X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
בעלי עסקים עשויים לשלם עשרות ואף מאות אלפי שקלים בשנה כארנונה - מה שמצדיק בדיקה מעמיקה של הבסיס לחיוב שמוציאה להם הרשות המקומית. יש מקרים בהם ניתן לקבל הנחות של עשרות אחוזים
▪  ▪  ▪
רוצים למשוך בתי תוכנה [צילום: AP]

בתחילת כל שנה מקבלים בעלי עסקים את חיוב הארנונה השנתי. זוהי הזדמנות לשינוי ואולי גם הפחתה של תעריף הארנונה שתשלמו, לעיתים בשיעור של עשרות אחוזים.
מה משפיע על גובה הארנונה?
יש מספר פרמטרים המשפיעים על הסכום, בעיקר הגודל, הסיווג והמיקום. יש לשים לב שאין הצדקה לגביית ארנונה על שטחים משותפים בבנייני משרדים, כגון לובי ומסדרונות.
המשמעות של "סיווג" היא הגדרת השימוש בפועל בנכס. הבעיה צצה כאשר התושב מגדיר את השימוש בנכס בצורה אחת, אבל העירייה חושבת אחרת. לדוגמה: נישום שעסקו מחויב בארנונה כחנות לרהיטים, אולם לשיטתו מדובר בנגריה שלעיתים רחוקות מבקר בה קונה, רק כדי לראות את הרהיט במהלך ייצורו. הפערים בחיוב הארנונה במקרה כזה יכולים להגיע לכפליים.
הסיווגים מופיעים בצו הארנונה, המוטל על-ידי מועצת הרשות המקומית בתחילת כל שנת מס ומתפרסם באתר האינטרנט שלה. הצו מפרט את אזורי החיוב השונים ביישוב, את סוגי הנכסים לחיוב ואת הסיווגים השונים. הסיווג הבסיסי לנכסים מסחריים הוא "בניינים שאינם משמשים למגורים", שהוא התעריף הגבוה ביותר בצו הארנונה. לצד ברירת מחדל זו, ישנה רשימה של סיווגים המגדירים שימושים למטרות ספציפיות בנכס ולכל סוג של סיווג יש תעריף שונה.
גם מיקומו הגאוגרפי של העסק משפיע על גובה הארנונה בה תחויבו. עסק שנמצא על קו הגבול בין אזורי תעריפי ארנונה שונים, יכול למצוא את עצמו מחויב בתעריף הגבוה מבין השניים, לא תמיד בצדק.
אלו עסקים זכאים לסיווג ארנונה מופחת?
מכיוון שרשויות מקומיות שונות מעוניינות למשוך אליהן עסקים יצרניים כמו בתי מלאכה, תעשיה והיי-טק ויש אינטרס לאומי לקדם סוגי תעשיות אלו, ישנם סיווגי ארנונה ייחודיים לעסקים מסוג אלו, הנמוכים בכ-50% ביחס לתעריף הבסיסי.
כך למשל, עסקים בשטח של עד 200 מ"ר, הזכאים לסיווג מסוג "בתי מלאכה ומפעלי תעשיה", יוכלו ליהנות מהפחתת תעריף הארנונה בשיעור של עד 200 שקל למ"ר. רשויות המעוניינות לקדם בתחומן את תחומי ההיי-טק בכלל ובתי תוכנה בפרט, מוסיפות לצו הארנונה סיווג "בית תוכנה", "תעשיית היי-טק", "מפעלים עתירי ידע" או סיווגים דומים להם, המעניקים פוטנציאל חיסכון של למעלה מ-50% לעסק מסוג זה. ואילו עיריית תל אביב, שרואה את עצמה אבן שואבת לתרבות ואומנות, מגדירה סיווג "חדר עבודה של אמן בתחום ציור, פיסול, צילום, וידאו ארט", המעניק לאמן הנחה בשיעור של למעלה מ-300 ש"ח למ"ר.
אם הסיווגים המופחתים קיימים, איך זה שאני לא נהנה מהם?
כל בעל נכס רשאי להגיש בקשה לשינוי סיווג עד 31 במארס ולבקש את הסיווג שנראה לו מתאים ביותר. על-אף שהאפשרות לבקש שינוי סיווג פתוחה בפני הכל, לעיתים הדרך לקבלם אינה פשוטה.
כדי לקבל סיווג "בית מלאכה או תעשיה", על העסק לעמוד במבחנים לא פשוטים שנקבעו בפסיקה, ועליו להוכיח שהתוצרים של העסק הם יצירה של "יש מאין" או השבחה כלכלית ממשית. מבחן זה פוסל עסקים רבים כדוגמת עסקי עריכת וידאו ופרסום, שכן עבודת העריכה אינה נחשבת על-פי הפסיקה ל"יצירה" אלא ל"מתן שירותים".
