X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
המשבר הכלכלי בירדן מדאיג את ישראל, ארה"ב ומדינות המפרץ שמעוניינות בהמשך יציבות המשטר ההאשמי סעודיה יזמה מפגש פסגה כדי לסייע לירדן שחוששת שתצטרך בתמורה להגמיש את עמדותיה המדיניות בנושא "עסקת המאה" של טראמפ
▪  ▪  ▪
עבדאללה מלך ירדן [צילום: AP]

הרוחות בירדן נרגעו, אבל הרגיעה היא זמנית ותושבי הממלכה ההאשמית עוקבים בעניין רב אחרי כוונות ראש הממשלה החדש עומר אלרזאז בתחום הכלכלי בתקווה שהוא יצליח לחלץ את המדינה מן המשבר.
המלך עבדאללה נהג בחוכמה כדי להציל את שלטונו, הוא הורה לכוחות הביטחון שלא לפזר בכוח את הפגנות הענק, הוא הנחה את ראש הממשלה האני אלמולקי להתפטר וגם ציוה על ראש הממשלה החדש עומר אלרזאז למשוך מהפרלמנט את הצעת חוק מס ההכנסה החדש שהייתה אחת הסיבות להפגנות. הצעדים האלה נועדו כדי להכיל את המשבר אך הם אינם מספיקים להציל את המשטר ההאשמי מקריסה אם המשבר הכלכלי יתעצם.
התרכזות אלפי מפגינים זועמים ב"כיכר הרביעית" ברבת-עמון, סמוך למשרד ראש הממשלה הירדני, הזכירה לשליטים הערביים את תופעת "האביב הערבי" שפסחה על ירדן אך עתה מאיימת להגיע אליה עקב ההתדרדרות במצב הכלכלי.
המשך יציבותה של הממלכה ההאשמית הינו אינטרס ביטחוני עליון של ישראל שיש לה את הגבול הארוך ביותר עם ירדן, ישראל נהנית משקט ביטחוני בגבול הזה במשך שנים רבות והצבא הירדני נלחם בטרור ומונע חדירות לשיראל. גם למדינות המפרץ ובראשן לסעודיה יש אינטרס גדול שירדן תשמור על יציבותה, גם לסעודיה יש גבול ארוך עם ירדן שמונעת מגורמים קיצוניים להיכנס לשטח סעודיה.
ירדן היא מדינה מתונה התומכת במערב וגם הממשל האמריקני רוצה לשמור אותה ככזו, ביחד עם מדינות המפרץ, ולמנוע את הצטרפותה לציר הקיצוני בראשות אירן.
משבר כלכלי
הפגנות הענק בירדן והמשבר בכלכלי העמוק בה נתפסים כעת בישראל, בארה"ב ובקרב מדינות האזור המתונות כ"אירוע אזורי" בעל פוטנציאל להתדרדרות עד לנפילת משטרו של המלך עבדאללה. לכן נזעק מלך סעודיה, סלאמן בן עבד אלעזיז לארגן פגישת פסגה דחופה במכה ב-10 ביוני בהשתתפותו ובהשתתפות שליטי ירדן, כווית ואיחוד האמירויות כדי לדון בדרכים לפתור את המשבר הכלכלי הקשה בירדן.
היוזמה הסעודית הייתה מפתיעה וככל הנראה עומד מאחוריה יורש העצר מוחמד בן סלמאן שהוא שעמד בחודשים האחרונים מאחורי הפעלת הלחצים המדיניים על המלך עבדאללה באמצעות הפסקת הסיוע הכלכלי של יסעודיה ואיחוד האמירויות לירדן.
סעודיה הפעילה לחצים על ירדן בשלושה נושאים עיקריים:
א. המלחמה בתימן - המלך עבדאללה דחה את בקשת סעודיה להצטרף לקואליציה הערבית הנלחמת במורדים החות'ים בתימן הנאמנים לאירן. את הקואליציה הצבאית והמלחמה בתימן יזם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן.
ב. "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ - סעודיה לחצה על ירדן להסכים לכך שהבירה הפלשתינית תהייה באבו דיס ולמתן את התנגדותה להכרזת טראמפ בנושא ירושלים וגם בעניין יישוב הפליטים הפלשתינים במדינות ערב.
ירדן מתנגדת נחרצות ל"עסקת המאה" של טראמפ, היא חוששת לגורל מעמדה בירושלים כאפוטרופוס של המקומות הקדושים כפי שהוסכם בהסכם השלום ע ישראל ב-1994 ומתנגדת לישוב הפליטים הפלשתינים בשטחה.
