ושתקנות ולעומתם יש המרבים במסרים מילוליים. לא אחת, חששו של בעל התפקיד החדש מהאתגר שלפתחו עלול לעורר התנהגות בוטה.
"לשחות או לטבוע?" - בעל התפקיד החדש לא גיבש עדיין סגנון התנהלות סדור. עם זאת, ניכרת יותר התייחסות לסביבה, לפחות חלקית, והאדם שואל את עצמו ואת מקורביו האם הוא אכן בכוון הנכון. בשלב זה ניכרת התחלה של קושי לעמוד במכלול הדרישות של התפקיד, ובפועל עדיין אין הבנה עמוקה של המשמעויות ארוכות הטווח של החלטות וביצוען. קושי זה מציף שאלה פנימית: האם אני באמת מתאים? האם אני מסוגל לבצע את התפקיד כפי שייחלתי? קיימת אי-נוחות רבה להחצין דילמה זו, והתגובה לחוסר השקט שהיא מייצרת עשויה להיות שונה מאדם לאדם ומתפקיד לתפקיד.
"תובנה" - בשלב זה מתגבר העיסוק במשימות הפורמליות ובהכרתם של תחומי העיסוק והאחריות, יותר מאשר בנושא התפקיד עצמו. השליטה בנתונים גוברת וניכר שיפור בהבנת תהליכים והדינמיקה של המציאות הסובבת. עדיין, בשלב זה גם ניכר פער בין איכות ועומק ההבנה, לבין יכולת הביצוע בפועל.
"מיומנות"- בשלב זה מתחילים לראות תוצאות של המאמצים שהושקעו בשלבי התהליך הקודמים: איכות התוצאה קשורה ישירות לרצינות ההשקעה. ניכר שיפור משמעותי במיומנויות, בניהול השוטף ובתהליך קבלת ההחלטות, וכן מיושמים תהליכי שיפור והפקת לקחים ומתחיל חיפוש אחרי אתגרים חדשים ונבחנות דרכים להתמודדות עימם.
"שליטה!"- בשלב זה כבר קיים שילוב בין הבנה לביצוע. קיים קשב רב יותר מאשר בשלבים קודמים לחידושים, וכן ניכרת תפיסה "אוביקטיבית" יותר של האדם לגבי עצמו. בהתאמה, משתפרת יכולתו לבקר, ולשנות דרכי עבודה על-פי דרישות משתנות, וכן ניכרת עליה ביכולת לניהול משימות מורכבות. בשלב זה אמורה להתקיים גם מסוגלות לחנוך אחרים ולתרום להתפתחות מקצועית ואישית של אחרים.
תקופות מעבר
על בסיס הכרה בכך שעתות חילופי מנהיגים בעולם היו מאז ומעולם תקופות מפתח, שהציבו בפניהם אתגרים רבים שוב ושוב, מייקל ווטקינס (פרופסור בבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת הארוורד) פרסם ב-2012 ספר שסיכם מחקר בנושא 90 ימי חסד למנהל עם כניסתו לתפקיד. בקדימון לספר נאמר: "נשיא ארצות הברית מקבל 100 ימים כדי להוכיח את עצמו. אתה מקבל 90".
ווטקינס קבע כי תקופות מעבר הינן גורליות במידה רבה, ובמהלכן טעויות עשויות להיות בעלות השפעות כבדות משקל בעתיד. לדבריו, מנהיגים נמצאים במצב פגיע ביותר בחודשים הראשונים בתפקידם החדש, בעיקר משום שהם חסרים ידע מפורט על אודות מהות האתגרים שעמם הם עומדים להתמודד, וכן משום שהם עדיין נעדרים רשת של מערכות יחסים ותהליכים סדורים שיתמכו בהם. לכן, סביר להניח שכישלון ביצירת תנופה בחדשים הראשונים מבטיח למעשה מאבק מתמיד לאורך כל תקופת הכהונה. ומצד שני, יצירת אמינות והבטחתן של הצלחות אחדות בתחילת הדרך יניחו יסודות להצלחה ארוכת טווח. ווטקינס מציע מודלים לייעול וניהול מושכל של תהליך הכניסה לתפקיד, ותוך כדי כך מפרט את הקשיים והאתגרים הרבים והמורכבים שעמם יש להתמודד. חשיבותו של מחקר זה היא בהצביעו על כי תהליך הכניסה לתפקיד וההסתגלות אינו בהכרח לינארי - לא כל שלב בתהליך יוביל ישירות ובהצלחה לשלב הבא, וגם מעבר דרך כל השלבים לא יבטיח בכל מקרה הצלחה בתפקיד.
