X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
אחרי ועידת בחריין, תוכנית "עסקת המאה" איננה צוברת תאוצה והממשל נכשל במאמציו להחזיר את הרש"פ לשולחן המשא-ומתן טוב יעשה הנשיא טראמפ אם יודיע כבר עכשיו על דחייה נוספת בפרסום החלק המדיני של "עסקת המאה" אי-אפשר לכפות את התוכנית על הרש"פ בניגוד לרצונה וכישלונה יזיק לטראמפ במערכת הבחירות לנשיאות
▪  ▪  ▪
טראמפ. שנת בחירות [צילום: אלכס ברנדון/AP]

תוכניותיו של הממשל האמריקני לגבי תוכנית "עסקת המאה" אינן ברורות, הוועידה הכלכלית בבחריין הסתיימה לפני כחודש ואין בינתיים שום מומנטום מדיני או כלכלי לועידה שהוגדה כ"סיעור מוחות" כלכלי. לא שמענו על גיוס כספים מעשי למימון הפרויקטים שהוצגו בתוכנית הכלכלית ולא ברור מה אמור לקרות בינתיים עד לפרסום החלק המדיני של "עסקת המאה" הצפוי בחודש נובמבר אחרי הקמת הממשלה החדשה בישראל.
יש סימנים שממשל טראמפ מנסה, כלקח מוועידת בחריין, להחזיר את הרש"פ לשולחן המשא-ומתן ושהוא מחפש פרטנר לתוכניתו. נראה כי האמריקנים הבינו שמשלחת אנשי העסקים הפלשתינים שיצאה לוועידה בבחריין איננה יכולה לספק להם את הסחורה ולהוות כתובת כלכלית או מדינית במקום הרש"פ, אנשי העסקים הפלשתינים עסוקים בנקיטת אמצעי זהירות לשמירה על חייהם, ישראל מתנערת מהם והממשל לא יכול, למרות הבטחותיו, לספק להם הגנה מספיקה.
ג'ייסון גרינבלט, השליח האמריקני המיוחד למזה"ת, שיגר ב-8 ביולי בלון ניסוי לרש"פ, בראיון בלעדי שהוא העניק לעיתון "אל-איאם", שופרה של הרש"פ הוא הרעיף שבחים על מחמוד עבאס והציע את פתיחתם מחדש של משרדי אש"ף בוושינגטון שנסגרו על-ידי הממשל כצעד ראשון להחזרת הדיאלוג בין הממשל לרש"פ.
בראיון הודה גרינבלט כי הרש"פ הכשילה את הוועידה הכלכלית בבחריין וחזר על ההבטחה כי ארה"ב הקצתה סכום של 28 מיליארד דולר להשקעות בגדה וברצועה וכי הסכום עומד לרשות הרש"פ אם תשנה את דרכיה.
להרוויח זמן
אפשר למצוא דימיון מסוים באופן שבו מתמודד הממשל עם אירן ועם הרש"פ, גם על הרש"פ הוטלו סנקציות כלכליות והיא על סף קריסה. הממשל איננו מעוניין בקריסתה של הרש"פ ובהחלפתו של מחמוד עבאס, גם ישראל איננה מעוניינת בכך, המגמה האמריקנית היא לכופף בחוזקה את הרש"פ כדי שתחזור לשולחן המשא-ומתן, ובינתיים, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס איננו ממצמץ ומנסה להרוויח זמן.
על-פי גורמים בכירים בפתח, מחמוד עבאס בונה על תוצאות הבחירות בישראל ב-17 בספטמבר. הערכת המצב הפלשתינית היא שאם בנימין נתניהו לא יהיה ראש הממשלה הבא מדובר במשחק חדש לחלוטין, והממשל האמריקני יהיה חייב להתאים את תוכנית השלום שלו המכונה "עסקת המאה" לממשלה החדשה בישראל ואפשר שרעיון 2 המדינות יושחל בעדינות לתוך התוכנית שכרגע מדברת על אוטונומיה מורחבת לפלשתינים.