בתי תוכנה נתקלים בקושי דומה במקרה בו הם עוסקים בפעילות נוספת מלבד פיתוח, שכן הפסיקה מדקדקת באבחנה בין ייצור התוכנה לבין מתן שירותי תוכנה או שירות תמיכה ללקוחות, ואף פוסלת לחלוטין את האפשרות לקבל סיווג "בית תוכנה" אם החברה אינה יכולה להוכיח, כי רוב עיסוקה הוא ייצור תוכנה.
גם כאשר מדובר בסטודיו אמן, קיים חסם נוקשה בדרך לקבלת סיווג הארנונה המיוחל: על האמן להיות צייר, פסל, צלם או אמן וידאו ארט בלבד.
עובדה מפתיעה נוספת היא שגם אם נמצאת מתאים לסיווג ארנונה מסוים בעיר אחת, והעברת את העסק למיקום אחר, שינוי המיקום "פותח" את הדיון מחדש, ולמרבה הצער לא בטוח שתימצא שוב ממלא אחר התנאים לקבלת הסיווג הרצוי.
איך הסכם השכירות או סידור חלל העסק יכולים להשפיע על הארנונה?
היצמדותה של הרשות המקומית להגדרה הצרה של הצו בעת מתן הסיווג, הופכת את הגשת הבקשה לרגישה במיוחד. כל מסמך מצורף, החל מהסכם השכירות ועד לקישור לאתר החברה, או אפילו סידור חלל העסק, יכולים להכשיל את הבקשה, אם הם סותרים את הגדרת הצו.
אפילו פרט טריוויאלי לכאורה כמו סידור שטח העסק, יכול לפגוע בסיכוי לקבל את הסיווג המופחת. אחד הקריטריונים לבדיקה האם עסק הוא בית תוכנה, הוא בדיקה כמה מחלל העסק מוקדש לחדרי צוות פיתוח התוכנה וכמה מקום מוקדש לאנשי אדמיניסטרציה, שיווק וכו'. אם חלק הארי של חלל העסק לא משמש לישיבה פיזית של אנשי הפיתוח, ייתכן שהחברה לא תקבל את הסיווג המבוקש.
על אף שתהליך שינוי סיווג דורש זמן והשקעה, הרי שמאחר שמדובר בחסכון שיכול להגיע למאות אלפי שקלים בשנה, שווה וכדאי לבעלי עסקים לבחון האם הם זכאים להנחה או לסיווג מוזל. גם במקרה בו מנהל הארנונה דוחה את הבקשה, ניתן לפנות לוועדת הערר לארנונה.

הכותבת עומדת בראש משרד טלבי ושות', העוסק בארנונה לעסקים.
[קישור]/
תאריך:  23/01/2018   |   עודכן:  23/01/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרים הלפרין
בואו נחזור להפגנה מול בית הכנסת של היועץ המשפטי לממשלה, בואו נעזוב רגע את הגועל נפש שבעצם ההפגנה, בואו נתייחס לתכניה.
ירדן גרינברג
גישה מקובלת היא בארצנו שדרך השכלה גבוהה אפשר יהיה לצמצם פערים חברתיים    שכן ילד הבא ממשפחת מצוקה, שיהיה לו תואר אקדמאי יוכל לשבור את תקרת הזכוכית של סביבתו, להשתלב בשוק העבודה ולצאת ממעגל העוני    האמנם?
איתן קלינסקי
במודעה שפרסם בעתיון הוא מציין את היותו אדם, שניצל מגירוש למחנות הנאצים בבולגריה בזכות הציבוריות הבולגרית לרבות לשכת עורכי הדין הבולגרית והכנסייה הבולגרית
אפרים הלפרין
בנאומה בפני "העמותה למורשת המשפט בישראל" על החלטות שיפוטיות בנוגע למשמורת ילדים קבעה נשיאת בית המשפט העליון "אך משפט שלמה, בין אם היה התגלות של חוכמה אלוהית ובין אם היה תולדה של שיקול דעת שיפוטי נבון, אינו נקי מספקות"
רחלי בן-צור
ראינו בעיני רוחנו את הכותרת הזו בתקשורת, ומיד פסלנו מועמדותך    עוד יחשבו שלא רק שאנו עדר בהמות אלא גם קלישאתיים    וכך, לצערנו הרב ובלית ברירה נאלצנו להתפשר על האופציה השנייה: בנימין נתניהו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il