X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
כחודש לפני מועד הבחירות, ב-7 באפריל 1977, רבין הסיר את מועמדותו, זאת בעקבות חשיפת חשבון הדולרים של אשתו בבנק בארה"ב, על-ידי העיתונאי דן מרגלית בהארץ
▪  ▪  ▪
רבין. התפטר [צילום: משה שי/פלאש 90]

איך קורה שבאותה מדינה, תרבות ארגונית אחת מכבדת את כללי היושרה ותרבות ארגונית אחרת, באותו תחום (פוליטיקה) מזלזלת בהם? איך קורה שבמחנה פוליטי אחד קיים סימפטום מובהק של שיגעון שררה בעוד שהמחנה הפוליטי האחר מתהדר בבעלי מצפון שיודעים מתי לפרוש?
על השאלה הנ"ל אין לי תשובה. אציין רק שאחד המושגים שנמצא במוקד דילמה זאת הוא "תרבות פוליטית". לעתים היא נוצרת למטה ומחלחלת למעלה ולעתים, ההפך - הכל קורה למעלה, בצמרת ומחלחל משם למטה. כך זה בתיאוריה. ומה במציאות שלנו? להלן סקירה תמציתית של אירועים פוליטיים משמעותיים מההיסטוריה הקצרה שלנו.
חלק א'
תרבות פוליטית בממשלות המערך: בבחירות לכנסת ה-7 (ב-28.10.1969) זכה המערך ב-56 מנדטים. הממשלה בראשותה של גולדה מאיר הוקמה כממשלת ליכוד לאומי, יחד עם סיעת גח"ל, עד שזו פרשה ועברה לאופוזיציה בעקבות התנגדותה לתוכנית רוג'רס. ב-1973 פרצה מלחמת יום הכיפורים. לצה"ל נגרמו אבידות בהיקף שלא היה כמותו מאז מלחמת תש"ח. ראש האופוזיציה, מנחם בגין (גח"ל) האשים את הממשלה ב"משגה חמור" וב"מחדל" - ביטויים שנקלטו כמטבעות לשון מקובלות ברטוריקה של ח"כים, עיתונאים ובשיח הציבורי.
איך הגיבה על כך ראש הממשלה מאיר? בראיון שהעניקה מאיר לתקשורת במסיבת העיתונאים הראשונה מאז הפסקת האש, היא אמרה: (מתוך ארכיון המדינה, א-3/7010 עמ' 9) "אני מייסרת את עצמי שלא אמרתי, 'רבותיי אולי בכל זאת - גיוס'... העניין שבו מטפלים אנו הוא יותר מדי רציני וחמור, יותר מדי כאוב מכדי לפתור אותו באמצעות הורדת ראשים של אלה או אחרים, ובזה לגמור את העניין. איש מאיתנו אינו יכול להגיע למסקנה עם עצמו... אני רוצה להתפלל לכך שנעשה את הדבר באמת ובלי כל חשבון-לוואי שיכול רק לקלקל את הכוונות הטובות... את כל זה נעשה ללא ספק... נעשה זאת יחד, כל אלה שנשאו ונושאים באחריות, ואין כאן חלוקה כזאת שמישהו נושא בהצלחות ואחר בכישלונות".
הטלת האחריות על הדרג המבצעי בלבד על-ידי ועדת אגרנט בראשותו של נשיא בית המשפט העליון, שמעון אגרנט, לא מנעה מראש הממשלה להודיע על התפטרותה. מאיר הודיעה על התפטרותה מתפקידה ועל התפטרות הממשלה כולה. לא אחז בה שיגעון השררה; נהפוך הוא.
תזכורת: ועדת אגרנט הוקמה כדי לחקור את נסיבות פריצתה של מלחמת יום הכיפורים. ב-1 באפריל 1974 פרסמה דוח ביניים ובו מסקנות אישיות לגבי המעורבים והמלצות. הוועדה לא מצאה דופי בהתנהגותו של שר הביטחון משה דיין ושיבחה את התנהגותה של ראש הממשלה גולדה מאיר.
מקרה אחר, קל בהרבה, שאף הוא קשור בממשלת מערך, התרחש ב-1977. יצחק רבין עמד אז בראש ממשלת מעבר. הבחירות לכנסת התשיעית הוקדמו ל-17 במאי 1977. כחודש לפני מועד הבחירות, ב-7 באפריל 1977, רבין הסיר את מועמדותו. זאת בעקבות חשיפת חשבון הדולרים של אשתו בבנק בארה"ב, על-ידי העיתונאי דן מרגלית בהארץ.
