יש איזה קמפיין שטחי ומגוחך ביומיים האחרונים, שקורא לנו לפתוח את
רכבת ישראל כאן ועכשיו.
אתמול הייתה זו כתבת התחבורה, הרצינית בדרך כלל, של ערוץ 12, עמליה דואק, שביקרה את החלטתי לא להחזיר עדיין את רכבת ישראל לפעילות סדירה. והיום מצטרף אליה יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד, במכתב פופוליסטי ושטחי, שמסתמך על כתבתה של דואק, ומגלה חוסר הבנה מוחלט לתהליכי העבודה של הרכבת, לצרכי המשק ולמפת הביקושים העדכנית לשירותי התחבורה הציבורית. בר דוד לא טרח כמובן לדבר איתי ולנסות להבין. מה שחשוב היה לו זה בעיקר לרוץ לתקשורת ולהצטייר, כרגיל, כמגן ציבור העובדים, בה בשעה שהוא עושה את ההפך הגמור.
אז עם פופוליזם אין לי עניין להתעסק. אבל לכם, ציבור הנוסעים, אני כמובן חייב הסבר, ואת זה אנסה בע"ה לעשות בשורות הבאות.
כבר בראשיתו של משבר הקורונה זיהינו הזדמנות להאיץ מיזמי תשתית רבים שהתעכבו ולפעמים גם היו תקועים במשך שנים, תוך ניצול הסגר והתנועה הדלילה בכבישים ובתחבורה הציבורית בכלל. סיכמנו עם משרד האוצר על סכום גדול של 1.1 מיליארד ש"ח למגוון רחב של מיזמים. חלק מרכזי בהם ברכבת ישראל.
הרכבת סובלת זה שנים מעיכובים של מיזמי תשתית משני מציאות ומהזנחה של תשתיות, תחזוקה, ומערכים ניידים. המרכזי שבהם הוא מיזם החשמול שעתיד לשפר בצורה דרמטית את השירות לכם הנוסעים, הן בהיקפים והן ברמת השירות והדיוק. אבל לא רק החשמול, גם הארכת רציף בנימינה (שתאפשר להוסיף קרונות ולהעלות את הקיבולת בקו החוף שהוא העמוס ביותר שלנו), החלפת מפלגים ומסילות ישנות ולא בטיחותיות, שיפוץ תחנות ישנות, שיפוץ הקטרים והקרונות (ציוד ישן שבשגרה יוצא מעט מאוד לסבבי תחזוקה, בגלל העומס שדורש אותו בעבודה כל הזמן, מציאות שהתוצאה שלה היא ריבוי תקלות ועיכובים של הרכבת), ועוד.
בהינתן האות נערכה הרכבת באופן יצירתי יוצא מן הכלל (כאן המקום להודות להנהלה הנהדרת של הרכבת ולעובדיה), שכולל הכנסת קבלנים נוספים, בנייה מאולתרת של כלים ייעודיים שנעים על המסילה ומבצעים את העבודות, ייצור עצמי של עמודים לחשמול, ועוד ועוד. עצירה פתאומית בבת אחת של כל העבודה הזו, כשהיא באמצעה ובשלבים קריטיים שלה, גם תוריד לטמיון השקעה גדולה (שבסופו של דבר תילקח מדברים אחרים שהרכבת יכולה וצריכה לעשות לשיפור השירות), ובעיקר תעכב את השיפור הדרמטי שהמיזמים האלה אמורים להביא לציבור משתמשי הרכבת.
מנגד, רמת הביקוש לתחבורה ציבורית עדיין נמוכה, למרות הפתיחה המדודה של המשק, ובשלב הזה ניתן עוד לספק חלופות אחרות ולאפשר את המשך ביצוע העבודות.
ברקע זה ביקשתי מהרכבת לקבל סטטוס ביצוע מדויק של כל המיזמים שבעבודה בחלוקה לכל קו. אלו עבודות מבוצעות בכל קו, מה רמת החשיבות והדחיפות שלהם, מה המשמעויות של המשך/הפסקת ביצוע העבודות, ומה צפי לו"ז לביצוע.
בהתאם לכך קבענו ארבעה פרמטרים שעל בסיסם נבנה את תוכנית החזרה של הרכבת לפעילות:
1. מספר המיזמים המבוצעים בכל קו, רמת החשיבות שלהם לרווחת הנוסעים, וההשלכות של המשך/עצירה שלהם בשלב הזה.