גם מדינות ערב המתונות אינן מספקות לממשל טראמפ את הסחורה. הן השתתפו בוועידה הכלכלית בבחריין כדי שלא להתעמת עם הממשל אך אינן מוכנות לעקוף את הרש"פ והעומד בראשה. הן מחזיקות את המקל משני קצותיו. מחד-גיסא, הן מקוות להגנה אמריקנית מפני הסכנה האירנית, ומאידך-גיסא הן אינן מוכנות לוותר על הקשר עם הרש"פ ולהפעיל לחצים על מחמוד עבאס כדי שיסכים לחדש את הקשר עם הממשל האמריקני.
הנשיא טראמפ יכנס בקרוב לשנת הבחירות לנשיאות בארה"ב וסביר להניח שהוא רוצה בהצלחת תוכניתו המדינית לפתרון הסכסוך הישראלי פלשתיני. הוא בוודאי יודע כאיש עסקים מנוסה כי אי-אפשר לעשות דיל אם אין לך פרטנר בשני הצדדים. הפלשתינים גילו את חולשת הממשל כי איננו מעוניין בקריסת הרש"פ או בהחלפתו של מחמוד עבאס וכי חסר לו פרטנר פלשתיני כדי לקדם את "עסקת המאה" לכן הם יעשו הכל כדי לסחוט את הממשל ולגרום לו לסגת מהצהרתו על ירושלים כבירת ישראל או לפחות לקבל ממנו הצהרה דומה כי מזרח ירושלים הינה בירתה של המדינה הפלשתינית העתידית.
עובדות חדשות
יו"ר הרש"פ לא יסתפק בפחות. הערכת המצב שלו היא כי הנשיא טראמפ זקוק לו כדי לרשום הצלחה במדיניותו במזרח התיכון. קשה לראות את הנשיא טראמפ נכנע לסחטנות של מחמוד עבאס ולכן עדיף שהנשיא האמריקני יודיע על הקפאתה של התוכנית עד להודעה חדשה, אחרת פרסומה הצפוי בחודש נובמבר יביא להתרסקותה, דבר שיזיק לתדמית הממשל ולנשיא טראמפ עצמו הנכנס למערכת הבחירות לנשיאות בארה"ב.
אפשר למצוא מספיק סיבות כדי לדחות שוב את פרסומה של "עסקת המאה" בינתיים גם המצב בזירה הפוליטית הפלשתינית עשוי להשתנות, אי-אפשר יהיה לכפות את "עסקת המאה" על הפלשתינים באופן חד-צדדי. הנשיא טראמפ עשה כבר צעדים חד-צדדים חשובים בקשר לסוגיות הליבה של הסכסוך כמו ירושלים והפליטים.
לכן,יש להניח כעת לפלשתינים לעכל את מה שכבר נעשה ולהשלים עם העובדות החדשות, אפשר להכניס את "עסקת המאה" לפריזר ולהפשיר אותה כשיגיע הזמן לכך, כרגע נראה שהתוכנית צפויה להתרסק ועדיף להשאיר אותה במגירות הבית הלבן.

תאריך:  17/07/2019   |   עודכן:  17/07/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
שאול מנשה
שאלתי פעם אישיות מצרית רמת דרג, מדוע מצרים מסרבת לקלוט את אנשי ערפאת בעוד שמדינות ערב אחרות עושות זאת? תשובתו הייתה "די בכך שנתנו להם לעבור את תעלת סואץ לסודן בלי לגבות דמי מעבר"
איתן קלינסקי
נשאלת השאלה, האם למשטרה ישראל לא הייתה דרך אחרת למנוע אותה מסוכנות. והדרך היחידה היא שימוש בכלי יריה, וירי בראשו של ילד בן עשר?
חן בן אליהו
מעל דפי העיתונות התפתח ויכוח נוקב בין זאב ז'בוטינסקי שהביע ספיקות באשר לנחיצות העמידה וההגנה בגליל העליון, לבין ברל כצנלסון שעמד בתוקף על כך שאין דרך חזרה
דן מרגלית
כורה לי היטב פגישה עם אהוד ברק (ברחוב בלפור 3, ירושלים) בה הסביר לי כי בהיעדר משא-ומתן הוא חושש כי הפלשתינים יילחצו לקיר ותפרוץ אינתיפאדה
אליקים העצני
איך זה שממשלת "הימין החזק" של נתניהו לא הגיבה על למעלה מ-1,600 פעמים בהם נרצח כך הסכם אוסלו על-ידי ה'פרטנר' מרמאללה, כאלו לא שמעה ולא ראתה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il