בנוסף, כאשר מתכננים מהלכים מול הממשל האמריקני, כדאי לתת את הדעת על מונח המשקף היטב מצב אישי בכניסה לתפקיד חדש: "חדוות המינוי". רבים חוו את התחושה הזו כאשר קיבלו סוף-סוף תפקיד או מעמד שחלמו עליו, על אחת כמה וכמה לאחר מסע בחירות קשה וסוחט, כפי שעבר טראמפ עד בחירתו. בשלב זה הנבחר או ממונה אוהב את האנשים שתמכו בו, את המציאות שסייעה לבחירה, את המנהלים הממנים (בארגון היררכי), או את קהל הבוחרים (בפוליטיקה), ואת המשפחה. בעל התפקיד החדש מוצף תחושת עוצמה והחשש מפני האתגר מתגמד לנוכח אמונה משכרת במסוגלות עצמית. אולם תקופה זו טומנת בחובה לא מעט סכנות. בתקופה זו עלולים להיאמר דברים שמאוחר יותר תתעורר לגביהם חרטה, להשמיע הבטחות שלא ניתן יהיה לקיימן, ולחוש בלבול בין עמית ליריב.
כאשר בוחנים את המהלכים שנעשים בימים אלה על-ידי ובממשל טראמפ דרך הפריזמה של שלבי הכניסה לתפקיד, כדאי לזכור כי הנשיא חדש ורוב אנשיו, האמורים לתמוך בו ולסייע לו במילוי תפקידו, בלתי מנוסים בניהול המערכות והגופים שבאחריותם, גם העם האמריקני כולו וגם בזירה הבינלאומית ובישראל מצפים כמובן להתנהלות סדורה מקצועית ואחראית מטראמפ ואנשיו, אך כדאי לחשוב אם כלל הציפיות אכן ריאליות ולזכור כי החוקים האנושיים תקפים גם לגביהם. ניסיון לקצר מהלכים ולעקפם לא בהכרח יעלה בהצלחה.
במילים אחרות: כאשר ממהרים לבחון את פעלו של ממשל טראמפ בחודשים הראשונים לאחר כניסתו לתפקיד בניסיון להעריך את התנהלותו עתידית - על-רקע הצווים האוסרים כניסת מוסלמים מחלק מהארצות המוגדרות כאיום; מהלכים דו-משמעותיים מול רוסיה; ההתקפות נגד התקשורת האמריקנית; סגירת חשבונות עם אנשי ממשל אובמה וניסיונות למחוק את מורשתו; וכן החיבוק החם לראש ממשלת ישראל וההצהרות לגבי המדיניות הצפויה במזרח התיכון כמו גם התקיפה בסוריה בתגובה לשימוש בנשק כימי על-ידי משטר אסד - מומלץ לנסות ולזהות את השלב שבו נמצא הממשל האמריקני ביחס לתהליך העקרוני, המבוסס מחקרית, של כניסה לתפקיד. בחינת התנהלותו של הממשל בעת הנוכחית אמורה להביא בחשבון את האפשרות, שמה שנראה עתה לא בהכרח ישקף את תמונת העתיד.

תאריך:  25/04/2017   |   עודכן:  25/04/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מאה הימים הראשונים לממשל טראמפ
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מאמרך סדור והגיוני,
אבנר צפוני  |  25/04/17 10:46
2
מאמר מעולה!  ל"ת
מיקי מאוס  |  7/05/18 17:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשל טראמפ
איתמר לוין
טראמפ הבטיח "לייבש את ביצת האינטרסים המיוחדים" – אך ממשלו פוגש מולו את מי ששירתו אותו ואת סגנו    ההכנסות של המקורבים מאז תחילת השנה: 2.2 מיליון דולר
איתמר לוין
21 מיליארדרים מתגוררים ברצועת החוף של פאלם ביץ' בפלורידה. המפורסם שבהם הוא דונלד טראמפ. פורבס ממפה את הבולטים שבשכניו
איתמר לוין
סקר וושינגטון פוסט ורשת ABC: רק 42% מרוצים מתפקודו של הנשיא - השיעור הנמוך ביותר בנקודת זמן זו מזה 60 שנה    הבשורות הטובות לטראמפ: מצביעיו נותרו נאמנים לו
איתמר לוין
חתן פרס נובל, פול קרוגמן, מסביר בניו-יורק טיימס מדוע תמיד יאבדו משרות בכל התחומים - ומה צריך לעשות כדי לסייע למי שמאבדים את עבודתם
איתמר לוין
בסוף השבוע יתקיימו בוושינגטון ובמאות ערים ברחבי העולם מצעדי מחאה של מדענים נגד מה שהם רואים כמאבק של ממשל טראמפ נגד האמת והעובדות
רשימות נוספות
INSS  / מי ומי    | 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
אחרי משאל העם בטורקיה: האתגרים שנותרו בעינם   /  גליה לינדנשטראוס
נזק מתוחם, מסר לעולם, עדיין לא שינוי אסטרטגי  /  עמוס ידלין, אסף אוריון
אסורה הכניסה של הקוראים לחרם   /  ציפי חטואל-רדושיצקי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il