2. אבני דרך אפשריות לעצירה ולו"ז להשלמת השלב הנוכחי לכל מיזם.
3. רמת הביקוש הצפויה לכל קו.
4. היכולת לתת מענה חלופי בהסעים מדמי רכבת בכל אחד מהקווים.
שקלול של ארבעת הפרמטרים האלה יקבע את תוכנית החזרה של הרכבת לפעילות ויאפשר לנו להודיע לציבור איזה קו ייפתח ומתי.
אנחנו מקווים מאוד להשלים את עבודת התכנון הזו עד סוף השבוע ולפרסם לציבור איזה קו יפתח ובאיזו מתכונת בדיוק.
חשוב לציין שגם כשהרכבת תיפתח הנסיעה בה תהיה כפופה להנחיות משרד הבריאות, בין היתר באשר לקיבולת המותרת בכל קרון, מה שמשפיע גם על מספר המשתמשים שהרכבת תוכל לתת להם שירות, וממילא גם על ה"מחיר" של המשך סגירה זמנית של כל קו ועל האפשרות להעמיד חלופה סבירה.
המחשבה השטחית לפיה עבודות בסדר גודל כזה מאפשרות סגירה או פתיחה של הרכבת מהיום למחר ללא כל היערכות וקביעת תוכנית וסדרי עדיפות מסודרת היא פשוט עצובה, ואם היא לא הייתה עצובה היא הייתה מעוררת גיחוך.
אולי מר בר דוד יבוא בעצמו לסיים את עבודות חידוש הריפוד שמבוצעות בחלק מהקרונות כדי לאפשר להם לחזור לכשירות כבר מחר בבוקר כפי שהוא מצפה... לא נותר אלא לקוות שבנושאים אחרים שבר-דוד עסוק בהם הוא מבין קצת יותר, ואם לא אז לפחות מנסה ללמוד ולהעמיק לפני שהוא מביע עמדה או מציב דרישה. למרבה הצער וברקע התנהלות ההסתדרות בלא מעט סוגיות אני בכלל לא בטוח שזה המצב. חבל.
ואולי יו"ר ההסתדרות בכלל מתקשה להשלים עם מציאות שבה ליו"ר ועד הרכבת כבר יותר מדי זמן אין את היד על השאלטר של הרכבת, ולכן הוא דורש להחזיר לה את השאלטר לאלתר... מקורותיי אומרים לי שההתלהמות של יו"ר ההסתדרות משקפת את הרעש שעושה יו"ר ועד עובדי הרכבת,
גילה אדרעי, בדרישה להחזיר 850 עובדים שנמצאים בחופשה (כמו בכל השירות הציבורי), בה בשעה שבמהלך כל התקופה שרוב העובדים במשק היו בחופשות ללא תשלום הועסקו מרבית עובדי הרכבת בתחזוקה ובהאצת מיזמי התשתית האמורים, וכמובן, עשו ועושים עובדה מצוינת. אם זה כך, זו לא הפעם הראשונה שההסתדרות מבקשת לפגוע בציבור כדי לשרת קבוצה קטנה וחזקה של מקושרים. עלי התרגילים האלה לא עובדים.
ומילה אחרונה כללית: הפתיחה ההדרגתית והנכונה של המשק ומה שמסתמן כ"שגרת קורונה" שמצפה לנו בתקופה הקרובה מציבה בפני התחבורה הציבורית שורה של אתגרים מסובכים. החל מהיכולת לפרוש מפת שירות סבירה בהגבלת קיבולת האוטובוסים, ובהינתן צי מוגבל של אוטובוסים ונהגים, עובר דרך שמירת בריאות הציבור והנהגים, וכלה באמון הציבור בבטיחות השימוש בתחבורה הציבורית גם במצב הנוכחי.
אני יכול להבטיח לכם שאנחנו עובדים על זה במשרד ברצינות רבה ובכובד ראש ולא חוסכים במאמץ כדי לתת לכם את השירות הטוב ביותר האפשרי במציאות הנוכחית. מי שעוקב אחריי בחודשים שבהם אני בתפקיד מכיר את החשיבות הרבה שאני מייחס לתחבורה הציבורית, וזה לא השתנה עקב משבר הקורונה. להפך. זה רק נעשה מורכב ומסובך יותר ודורש מאיתנו השקעה, חשיבה ותקציב גדולים יותר, וכך אנחנו משתדלים לעשות. לא פופוליזם זול, כפי שיש מי שעושים, אלא ברצינות ואחריות רבה.