רבין הצהיר שהיה שותף מלא בחשבון הדולרים של אשתו ושידוע לו שזאת עבירה על הוראות הפיקוח על מטבע זר שהיו נהוגות אז בישראל.
חלק ב'
תרבות פוליטית בממשלות הליכוד: עם כל הצער שבדבר, שונה המצב במחנה הימין. מנחם בגין הוא יוצא דופן במובן זה. הוא היה אדם משכמו ומעלה שעמד בגו זקוף והיישיר מבט אל העובדות כשהודיע על התפטרותו מהממשלה. כשנה וקצת לאחר פרוץ מלחמת לבנון הראשונה, ב-28 בספטמבר 1983, בגין הופיע בפני חברי ממשלתו, במצב בריאות לקוי ביותר, והודיע על התפטרותו מתפקידו. אחת הסברות לגבי הסיבה לכך הייתה שבגין פרש עקב ההסתבכות בלבנון, מספר הקורבנות הרב ומסקנות ועדת כאהן.
דבר מזה לא דבק בראש הממשלה, אהוד אולמרט. ב-30.1.2008 פורסמו המלצותיה של ועדה ממשלתית בראשות שופט בדימוס אליהו וינוגרד, שהוקמה במטרה לחקור את אירועי המערכה במלחמת לבנון השנייה. בין היתר, נכתב בדוח הוועדה שהדרג המדיני נהג בחוסר אחריות. ראש הממשלה אהוד אולמרט נמצא אחראי מיניסטריאלית ואישית:
"אנחנו מוצאים את ראש הממשלה אחראי, מיניסטריאלית ואישית, לליקויים בהחלטות שהתקבלו, ולליקויים בתהליכי קבלתן. ראש הממשלה גיבש את עמדתו מבלי שהוצגה לו תוכנית מפורטת ובלי שדרש כי תוצג, ולכן לא היה יכול לנתח את פרטיה ולאשר אותה. יתר על כן הוא לא דרש חלופות של ממש לשיקול דעתו, ולא גילה ספקנות ראויה ביחס לעמדות הצבא. בכך הוא כשל".
עם היוודע פרטים אלו, נשמעו קריאות של מפגינים במקומות מרכזיים בארץ, שדרשו התפטרותם של האחראים לכשלים במלחמת לבנון, ובעיקר אישים מהדרג המדיני: ראש הממשלה, אהוד אולמרט ושר הביטחון עמיר פרץ. הם דרשו גם את פיטוריו לאלתר של הרמטכ"ל, דן חלוץ.
אפקט הדוח וההמלצות של ועדת וינוגרד היה מזערי. אהוד אולמרט לא מצא סיבה להתפטר: "למרות הביקורת הקשה מצד הציבור, המערכת הפוליטית והתקשורת על ראש הממשלה, האחרון לא התפטר וטען שהוא וממשלתו יתקנו את הליקויים (ויקיפדיה)".
יתרה מכך, מקורבים לראש הממשלה הודיעו כי "הוקל לו לאחר קריאת הדוח, בשל ראייתו כי הוא ניקה אותו מ'כתם מוסרי' וכי 'הצדק יצא לאור'".
סיכום:
מיקומי על הקשת הפוליטית הוא שמאל-מרכז. אינני ממצביעי הליכוד ומתומכיו של נתניהו. עם זאת דעתי נוחה מכך שנתניהו עושה רבות למען המדינה. הוא אדם מוכשר. מישהו הגדיר אותו לאחרונה כ"נואם הטוב ביותר שהיה לנו אי-פעם". בימים אלו, נתניהו שרוי בסבך חקירות משטרה. עד כה, המלצות המשטרה מתייחסות למעשים שאם יוכחו מעבר לספק סביר קרוב לוודאי יוגש נגדו כתב אישום פלילי. עם כל הכבוד לכישורי המנהיגות שלו, מתקבל הרושם שנתניהו מדמה עצמו כיישות שהיא מעל לחוק. לצערנו, הוא לוקה בסינדרום של שיגעון שררה. וזה חייב להדליק אצל כולנו נורת אזהרה. עלינו לשאול את עצמנו מה יקרה אם נתניהו ימשיך לעמוד בראש מדינה שכל-כולה היא חזית, מדינה החשופה לאיומים ביטחוניים על בסיס יומיומי? ומה יקרה אם חס וחלילה ניתפס בלתי מוכנים, האם ייתכן שנתניהו ימשיך לדבוק בשררה למרות הכל ולהנציח תרבות פוליטית של שיגעון שררה?
קישורים:
[דברי גולדה מאיר מתוך ארכיון המדינה]
[ועדת וינוגרד (ויקיפדיה)]