ג.ירדן דחתה את בקשת סעודיה שלא להתקרב לטורקיה בעניין ההתנגדות להכרזת טראמפ על ירושלים כבירת ישראל, למרות בקשת סעודיה, המלך עבדאללה השתתף אישית בשני כינוסים באיסטנבול של הוועידה לשת"פ איסלאמי שבראשה עומד הנשיא ארדואן ושמובילה את התנגדות העולם האיסלאמי להכרזת טראמפ.
עסקת המאה
גם אם מפגש הפסגה במכה יניב סיוע חרום כספי לירדן עדיין יש חששות בצמרת הירדנית כי סעודיה תנסה לגבות מחיר מדיני על חידוש הסיוע הכלכלי בכל הקשור ל"עסקת המאה" של הנשיא טראמפ. "אין ארוחות חינם" במזרח התיכון ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן נוהג כדברי האימרה "בעל המאה הוא בעל הדעה".
בכל מקרה, היוזמה הסעודית לנסות לסייע לירדן לצאת ממצוקתה הכלכלית מעדיה על החשיבות הרבה שהיא מייחסת ליציבותה של הממלכה ההאשמית, בעקבותיה יבוא גם סיוע כלכלי מאיחוד האמירויות ומכווית.
נשיא טורקיה ארדואן התקשר בסוף השבוע למלך עבדאללה והביע את דאגתו מהמצב הכלכלי בממלכה, ארדואן רוצה לשמור את ירדן לצידו כדי להילחם ב"עסקת המאה" של טראמפ.
בשבועות הקרובים יתברר אם המלך עבדאללה הצליח לשמור על עצמאותו המדינית ולקבל סיוע כלכלי ממדינות המפרץ מבלי שהתקפל בעמדותיו בנושא ירושלים ו"עסקת המאה" של טראמפ. חולשתו של המלך עבדאללה היא גם כוחו, ישראל, ארה"ב ומדינות המפרץ אינן רוצות במפלתו, עבדאללה יודע זאת וסביר להניח שהוא ינצל זאת לטובתו.

תאריך:  11/06/2018   |   עודכן:  12/06/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
משבר מסוכן בירדן
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ירדן היא המדינה הפלסטינית
אקטואלי  |  12/06/18 00:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יוסי אחימאיר
ישראל היא השעיר לעזאזל לכל כשליהם    שנאתם לזר בכלל וליהודים בפרט, היא פאקטור שלעולם לא ישתנה. זה ב"די.אן.איי.
עמי דור-און
אילו היה צה"ל קל תנועה וזריז כמו בעבר הרחוק, אפשר היה לחזור אל השיטות הישנות, לחטוף אחדים מן האירנים המתחזים לאורך הגבול הסורי ולתחקר אותם כדי לדעת את האמת ולחשוף לעיני העולם את השקרים
יוני בן-מנחם
ארגון חיזבאללה מסייע לחמאס, בהנחיית אירן, להקים כוח צבאי בלבנון ומפעלים לייצור רקטות    ישראל הגישה תלונה בנושא למועצת הביטחון ולא מן הנמנע כי היא תחדש את המלחמה החשאית בלבנון כדי לנסות למנוע את התקדמות התוכנית האירנית
עומר כרמון
ראש הביטחון המסכל הפלשתיני ברצועת עזה ומראשי תנועת פתח לשעבר, הודיע כי יגיש תביעת דיבה נגד סגן יו"ר הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית בישראל, שייח' כמאל חטיב ונגד רשת אל-ג'זירה, לאחר שטענו כי יחד עם איש עסקים "המקורב מאוד למנהיג איחוד הנסיכויות הערביות", רכש בתים בעיר העתיקה בירושלים, כדי למכור אותם לאחר מכן למתנחלים: "כתבי אל-ג'זירה נוהגים לבלות במלונות פאר בתל אביב, באישור שליט נסיכות קטר", טוען דחלאן
יוני בן-מנחם
אירן לא תיסוג משטח סוריה והיא נערכת לקראת העימות הצבאי הבא עם ישראל. ייתכן שתנסה להפתיע את ישראל באמצעות חיזבאללה בלבנון. בינתיים אסור לישראל לעשות עסקה עם רוסיה שתאפשר נוכחות אירנית בסוריה
רשימות נוספות
ראש ממשלת ירדן התפטר מתפקידו  /  מחלקה ראשונה
ברק ונסראללה מצהירים: "ניצחנו"  /  עומר כרמון
טראמפ יסלק את ירדן מהר-הבית  /  עומר כרמון
הסגר לא מפריע לקטר  /  איתמר לוין
דברי רהב מיותרים  /  יאיר דקל
תסיסה בירדן  /  יוני בן-מנחם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il