תאריך:  22/02/2018   |   עודכן:  22/02/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שיגעון שררה
תגובות  [ 22 ] מוצגות  [ 22 ]  כתוב תגובה 
1
קשקוש
מגיב ותיק  |  22/02/18 12:07
2
ועוד דבר...
מגיב ותיק  |  22/02/18 12:11
 
- אכן, רמה נמוכה של כותבת
תגובה למגיב ותיק  |  22/02/18 20:38
 
- הגברת שכחה את גבאי ואת לפיד
מזכיר נשכחות  |  22/02/18 21:57
 
- רבין עשה כסף שחור והעלים אותו
ב.ל  |  22/02/18 22:21
3
השררה צרה ודמים מעוורים צדיקים ל"ת
א. וינשטיין  |  22/02/18 13:16
4
חשבון הדולרים של אשתו - תרצה
גרשון דקל  |  22/02/18 14:15
5
כרגיל, העכברים היו ראשונים
הגוי..  |  22/02/18 16:52
6
כתבת רכילות וטיפשות, ומעט אמת
מדמוני אסף  |  22/02/18 17:32
7
כזו לפרסם שטויות כאלה ל"ת
איך נותנים למטומט  |  22/02/18 20:23
8
שבי בבית וחסכי מאתנו את
לתרצה  |  23/02/18 06:08
9
תודה לכל המגיבים, הוכחתם
תרצה  |  23/02/18 07:50
 
- תרצה!! רבין היה עברין נתניהו
ב .ל  |  23/02/18 11:56
 
- אוי ! קשקוש מס' 2
מגיב ותיק  |  23/02/18 12:59
 
- נתניהו לא מושחת כמו שבגין לא ה
קורןנאוה טבריה  |  24/02/18 18:04
10
קשקוש של ד"ר הכטר
אמנון לוי לביא  |  23/02/18 09:10
 
- גם אולמרט היה צריך להתפטר
תרצה  |  23/02/18 14:05
11
האמת בכתבה דוקרת את הבבונים ל"ת
הגוי..  |  23/02/18 15:28
 
- "האמת" בכתבה מפעימה את הערלים
מגיב ותיק  |  23/02/18 16:35
 
- עוד לא קיצצתי את ערלתך זנבי?
הגוי..  |  24/02/18 08:11
 
- לא כל המרבה הרי זה משובח
מגיב ותיק יותר  |  25/02/18 15:59
 
- חמודי
מגיב ותיק  |  26/02/18 02:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רון בריימן
ה"תחקירנים" מתיימרים להיות שומרי הסף וכלב השמירה של הדמוקרטיה    תפקידה של התקשורת לבקר    בישראל רואה התקשורת את תפקידה בביקורת על הממשלה, כל ממשלה, משמאל בלבד    אבל, בכל הקשור לביקורת על הממשלה מימין ה"תחקירנים" ממלאים את פיהם מים    מתי יקום תחקירן אמיץ אשר ילך נגד הזרם?
ראובן לייב
הרפואה הישראלית מפלה בין חולה-עשיר לחולה-עני, בין אזור אחד למשנהו, ובין מכשור רפואי ממעלה ראשונה לבין מכשור בדרגה נחותה    הגיעה העת לעשות לזה סוף
איתן קלינסקי
בישראל כיום חיים כארבעים אלף בנים חורגים לאלוהים ולאדם שגנבו גבולות במסע המטורף מיבשת אפריקה לשבור שבר לצד רבים, שנסו על נפשם מאימת המשטר ואף ערקו מהצבא. לנגד עיניהם נרצחו חבריהם למסע, בוצעו מעשי אונס בנשותיהם ובנותיהם על-ידי מבריחי גבו
בצלאל לביא
במהלך השנים הארוכות בצמרת השלטון פיתח נתניהו עור עבה לביקורת לפי הכלל שהכלבים נובחים והשיירה עוברת    הוא משיג כל מה שהוא רוצה
יוני בן-מנחם
נאומו של מחמוד עבאס במועצת הביטחון של האו"ם המשיך את המגמה הפלשתינית להתעמת עם ממשל טראמפ ולבנאם את הסכסוך. המבוי הסתום בתהליך הפיוס והאפשרות להקדמת הבחירות בישראל עלולים להביא לקיפאון ארוך בתהליך המדיני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il